Ekonomi

Viktigt flygtest för 737 Max utfört

Ett 737 Max-plan står parkerat på flygplanstillverkaren Boeings anläggning i Renton, i delstaten Washington, USA. Arkivbild.
Ett 737 Max-plan står parkerat på flygplanstillverkaren Boeings anläggning i Renton, i delstaten Washington, USA. Arkivbild.
Foto: Ted S. Warren/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Boeings olycksplan 737 Max har för första gången genomgått certifieringstester av USA:s luftfartsmyndighet FAA, sedan modellen fick flygförbud i mars 2019.

I tre dagar har personal från FAA testflugit 737 Max 7, en något mindre variant än de Max 8 vars två dödliga krascher utlöst översynen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Språkreseföretag i konkurs i coronakrisen

Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild.
Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild.
Foto: LEIF R JANSSON / TT
Ekonomi
Ekonomi Språkreseföretaget STS Education har gått i konkurs. Bolaget kan inte svara på vad som händer med de kunder som redan är ute på resor.
– Vi har hamnat i en situation där vi tagit alla kostnader och nästan inte fått några intäkter, säger vd John Cedergårdh.

Konkursansökan kom in till Göteborgs tingsrätt på tisdagen, efter en tuff ekonomisk tid för STS Education, som precis inför coronakrisen tagit sig igenom en stor omstrukturering och gjort en stor förlust 2019.

– Det är såklart helt kopplat till pandemin. Våra största destinationer är USA och Storbritannien, där det från mars i princip varit förbjudet att resa, säger John Cedergårdh.

Nästan inte några intäkter

Verksamheten är säsongsbetonad, där de allra flesta åker på språkresor på sommaren. Det har utgjort lejonparten av STS Educations intäkter – pengar som sedan ska täcka utgifterna för resten av året.

– Vi har hamnat i en situation där vi tagit alla kostnader och nästan inte fått några intäkter. Hela språkreseverksamheten har stängts ned av säkerhetsskäl och vi hade hoppats på att få iväg high school-eleverna, men det verkar svårt, säger John Cedergårdh.

STS Education, med ett 40-tal anställda och huvudkontor i Göteborg, har även ett drygt tiotal dotterbolag i utlandet, bland annat i Italien, Tyskland och USA. De utländska dotterbolagen omfattas inte av konkursen. Det separata bolaget STS Alpresor omfattas inte heller av konkursen.

Förlorat en årsomsättning

Företaget har enligt vd:n "dragit ned på allt" under våren och sommaren, sagt upp personal, och permitterat så många som möjligt.

– Men det blir inte de summor som krävs för att kompensera för en hel sommar. Det är fruktansvärt tråkigt för oss, kunderna, de anställda, säger John Cedergårdh.

TT: Borde ni ha haft större marginaler, så ni hade klarat detta?

– Det är klart att man tänker så nu. Men jag vet inte om det finns något företag som har en hel årsomsättning sparad. Det är vad vi förlorat nu, en hel årsomsättning. Dessutom har vi haft en tuff omstrukturerings- och digitaliseringsresa under de senaste åren som inte direkt hjälpt detta.

STS Education har under våren och sommaren varit i kontakt med både investerare och banker för att lösa finansieringen framåt.

– Alla är väldigt oroliga för hur framtiden ska se ut, och tyvärr har det inte gått att komma i mål med detta, säger John Cedergårdh.

Ska försöka sälja

Vad som händer med de kunder som redan är ute på resor, eller har bokat en resa med bolag, vet STS Education inte i nuläget.

– Vi fokuserar helt på att de som är ute eller ska åka ska få det bra. Konkursförvaltaren ska försöka hitta en lösning där en annan aktör tar över ansvaret, säger John Cedergårdh.

TT: Vad händer med de som har betalat er pengar för en resa?

– Läget fortfarande osäkert kring exakt hur det ser ut. Det är fortfarande svårt att säga.

Konkursförvaltare är advokat Johan Sölveland.

– Den pågående rörelsen är en tillgång i konkursen. Den ska vi försöka sälja, säger han.

Det finns ett antal intressenter och samtal ska nu föras för att se om det går att få en ny ägare snabbt.

– I den bästa av världar kommer de som har avtal med bolaget, de som ska ute på resa eller är på resa, inte att märka något, säger han.

Joakim Goksör/TT

Henning Eklund/TT

Ekonomi

Nedåt på Stockholmsbörsen

Nedåt på börsen. Arkivbild
Nedåt på börsen. Arkivbild
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen sjunker efter gårdagens kraftiga kursfall i den avslutande handeln på Wall Street.
OMXS-index har vid lunchtid tappat 0,4 procent.

Börsnedgången går på tvären med hur det ser ut på ledande Europabörser, som med undantag för en svag nedgång i Frankfurt går uppåt.

Marknaden präglas av ökad osäkerhet kring förutsättningarna i USA:s kongress för en uppgörelse om nya stimulanser i coronakrisen.

Mest nedåt på Stockholmsbörsen, i kraft av indextyngd, drar klädkedjan H&M och tunga verkstadskoncerner som Atlas Copco och Sandvik. H&M-aktien backar 1,1 procent, medan det för Atlas Copco och Sandvik är minus 1,5 respektive 1,2 procent.

Datorspelsutvecklaren Starbreezes B-aktie faller drygt åtta procent sedan bolaget fastställt villkoren i den nyemission som aviserades tidigare i sommar.

Byggkoncernen Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt polishus i Kiruna, en order värderad till 430 miljoner kronor. Aktien backar 0,4 procent.

Mot strömmen går bland annat ljudboksföretaget Storytels aktie, som återhämtar sig och stiger med drygt fem procent efter kurskollapsen efter delårsrapporten i tisdags.

Ekonomi

Rejält dyrare att hyra bil under pandemin

Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Foto: Ingela Landström/TT
Ekonomi
Ekonomi Den allmänna prisutvecklingen hålls på en låg nivå, men vissa varugrupper sticker ut med stora prisökningar.
Under coronapandemin har priset på hyrbilar och inrikes flygresor skjutit i höjden.

Coronautbrottet fick många att tänka om kring semesterplaner. De som valt att hyra bil på hemmaplan har fått gräva ovanligt djupt i plånboken. Sedan i juli i fjol har priset på biluthyrning stigit med 68 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Mellan juni och juli i år ökade priserna med omkring 40 procent.

Den i krisen hårt ansatta flygbranschen har samtidigt höjt priserna på inrikesresor kraftigt. Flyg inom landet var i juli i år 39 procent dyrare än ett år tidigare.

Dyrare frukt

Andra varugrupper där priserna tickar uppåt, om än i lägre takt är kläder, mat och boende. Klädförsäljningen har också minskat dramatiskt när allt färre rört sig i butikerna och klädpriserna har samtidigt totalt sett stigit med 4,4 procent jämfört med för ett år sedan.

Bland livsmedlen är det särskilt vissa varor i frukt- och gröntdisken som fått en högre prislapp. Päron, äpplen, apelsiner och citroner hör till varor som blivit rejält dyrare under det senaste året. Päron har ökat över 40 procent i pris.

Den som vill hålla kostnaderna för frukt- och grönt nere bör välja sådant som salladskål och blomkål, men även avokado har blivit drygt 20 procent billigare på ett år.

Billigare charterresor

Under pandemin har inflationen, den samlade prisförändringen på årsbasis, tryckts ner på en låg nivå. I juli var den totala inflationstakten, enligt måttet KPIF, 0,5 procent – lägre än i juli då takten låg på 0,7 procent.

Prisutvecklingen hålls fortsatt nere bland annat på grund av lägre priser på hushållsel och drivmedel. Bensinpriset vid pumpen har sjunkit omkring 10 procent det senaste året och elpriserna har sjunkit med cirka 16 procent.

Coronakrisen har förändrat förutsättningarna för att mäta inflationen när vissa branscher nära stannat av under en period. När charterresorna åter fick lite fart ligger priserna lägre än för ett år sedan. I juli var prisnivån cirka 9 procent lägre än ett år tidigare.

Det var 70 procent dyrare att hyra bil i juli i år jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt SCB. Arkivbild.
Det var 70 procent dyrare att hyra bil i juli i år jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt SCB. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Fakta: Så utvecklas priserna

Källa: SCB

Ekonomi

Svag återhämtning för eurozonens industri

Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Foto: Sebastian Widmann AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Industriproduktionen i eurozonen steg i juni jämfört med maj. Men återhämtningen efter kollapsen i mars och april var inte så stark som väntat.

Jämfört med maj ökade produktionen med 9,1 procent i juni. Uppgången i maj var i sin tur 12,3 procent jämfört med april.

Ekonomer hade i snitt räknat med ett produktionslyft på 10 procent i juni och 15 procent i maj, enligt en Reutersenkät.

Industriproduktionen i juni låg 12,3 procent under motsvarande månad 2019, vilket även det var sämre än väntat.

Ekonomi

Långsam återhämtning för Kastrup

Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Antalet flygpassagerare på Kastrup i Köpenhamn ökade markant i juli jämfört med juni. Det är dock fortfarande en dramatisk minskning, jämfört med förra sommaren, konstaterar flygplatsen i ett pressmeddelande.

"Den goda nyheten är att antalet resande ökar. Den dåliga nyheten är att omstarten går väldigt långsamt", säger Peter Krogsgaard, kommersiell chef på Kastrup, i pressmeddelandet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu

Game Lounge Utbudet när det kommer till att spela casino på nätet är enormt. Bara inom Sverige finns i dag cirka 200 licensierade online casinon och den stenhårda konkurrensen om kunderna tvingar därför spelbolagen att ständigt att se över och utveckla sina olika produkter för att hänga med i trenderna. Inte minst sedan införandet av den nya spellagen med licenssystem i januari förra året har mycket förändrats på den svenska onlinespelmarknaden och, ja, att påstå att även 2020 inletts på ett i många avseenden händelserikt sätt vore knappast någon överdrift.

Här nedan listas de 5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu:

Uppköp och sammanslagningar

Nyheten som slog ned som en bomb i slutet av juni om att den börsnoterade live casino-leverantören Evolution Gaming lagt ett bud på den ledande slotsutvecklaren NetEnt fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. Inte minst sett till det faktum att priset för affären värderas till svindlande 19,6 miljarder kronor. Men redan under 2019 kunde man skönja en ökad trend av sammanslagningar inom casinobranschen och så sent som i februari köpte till exempel Betsson upp konkurrenten Gaming Innovation Groups varumärken, där bland annat Rizk och Kaboo ingår.

Fokus på esport och poker

Casinobranschen har precis som de flesta andra branscher påverkats av den rådande coronapandemin. Tusentals inställda sportevenemang till följd av virusets framfart runt om i världen har tvingat många spelbolag att ändra fokus och vidta åtgärder. För Kindred Group som bl.a. äger välkända Unibet har de uteblivna matcherna/ligorna å andra sidan inneburit ett uppsving för esport och poker. Enligt speljätten har intresset för dessa båda spelformer ökat rejält under de senaste månaderna.

Spela casino utan registrering

Att spela sina favoritslots eller bordsklassikerna Black Jack och Roulette utan att behöva genomgå någon lång och krånglig registreringsprocess har blivit allt mer populärt och numera är konceptet “Pay N Play” standarden hos majoriteten av Sveriges online casinon. Hos jämförelsetjänsten SveaCasino.se finns exempelvis en rad olika nätcasinon med licens som erbjuder direkt spel via bankidentifiering.

Stärkt konsumentskydd

Debatten om konsumentskydd och spelansvar tycks vara ständigt närvarande på den svenska onlinemarknaden. En stor anledning till omregleringen 2019 handlade just om att motverka spelberoende och under coronakrisen har diskussionerna kring ämnet intensifierats ännu mer, framförallt från politiskt håll. Enligt spelminister Ardalan Shekarabi (S) har det ökade spelandet på nätet på grund av den sociala isoleringen under pandemin bidragit till regeringens beslut om att införa tillfälliga spelansvarsåtgärder. Förordningen, som trädde i kraft den 2 juli och upphör vid årsskiftet, innebär till exempel att de licensierade spelbolagen numera får erbjuda en casinobonus på maximalt 100 kr. Även insättningsgränser på högst 5 000 kr/ vecka har införts.

Introducering av Swish som utbetalningsmetod

Den flerfaldigt prisbelänta betalningstjänsten Swish, som idag används av över sju miljoner svenskar, gjorde bejublad entré hos landets online casinon i samband med spellicensen förra året. Den snabba och säkra mobilappen fanns då till en början endast tillgänglig som insättningsmetod, men under våren 2020 meddelade Svenska Spel att man som första spelbolag i landet börjat erbjuda Swish också som utbetalningsalternativ. Sedan dess har flera andra välkända spelaktörer som t.ex. Betsson och Unibet infört funktionen, och bli inte förvånad om du kommer att ha möjlighet att göra uttag med Swish hos i princip alla casinon med licens innan årets slut.

Ekonomi

Flygbolaget Air Leap ökar i pandemin

Sedan i våras har bolaget meddelat en utökning med åtta linjer: från Arlanda, Bromma och Visby. Arkivbild.
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Flygbolaget Air Leap, som trafikerar flera destinationer i Sverige och i Norden, har till skillnad från många andra flygbolag inte tvingats in i en kris under pandemin. Tvärtom har passagerarantalet växt.

Från 15 juni till 31 juli har antalet passagerare ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året, det skriver bolaget i ett meddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Trafikverket: Tågen är i tid under pandemin

De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk persontågstrafik är punktligare än på länge. En sommar utan extremt väder och minskat resande på grund av coronapandemin är några av faktorerna som spelar in.
PREMIUM

De svenska persontågen kommer i tid. Under juli månad kom 95 procent tågen i tid eller inom fem minuters marginal från utsatt tid, vilket är en förbättring jämfört med första halvåret 2020, då siffran legat på 93,8 procent. Det innebär att man för första gången når det mål för punktligheten som sattes upp 2013.

Trafikverket har jobbat bland annat med att planera banarbeten så att störningarna blir så små som möjligt och med att planera tidtabellen bättre, uppger generaldirektör Lena Erixon. Även godstrafiken har förbättrat sin punktlighet och når högsta siffran hittills – 88,4 procent av tågen anlände inom tidsmarginalen i juli månad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Tyska kraftjätten sänker prognosen

Eon sänker prognosen till följd av covid-19-pandemin. Arkivbild.
Eon sänker prognosen till följd av covid-19-pandemin. Arkivbild.
Foto: ROBERTO PFEIL
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Tysklands största kraftkoncern Eon, en stor aktör på den svenska kraftmarknaden, sänker prognosen för 2020. Eon hänvisar till effekter av covid-19-pandemin, som beräknas ge en negativ effekt på 300 miljoner euro.

Prognosen för helåret ligger nu på ett rörelseresultat på 3,6–3,8 miljarder euro och en nettovinst på 1,5–1,7 miljarder euro.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL