Annons

Håll avstånd till chauffören

Skyddsstopp infördes under fredagen på stads- och regionbussar i Skåne, efter att en av chaufförerna avlidit.
Opinion • Publicerad 17 april 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Det är nästan omöjligt att hålla riktig social distans på en buss, men de senaste dagarna har visat att folk måste bli mer försiktiga och anstränga sig mer för att chaufförerna ska få en trygg arbetsmiljö.

Flera chaufförer runtom i Skåne har varit, eller är, sjuka i covid -19. Det rör sig om två i Malmö, en person i Lund och fyra fall i Helsingborg. Efter det tragiska beskedet om att en av Skånetrafikens chaufförer i Helsingborg avlidit fattade det regionala skyddsombudet Rosa Andersson beslut om skyddsstopp eftersom de tröttnat på att vänta på Arbetsmiljöverket. Det var rätt beslut. Det är viktigt att kollektivtrafiken fungerar, men det kan inte få kosta anställda livet.

Annons

Framdörrarna på bussarna spärras av och platserna bakom chauffören markeras som avstängda. Det sistnämnda har redan skett på vissa bussar, men det är bra att det blir standard. Det är en lätt genomförd åtgärd som gör skillnad. Man kan fråga sig om inte plexiglasvisir för chaufförerna borde ha varit obligatoriskt. Man står lika nära chauffören som när man är kund i mataffärer som satt upp skärmar för att skydda sin personal.

Alla som rest med kollektivtrafik genom Skåne sedan pandemin började vet att långt ifrån alla passagerare är försiktiga under resan. Den svenska principen om eget ansvar fungerar därför inte inom kollektivtrafiken, utan Arbetsmiljöverket, fackförbund och arbetsgivaren måste ta ansvar för de anställdas säkerhet.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons