Annons

Från Tjajkovskijfestival till diskokvällar

Tjajkovskijfestival och Elgarvecka men också feta operapärlor, paljettklädd disko och after works med MSO:s chefsdirigent Robert Trevino. När Malmö Live slår upp dörrarna till hösten igen välkomnas publiken med öppna armar och bred repertoar - men på ett säkert avstånd.
Kultur & Nöje • Publicerad 13 maj 2020 • Uppdaterad 25 november 2021

I en coronapandemi är det allt annat än enkelt att planera inför framtiden. Samtidigt behöver människor hopp, något att se fram emot och musik att känna och förenas genom. Det är både Robert Trevino, chefsdirigenten för Malmö symfoniorkester, MSO, och Karin Karlsson, programchef på Malmö Live, överens om. Båda tror att även publiken längtar efter att få komma till Malmö Live när de återigen öppnar upp till hösten. För att vara extra försiktiga har man dessutom satt en begränsning till 500 besökare vid varje konsert.

– I en tid som denna har de blivit viktigare än någonsin att inkludera och jag och mina producenter har kollat på hur vi kan lyfta fram glädjen för så många som möjligt, men också hur vi kan ge reflektion kring den situation vi befinner oss i, säger Karin Karlsson om programmet för nästa säsong som släpptes under onsdagen.

Annons

Hon nämner konserten Dom fetaste operaklassikerna som ett av inslagen, som är precis vad det låter som: en konsert med de bästa operahitsen som MSO tar sig an tillsammans med olika solister.

– Det kommer att bli allt från Verdi till Puccini, men fokuset kommer att ligga på kvinnor. Vi vill gärna jobba så och lyfta och stärka kvinnors situation i konsten. Det är något som vi tänkt jobba med mer det kommande året, säger Karin Karlsson.

En annan nyhet till hösten är att MSO tar sig an diskomusik i konserten MSO feat. Disco night fever. Även här blir det en rad hits som ”I will survive”, ”September” och ”Disco inferno” med artisterna Andreas Lundstedt, Lina Hedlund och Mariette bakom mikrofonerna. Arrangemangen står Hans Ek för, dirigenten som ledde MSO under konserten Dance music symphony på Malmöfestivalen förra året.

– Jag var och såg Disco night fever när den gjordes på Berwaldhallen i Stockholm förra året. Och jag har i alla fall inte varit på en symfonisk konsert där publiken står upp och dansar tjugo minuter in i konserten. Oavsett ålder. Till och med äldre herrar med käpp stod och dansade, skrattar Karin Karlsson.

Hennes personliga favorit den kommande säsongen är dock ett nytt format som Malmö Live testar, en hyllningskonsert till klubb- och dansmusiken under namnet Waiting for love, med Malmökören Released och ett par kända artister. Under kvällen dyker ensemblen ner i låtar av artister som Avicii, Frank Ocean, M.I.A. och David Guetta.

– Jag är väldigt spänd på detta koncept. Vi siktar på en lite yngre målgrupp här och jag hoppas mycket på den. Inte minst så att vi kan fortsätta att utveckla den typen av musik här i huset. Vi har inte jobbat med körer i den moderna genren så mycket tidigare. Så här känns det verkligen som att vi gör något nytt, säger Karin Karlsson.

För chefsdirigenten Robert Trevino går den nya säsongen i samma fotspår som förra. Både Beethoven- och Stravinskijfestivalerna blev stora succéer och nästa säsong tar sig MSO och Trevino an Tjajkovskij.

– Det som jag tycker är mest spännande med denna typ av festivaler är att vi såg en helt ny grupp av människor i publiken, och där kommer jag tillbaka till mitt huvudbudskap som jag påtalat sedan jag började här för ett år sedan: musik är för alla, säger Robert Trevino.

– När det gäller Tjajkovkijfestivalen så kommer vi att fokusera på sex symfonier under två veckor. Det blir en stor utmaning för orkestern, inte minst fysiskt. Det är som ett intensivt träningspass, säger Trevino och skrattar.

Varför Tjajkovskij?

Annons

– Det finns så många nyanser i Tjajkovskijs musik precis som det finns hos oss människor och det vill jag visa genom de här symfonierna. Genom symfonierna ser vi hur han går från optimist till nattsvarta tankar och man kommer att känna den brytningen när vi spelar. Jag har parat ihop de olika symfonierna på det sättet nämligen.

Säsongen inleds dock med Bruckners åtta. Därefter blir det en säsong som bland annat bjuder på en Elgarsvecka med kompositören Edward Elgars två symfonier och en världspremiär i samband med detta, nämligen den finska kompositören Einojuhani Rautavaaras Lost Landscape. Ett verk som han gav en ny kostym precis innan han gick bort 2016.

– Att MSO har lyckats få rättigheterna till att få framföra en världspremiär av en av de mest respekterade kompositörerna i modern tid, det är stort, säger Roberto Trevino glatt.

Konserten är en av de programpunkter han själv ser mest fram emot under den kommande säsongen, men han vill också slå ett slag för samarbetet med den syriske kompositören Kareem Roustom.

– Jag har bott i Malmö i drygt ett år nu och det som kännetecknar Malmö så väl är mångfalden och att Malmö ger en känsla av att vara en storstad utan att kännas så stor. Detta har jag bett Kareem skriva ett verk utifrån. Jag tycker att det är viktigt att släppa in musiker som är från olika platser, för att alla ska förstå att Malmö Live verkligen är en plats för alla.

Något du öppnar upp för ytterligare med genom dina after works?

– Ja, precis! Jag gick runt och tänkte på hur jag skulle kunna interagera med folk på ett sätt som de gillar, som inte bara innebär att prata, och då kom jag på det här. Jag är dirigent och musiker, det är mitt bästa sätt att kommunicera, och jag kan prata och gör det bra. Men, jag är mer kommunikativ om jag adderar musik till det. Så publiken får helt enkelt vara med uppe på scen eller sitta på platser som ligger i nära anslutning till scenen. Orkestern spelar och jag pratar om verket vi framför. När det är klart går vi ut i lobbyn och tar någon cocktail eller en fika, pratar och lär känna varandra. Det ska bli spännande att se hur det här blir och utvecklas, för det vet vi ju inte. Men jag gillar kontrollerat kaos, säger Trevino med ett skratt.

Ur programmet

Nedan följer ett axplock ur programmet som du hittar i sin helhet på www.malmolive.se

• Säsongsöppning: Bruckners åtta, 3 och 5 september.

• Brahms och Schönberg: 10 och 12 september.

• Nielsens fyra: 24 september.

• Mahlers nia: 22 oktober.

• Dom fetaste operaklassikerna: 14 och 15 oktober.

• Disco night fever: 3 och 4 november.

• Tjajkovskijfestival: 28 och 30 januari samt 4 och 6 februari.

• Öst möter väst: 2 och 3 mars.

• Elgars etta och tvåa: 11 och 13 mars.

• Rachmaninovs tvåa och Kareem Roustom: 20 och 22 maj.

• After work + MSO & Trevino: 2 september, 21 oktober, 17 mars och 28 april.

• Nalle-konserter: 26 september, 5 och 6 december (jul), 6 mars och 17 april.

Maria ZandihnSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons