Kollektivtrafiken får miljardstöd
Coronakrisen har inneburit att kollektivtrafiken har minskat kraftigt i hela landet. Många jobbar hemma, många har valt bil eller cykel och kvar är bara de resenärer som inte har några andra alternativ. De regionala bolagen eller förvaltningarna som sköter kollektivtrafiken blöder.
För att det inte ska vara för trångt på bussar och tåg kan inte kollektivtrafikansvariga dra ner alltför mycket på trafiken, vilket förstås kostar när man samtidigt får kraftigt minskade intäkter. Det är regeringen som har uppmanat till att hålla trafiken igång, för att minska smittspridningen och för att alla som behöver ska kunna resa till jobbet.
Nu får kollektivtrafiken i Sverige tre miljarder i stöd för att klara coronakrisen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Isabella Lövin presenterade stödet vid en pressträff på måndagen. Pengarna har förhandlats fram med samarbetspartierna C och L. Pengarna betalas ut som ett tillfälligt bidrag och fördelas till respektive region utifrån hur stora biljettintäkter man har.
Frågan är hur långt detta miljardstöd räcker. Varje dag förlorar Skånetrafiken enligt tidigare uppgifter fem miljoner kronor. Varannan resenär har försvunnit till andra transportsätt, om de inte jobbar eller studerar hemifrån. Samtidigt jobbas det vidare på olika satsningar som planerats kanske i flera år. Även om ingen i nuläget vet när coronapandemin klingar av vill olika samhällsaktörer, inklusive kollektivtrafiken, jobba vidare med business as usual.
När krisen börjar närma sig sitt slut behöver Skånetrafiken och deras kollegor runtom i landet göra en insats för att få tillbaka sina kunder. Risken är uppenbar att ganska många vill fortsätta cykla för att man har kommit in i en vana. Eller fortsätta ta bilen så man slipper okända människor som andas på en. Frågan är hur lång tid det kommer att ta för kollektivtrafiken att komma tillbaka till utgångsläget som det var i januari. Kanske tar det flera år, och då kommer de tre miljarderna inte att räcka.