Ekonomi

Uppsving för rekoringar under coronakrisen

Kunder hämtar ut sina beställningar hos den ekologiske bonden Johan Widing när rekoring Malmö har sin veckoliga utlämning på parkeringen vid Malmöhus slott.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi I coronakrisens spår söker sig allt fler lokala matproducenter och kunder till så kallade rekoringar.
Beställningen görs via internet och upphämtningen sker utomhus.
– När vi tappade många av våra restaurangkunder gör det här att vi kan hålla oss flytande, säger bonden Johan Widing.
PREMIUM

Aprilsolen värmer när rekoring Malmö har sin veckoliga varuutlämning på parkeringen utanför Malmöhus slott. Runt 25 små, lokala matproducenter står redo för att ta emot kunderna, som gjort sina beställningar via ringens Facebooksida.

– Jag har handlat på rekoringen sedan starten våren 2017 och jag älskar att handla lokalt och närodlat. Jag bor här i kvarteret och brukar cykla förbi och hämta upp maten varje torsdag efter jobbet. Denna gång har jag sex beställningar, säger Gina Fagone samtidigt som hon hämtar upp salladen från Cecilia Ward på Landet Oss.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Apples policy i fokus i Facebookrapport

Detalj från Facebooks huvudkontor i Menlo Park i Kalifornien i USA. Arkivbild.
Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Effekterna av Apples åtstramade integritetspolicy är i fokus när Facebook i kväll rapporterar resultatet för tredje kvartalet i år.
Facebook har redan varnat för att det slår mot annonsaffärerna.

Det väntas positiva användarsiffror, det vill säga ett växande antal unika användare per månad som besöker Facebooks olika plattformar – där även bland annat Whatsapp och Instagram ingår.

Antalet månatliga användare beräknas lyfta till 2,9 miljarder, enligt sajten Investopedias prognossammanställning.

Apples åtstramade policy

Omsättningen och vinsten väntas också stiga. Snittprognosen ligger på intäkter på cirka 29,5 miljarder och en vinst på 3:19 dollar per aktie.

Men vinden i seglen sedan pandemiåret 2020 har avtagit markant. Redan i andra kvartalet flaggade Facebook för en inbromsning för tillväxten och att det sociala nätverket nu ställs inför en kombination av hot om skärpt reglering av sektorn från politiker och effekter av Apples åtstramade integritetspolicy för sina användare – som kan slå hårt mot affärsmodellen med riktade annonser baserade på användardata.

Så sent som i september konstaterade Facebook därefter att Apples ändrade användarvillkor – som i praktiken innebär att Iphone-användare kan vägra dela med sig av sina användaruppgifter till externa appar som Facebook eller Google – gjort det både dyrare och svårare för kundföretag att annonsera på Facebook.

Alphabet – som äger Google och Youtube – rapporterar sin rapport för tredje kvartalet på tisdag kväll, svensk tid. Men Google är inte lika mobilberoende som Facebook, vilket antas göra effekterna av Apples nya policy för integritet på Iphone-mobiler mindre kännbar för det bolaget.

Hat och desinformation

Facebook har inför rapporten även hamnat i blåsväder sedan en så kallad visselblåsare, Frances Haugen, läckt dokument och vittnat i senaten om hur uttalanden från Facebooks ledning och grundaren Mark Zuckerberg rimmar dåligt med bolagets egna undersökningar när det gäller hat och desinformation som sprids på bolagets plattformar.

Facebook-aktien ingår bland de så kallade Faang-aktierna på Wall Street – en grupp på fem dominanta teknikaktier som tillsammans är värda över 20 procent av det samlade värdet på de 500 största bolagen på New York-börsen och Nasdaqbörsen i det så kallade S&P 500-index.

De andra bokstäverna i Faang står för Amazon, Apple, Netflix, Google (Alphabet).

FAKTA

Fakta: Facebook = Ericsson x 24

Inför det sociala nätverket Facebooks rapport för tredje kvartalet i år har bolagets aktie lyft cirka 19 procent sedan årsskiftet. Koncernens marknadsvärde uppgår därmed till cirka 7 900 miljarder kronor.

Facebooks marknadsvärde motsvarar därmed lika mycket som över sju svenska statsbudgetar eller 24 stycken Ericsson-koncerner.

Facebook är trots det höga nominella värdet bara hälften så mycket värt som Google-ägaren Alphabet. Apple och Microsoft – två andra teknikgiganter på Wall Street – är i sin tur värda tre gånger så mycket som Facebook.

Bolag: Börsvärde (dollar)

Apple: 2 458 miljarder

Microsoft: 2 321 miljarder

Alphabet: 1 842 miljarder

Amazon: 1 689 miljarder

Facebook: 916 miljarder

Tesla: 901 miljarder

Nvidia: 568 miljarder

Netflix: 294 miljarder

AirBNB: 105 miljarder

Snap: 87 miljarder

Källa: Refinitiv

Ekonomi

Microsoft pekar ut ryska hackare

Microsoft pekar ut en rysk hackergrupp som skyldig till tusentals attacker. På bild syns siluetten av Microsofts vd Satya Nadella. Arkivbild.
Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Microsoft pekar ut den ryska hackergruppen Nobelium som skyldig till tusentals cyberattacker de senaste månaderna. Många attacker har riktats mot leverantörer av it-tjänster, skriver företaget.

Microsoft skriver i ett inlägg på sin hemsida att hackergruppen Nobelium har riktat in sig på it-tjänster som når ut till många kunder, till exempel molnlagring. Microsoft har uppfattningen att olika it-tjänster angrips görs för att hackarna vill få tillgång till kundernas system utan att upptäckas.

När det kommer till attacker mot leverantörer av it-lösningar har 140 försök upptäckts och 14 tjänsteföretags säkerhet ska ha äventyrats.

Enligt Microsoft är attacker mot it-företag en del av en större kriminell verksamhet. Företaget skriver att mellan den 1 juli och 19 oktober i år har 609 av Microsofts kunder hackats 22 868 gånger av Nobelium, men att antalet cyberattacker som "lyckats" bara handlar om några få procent.

Hackergruppen Nobelium pekas av Microsoft ut som en rysk statsstödd grupp. Amerikanska myndigheter har uttalat sig om gruppen är en del av ryska statens yttre underrättelsetjänst (SVR), som de också bedömde var skyldiga till den omfattande attacken mot it-säkerhetsföretaget Solar Winds förra året.

En representant för SVR har tidigare dementerat att underrättelsetjänsten skulle ligga bakom attacken på Solar Winds.

Ekonomi

Källor: Tesla har fått stororder

Hyrbilsfirman Hertz ska enligt källor ha beställt 100 000 Tesla-bilar. Ordern ska gälla Model 3-bilar. Arkivbild.
Foto: Jeff Martin/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Amerikanska hyrbilsjätten Hertz ska enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg lagt en order på 100 000 Tesla-bilar av ett totalt värde på 4,2 miljarder dollar, ungefär 36 miljarder kronor.

Ordern ska gälla Model-3-bilar. Leveransen ska ska under de närmaste 14 månaderna och gälla såväl den amerikanska som europeiska marknaden.

Hertz ansökte om konkursskydd i samband med pandemin men har sedan dess fått in två nya investerare i form av Knighthead Capital Management och Certares Opportunities.

Ekonomi

Stockholmsbörsen backar

Stockholmsbörsen backar. Arkivbild.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen inleder handelsveckan nedåt. Under eftermiddagen har nedgången förstärkts och OMXS-index är ned 0,6 procent.

Indextunga Ericsson bidrar till nedgången genom att backa hela 3,3 procent. Detta efter att Bank of America i en analys är negativt såväl till Ericsson som finländska konkurrenten Nokia. Båda företagen bedöms stå inför kraftig konkurrens då 5G-cykeln mognar och marginalerna toppar, skriver banken.

Även Alfa Laval går svagt inför rapporten senare i veckan, aktien faller 3,0 procent.

I motsatt riktning går framförallt banksektorn med Nordea i topp med en uppgång på 1,4 procent. De senaste dagarna har den amerikanska tioåriga statsobligationen handlats till en ränta på omkring 1,65 procent, den högsta nivån sedan början av 2020.

Rapportsäsongen har fortsatt i form av ståltillverkaren SSAB som slog analytikernas förväntningarna med råge. Aktien belönas också och stiger 4,1 procent. Ratos som också släppt siffror går i helt motsatt håll och rasar 4,3 procent.

Även flygbolaget SAS tillhör förlorarna, aktien backar betänkligt, minus 14,7 procent, efter att bolagets vd i en dansk intervju meddelat att företaget kämpar för sin överlevnad.

Bland småbolagen märks ett fortsatt kursras för Oncopeptides. I fredags kom beskedet att forskningsbolaget drar tillbaka sitt läkemedel Pepaxto från USA-marknaden, vilket fick aktien att rasa 77 procent. I dagens handel är nu aktien ned ytterligare 36 procent.

Ekonomi

Volvochefen inte oroad – börsnotering i hamn

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tvingas sänka priset. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Det betydligt magrare budet på Volvoaktierna inför börspremiären ska inte ses som ett misslyckande eller som att noteringen är hotad.
Tvärtom, boken är nu fulltecknad, enligt Volvochefen Håkan Samuelsson som själv köper en större post.

Han ser inte den lägre priset eller den minskade emissionsvolymen, från 25 till 20 miljarder kronor, som ett dåligt betyg på börserbjudandet.

– Det här var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rätt tillfälle att göra det här exakt, att ta bort osäkerheten, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

Om prislappen?

– Vi har lyssnat på marknaden, ödmjukt, säger han.

Priset på aktien hamnar nu på 53 kronor, den absolut lägsta nivån i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.

Själv har Samuelsson anmält köp av aktier till ett belopp av 25 miljoner kronor, enligt tilläggsprospektet.

Emissionsvolymen sänks samtidigt från uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.

– Är 20 miljarder kronor tillräckligt? Ja, det är vi helt övertygade om, säger Håkan Samuelsson.

Pengarna som Volvo Cars får in från de nya ägarna i nyemissionen ska användas till omställningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.

Ändå många aktier

Ägarna och ledningen tvingas också dra ner ambitionen på hur stor andel av aktierna som kommer att handlas på börsen, så kallad free float. Den landar nu kring låga 17 procent, från att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behålls av kinesiska ägarbolaget Geely.

Det innebär att en ovanligt låg andel av Volvoaktierna kommer att handlas på Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ändå blir relativt hög. Och en jämförelse med exempelvis Scaniaägaren Tratons sömniga utveckling på börsen, där Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, är orättvis, tycker Volvoledningen.

Att alla intervall sänkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen är hotad. Tvärtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu är att det hela är i hamn.

– Med de här förändringarna så är boken täckt, säger Samuelsson.

Olle Lindström/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Tradingportalen.com

Lär dig mer om finansmarknaden

Tradingportalen.com Vill du lära dig mer om finansmarknaden och bli bättre på att investera? Då har du kommit helt rätt.

Vi kommer att gå igenom hur du kan göra för att lära dig mer om finanser, hur man investerar och hur du kan få så bra avkastning som möjligt på dina pengar.

Gå en kurs

Lär dig mer om finansmarknaden med en kurs! Det finns tusentals olika kurser på nätet som drivs av duktiga investerare som kan mycket om finansmarknaden. De kan hjälpa dig att bli ännu bättre och få en bättre avkastning på dina pengar. Vi rekommenderar dock att du läser recensioner för kursen innan du betalar något. Det finns många där ute som vill tjäna snabba pengar på att lura dig att köpa något som de slängt ihop på en timme.

Några exempel på bra kurser är:

Läs nyheter

Det finns många sidor på internet som samlar mängder med information och nyheter om finansmarknaden. Genom att spendera lite tid varje dag på att läsa detta kommer du sakta men säkert att bli bättre på det. En sådan sida är tradingportalen. Här hittar du mängder med nyheter kring finans från hela världen men också guider på hur du kan bli bättre på att investera. Vi kan garantera att om du spenderar lite tid varje dag på att läsa deras guider och nyheter kommer du snart ha mycket mer kunskap om finansvärlden och förmågan att använda den kunskapen för att tjäna pengar.

Testa

Det finns faktiskt inget annat sätt att lära dig om finansmarknaden än att testa. Oavsett hur mycket kunskap du har kommer du förr eller senare behöva testa att investera i marknaden.

Annars är all din kunskap värdelös. I början kommer det kanske inte gå bra men om du har en bra strategi och verkligen följer den kommer du snart märka att det går bättre. Tro oss, vi vet att det kommer kännas otäckt i början men det är naturligt. Om du aldrig testar kommer du aldrig att lära dig något.

Några bra appar som kan hjälpa dig att komma igång med din investering är:

Avanza

Nordnet

Etoro

Gör misstag

Det är inget fel med att göra misstag, speciellt inte när du lär dig mer om finansmarknaden. Alla kommer göra misstag i början och alla proffs som du läser om på nätet har antagligen misslyckats fler gånger än du försökt. Så länge du lär dig av dina misstag är det inget fel. Då kommer du komma tillbaka starkare än du var tidigare och det kommer att gå bättre för dig. Var därför inte rädd att begå misstag när du lär dig mer om finansmarknaden. Alla gör det.

Ekonomi

Inflationsvarning från Spanien

Hög inflation hotar att bita sig fast i Spanien, varnar landets centralbankschef. Arkivbild på Madrid.
Foto: Manu Fernandez/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ovanligt höga inflationen kan bita sig fast i den spanska ekonomin under kommande månader. Detta trots att de underliggande faktorerna som driver upp inflationen är tillfälliga, enligt Pablo Hernandez de Cos, chef för den spanska centralbanken.

Lyftet för energipriserna ser ut att kunna fortsätta under vintern, då efterfrågan normalt ökar till följd av kallare väder samtidigt som lagren av olja och gas är relativt låga. Och ju längre pristrycket från energisektorn består desto mer utdragen blir perioden med hög inflation, resonerar de Cos.

– Alla dessa faktorer innebär en hög nivå av osäkerhet vad gäller hur utdragen den nuvarande episoden med stigande produktionskostnader blir, säger han i ett anförande i det spanska parlamentet.

Inflationstrycket har redan pressat upp marknadsräntorna i Spanien, där räntan på en tioårig spansk statsobligation har lyft till 0,50 procent från omkring noll i ränta i början av året.

Han flaggar samtidigt för betydande nedjusteringar av Spaniens tillväxtprognos för 2021 när centralbanken uppdaterar sina prognoser i december. Han utesluter inte heller att tillväxtprognosen för 2022 kommer att justeras ned.

Enligt den senaste prognosen från september väntas Spaniens ekonomi växa med 6,3 procent i år – men den presenterades före det att Spaniens statistikbyrå skrev ned tillväxten under andra kvartalet till 1,1 procent från tidigare 2,8 procent.

För 2022 ligger tillväxtprognosen just nu på 5,9 procent.

Ekonomi

Tysk ekonomi ser ut att tvärnita

Tysk tillväxt befinner sig i en kraftig inbromsning i fjärde kvartalet, enligt allt fler prognosmakare. Arkivbild
Foto: Frank Augstein AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den tyska tillväxten väntas tvärnita i fjärde kvartalet. Komponentbrist, skenande gas- och elpriser och vikande efterfrågan präglar Europas största ekonomi, varnar den tyska centralbanken Bundesbank i en månadsrapport.

Situationen innebär att utsikterna just nu är negativa både för tjänstesektorn och industrin i Tyskland, enligt en månadsrapport från den tyska centralbanken Bundesbank.

Väsentligt lägre än prognos

Rapporten kommer inför det att Tysklands regering presenterar nya prognoser i veckan.

"Tillväxten kommer troligen minska betydligt i det innevarande (fjärde) kvartalet", skriver Bundesbank och tillägger att man nu räknar med att utfallet för helåret blir väsentligt lägre än den tillväxtprognos på 3,7 procent som presenterades av centralbanken i somras.

De dystra utsikterna från Bundesbank kommer sedan analysinstitutet Ifo presenterat sitt månatliga index för det tyska affärsklimatet, som sjunker till 97,7 från 98,9 i september.

Indexet är därmed på den lägsta nivån sedan i april och hamnar under snittprognosen bland analytiker, som enligt Reuters låg på 97,9 – bland annat sedan kapacitetsutnyttjandet inom den tyska tillverkningsindustrin faller.

– Grus i maskineriet för den tyska ekonomin dämpar återhämtningen, säger Ifo-chefen Clemens Fuest.

Hälften av Tysklands industriföretag planerar nu prishöjningar för att hantera utbudsproblemen – som är rekordstora, enligt Fuest.

Prislyft på gas och el

Enligt Ifo-ekonomen Klaus Wohlrabe ser den tyska tillväxten i fjärde kvartalet nu ut att falla till omkring 0,5 procent – vilket kan jämföras med 1,6 procent under andra kvartalet.

En första beräkning av tillväxten under tredje kvartalet väntas från den tyska statistikbyrån på fredag. Snittprognosen bland analytiker ligger på 2,2 procent.

Utöver utbudsproblemen hämmas återhämtningen av kraftiga prislyft för gas och el. Analytiker pekar även på allt fler fall av covid-19-smittade i Tyskland, vilket befaras sluta med en ny runda restriktioner för detaljhandeln, barer och restauranger under vintermånaderna, enligt Jörg Krämer, ekonom på Commerzbank.

– Den tyska ekonomin kommer troligen inte växa mycket under fjärde kvartalet. Stagflation hägrar i horisonten, åtminstone detta kvartal, säger Krämer.

Stagflation är ett penningpolitiskt mardrömsscenario, där ökad inflation sammanfaller med minskad tillväxt och ökad arbetslöshet.

Ekonomi

Kapad emission och lågt pris säkrar notering

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars börsintroduktion ser ut att vara i hamn, om än en dag senare än planerat.
Men storägaren Geely var tvungen att kapa en femtedel av nyemissionen och sätta noteringskursen på aktien i botten på sitt värderingsspann för att nå dit.

"Justeringarna är väl gjorda inom intervallen, så jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.

TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?

"Nej", svarar Gardell.

Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken – som har tecknat sig för aktier i nyemissionen – ser efter det senaste beskedet från Volvo Cars inte heller något just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.

– Boken är fylld på den här prisnivån, enligt syndikatet, säger han till TT.

– Då ska det mycket till innan den här noteringen ställs in. Då måste det hända något stort i marknaden, tillägger han.

Dyrare än VW, billigare än BMW

Han tycker aktiens pris i noteringen är "ganska rimlig".

– Vi är förstås glada för att vi får möjlighet att teckna oss på vad vi tycker är en bra nivå. Sedan är det ju inte säkert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, säger Söderfjell.

Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar från värderingen hamnar Volvo Cars värdering på ungefär 5,5 gånger nästa års rörelseresultat (ebit).

– Det är lite dyrare än Volkswagen (VW), men lite billigare än BMW. Så man positionerar sig ungefär där man skulle kunna tänka sig, ungefär där en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, säger Söderfjell.

Volkswagens pris ligger på ungefär fyra gånger nästa års vinst, medan BMW:s ligger på cirka 8,5 gånger vinsten.

– Men skulle du lägga till spac-värdet på Polestar i Volvo Cars värdering, då är det riktigt billigt – med ett pris på knappt två gånger nästa års rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, säger Söderfjell.

Elbilsvärderingar lite "bubbliga"

Enligt Christer Gardell präglas hela bilindustrin just nu av en värderingsproblematik – med en väldigt låg värdering av traditionella biltillverkare och en väldigt hög värdering av elbilstillverkare (EV).

"Här erbjuds både och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare är lite oroliga för att EV värderingarna är lite ’bubbliga’", skriver han.

Till värderingsproblemet tillkommer dessutom ägarstrukturen, enligt Gardell.

"När det är en majoritetsägare som har total bestämmanderätt så måste en investerare självklart ta med detta i sin värderingsanalys", skriver han.

Söderfjell säger sig inte ha några problem med Geely som storägare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur Ålandsbankens perspektiv, som investerare, är det viktigare att Volvo Cars kommer igång med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.

– Det är många produktlanseringar som måste gå hyggligt rätt och det är förändringar i försäljningsmodellen, med ökad andel direktförsäljning ganska rejält. Det verkar vara rätt väg att gå, men det är klart att det finns risker i det.

Tillräcklig "free float"

Den för Geely oväntat skeptiska inställningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – enligt måndagens uppdaterade villkor kommer att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet inställt på 19,5-24,0 procent.

TT: Är det en rimlig nivå?

– Det är en tillräckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det är ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller så som ska ut på Stockholmsbörsen och det är inte så många bolag som har den typen av "free float" totalt, säger Söderfjell.

– Det är ju bra att ha en industriell huvudägare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall också. Vi tycker ju det är bra att Investor är huvudägare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent är kanske lite högt, tillägger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Volvo Cars börsplan

Volvo Cars har justerat villkoren i sitt prospekt inför den planerade noteringen på Stockholmsbörsen. Dagen för första handelsdag på flyttas till fredagen den 29 oktober, från tidigare torsdagen den 28 oktober.

Noteringskursen sätts på 53 kronor, vilket motsvarar en värdering av hela Volvo Cars till 163 miljarder kronor. Det var den lägsta värderingsnivån som Volvo Cars räknade med när bolaget presenterade sitt prospekt förra veckan.

Volvo Cars drar samtidigt ned på ambitionerna när det gäller bruttolikviden från den nyemission som ska göras samtidigt med börsintroduktionen till 20 miljarder, från tidigare 25 miljarder.

Andelen börsnoterade aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – kommer enligt det uppdaterade prospektet att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare låg målsnöret på 19,5-24,0 procent.

Källa: Volvo Cars

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL