Ekonomi

Moody's behåller toppbetyg för Sverige

Kreditinstitutet Moody's ger Sverige högsta betyg – igen. Arkivbild.
Kreditinstitutet Moody's ger Sverige högsta betyg – igen. Arkivbild.
Fotograf: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Den svenska statens kreditbetyg ligger kvar på högsta nivå, AAA, enligt Moody's Investors Service. Framtidsutsikten förblir stabil, konstaterar ratinginstitutet.

Huvudorsakerna till kreditbetyget, enligt Moody's, är att Sverige har. . .

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Tyska staten kan bli ny storägare i Lufthansa

Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Fotograf: Boris Roessler/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Förhandlingarna om ett tyskt stödpaket till flygbolaget Lufthansa är inne i ett slutskede.
Tyska staten, redo att pumpa in mångmiljardbelopp i lån och nytt aktiekapital, siktar på en ägarandel på 20 procent, enligt källor.

Målet är att få klart stödpaketet inom kort, enligt en talesperson för Tysklands finansdepartement.

– Men det är inte klart ännu, säger hon enligt nyhetsbyrån Reuters.

Lufthansa-aktien lyfter

Aktien i Lufthansa, som tappat nästan hälften av sitt börsvärde sedan årsskiftet, lyfter med cirka 6 procent på Frankfurtbörsen efter beskedet.

– Det är inte förvånande. Men det är oroande, säger flyganalytikern Jan Ohlsson om stödkpaketet, vars innehåll läckt ut till flera nyhetsbyråer.

Jan Ohlsson tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket som det nu talas om. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.

– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger han till TT.

Utsikterna för hela flygbranschen är samtidigt ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.

När uppgörelsen mellan Lufthansa och Tysklands regering är helt klar måste den först godkännas av en styrgrupp för tyskt coronastöd. Det krävs sedan klartecken från Lufthansabolagens olika styrelser, som även finns i länder som Belgien och Österrike. Därtill krävs grönt ljus från EU-kommissionen.

Enligt källorna är stödet som planeras värt cirka nio miljarder euro, alltså motsvarande 90 miljarder kronor. Bland annat ingår en riktad nyemission som ger tyska staten en 20-procentig ägarandel. Det ska även ha öronmärkts två statliga stolar i koncernstyrelsen.

Den tyska storbanken KFW skjuter dessutom till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för fem miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.

Merkel tar strid för landningsrättigheter

Tysklands regering kommer dessutom att villkora stödet med att Lufthansa uppfyller vissa mål vad gäller klimatomställning.

Den tyska nyhetsbyrån DPA var först om att rapportera om uppgörelsen, men det har läckt ut till andra nyhetsbyråer också.

Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar samtidigt att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få stödpaketet godkänt av EU. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.

Lufthansa meddelade i helgen att man siktar på att fördubbla antalet flygplan i trafik till 160 de närmaste veckorna. Totalt har Lufthansa 760 flygplan, varav 90 procent har parkerats till följd av tvärstoppet för flygtrafiken i coronakrisens spår.

Ekonomi

Ygeman ser inga problem med Huawei

Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Fotograf: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Först Tele2 och nu Telia.
Telekomjättarna tävlar om att lansera 5G-satsningar.
Med på tåget finns kontroversiella kinesiska företaget Huawei.

På ett hustak i centrala Stockholm invigde på måndagen Telias nya vd Allison Kirby bolagets 5G-nät. En historisk dag enligt Kirby som dock fick se sig slagen av hennes förra bolag, Tele2, som i ett försök att stjäla rampljuset redan under söndagen aktiverade sitt 5G-nät.

För de båda bolagen tillsammans med konkurrenten Tre handlar det nu om att ligga i framkant det i som ses som framtidens nät med en

maxhastighet som är 100 gånger högre än 4G.

Telia gör sin lansering ihop med Ericsson medan konkurrenten Tele2 i sin tur uppger att man använder befintliga leverantörer, bland annat kinesiska Huawei.

Tele2:s nätchef Björn Lindberg sade på söndagen till TT att det är en "blandning av leverantörer som gör det möjligt", bland annat stora företag som Huawei, Nokia och Ericsson.

Varit ifrågasatt

Just Huawei har under längre tid varit ifrågasatt bland flera länder kring misstankar om spionage för den kinesiska staten. Från amerikanskt håll har kritiken varit hård där det också lagstiftas mot att amerikanska företag inte får göra affärer med Huawei. Så sent som i förra veckan kom även beskedet att alla tillverkare av kretsar som bygger på amerikansk teknik eller mjukvara inte längre får leverera till just Huawei.

Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) som var på plats vid Telias lansering ser inga problem att nu Tele2 anlitar Huawei när svenska kunder ska surfa på 5G.

– Det gör du sannolikt redan i dag om du surfar på 4G. Det finns ganska mycket av det företagets utrustning. Sedan är frågan var i nätet som operatören väljer att använda sig av olika komponenter beroende på hur säkerhetskritiskt den delen av nätet är. Den frågan ska riktas mot operatören för det är mot dem som lagstiftningen riktar sig emot, säger han till TT.

Ny lagstiftning

Säkerhetskraven för trådlösa nätverk, som exempelvis licenser för 5G-nät, skärptes vid årsskiftet genom en ny lag där FRA och Säkerhetspolisen ska stoppa aktörer som bedöms som säkerhetsrisker.

Ygeman poängterar leverantörernas ansvar:

– Den svenska lagstiftningen riktar sig inte mot ett speciellt företag eller speciellt land. Det kommer att finnas en massa olika komponenter i uppbyggnaden av 5G-nätet och det finns ett antal komponenter i uppbyggnaden av 4G-nätet, däribland alla de stora världsleverantörerna. Då måste operatörerna kunna visa att de är säkra och pålitliga, säger han.

Ygeman kallar det den tuffaste lagstiftningen som finns i Europa, kanske till och med hela världen.

– Det här gör det möjligt att dra tillbaka rätten att använda spektrum och förbjuda en leverantör om de inte klarar högt ställda säkerhetskrav.

Ekonomi

Peab bygger logistikpark i Sundsvall

Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Fotograf: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Byggbolaget Peab har fått i uppdrag att bygga Sundsvalls nya logistikpark i anslutning till Tunadalshamnen.

Ordern är värd 734 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Byggstart är planerad till juni 2020 och beräknas stå klart 2024.

Bygget har föregåtts av folkliga protester och politisk strid i kommunen, men har nu fått grönt ljus i kommunfullmäktige.

Ekonomi

Verkstad i topp på stark börs

Börsen fortsätter upp. Bildmontage.
Börsen fortsätter upp. Bildmontage.
Fotograf: Johan Hallnäs / TT
Ekonomi
Ekonomi

Efter en stark start lyfte börsen ytterligare under dagen. I topp ligger flera konjunkturkänsliga verkstadsbolag. Stockholmsbörsens breda OMXS-index har vid 15-tiden stigit med 1,7 procent, ungefär i nivå med de större Europabörserna.

Uppgången är bred, på tungviktarlistan OMXS30 stiger nästan alla aktier. Allra bäst går verkstadsföretaget Sandvik som stiger fyra procent. Även verkstadskollegor som Volvo och Alfa Laval går starkt, upp tre respektive 2,5 procent. Skogskoncernen SCA ligger också högt på vinnarlistan, plus 3,3 procent.

Utanför storbolagslistan rusar SAS närmare nio procent. Från Tyskland kommer uppgifter om att tyska staten går in som storägare i Lufthansa efter ett större hjälppaket.

Mot strömmen går råvarutunga SSAB och Boliden, som backar runt en halv procent vardera.

Scandic Hotels redovisade villkoren för nyemissionen, där en ny aktie kostar 20 kronor styck. Aktien steg först men föll tillbaka knappt fyra procent till 41:70 kronor.

Ekonomi

Tysk VW-dom ändrar inte svenska biljättens syn

Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland.
Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland.
Fotograf: Swen Pfoertner/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Volkswagen förlorade ytterligare en dom i spåren av avgasfusket som avslöjades 2015.
Men för svenska bilägare har den tyska domen ingen betydelse, inte enligt svenska Volkswagen i alla fall.

Den tyska biljätten Volkswagen måste betala skadestånd till en tysk bilköpare, sedan företaget 2015 ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i tusentals dieselbilar. Det slår Tysklands högsta domstol Bundesgerichtshof (BGH) fast i en dom, rapporterar tyska medier.

Domen gäller en privatperson, men kan få långtgående konsekvenser som prejudikat för liknande fall. Mannen hade enligt public service-sajten Tagesschau köpt en Volkswagen Sharan begagnad av en privat handlare 2014, innan avgasskandalen uppdagades hösten 2015. Då han insåg att han blivit lurad ville han lämna tillbaka bilen till Volkswagen, och samtidigt få ersättning för hela köpesumman.

Ändrar inget

Måndagens dom ger mannen rätt till ersättning, dock med avdrag för den sträcka som körts sedan köpet.

Men om domen får någon betydelse för svenska köpare är högst tveksamt. Enligt svenska VW-gruppens informationschef Marcus Thomasfolk ändrar domen ingenting.

– Vi anser fortfarande att kunderna inte har lidigt någon ekonomisk skada, säger han och refererar också till ett antal avgöranden i Allmänna reklamationsnämnden som resonerat på liknande vis.

Det kan diskuteras. Bilarna kan ha tappat i värde till följd av fuskskandalen, resonerar bilägarnas konsumentorganisation M.

– Det mest naturliga är alla får samma ersättning oavsett vilket land det handlar om, anser Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M.

Inte lett någonstans

Huruvida den tyska domen kan ge svenska ägare, av de aktuella modellerna från VW-koncernen, råg i ryggen är oklart, enligt Stjernvall. Något agerande från M är inte aktuellt nu. Den bilägare som fortsatt känner sig lurad kan vända sig till Konsumentombudsmannen, men det har hittills inte lett någonvart.

Svenska bilägare med den manipulerade programvaran för avgasutsläpp har, om de så önskat, fått den utbytt kostnadsfritt.

Sedan tidigare har VW tvingats betala stora kompensationsbelopp i USA och andra länder. Nyligen enades VW också med ett stort antal tyska bilägare om ersättning i en större civilrättslig grupptalan.

Olle Lindström/TT

Pontus Ahlkvist/TT

FAKTA

Fakta: Tidslinje över "dieselgate"

2014 - Forskare i USA upptäcker att vissa VW-modeller släpper ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av det skadliga ämnet kväveoxid väl ute på vägarna.

2015 - Amerikanska myndigheter anklagar Volkswagen för massivt utsläppsfusk. I september erkänner fordonsjätten att 11 miljoner dieselbilar världen över har utrustats med mjukvara som möjliggör fusket. Vd:n Martin Winterkorn avgår.

2016 - I slutet av juni går Volkswagen med på en förlikning med amerikanska myndigheter. Uppgörelsen uppgår till 14,7 miljarder dollar och rör bland annat återköpsprogram och böter. Den 8 december beslutar EU-kommissionen att ta till rättsliga åtgärder mot sju medlemsländer, däribland Tyskland för att ha misslyckats med att komma till rätta med utsläppsfusk.

2017 - Fordonskoncernen erkänner sig skyldig på tre punkter, inklusive bedrägeri i USA. Volkswagen går med på böter om 4,3 miljarder dollar. Senare meddelar tyska åklagare att en utredning om bedrägeri mot den tidigare vd:n Martin Winterkorn har inletts. Under hösten döms en ingenjör på Volkswagen till 40 månaders fängelse i USA. En chef inom företaget, Oliver Schmidt, får sju års fängelse för bedrägeri och brott mot miljölagar.

2018 - Under våren åtalas tidigare vd Martin Winterkorn i USA efter anklagelser om att försöka tysta ner utsläppsfusket.

2019 - På hösten inleds en rättsprocess mot Volkswagen i Tyskland – det första stora rättsfallet kopplat till "dieselgate" sedan skandalen briserade. Sammantaget krävs Volkswagen på 9 miljarder euro, motsvarande 95 miljarder kronor. Fallet slutade i en förlikning och Volkswagen betalade 95 miljoner kronor.

Hittills har skandalen kostat bolaget över motsvarande 315 miljarder kronor i böter, avsättningar och för att uppdatera återkallade fordon.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Ekonomi

Korttidspermitteringar dämpar varselvågen

Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.
Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.
Fotograf: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Antalet varsel per vecka har planat ut på en hög nivå, som ligger ungefär fyra gånger högre än normalt. Korttidspermitteringar hjälper till att trycka ned nivån, enligt Annika Sundén, analyschef vid Arbetsförmedlingen.
PREMIUM

Förra veckan varslades 2 432 personer om uppsägning. Det är något färre än veckan före och väsentligt mycket lägre än de historiska varseltopparna uppåt 18 000 varsel per vecka i månadsskiftet mars–april.

– Nu ser vi lika många varsel på en vecka som vi normalt sett på en månad. Så det är höga nivåer. Men varslen tycks ändå ha planat ut och det handlar mycket om möjligheten att ansöka om korttidspermitteringar. De har dämpat varslen, säger Annika Sundén.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Frankrikes krisnota 4 700 miljarder kronor

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire gräver djupt i statskassan. Arkivbild.
Frankrikes finansminister Bruno Le Maire gräver djupt i statskassan. Arkivbild.
Fotograf: Ian Langsdon/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Frankrikes krisåtgärder för att möta coronakrisens ekonomiska effekter har hittills kostat den franska staten 450 miljarder euro, eller drygt 4 700 miljarder kronor.

Det meddelade Frankrikes finansminister Bruno Le Maire på måndagen. Summan motsvarar cirka 20 procent av landets BNP.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Något ljusare utsikter bland tyska företag

Mindre deppigt i tysk ekonomi. Arkivbild.
Mindre deppigt i tysk ekonomi. Arkivbild.
Fotograf: Jens Meyer/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Något mindre dystert. Den tyska ekonomin kan ha bottnat, enligt den månatliga mätningen från det tyska institutet IFO.

Indexet som mäter affärsklimatet i Europas största ekonomi steg från 74,2 i april till 79,5 i maj.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL