Annons

Lika bra eller lika dåliga

Regeringens utredare Björn Åstrand vill ta bort kötid som ett kriterium i det fria skolvalet.
Opinion • Publicerad 27 april 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Presskonferens på länk om skolan
Presskonferens på länk om skolanFoto: Henrik Montgomery/TT

Alla system mår bra av att utvärderas med jämna mellanrum, skolan är inget undantag. Därför var Björn Åstrands rapport om skolsegregation efterlängtad.

Han konstaterar föga förvånande att segregationen har ökat. Att det inte går lika bra för alla elever i Sverige är ingen hemlighet. Frågan är det beror enbart på friskolereformen, eller om det finns mer komplexa skäl. Åstrand har rätt i att ett barns familjebakgrund inte ska vara avgörande för möjligheten att lyckas i skolan. Även barn som kommer från studieovana hem ska, med skolans hjälp, kunna klara av godkända betyg, det ingår i uppdraget.

Annons

Åstrand föreslår bland annat att systemet med att kunna ställa sitt barn i kö till förskolor och skolor tas bort. Istället ska man använda sig av kvotering och lottning. Principiellt låter det som en bra idé att dela upp barn med större behov av stöd mellan klasser. Det finns fler resurser för att hjälpa barnet om man inte samlar alla med stödbehov på samma ställe. Det finns dock dåligt väljarstöd för lottning och kvotering och kritik har riktats mot ett tidigare förslag på kvoter, bland annat på grund av att man ställer elever med olika stödbehov mot varandra.

Det kommer förmodligen att bli svårt att säga till föräldrar att man vill ta bort möjligheten till en bättre utbildning för deras barn. Det är lätt att bli självisk när det handlar om att ge det egna barnet de bästa förutsättningarna, vilket är begripligt.

Friskolorna skriver i en debattartikel att problemet inte ligger i att vissa skolor är bättre än andra, utan att alltför många svenska skolor är dåliga. Det kan absolut ifrågasättas om det är en bra idé att straffa skolor som är ”för bra” eller för populära. De poängterar också att skolor i utsatta områden redan har fått extra resurser men i många fall ändå haft för dåliga resultat och att det därför kan handla om att den enskilda skolan fungerar för dåligt.

Friskolorna menar att Åstrands utredning förväxlar likvärdig med likartad. Det finns en del som tyder på det i utjämningsförslagen. Den förhoppningsvis livliga politiska debatt som följer på detta behövs: det finns som rapporten visar, mycket att diskutera.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons