Annons

Företag vilseleder konsumenter i virustider

Konsumentverket har i dagsläget fått 275 anmälningar som rör företags agerande i samband med coronapandemin. 159 av dem gäller vilseledande marknadsföring.
– Man påstår att produkten kan förbättra immunförsvaret eller kan förebygga att man insjuknar i corona, säger Konsumentverkets jurist Hanna Ackeberg,
Publicerad 1 april 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Flera hälsokostföretag har anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring vad gäller huruvida deras produkt kan förebygga att smittas av coronaviruset. Arkivbild.
Flera hälsokostföretag har anmälts till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring vad gäller huruvida deras produkt kan förebygga att smittas av coronaviruset. Arkivbild.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Av de inkomna anmälningarna att döma försöker många företag att sko sig på människors rädsla att insjukna i covid-19, genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande för både sjukdomen i sig men också för immunförsvaret i allmänhet.

– Det gäller produkter och behandlingar av olika slag inom hälsoområdet, främst kosttillskott så som fiskolja och örtbaserade produkter, alternativmedicin, men också exempelvis meditation, säger Konsumentverkets jurist Hanna Ackeberg.

Annons

Hittills har Konsumentverket öppnat ett tillsynsärende för ett företag som anmälts ett stort antal gånger inom en kort tidsperiod, men fler kan komma. Förloppet går till så att Konsumentverket i ett brev till företaget förmedlar kritiken, i detta fall mot marknadsföringen, och ber företaget antingen styrka sina påståenden om produkten eller rätta sin marknadsföring inom en viss tid.

– Skulle det vara så att de inte rättar sig har vi en möjlighet att vidta rättsliga åtgärder. Det innebär att vi lämnar över ärendet till Konsumentombudsmannen, som i sin tur kan ta det vidare till Patent och marknadsdomstolen, säger Ackeberg.

Hilda Djupenström/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons