Ekonomi

Viking Line återupptar frakttrafik

Viking Line har ställt in all persontrafik till Mariehamn men kommer att köra gods tre gånger i veckan. Arkivbild.
Viking Line har ställt in all persontrafik till Mariehamn men kommer att köra gods tre gånger i veckan. Arkivbild.
Fotograf: Fredrik Sandberg / TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Rederiet Viking Line har ställt in all persontrafik mellan Kapellskär och Mariehamn på Åland på grund av coronakrisen. Men från och med tisdag nästa vecka återupptas trafiken för frakttransport, bland annat med mat och mediciner.

Fartyget Rosella kommer att gå tre gånger i veckan. Inga resenärer kommer att kunna åka med, vilket också gör att fartyget kan lasta mer frakt än normalt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Betaltjänsten Swish fungerar igen

Betaltjänsten Swish fungerar igen. Arkivbild.
Betaltjänsten Swish fungerar igen. Arkivbild.
Fotograf: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Betaltjänsten Swish fungerar igen efter en driftstörning som började vid halv sju-tiden på måndagskvällen och pågick till 21-tiden.

Bolagets presstjänst kan inte svara på vad som orsakade störningen.

– Jag ska precis in i ett möte och kan inte säga så mycket mer, säger Sofia Norén på presstjänsten.

Betaltjänsten samägs av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Ekonomi

Tyska staten räddar Lufthansa

Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Fotograf: Boris Roessler/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den tyska staten går in och räddar flygbolaget Lufthansa. Nästan 100 miljarder svenska kronor pumpas in i bolaget.
Bland motkraven finns klimatomställningsmål och förnyad flygplansflotta.

Uppgifter läckte ut under dagen och sent på eftermiddagen kom bekräftelsen. Den i spåren av coronapandemin nybildade ekonomiska stabiliseringsfonden WSF har godkänt stödpaketet för Lufthansa på nio miljarder euro. Kvar återstår nu ett godkännande från aktieägarna samt EU-kommissionen.

– Stödet som vi förbereder gäller under en begränsad tid , säger den tyske finansministern Olaf Scholz.

Han säger att när bolaget återhämtat sig ska statens andel säljas.

Enligt ekonomiminister Peter Altmaier kommer stödet hjälpa till att rädda tusentals jobb.

Äga en femtedel

Stödpaketet innebär att den tyska staten kommer att äga 20 procent av aktierna i bolaget. Innehavet är tänkt att säljas av senast i slutet av 2023.

Dessutom skjuter den tyska storbanken KFW till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för 5,7 miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.

Samtidigt ska bolaget ha gått med på ett utökat klimatomställningsarbete, bland annat genom att förnya sin flygplansflotta, uppger man från regeringshåll, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Dåligt för konsumenterna

Beskedet fick Lufthansaaktien att stiga rejält på Frankfurtbörsen.

– Det är inte förvånande. Men det är oroande, sade flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll på förhand läckt ut till flera nyhetsbyråer.

Han tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.

– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger Jan Ohlsson till TT.

Utsikterna för hela flygbranschen är ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.

Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få ett EU-godkännande. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.

Bolaget har precis som alla andra flygbolag drabbats svårt ekonomiskt av coronapandemin. I takt med att allt fler länder nu öppnar så har dock bolaget kunnat återstarta igen. Nyligen meddelades att man återupptar flygningar till ytterligare 20 städer i mitten av juni.

Förutom rutter till turistorter gäller det flera flyg till och från Frankfurt till övriga Europa och i slutet av juni hoppas bolaget vara igång på drygt 100 destinationer i Europa.

Ekonomi

Experten skeptisk till 5G:s betydelse

Mobilsurf på sociala medier – då spelar det ingen större roll om det är via 4G eller 5G. Arkivbild.
Mobilsurf på sociala medier – då spelar det ingen större roll om det är via 4G eller 5G. Arkivbild.
Fotograf: Isabell Höjman/TT
Ekonomi
Ekonomi Både Tele2 och Telia har i dagarna lanserat 5G-nät i Sverige – men någon större skillnad kommer inte märkas för den vanliga mobilanvändaren. Det anser Jens Zander, professor i radioteknik vid KTH.

Innovation, digitalisering, eller varför inte revolution. Löften haglar när telekombolagen själva beskriver vilken förändring nästa generations mobilnät – 5G – kommer att innebära.

Men den genomsnittliga mobilsurfaren kommer knappt att märka någon skillnad, i alla fall inte i början.

– Problemet är att det inte finns några prylar, ytterst få har tillgång till 5G. Dessutom är det en teknik som riktar in sig mot länder där man har stora kapacitetsbehov. I Sverige, som är ganska glesbefolkat, finns inte det behovet, säger Jens Zander.

Snabbare och stabilare

Den nya tekniken kan dock göra uppkopplingen snabbare och mer stabil. Och ett 5G-system med låg fördröjning och hög tillförlitlighet kommer att få stor betydelse för industrin, inte minst för robotar och självkörande fordon. Men Jens Zander vänder sig emot beskrivningen av 5G i industrin som en revolution.

– Telekomleverantörerna vill gärna måla upp det som en revolution för att sälja prylar. Men digitaliseringen av industrin har pågått i 30 år och 5G är en del av den.

Kan bli lägre priser

Däremot blir det stor skillnad för operatörerna. I stället för att det behövs ett skåp med elektronik ute vid masterna räcker det med en sändare som skickar information till en datacentral. Det här blir billigare att bygga, och framför allt att underhålla, för operatörerna. Utvecklingen åt det här hållet har redan kommit ganska långt, men 5G underlättar det ytterligare.

– Indirekt kommer det också konsumenterna till gagn genom lägre priser när kostnaderna sjunker, säger Jens Zander.

Den tydligaste baksidan med 5G är att komplexiteten och därmed riskerna ökar.

– Det är baksidan med "mjukvarufieringen" och att allt finns i molnet. Det är miljoner rader med kod det handlar om, säger Zander.

Henning Eklund/TT

Ekonomi

Rederiet Göta kanal ställer in kryssningar

M/S Juno är ett av rederiet Göta kanal AB:s kanalbåtar. Arkivbild.
M/S Juno är ett av rederiet Göta kanal AB:s kanalbåtar. Arkivbild.
Fotograf: Gunnar Lundmark/TT
Ekonomi
Ekonomi

Rederiet Göta kanal ställer in alla kryssningar under säsongen, skriver ägaren Stromma Sverige i ett pressmeddelande.

Anledningen är utländska turister som avbokat sina kryssningar, samt osäkerhet kring reserekommendationer för svenskar.

Stromma Sveriges chef Peter Henricson säger i pressmeddelandet att "marknaden är i stort sett borta".

"Vi har väntat in i det sista med att ställa in säsongen, men i och med att de utländska turisterna uteblir och att svenskarna inte vågar boka in sommarsemestern då osäkerhet fortfarande råder angående inhemska resor är vi tvungna att konstatera vi inte klarar av att genomföra säsongen", säger Henricson.

Kanalbåtarna har årligen kryssat i Göta kanal med undantag för några år under första världskriget och ett år under andra världskriget, enligt Stromma Sverige.

Ekonomi

Rejält upp på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen gick upp och slutade på plus 2,1 procent efter måndagens handel. Bildmontage.
Stockholmsbörsen gick upp och slutade på plus 2,1 procent efter måndagens handel. Bildmontage.
Fotograf: Johan Hallnäs / TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Efter en stark start lyfte börsen ytterligare under dagen. Stockholmsbörsens breda OMXS-index hade vid måndagens stängning stigit med 2,1 procent, ungefär i nivå med de större Europabörserna.

Uppgången var bred, på tungviktarlistan OMXS30 steg alla aktier utom en. Allra bäst gick verkstadsföretaget Sandvik som steg 4,3 procent. Även verkstadskollegorna Volvo och Alfa Laval gick starkt, upp 3,6 respektive 3,1 procent. Skogskoncernen SCA landade också högt på vinnarlistan, plus 2,4 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

Ekonomi

Riksdagen ber regeringen fixa gratislunch

En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
Fotograf: TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Riksdagens finansutskott ska uppmana regeringen att ordna så att vård- och omsorgspersonal inte blir förmånsbeskattade för gratisluncher och taxiresor under coronapandemin. Det ska inte bara gälla för fri parkering, som regeringen föreslagit.

Uppmaningen sker på förslag från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Men resten av partierna i utskottet står nu också bakom det.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ygeman ser inga problem med Huawei

Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) tillsammans med Telias vd Allison Kirby.
Fotograf: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Först Tele2 och nu Telia.
Telekomjättarna tävlar om att lansera 5G-satsningar.
Med på tåget finns kontroversiella kinesiska företaget Huawei.
PREMIUM

På ett hustak i centrala Stockholm invigde på måndagen Telias nya vd Allison Kirby bolagets 5G-nät. En historisk dag enligt Kirby som dock fick se sig slagen av hennes förra bolag, Tele2, som i ett försök att stjäla rampljuset redan under söndagen aktiverade sitt 5G-nät.

För de båda bolagen tillsammans med konkurrenten Tre handlar det nu om att ligga i framkant det i som ses som framtidens nät med en

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Peab bygger logistikpark i Sundsvall

Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Peab får stororder i Sundsvall. Arkivbild.
Fotograf: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Byggbolaget Peab har fått i uppdrag att bygga Sundsvalls nya logistikpark i anslutning till Tunadalshamnen.

Ordern är värd 734 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Byggstart är planerad till juni 2020 och beräknas stå klart 2024.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL