feature

Stugan som gömde en buss

Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.
Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.
Fotograf: Thomas Sjölund
feature
feature När sommarstugan på Tofta på Gotland skulle renoveras gjordes en udda upptäckt. Inbyggd i huset fanns en Chevroletbuss från 1931.
–  Det var ganska vanligt att järnvägsvagnar och bussar förvandlades till fritidshus förr i tiden, säger Rune Larsson, ordföranden i Gotlands Veteranbilklubb, som väckte liv i det gamla fordonet.
PREMIUM

På sidan av den gamla bussen står det ”Snäckgärdsbaden” med prydliga, tidstypiska bokstäver. Den bulliga karossen har fått ny blänkande lack i de vackra originalfärgerna ljusgrått med detaljer i rött och gult.

– När vi fann den var den i bedrövligt skick. Vissa skulle säga bortom räddning, säger Rune Larsson och skrattar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Hållbart gjutjärn i ropet igen

Ulrika Levin är trädgårdsdesigner och arkitekt och ett stort fan av gjutjärn. Längst till vänster ser man Anna Petrus blomkruka och till höger Faunurnan. Ulrika sitter på Trädgårdsmöbel nr 2, och har Dianalyktan bredvid sig.
Ulrika Levin är trädgårdsdesigner och arkitekt och ett stort fan av gjutjärn. Längst till vänster ser man Anna Petrus blomkruka och till höger Faunurnan. Ulrika sitter på Trädgårdsmöbel nr 2, och har Dianalyktan bredvid sig.
Fotograf: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Med föremål i gjutjärn får hemmet både karaktär och tyngd, bokstavligen talat.
– Det är ett häftigt material som håller, verkligen motsatsen till slit och släng-konsumtion, säger Ulrika Levin, som använder gjutjärn både i inredning och när hon designar trädgårdar.
PREMIUM

Hantverk, naturmaterial och hållbarhet står högt i kurs när det kommer till inredningstrender just nu. Att gjutjärn är i ropet är alltså bara logiskt. Det är ett rejält material i ordets rätta bemärkelse.

Sverige har en lång historia av malmbrytning och järntillverkning. Under senare delen av medeltiden började människor bygga ugnar för att kunna tillverka gjutjärn. Senare växte det fram järnbruk över hela landet, och ett av dem var Näfveqvarns styckbruk i Södermanland.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Motor v 21

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Fotograf: Jannis Politidis
feature
feature
PREMIUM

Citatet

"Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man i dag med plåt och lack på ett i många fall 'spretigt' sätt utan klara regler."

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

”Det är så roligt med de här sådderna”

Det är fullt på alla bänkar, bord och hyllor hemma hos Mona Wembling. Men nog finns det plats för några krukor med rosenskära till någonstans?
Fotograf: Johan Nilsson/TT
feature
ALNARP. Det står krukor med småplantor precis överallt hos Mona Wembling. Inne i växthuset och utanför. På bänkar och bord, under äppelträdet och i lådor. En nybyggd odlingsbänk är redan proppfull. Men så ska det också blomstra överdådigt av ettåriga sommarblommor i Monas trädgård.

Mona Wembling är landskapsarkitekt och har ritat mängder med trädgårdar och rabatter till offentliga trädgårdar och kyrkogårdar. Hon har undervisat trädgårdsstuderande på Alnarp i växtkomposition. Form och design är hennes passion och hennes växtkunskap är stor. Men ettåriga blommor har hon aldrig brytt sig om att odla själv. Förrän nu. Och nu är hon drabbad, så drabbad att hon undrar lite över sitt eget förstånd:

Jag tänker att jag har blivit tokig som håller på så här. Men det är så roligt med de här sådderna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Rundkullig suv med brusig drivlina

Ford Puma möter hårt motstånd i klassen för små suvbilar, men kanske kan de svängiga karossformerna locka köpare.
Ford Puma möter hårt motstånd i klassen för små suvbilar, men kanske kan de svängiga karossformerna locka köpare.
Fotograf: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Ford har haft framgångar med suvmodellen Kuga. Ett småsyskon kallat Puma vill slå sig in i klassen för små, högbyggda bilar. Den har både företräden och nackdelar.
PREMIUM

Modellnamnet Puma är ett nästan övertydligt exempel på bilmarknadens utveckling de senaste 20 åren. År 1997 var Ford Puma en sportcoupé baserad på den samtida småbilen Fiesta.

I år återuppstår Puma och precis som tidigare delar den teknik med Fiesta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Hemma hos reportern

"Hemma hos", reportage hemma hos Sophie Lossing i Matteröd, med maken Ulf. Foto : Stefan Sandström
Fotograf: Stefan Sandström
feature
TYRINGE Jag har nu skrivit hemmahosreportage i tio år. Under den tiden har folk har generöst bjudit på sina hem och sig själva. Så nu är det väl inte mer än rätt att jag själv visar hur jag och min man Ulf bor. Vi har visserligen inga tjusiga designermöbler eller något lyxhem, men en sak har vi, och det är plats för skapande.

Det känns väldigt konstigt när fotograf Stefan Sandström kommer för att fotografera vårt hem. Normalt sett håller jag mig bakom kameran. Nu ska jag och Ulf plötsligt stå framför. Men det är bara att gilla läget, och det är faktiskt kul. Många hemmahosare som vi besökt under åren har sagt att de ser på sina hem med nya ögon när vi kommer. Och lite av den känslan infinner sig, på gott och ont. Oj, Den sladden hade jag inte sett! Nä, fy vad risig den där blomman plötsligt ser ut!

Sedan vi flyttade hit 1987 har vårt hus likt en amöba ändrat form och storlek. Vi har byggt till, ut, om och om igen, allt utifrån vad vi behövt just då. Vinden var det första vi inredde till två sovrum. Då var barnen små och kunde dela rum. Men de växte som barn ju gör - och ville absolut inte längre bo ihop. Goda råd var dyra. Som tur är har Ulf gåvan att kunna snickra. Ett nytt rum fixades i en hast.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

feature

Gotländska pärlor att längta efter

Vid Gamla Hamn på Fårö står den berömda rauken Kaffepannan.
Vid Gamla Hamn på Fårö står den berömda rauken Kaffepannan.
Fotograf: Turistbyrån Gotland
feature
feature Gotland blir aldrig omodernt. Med raukar, strandängar, saffranspannkaka, anrik historia och härliga bad levererar Sveriges största ö ständigt. Här är sju pärlor att se fram emot när ön öppnar för turister igen.
PREMIUM

När färjan närmar sig den gotländska kusten och Visbys medeltida kyrktorn och försvarsverk börjar avteckna sig framför de vita kalkstensklipporna känns det som om man har kommit till en annan värld. Gotland är annorlunda, inte riktigt Sverige, men inte heller ett annat land – utan just Gotland.

Ön bär på en lång historia med erbjuder mängder av upplevelser och upptäckter, allt från riddarspel till fantastiska naturfenomen, medeltida kyrkor och byggnader samt ett underhållande natt- krog- och strandliv. Om du inte hinner med allt under samma vecka, finns det alltid skäl att komma tillbaka.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Mild förbättring med elförstärkt bensinmotor

XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande.
XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande.
Fotograf: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Volvo lovade att ha hela modellprogrammet elektrifierat 2019. Riktigt så blev det inte, men ett steg på vägen är att både bensin- och dieselmotorer får assistans av små elmotorer, så kallade mildhybrider. Gör det populära XC60 till en bättre bil?
PREMIUM

Bokstaven B kan signalera att något inte når ända fram, b-filmer till exempel. Men när Volvo försöker framtidssäkra sin befintliga bilflotta är det B:et som ska ge stora A i betyg.

Ett B på bagageluckan indikerar en Volvo med mildhybridteknik. Det innebär att förbränningsmotorn får hjälp av en liten elmotor och ett litet batteri.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Elbilen är rena veteranen

Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.
Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.
Fotograf: Plam Petrov/Shutterstock
feature
feature Visste du att elbilar långt ifrån är ett nytt påfund? Det fanns gott om sådana redan i slutet av 1800-talet, och de var enklare att köra än de som drevs av ånga eller bensin. Framtiden såg ljus ut för eldriften. Då valde vi plötsligt bensindrivna fordon i stället. Hur blev det så?
PREMIUM

Den andades både fart och framtid. En djärv tävlingsbil som var formad som en gigantisk gevärspatron med fyra friliggande hjul. Det var med den som Camille Jenatzy gjorde sensation, belgaren som kallades för Den röde djävulen.

Under våren 1899 passerade han nämligen den magiska gränsen på 100 kilometer i timmen, en milstolpe i människans teknologiska utveckling. Och självfallet var hans futuristiska fordon en elbil.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL