Annons

Färre handlar på nätet i spåren av corona

Svenska konsumenter håller hårt i plånboken i oroliga ekonomiska tider som nu.
Det gäller även näthandeln – med ett fåtal undantag.
Publicerad 8 april 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Apoteksprodukter är populärt att köpa på nätet i coronatider.
Apoteksprodukter är populärt att köpa på nätet i coronatider.Foto: Pontus Lundahl/TT

Postnords senaste e-barometer som TT tagit del av visar att även näthandeln minskar i spåren av coronapandemin. 66 procent av de tillfrågade har näthandlat den senaste månaden, något färre än genomsnittet på 70 procent under 2019.

– Generellt sett kan man säga att man håller hårt i sina pengar och är avvaktande till icke-nödvändig konsumtion. Tittar man på exempelvis kläder och skor som har en stor köpfrekvens på nätet i vanliga fall är det nu mindre än vanligt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Ett par undantag

Annons

Det finns dock ett par undantag. I karantänstider märks en betydligt större andel som handlar dagligvaror som mat och dryck samt apoteksprodukter på nätet.

– Vi ser också hur böcker och olika former av strömmade medier ökar. Där ser man en kraftig positiv nettoeffekt vilket är naturligt när 80 procent uppger att man befinner sig mer i hemmet, säger Carl-Fredrik Teder.

Bland de drygt 3 000 som nu deltagit i undersökningen finns också en tydlig oro för den egna privatekonomin.

Stigande arbetslöshet

Med kraftigt stigande arbetslöshet och företag som riskerar att slås ut avspeglas det i synen på vilka konsekvenser det får för privatekonomin. Nio procent uppger att de helt eller delvis blivit av med sina jobb.

– Generellt sett ser vi att 36 procent är bekymrade över sin ekonomi och vad det här ska få för effekter, framförallt är det hos de yngre som oron är störst och det hänger ju samman med att man har en större ekonomisk trygghet i de äldre folkgrupperna.

Tobias Österberg/TT

Fakta: Postnords undersökning

Fakta: Postnords undersökning

66 procent av de tillfrågade har handlat på nätet den senaste månaden. Det kan jämföras med 70 procent i genomsnitt under 2019. Åldersgruppen 30-49 är den som handlat mest.

Bland kategorierna där man handlar mindre på nätet återfinns hemelektronik, kläder och skor liksom möbler och inredning.

Motsatt utveckling har böcker och media, dagligvaror liksom hälsa inklusive apoteksvaror.

4 av 10 uppger att man jobbar hemifrån, 8 av tio att man tillbringar mer fritid i hemmet.

6 av 10 har fått ställa in en resa.

Hälften av de tillfrågade undviker att gå in i en butik med många människor.

Undersökningen genomfördes 26 mars–6 april av Kantar Sifo och har 3 004 respondenter.

Källa: Postnord.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons