Lagfarter Nsk

60-talsvilla dyraste försäljningen i Sösdala hittills i år

Kategorier:
Lagfarter Nsk
Lagfarter Nsk Årets hittills dyraste villa i Sösdala är såld. Priset för den blev 3 250 000 kronor och det var huset på adressen Ankhultsvägen 3 i Sösdala. Husets byggår är 1965 och det har en boyta på 130 kvadratmeter. Köpare är Fredrik Göran Niklas och Daniella Witte, 43 och 41 år, och säljare var Ingrid Perssons dödsbo. Köpet blev klart i juni 2020.

Dyrast hittills i år i hela Hässleholms kommun är huset på Brönnestad 6160. Det såldes i januari för 12 500 000 kronor.

Bara några hundra meter bort såldes i höstas ett annat hus, på Skogsvägen 9. Där blev priset för det 50 kvadratmeter stora huset 850 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Hög risk när Kinas börser rusar

Många gröna siffror på börsen i Shanghai. Arkivbild.
Många gröna siffror på börsen i Shanghai. Arkivbild.
Foto: AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Efter en nedgång under pandemin har börserna i Kina gått som tåget de senaste veckorna. Förklaringen kan hittas hos statligt styrda medier som driver på småspararna.
Men risken finns att det slutar med en börskrasch, enligt flera experter.

Kompositindex i Shanghai – ofta sett som Kinas viktigaste – har rusat sedan månadsskiftet. Bara i måndags noterades en uppgång på 5,8 procent, vilket innebär att index nu står på den högsta nivån på fem år.

En anledning till uppgången kan hittas hos Kinas medier. Den statligt ägda finanstidningen China Securities Journal hade till exempel ett budskap om ”en hälsosamt stark börsutveckling framöver” på sin framsida nyligen. Det var efter det som Shanghaibörsen steg nästan sex procent på en dag.

"USA har Federal Reserve som pressar upp marknaden, Kina har sina statliga medier", skriver Peter Boockvar, chefstrateg på Bleakley Advisory Group, i en analys enligt CNBC.

Eldar på marknaden

Per Hammarlund, SEB:s chefstrateg för tillväxtmarknader, anser att Kinas medier eldar på aktiemarknaden.

– Statsmedia skriver i de termer som gör att investerare tror att det kommer ges stöd till börsen, och då är det köpläge. En hel del statliga investerare har också ökat sina innehav, säger han.

Men det finns fler skäl till uppgången. Enligt Hammarlund har framför allt börsen i Hongkong varit lågt värderad.

– Det har funnits en stämning i Kina om att det kan komma ett börsrally. Därför har den här verbala interventionen hamnat helt rätt i tiden.

Gustav Rhenman, investeringschef på Asia Growth Capital Management, tror att kinesiska medier har bidragit till uppgången, men säger att det också finns ett underliggande köptryck.

– Marknaden i Fastlandskina har framför allt styrts av kinesiska investerare, men nu har det internationella intresset blivit större, säger han.

Rhenman tar upp Internationella valutafonden senaste prognos, som visar att BNP i Europa och USA kommer minska tio respektive åtta procent under året. Samtidigt förutses Kinas BNP växa med en procent.

– Det är en jätteskillnad. Normalt är skillnaden i tillväxt mellan Kina och västvärlden tre procentenheter, nu tio. Det gör att pengar allokeras om till Kina, säger han.

Risken ökar

Men den påhejade börsuppgången för med sig stora faror, vilket historien visat.

– Vi såg exakt samma sak 2015, exakt samma formuleringar. Då försökte man pressa marknaden, vilket fungerade ett tag men sedan kollapsade marknaden, säger Mark Williams, chefsekonom för Asien på Capital Economics, till CNBC.

Per Hammarlund håller med, och skriver i en analys att det "kinesiska aktierallyt tar osäkerheten till en ny nivå".

– Risken är att investerare går in och driver upp börserna mer än de borde göra, och då kan vi få en liknande situation som 2015, säger han.

TT: Vilken är den största faran?

– Det vi framför allt är oroliga för är att många lånar pengar för att köpa aktier, det är vanligt i Kina. Risken är att de som lånat pengar efter en börsuppgång tänker att det är dags att sälja och betala tillbaka lånen. Om många gör det samtidigt får vi en krasch, säger Per Hammarlund.

Henning Eklund/TT

Utrikes

Australisk tonåring död i hajattack

En 17-årig surfare i Australien har dött i en hajattack. Arkivbild.
En 17-årig surfare i Australien har dött i en hajattack. Arkivbild.
Foto: William J Kole/AP/TT
Utrikes
Utrikes

En 17-årig surfare har dött i en hajattack vid Wooli Beach på Australiens östkust, enligt myndigheterna. Antalet hajattacker i Australien varje år är bland de högsta i världen, men dödsfall är ovanliga. Detta är det femte kända i år.

Trots att andra surfare kom till pojkens undsättning för att stoppa blödningar i bland annat benen efter attacken gick hans liv inte att rädda.

Wooli Beach ligger 60 mil norr om Sydney. För en vecka sedan dödades en 36-årig surfare på turistön Fraser Island ytterligare sju mil norrut.

Inrikes

En anhållen för våldtäkt i Stockholm

Polisen utreder en misstänkt våldtäkt i Hässelby i västra Stockholm. Arkivbild.
Polisen utreder en misstänkt våldtäkt i Hässelby i västra Stockholm. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes
Inrikes

Polisen utreder en misstänkt våldtäkt i Hässelby i västra Stockholm.

– 02.32 fick vi ett samtal om att en person hade anmält en våldtäkt inomhus i Hässelby strand, säger Ola Österling, presstalesperson vid polisen.

– Vi har haft en insats på plats och gripit en person.

Personen har sedan anhållits under lördagsmorgonen.

Polisen vill inte ge mer information om händelsen just nu.

Sport

Sundhage: "Ett steg tillbaka för damfotbollen"

Pia Sundhage hoppas få leda Brasiliens landslag fram till 2023. Arkivbild.
Pia Sundhage hoppas få leda Brasiliens landslag fram till 2023. Arkivbild.
Foto: Nelson Antoine/AP/TT
Sport
Sport Brasiliens förbundskapten Pia Sundhage är fast i Sverige på grund av pandemin.
En pandemi som har förstört mycket för damfotbollen.
– Att starta damligorna först hade varit ett statement, säger Sundhage.

I augusti 2019 tog Pia Sundhage över som förbundskapten för Brasilien.

Det blev ett speciellt första år. I början av mars spelade landslaget en turnering i Frankrike, sedan åkte Sundhage till Sverige.

– Jag svängde förbi och skulle stanna fem-sex dagar. Tänkte jag. Det blev ända till nu. Men i dag tycker jag att jag hade tur.

Brasilien är just nu det land som drabbats näst hårdast i världen av coronaviruset. I nuläget har man runt 1,8 miljoner smittade invånare och över 70 000 dödsfall relaterade till covid-19.

– Det är otäckt att så många är drabbade där. Det är en väldigt märklig och oroande situation såklart, men vi hjälps åt och försöker hålla ihop det, säger Pia Sundhage.

Efter VM 2019 fick damfotbollen ett rejält lyft i stora delar av världen. Turneringen blev en tittarsuccé, fem av sju svenska VM-matcher sågs av över en miljon tittare. Något som aldrig hänt tidigare, och efter turneringen gick publiksiffrorna i damallsvenskan upp med 30 procent.

Ett lyft som på grund av coronapandemin fått sig en ordentlig törn.

Förstört för damfotbollen

Medan en återstart av de flesta stora herrligorna i Europa skyndades fram så avbröts alla stora damligor utom den tyska.

– Det ser ut som att det kommer att bli ett steg tillbaka för damfotbollen. Om man lyssnar på den Fifa-rapport som kommit så visar det sig att det som hände kring VM var något fenomenalt. Det spände över allt från media till fysik, det tekniska spelet och att det var så jämnt.

– Men många känner att den skjutsen vi fick nu får ett avbrott. Det här är inte bra för damfotbollen.

Pia Sundhage menar att det kanske hade kunnat motverkas.

– Om man hade gått lite utanför boxen hade det varit häftigt om man hade kunnat starta damligorna före herrarna. Många ville se fotboll, man törstade efter fotboll efter avbrottet. Hade man då visat damfotboll hade det varit ett statement. Man hade kunnat fortsätta det uppsving som VM skapade.

– Det var otur, med tanke på den skjutsen vi var inne i.

Del av en förändring

Sundhage, som tidigare varit förbundskapten för Sverige och USA, rekryterades som förbundskapten för att vinna men också för att ge damfotbollen i Brasilien ett lyft.

– Till skillnad från USA, där det handlar mycket om att ta medaljer, så är det mer fokus på att damfotbollen ska framåt här. Att de nu också valt en utländsk förbundskapten för första gången som dessutom är kvinna är ett statement. Förbundet försöker vända attityden. De vill att tjejer ska få spela och satsa på fotbollen.

– Det är jätteroligt men jag är inte ensam, jag är en liten del i pusslet. Men jag hoppas jag kan tillföra den erfarenhet jag har.

Nya tag mot OS

Brasilien har några av världens bästa spelare, men också några av de äldsta fotbollsspelarna i världstoppen. Till exempel 34-åriga Marta och Formiga som är 42 år.

I och med att OS sköts fram ett år började frågorna ställas om landets stjärnor orkar med ett år till.

– Jag får den uppfattningen att de är mer taggade än någonsin just för att många ställer frågan. Är man verkligen målinriktad och har så mycket erfarenhet brukar man klara det om man inte blir skadad.

Pia Sundhage har skrivit ett kontrakt på 2+2 år med förbundet.

– Med den tiden som har varit så känner jag att jag jättegärna skulle vilja fortsätta eftersom det blev ett sådant brejk här. I min position handlar det om att göra resultat och vi får se hur det går i OS. Jag hoppas att det blir fyra år, sedan får vi se.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel antal vunna matcher i bildtexten. Texten är nu utbytt.

Bella Franzén/TT

FAKTA

Fakta: Pia Sundhage

Ålder: 60 år

Landslagsuppdrag: Assisterade förbundskapten i Kina (2007), Förbundskapten för USA (2007-2012), Förbundskapten för Sverige (2012-2017), Förbundskapten för Brasilien sedan augusti 2019.

Meriter som tränare: OS-guld med USA:s landslag 2008 och 2012. EM-brons (2013) och OS-silver (2016) med svenska landslaget.

Meriter som spelare: Fyra SM-guld och två segrar i Svenska cupen med Jitex.

Sport

Sundhage: "Ett steg tillbaka för damfotbollen"

Pia Sundhage hoppas få leda Brasiliens landslag fram till 2023. Arkivbild.
Pia Sundhage hoppas få leda Brasiliens landslag fram till 2023. Arkivbild.
Foto: Nelson Antoine/AP/TT
Sport
Sport Brasiliens förbundskapten Pia Sundhage är fast i Sverige på grund av pandemin.
En pandemi som har förstört mycket för damfotbollen.
– Att starta damligorna först hade varit ett statement, säger Sundhage.

I augusti 2019 tog Pia Sundhage över som förbundskapten för Brasilien.

Det blev ett speciellt första år. I början av mars spelade landslaget en turnering i Frankrike, sedan åkte Sundhage till Sverige.

– Jag svängde förbi och skulle stanna fem-sex dagar. Tänkte jag. Det blev ända till nu. Men i dag tycker jag att jag hade tur.

Brasilien är just nu det land som drabbats näst hårdast i världen av coronaviruset. I nuläget har man runt 1,8 miljoner smittade invånare och över 70 000 dödsfall relaterade till covid-19.

– Det är otäckt att så många är drabbade där. Det är en väldigt märklig och oroande situation såklart, men vi hjälps åt och försöker hålla ihop det, säger Pia Sundhage.

Efter VM 2019 fick damfotbollen ett rejält lyft i stora delar av världen. Turneringen blev en tittarsuccé, fem av sju svenska VM-matcher sågs av över en miljon tittare. Något som aldrig hänt tidigare, och efter turneringen gick publiksiffrorna i damallsvenskan upp med 30 procent.

Ett lyft som på grund av coronapandemin fått sig en ordentlig törn.

Förstört för damfotbollen

Medan en återstart av de flesta stora herrligorna i Europa skyndades fram så avbröts alla stora damligor utom den tyska.

– Det ser ut som att det kommer att bli ett steg tillbaka för damfotbollen. Om man lyssnar på den Fifa-rapport som kommit så visar det sig att det som hände kring VM var något fenomenalt. Det spände över allt från media till fysik, det tekniska spelet och att det var så jämnt.

– Men många känner att den skjutsen vi fick nu får ett avbrott. Det här är inte bra för damfotbollen.

Pia Sundhage menar att det kanske hade kunnat motverkas.

– Om man hade gått lite utanför boxen hade det varit häftigt om man hade kunnat starta damligorna före herrarna. Många ville se fotboll, man törstade efter fotboll efter avbrottet. Hade man då visat damfotboll hade det varit ett statement. Man hade kunnat fortsätta det uppsving som VM skapade.

– Det var otur, med tanke på den skjutsen vi var inne i.

Del av en förändring

Sundhage, som tidigare varit förbundskapten för Sverige och USA, rekryterades som förbundskapten för att vinna men också för att ge damfotbollen i Brasilien ett lyft.

– Till skillnad från USA, där det handlar mycket om att ta medaljer, så är det mer fokus på att damfotbollen ska framåt här. Att de nu också valt en utländsk förbundskapten för första gången som dessutom är kvinna är ett statement. Förbundet försöker vända attityden. De vill att tjejer ska få spela och satsa på fotbollen.

– Det är jätteroligt men jag är inte ensam, jag är en liten del i pusslet. Men jag hoppas jag kan tillföra den erfarenhet jag har.

Nya tag mot OS

Brasilien har några av världens bästa spelare, men också några av de äldsta fotbollsspelarna i världstoppen. Till exempel 34-åriga Marta och Formiga som är 42 år.

I och med att OS sköts fram ett år började frågorna ställas om landets stjärnor orkar med ett år till.

– Jag får den uppfattningen att de är mer taggade än någonsin just för att många ställer frågan. Är man verkligen målinriktad och har så mycket erfarenhet brukar man klara det om man inte blir skadad.

Pia Sundhage har skrivit ett kontrakt på 2+2 år med förbundet.

– Med den tiden som har varit så känner jag att jag jättegärna skulle vilja fortsätta eftersom det blev ett sådant brejk här. I min position handlar det om att göra resultat och vi får se hur det går i OS. Jag hoppas att det blir fyra år, sedan får vi se.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel antal vunna matcher i bildtexten. Texten är nu utbytt.

Bella Franzén/TT

FAKTA

Fakta: Pia Sundhage

Ålder: 60 år

Landslagsuppdrag: Assisterade förbundskapten i Kina (2007), Förbundskapten för USA (2007-2012), Förbundskapten för Sverige (2012-2017), Förbundskapten för Brasilien sedan augusti 2019.

Meriter som tränare: OS-guld med USA:s landslag 2008 och 2012. EM-brons (2013) och OS-silver (2016) med svenska landslaget.

Meriter som spelare: Fyra SM-guld och två segrar i Svenska cupen med Jitex.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu

Game Lounge Utbudet när det kommer till att spela casino på nätet är enormt. Bara inom Sverige finns i dag cirka 200 licensierade online casinon och den stenhårda konkurrensen om kunderna tvingar därför spelbolagen att ständigt att se över och utveckla sina olika produkter för att hänga med i trenderna. Inte minst sedan införandet av den nya spellagen med licenssystem i januari förra året har mycket förändrats på den svenska onlinespelmarknaden och, ja, att påstå att även 2020 inletts på ett i många avseenden händelserikt sätt vore knappast någon överdrift.

Här nedan listas de 5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu:

Uppköp och sammanslagningar

Nyheten som slog ned som en bomb i slutet av juni om att den börsnoterade live casino-leverantören Evolution Gaming lagt ett bud på den ledande slotsutvecklaren NetEnt fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. Inte minst sett till det faktum att priset för affären värderas till svindlande 19,6 miljarder kronor. Men redan under 2019 kunde man skönja en ökad trend av sammanslagningar inom casinobranschen och så sent som i februari köpte till exempel Betsson upp konkurrenten Gaming Innovation Groups varumärken, där bland annat Rizk och Kaboo ingår.

Fokus på esport och poker

Casinobranschen har precis som de flesta andra branscher påverkats av den rådande coronapandemin. Tusentals inställda sportevenemang till följd av virusets framfart runt om i världen har tvingat många spelbolag att ändra fokus och vidta åtgärder. För Kindred Group som bl.a. äger välkända Unibet har de uteblivna matcherna/ligorna å andra sidan inneburit ett uppsving för esport och poker. Enligt speljätten har intresset för dessa båda spelformer ökat rejält under de senaste månaderna.

Spela casino utan registrering

Att spela sina favoritslots eller bordsklassikerna Black Jack och Roulette utan att behöva genomgå någon lång och krånglig registreringsprocess har blivit allt mer populärt och numera är konceptet “Pay N Play” standarden hos majoriteten av Sveriges online casinon. Hos jämförelsetjänsten SveaCasino.se finns exempelvis en rad olika nätcasinon med licens som erbjuder direkt spel via bankidentifiering.

Stärkt konsumentskydd

Debatten om konsumentskydd och spelansvar tycks vara ständigt närvarande på den svenska onlinemarknaden. En stor anledning till omregleringen 2019 handlade just om att motverka spelberoende och under coronakrisen har diskussionerna kring ämnet intensifierats ännu mer, framförallt från politiskt håll. Enligt spelminister Ardalan Shekarabi (S) har det ökade spelandet på nätet på grund av den sociala isoleringen under pandemin bidragit till regeringens beslut om att införa tillfälliga spelansvarsåtgärder. Förordningen, som trädde i kraft den 2 juli och upphör vid årsskiftet, innebär till exempel att de licensierade spelbolagen numera får erbjuda en casinobonus på maximalt 100 kr. Även insättningsgränser på högst 5 000 kr/ vecka har införts.

Introducering av Swish som utbetalningsmetod

Den flerfaldigt prisbelänta betalningstjänsten Swish, som idag används av över sju miljoner svenskar, gjorde bejublad entré hos landets online casinon i samband med spellicensen förra året. Den snabba och säkra mobilappen fanns då till en början endast tillgänglig som insättningsmetod, men under våren 2020 meddelade Svenska Spel att man som första spelbolag i landet börjat erbjuda Swish också som utbetalningsalternativ. Sedan dess har flera andra välkända spelaktörer som t.ex. Betsson och Unibet infört funktionen, och bli inte förvånad om du kommer att ha möjlighet att göra uttag med Swish hos i princip alla casinon med licens innan årets slut.

feature

Notiser Hem v 28

Carolina Gynning trivs i sitt hus på Ekerö.
Carolina Gynning trivs i sitt hus på Ekerö.
Foto: Henrik Montgomery/TT
feature
feature

"Jag kallar det för hippiehuset eftersom jag är så himla inspirerad av Ibiza och alla häftiga färger och former man hittar där. Mycket fjädrar, drömfångare och buddhor."

Programledaren Carolina Gynning berättar för Expressen Leva och Bo om sitt hus på Ekerö – en sommarstuga som hon har byggt om till villa.

Tidigare presidenthem sålt

70 miljoner dollar – så mycket såldes nyligen en drygt 1 400 kvadratmeter stor herrgård i Floridaorten Palm Beach för. Det skriver Architectural Digest. I utbyte fick ägaren ett hus med historiska vingslag. Herrgården har nämligen tillhört USA:s 35:e president, John F. Kennedy. Den grandiosa villan byggdes år 1923 i medelhavsinspirerad stil och består av elva sovrum och tolv badrum. Den förvärvades av Kennedyfamiljen år 1941.

Det lär vara här som John F. Kennedy skrev sin Pulitzerprisvinnande klassiker, Profiles in Courage, samtidigt som han hämtade sig från en ryggoperation. Herrgården tillhörde Kennedyfamiljen fram till år 1995.

Den stora herrgården i Florida där president John F Kennedy tillbringade tid under vinterhalvåret kallades för 'Winter White House'.
Den stora herrgården i Florida där president John F Kennedy tillbringade tid under vinterhalvåret kallades för "Winter White House".
Foto: William J. Smith/AP/TT

Visste du att...

...drottning Anne i Storbritannien införde en särskild skatt på tapeter år 1712? Skatten gällde målade och tryckta tapeter och varade ända till år 1836, långt efter det att drottning Anne hade avlidit – drottningen dog år 1714. Ett sätt för den som ville ha vackra väggar att titta på men ändå komma undan skattekostnaden var att köpa helt ofärgat papper och sedan själv måla på det.

En gång i tiden fick den som ville köpa målade eller tryckta tapeter betala en särskild skatt i Storbritannien.
En gång i tiden fick den som ville köpa målade eller tryckta tapeter betala en särskild skatt i Storbritannien.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Missköt kryddorna lite

Örtkryddor kan man med fördel odla själv hemma – och de kräver inte ens någon avancerad skötsel. Det kan faktiskt vara en fördel att inte se till dem så noga, tipsar botanikern James Wong i brittiska The Guardian. Placera dem i solljus, gödsla lite slarvigt och vattna bara ibland. Smaken som örtkryddorna utsöndrar fungerar som ett kemiskt vapen och ska verka avskräckande på eventuella fiender – eftersom växterna inte kan springa ifrån ett yttre angrepp. När kryddorna odlas i stor skala under omhuldade förhållanden har de inte samma behov av att producera stark smak. Dina hemodlade kryddväxter kan därför bli en sann lyckoträff för smaklökarna.

Färsk basilika är gott till mycket och kanske godast av allt om den är hemodlad.
Färsk basilika är gott till mycket och kanske godast av allt om den är hemodlad.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Fixa buketten själv

Med mer hemmatid än vanligt kan det vara fint att omge sig med lite extra skönhet, som en tjusig blomsterbukett på köksbordet, skrivbordet eller uteplatsen. Har du en trädgård kan du med fördel plocka en egen bukett. Tidningen Allt om trädgård tipsar om tre begrepp som du kan luta dig mot när du skapar din komposition: blickfång, fyllnadsväxter och uppstickare. Blickfång är sorter som ögat söker sig till direkt och som sätter tonen för buketten, exempelvis rosor eller dahlior. Fyllnadsväxter kan vara gröna blad, hallonkvistar eller samlingar med mindre blommor. Fyllnadsväxterna hjälper till att skapa kontrast och vidd. Uppstickare bryter av med en annan form – testa till exempel kaprifol eller riddarsporre.

Det krävs inte en hel blomsteräng för att få ihop en bukett. Du kan enkelt välja några favoriter från trädgården och göra ett arrangemang.
Det krävs inte en hel blomsteräng för att få ihop en bukett. Du kan enkelt välja några favoriter från trädgården och göra ett arrangemang.
Foto: Hasse Holmberg/TT

Njut av trädgårdsprakt

Många pampiga trädgårdar går att besöka i sommar, trots coronapandemin, så länge Folkhälsomyndighetens rekommendationer följs. Ett stopp i en tjusig trädgård kan ge både en stunds avkoppling och ny inspiration till det egna hemmet – och såklart en chans att vila blicken mot blomstrande skönhet som pysslats om av proffs. Här är några förslag:

+Fredriksdals trädgårdar utanför Helsingborg är både friluftsmuseum och botanisk trädgård. Området sträcker sig över 36 hektar.

+Rottneros park i värmländska Sunne bjuder på trädgårdsformgivning och en unik skulpturpark. Och för den litterärt intresserade inspirerades Selma Lagerlöf av Rottneros herrgård när hon skrev "Gösta Berlings saga".

+Ronneby brunnspark i Blekinge har tidigare blivit utsedd till årets mest inspirerande park. Här finns 300 års historia och massor av natursköna miljöer.

Rottneros park i Sunne bjuder på både skulpturer och trädgårdskonst.
Rottneros park i Sunne bjuder på både skulpturer och trädgårdskonst.
Foto: Lars Jacob Jakobsson

feature

Notiser Motor v 28

Frontens design har en avlägsen likhet med flera av 1970-talets populära Opelmodeller. Mokka är först ut med denna stil som ska prägla märket de kommande åren.
Frontens design har en avlägsen likhet med flera av 1970-talets populära Opelmodeller. Mokka är först ut med denna stil som ska prägla märket de kommande åren.
Foto: Opel
feature
feature

Ny eldriven suv från Opel

Mokka heter Opels lilla suv-modell som nu kommer i ett helt nytt utförande. Den är baserad på CMP-plattformen som även utgör grund i många av Citroëns och Peugeots bilmodeller. Nya Mokka är 12,5 centimeter kortare än föregångaren och mäter 415 centimeter. Trots det ska innerutrymmena vara likvärdiga. Mokka kommer först i eldrivet utförande. Specifikationen känns igen från flera av de franska kusinerna: batteri på 50 kilowattimmar, max 150 km/tim och en räckvidd på 32,2 mil, enligt WLTP-mätnormen. Batteriet kan laddas med upp till 100 kilowatt och då tar det 30 minuter att uppnå 80 procents laddning. Senare kommer även bensin- och dieselversioner att presenteras.

Lågskuren kombi

Arteon är Volkswagens snofsigare version av Passat. Längre axelavstånd och hittills i utförande som kombicoupé. Inför år 2021 uppdateras modellen kraftigt och en kombiversion kallad Shooting Brake tillkommer. Den sväljer inte mer bagage än den vanliga versionen, men ger ett mer flexibelt lastutrymme och större volym när baksätet fälls. Bland nyheterna märks även att Arteon kan köpas som laddhybrid med 218 hästkrafter (systemeffekt) där ett batteri på 13 kilowattimmar ger kraft till elmotorn. Dessutom kommer en kryddig sportversion kallad Arteon R. En turboladdad, fyrcylindrig tvålitersmotor ger 320 hästkrafter och dessa fördelas till alla hjul via ett nyutvecklat fyrhjulsdriftsystem.

Volkswagen hakar på trenden med ”kombi i coupéutförande”, en så kallad Shooting Brake. Grundmodellen av Arteon uppdateras samtidigt både in- och utvändigt.
Volkswagen hakar på trenden med ”kombi i coupéutförande”, en så kallad Shooting Brake. Grundmodellen av Arteon uppdateras samtidigt både in- och utvändigt.
Foto: Volkswagen

25-årsjubileum i orange eller grått

Vid 24-timmarsloppet på Le Mans 1995 vann McLaren med modellen F1 GTR första gången märket ställde upp. På fyra av de fem första platserna fanns en McLaren och 17 av de 24 timmarna lär ha körts i regn. Förarna som delade på segern var JJ Lehto, Yannick Dalmas och Masanori Sekiya. För att jubilera 25-årsminnet gör McLaren en specialversion av 720S i 50 exemplar. Köparen kan välja mellan orange eller grå lackering och detsamma gäller inredningen. Fälgarnas design påminner om de som satt på vinnarbilen med startnummer 59. Motorn är densamma som i vanliga 720S och acceleration 0–100 respektive 0–200 km/tim ska ta 2,9 samt 7,8 sekunder, toppfarten anges till 341 km/tim. Nästan som en riktig Le Mansracer.

254 000 brittiska pund, motsvarande knappt tre miljoner kronor, kostar jubileumsversionen av McLaren 720S. Den brittiska superbilen görs i 50 exemplar.
254 000 brittiska pund, motsvarande knappt tre miljoner kronor, kostar jubileumsversionen av McLaren 720S. Den brittiska superbilen görs i 50 exemplar.
Foto: McLaren

Kan bli kö till körkortet

Den som planerar att ta körkort i sommar kan få vänta längre än vanligt på att få en tid för att skriva teoriprovet. På grund av coronapandemin har Trafikverket glesat ut platserna, vilket innebär att färre personer kan genomföra provet vid varje tillfälle. På vissa orter har man dock utökat antalet provtillfällen till kvällar och helger för att möta efterfrågan.

Trafikverket tipsar om att lägga ned lite extra tid på sina förberedelser för att öka chansen att få godkänt på första försöket. Väntetiden för att få göra ett omprov är nämligen ännu längre.

Väntetiderna för att få göra körkortsprovet är i sommar längre än vanligt.
Väntetiderna för att få göra körkortsprovet är i sommar längre än vanligt.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

feature

Storbilskomfort i småbilsformat

Nya Peugeot 208 med knallblå lackering för 7 900 kronor extra och ett totalpris långt över 300 000 kronor. Den genomsnittliga 208-köparen väljer nog gärna en enklare version.
Nya Peugeot 208 med knallblå lackering för 7 900 kronor extra och ett totalpris långt över 300 000 kronor. Den genomsnittliga 208-köparen väljer nog gärna en enklare version.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Det är trångt på scenen när PSA-koncernen ska få alla sina märken att lysa med olika karaktärer och meriter. Nya Peugeot 208 har i alla fall chans att knöka sig fram till en plats i strålkastarljuset – den har flera egenskaper som gör att den förtjänar ett solonummer.

Instrumenteringen i franska bilar har en förmåga att överraska. Den ena knasgeniala lösningen av hastighetsmätare och varvräknare efter den andra har passerat genom åren. Somliga älskar den pigga, franska uppfinningsrikedomen, andra blir tokiga på virrvarret som presenteras i förarens blickfång.

Peugeot har sedan ett antal år tillbaka snöat in på att ha instrumentlådan placerad högt upp medan ratten är liten – som till ett tv-spel ungefär – så att man ser mätarna ovanför rattkransen i stället för mellan ekrarna.

Det kan man gilla eller ogilla, en ren smaksak. Men den digitala instrumenteringen i nya 208 är verkligen svår att inte uppskatta. Den är utförd i två lager, med en bakgrundsskärm där en del information visas. Framför den finns en genomskinlig skärm på vilken annan information projiceras. Bäddat för franskt kaos, men resultatet är toppen. Redigt och snyggt.

En rejäl småbil

Det gäller faktiskt bilen som helhet också. När man hoppar in i förarsätet möts man av en egensinnigt men aptitligt och funktionellt formgiven instrumentpanel. Väl på rull är det på ett positivt sätt storbilskänsla som bjuds. 208 rullar mjukt och följsamt, den går tyst för sin storleksklass och atmosfären i kupén utstrålar större mellanklass snarare än den småbil det handlar om.

Illusionen punkteras när man provsitter baksätet, som för all del är dugligt men yttermåtten ger givna begränsningar. Det här är primärt en bil för två personer och lite bagage. Men fjädringskomforten och framstolarnas utformning gör att nya 208 inte kan avfärdas som en citybil, den fungerar garanterat på långturen också.

Möjligen är det så att testbilens påkostade utförande får helheten att glimra lite extra. Som minst kostar nya 208 med bensinmotor på 75 hästkrafter och manuell växellåda 184 900 kronor. På testbilens prislapp står det drygt 300 000 kronor. Då har den bensinmotor på 130 hästkrafter, åttaväxlad automatlåda, den högsta utrustningsnivån kallad GT Line samt en hel del styckevisa tillval.

Stark i sin klass

Härförleden körde jag även en kusin till nya 208, nämligen senaste Opel Corsa. Bilarna bygger på samma tekniska plattform och testexemplaren hade samma motorbestyckning, en 1,2-liters trecylindrig med turbo.

Skillnaden i upplevelse är ändå slående. Där Corsa har en lite kärv framtoning med högre bullernivå, hårdare fjädring och mer vibrationer från motorn är 208 avsevärt behagligare. Opel har lite lägre prisnivå, även om det är knepigt att jämföra rakt av eftersom standardutrustningen skiljer sig åt, till bådas fördel.

Efter denna första kontakt med nya Peugeot 208 är det i alla fall uppenbart att den är en trevligare bekantskap. Kanske är den rent av aspirant på toppositionen i småbilsklassen sommaren 2020.

Eric Lund/TT

Det är lätt att känna igen en modern Peugeot i trafiken tack vare positionsljusen i form av två huggtänder.
Det är lätt att känna igen en modern Peugeot i trafiken tack vare positionsljusen i form av två huggtänder.
Foto: Pontus Lundahl/TT
På 1980-talet hade Peugeot en ”smash hit” med modell 205, som i dag börjar bli intressant i bilsamlarkretsar. Särskilt den peppriga GTI-versionen är numera åtråvärd. Många har rostat bort och ännu fler sannolikt malts ned i händerna på entusiastiska, unga förare.
På 1980-talet hade Peugeot en ”smash hit” med modell 205, som i dag börjar bli intressant i bilsamlarkretsar. Särskilt den peppriga GTI-versionen är numera åtråvärd. Många har rostat bort och ännu fler sannolikt malts ned i händerna på entusiastiska, unga förare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Svarta skärmbreddare, lister kring rutorna och svart inramning av bakljusen. GT-Line vill vara familjens tuffing.
Svarta skärmbreddare, lister kring rutorna och svart inramning av bakljusen. GT-Line vill vara familjens tuffing.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Peugeot 208 är en småbil i samma klass som Kia Rio, Volkswagen Polo och Toyota Yaris. Konkurrensen kommer även från kompakta suv-bilar.
Peugeot 208 är en småbil i samma klass som Kia Rio, Volkswagen Polo och Toyota Yaris. Konkurrensen kommer även från kompakta suv-bilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ytor och former med vinklar och vrår, men atmosfären är trivsam i denna förvisso ganska påkostade 208. Digitalinstrumenteringen hör till de bästa vi sett.
Ytor och former med vinklar och vrår, men atmosfären är trivsam i denna förvisso ganska påkostade 208. Digitalinstrumenteringen hör till de bästa vi sett.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Det är svårt att fånga på bild, men digitalinstrumenteringen har två lager. Kartor och annat kan visas i bakgrunden medan exempelvis aktuell hastighet projiceras på en skärm framför. Mycket sinnrikt och väl utfört.
Det är svårt att fånga på bild, men digitalinstrumenteringen har två lager. Kartor och annat kan visas i bakgrunden medan exempelvis aktuell hastighet projiceras på en skärm framför. Mycket sinnrikt och väl utfört.
Foto: Pontus Lundahl/TT
En rad knappar som är genvägar till olika funktioner på pekskärmen. De fungerar bra och är trevliga att fingra på.
En rad knappar som är genvägar till olika funktioner på pekskärmen. De fungerar bra och är trevliga att fingra på.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Inte klassens största bagagevolym och en ovanligt hög lasttröskel. Det finns småbilar som är mer funktionella, men för att transportera några matkassar duger 208 bra.
Inte klassens största bagagevolym och en ovanligt hög lasttröskel. Det finns småbilar som är mer funktionella, men för att transportera några matkassar duger 208 bra.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Att presentera modellbeteckningen på motorhuven är ovanligt, men ett nytt drag från Peugeot. En nolla mitt i modellnumret är ett signum sedan länge.
Att presentera modellbeteckningen på motorhuven är ovanligt, men ett nytt drag från Peugeot. En nolla mitt i modellnumret är ett signum sedan länge.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Omdömen

Två konkurrenter

FAKTA

Peugeot 208 Puretech 130 GT-Line

Grundpris: 279 900 kronor.

Förbrukning: 5,7 liter/100 km (enligt WLTP-normen).

Koldioxidutsläpp: 128 gram/km (enligt WLTP-normen).

Kväveoxidutsläpp: 26 mg/km (gäller testexemplaret enligt WLTP-normen).

Motor: 1,2-liters trecylindrig bensin, turbo.

Kraftöverföring: Åttaväxlad automatisk växellåda, framhjulsdrift.

Skatt: 3 066 kronor (gäller testexemplaret).

Max effekt: 130 hästkrafter vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 230 newtonmeter vid 1 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 286 kg (testexemplaret 1 270 kg).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,06/1,77/1,43.

0–100 km/tim: 8,7 s.

Toppfart: 208 km/tim.

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Bensinmotorn med tre cylindrar och volym som en ganska stor mc, 1,2 liter, gör god tjänst tillsammans med den åttaväxlade automatlådan. Här är den dessutom betydligt bättre isolerad från både buller och vibrationer jämfört med i kusinen Opel Corsa.

Ekonomi ++ (2/5)

Peugeot och övriga märken i PSA-gruppen har ofta kampanjpriser. Där anges att den testade versionen av 208 kostar 254 900, men vi utgår från det ordinarie priset på 279 900 kronor. Testexemplarets dryga 300 000 är smått prilligt för en småbil, hur fin den än är.

Miljö ++ (2/5)

Peugeot 208 har inte någon miljöteknik som krattar den ekologiska manegen. Den är inte påtagligt snålgående. Kanske är det den eldrivna versionen, e-208, som kommer att få det mesta av strålkastarljuset på sig.

Köregenskaper ++++ (4/5)

En ovanligt mogen mix av finfin rullkomfort och alerta köregenskaper för de tillfällen inspirationen att gasa lite extra rinner till. Mest av allt förefaller 208 vara genomarbetad och mogen. Det låter inte så kul, men det är det i vardagslag.

Säkerhet

+++ (3/5)

208 är en säker bil i sin klass. Att Euro NCAP drog av en stjärna beror på att fotgängarskyddet har brister. Sedan kan man tycka att dödavinkelassisten borde ingå i en småbil som kostar 279 900 kronor, och för all del även i basversionen som kostar 184 900 kronor.

Helhet

++++ (4/5)

Nya Peugeot 208 har tillsammans med ärkerivalen Renault Clio i sitt senaste utförande ryckt ifrån flera av konkurrenterna. 208 gör det genom att bjuda storbilskänsla och komfort i kompakt format. Ingen fransk revolution – bara en trägen evolution.

Opel Corsa GS Line 130

264 900 kronor. 130 hästkrafter. 127–144 gram/km (WLTP).

Under de helt olika skalen är Corsa och 208 kusiner. Men känslan är att Opel får spela andrafiol i den franska PSA-koncernen. Corsa är pigg att köra, men bullrigare och obekvämare än nya 208. Priset motiverar inte att välja Opel.

Nissan Micra Tekna IG-T 100 Xtronic

218 240 kronor. 100 hästkrafter. 141–146 gram/km.

Micra var en gång i tiden storsäljare på den svenska marknaden, ungefär samtidigt som Peugeot 205 var framgångsrik (andra halvan av 1980-talet). Trots att en helt ny och poppigt konfigurerad version kom för ett par år sedan har den inte tagit för sig.

Opel Corsa GS Line 130.
Opel Corsa GS Line 130.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Nissan Micra Tekna IG-T 90.
Nissan Micra Tekna IG-T 90.
Foto: Pontus Lundahl/TT
NÄSTA ARTIKEL