Kvinnor med neandertalsgen föder fler barn

Publicerad 27 maj 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Ungefär en tredjedel av kvinnorna i Europa bär på en gen som förknippas med ökad fertilitet. Arkivbild.Foto: Christine Olsson/TT

Ungefär var tredje europeisk kvinna bär på en gen från neandertalare som förknippas med ökad fertilitet och färre missfall. Det framgår av en ny studie som gjorts av forskare vid Karolinska institutet och tyska Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, där bland annat den svenske professorn Svante Pääbo deltagit.

Genen reglerar hur kroppen reagerar på hormonet progesteron, som spelar en viktig roll i menstruationscykeln och vid graviditet. De kvinnor som bär på genen har fler receptorer för progesteron, vilket enligt forskarna kan öka känsligheten för hormonet. Förutom att dessa kvinnor i genomsnitt föder fler barn och får färre missfall, har de färre blödningar under graviditetens första tid.

"Receptorn för gulkroppshormon är ett exempel på hur mötet med neandertalare ibland har fört med sig gynnsamma genetiska varianter som lever kvar i dag", säger en av forskarna i ett pressmeddelande.

Studien publiceras i tidskriften Molecular Biology and Evolution.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.