Annons

Corona får äldre att rusa till betalappen

Kraven på social distans får fler personer över 65 år – och allt fler företag – att göra sina betalningar genom appen Swish.
– Vi fortsätter växa, men inte inom de områden vi tänkte oss, säger vd:n Anna-Lena Wretman till TT.
Publicerad 29 juni 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Våren började tufft för bolaget. I takt med att flera branscher stannade upp när coronaviruset slog till, minskade även betalningarna via appen.

Den största och tydligaste nedgången såg bolaget inom kollektiv- och inrikestrafiken – där försäljningen genom betalappen har halverats sedan coronaviruset bröt ut. Även transaktioner inom evenemangsbranschen har påverkats kraftigt.

Annons

Men det tog inte lång tid innan tappet kompenserades på annat håll.

Fler företagskunder

Inom olika branscher har många antingen börjat erbjuda Swish under våren, eller ökat användningen jämfört med tidigare. Ökningen av företagskunder i mars var 25 procent större än ökningen i februari.

– Swish har en fördel i tider där vi inte vill eller inte kan vara så nära varandra. Företag som erbjuder som det här betalsättet tillkommer nu i högre takt än tidigare, säger Wretman.

Trots att restaurang-, kafé- och butiksnäringen fått ett hårt slag har transaktionerna genom appen till viss del även ökat inom området, eftersom många aktörer anpassat försäljningen till att omfatta så lite fysisk kontakt som möjligt. Inom livsmedelsbranschen har man sett nära en dubblering av antalet transaktioner under perioden mars till maj.

"Inte som vi tänkt oss"

Företagen är långt ifrån ensamma om att använda betalmetoden i större grad – krisen har fått äldre att börja swisha. Antalet nya användare som är 66 år och äldre ökade under mars och april. Totalt rör det sig om cirka 25 000 nya användare i åldersgruppen under perioden, vilket motsvarar en ökning på omkring 4 procent. Åldergruppen 66+ utgör nu 14 procent av användarna.

Pengarna som swishas från de äldre är främst till personer mellan 40 till 65 år. Antalet transaktionerna mellan dessa grupper mer än dubblerades från februari till mars.

– Vi misstänker att det handlar om att många äldre som har tvingats stanna hemma har skaffat appen för att betala personer som hjälper till med olika inköp, säger Anna-Lena Wretman.

– Vi kan konstatera att vi har fortsatt växa, men inte inom de områdena som vi tänkte oss. Bland privatpersoner har det främst ökat inom åldersgrupperna 65 år och uppåt – och det är rejält.

Åsa Johansson/TT

Fakta: Swish

Fakta: Swish

Överföringsappen Swish, från början avsedd för privatpersoner, används i dag nästan lika mycket av företag. Det senaste året har Swish ökat antalet användare med 30 procent, där den största tillväxten skett bland just företag.

Antal användare: 7,2 miljoner privatpersoner och 200 000 företag.

Antal transaktioner (swishningar) per månad: cirka 50 miljoner.

Källa: Getswish

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons