GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

En roman där inget förvånar

Nora Wurtzel har läst Sadie Jones roman Ormarna och saknar spänning, romantik och trovärdighet.
Bok/recension • Publicerad 4 maj 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

I Sadie Jones Ormarna får läsaren möta Bea, en högpresterande och självuppoffrande terapeut med överklassbakgrund. Hennes man Dan är till skillnad från henne märkbart attraktiv, men kommer från fattiga förhållanden. Beas familj finns i periferin och godkänner inte till fullo Dan, dels på grund av att han är svart, dels på grund av hans klassbakgrund. Karaktärerna är kategoriskt schablonartade och beskrivs kort och gott med epitet som rik, fattig, snygg, ful, omtänksam eller egoistisk.

Romanen börjar in medias res varpå det typiska uppbyggandet av karaktärerna tar vid. Utifrån alla tänkbara kriterier är det en roman, till punkt och pricka följer den konventionerna. Berättelsen är kronologiskt linjär förutom några tillbakablickar till barndomen. Ingen av delarna förvånar: utformningen, karaktärerna, historien, replikerna och miljöerna inger alla en vag känsla av igenkänning då man läst liknande gestaltningar många gånger förut.

Resa genom Europa

Grunden i berättelsen är att Bea och Dan båda vill ta en paus från sina liv i London och ger sig ut på en resa i en skruttig bil genom Europa. På den franska landsbygden ska de bo några nätter hos Beas bortskämda bror, Alex, som aldrig haft ett riktigt jobb och nu fått ett hotell av sina föräldrar. Tidigare har han varit inlagd på avgiftning och sitt sköra sinne till trots ska han nu vara nykter. Kontrasten mellan honom och Bea är enorm, hon vägrar ta emot så mycket som en krona från föräldrarna medan Alex levt ur pappas ficka hela sitt liv.

Det framkommer efter hand att Beas familj inte bara är rik, utan snuskigt rik. Hennes pappa har sålt privatplanet, men bara eftersom det var för svårt att hitta landningsbanor. Rikedomen kommer från skandalomsusade affärer och gentrifieringen av Londons fattigare kvarter. Bea är prinsessan som ger sig av från slottet och lämnar rikedomen bakom sig för att göra gott bland byborna. Hon är totalt omedveten om sina egna privilegier och förstår inte vad pengar ska vara bra för.

Bra thrillermiljö

En dag dyker föräldrarna upp på det franska hotellet – här blir försöken att skildra klass nästintill parodiska. Bildspråket är ibland svårt att dechiffrera, kanske beror det på en språklig barriär mellan engelskan och svenskan som översättarna inte lyckats forcera. Det är en berättelse om pengar, hur den som lever i överflöd tar sina tillgångar för givet medan den som har det knapert inte kan tänka på annat. Parallellt finns smutsiga familjehemligheter och manipulerande föräldrar.

Det folktomma hotellet på landsbygden, styrt av en manisk överklassmissbrukare utgör i teorin en bra miljö för en thriller. Ormarna, som i överflöd finns både i trädgården och på vinden, är det närmaste ett intressant och spännande inslag romanen har att erbjuda. Intrigen kommer igång efter halva boken när Alex försvinner spårlöst och lämnar Bea och Dan ensamma på hotellet med föräldrarna. Läsare som gillar utdragna polisförhör och franska ord utströdda som strössel på boksidorna har hittat rätt med Sadie Jones Ormarna.

Det är en roman som kanske kan lämpa sig för lata sommardagar i hängmattan, men som spänningsroman är den inte tillräckligt spännande, som kärleksroman inte tillräckligt romantisk och som familjeskildring inte tillräckligt psykologiskt trovärdig.

<strong id="strong-88937dc3c5cb89359ce594e319ec2715">Recension</strong>

Bok

Ormarna

Författare: Sadie Jones

Översättning: Jan Hultman och Annika H Löfvendahl

Förlag: Etta

Nora Wurtzel
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.