Annons

En bit av slussen framme – vid Slussen

Publicerad 3 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5 800 ton.
En del av nya slusskanalen bogseras till sin slutliga placering på östra sidan av Slussen. Kajdelen är 65 meter lång, 7 meter hög, 24 meter bred och väger 5 800 ton.Foto: Erik Simander/TT

I mars kom "guldbron" – nu har även en rejäl bit av själva slussen nått sin slutdestination Slussen i centrala Stockholm. När arbetet är färdigt kan båtar åter ta sig mellan Mälaren och Saltsjön.

Biten som nu fraktats på plats har byggts i Värtan i Stockholm och utgör den första tredjedelen av slusskanalen. Enbart denna del väger 5 800 ton, avsevärt mer än "guldbron" som fraktades från Kina (3 400 ton).

Hela bygget med slussdelen beräknas vara klart i slutet av 2024. Totalt väntas 16 000 båtar passera genom den tolv meter breda slusskanalen varje år.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons