Ekonomi

Användning av kontanter rasar

Uttag av pengar i en bankomat i Gamla stan i Stockholm. Arkivbild.
Uttag av pengar i en bankomat i Gamla stan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Coronapandemin får nu tydliga effekter även för kontantanvändandet i samhället.
Under våren minskade kontantuttagen med en fjärdedel, enligt nya siffror.
PREMIUM

Allt färre kontanter används och det märks också i uttagsstatistiken från landets bankomater. De senaste tio åren har minskningen på årsbasis legat omkring 8–12 procent men utvecklingen har under de senaste fyra månader kommit att fördubblas enligt Bankomat AB som ägs gemensamt av landets storbanker.

Under april-maj var nedgången 25 procent och preliminära siffror för juni visar på en 24-procentig nedgång.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Rejält dyrare att hyra bil under pandemin

Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Foto: Ingela Landström/TT
Ekonomi
Ekonomi Den allmänna prisutvecklingen hålls på en låg nivå, men vissa varugrupper sticker ut med stora prisökningar.
Under coronapandemin har priset på hyrbilar och inrikes flygresor skjutit i höjden.

Coronautbrottet fick många att tänka om kring semesterplaner. De som valt att hyra bil på hemmaplan har fått gräva ovanligt djupt i plånboken. Sedan i juli i fjol har priset på biluthyrning stigit med 68 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Mellan juni och juli i år ökade priserna med omkring 40 procent.

Den i krisen hårt ansatta flygbranschen har samtidigt höjt priserna på inrikesresor kraftigt. Flyg inom landet var i juli i år 39 procent dyrare än ett år tidigare.

Dyrare frukt

Andra varugrupper där priserna tickar uppåt, om än i lägre takt är kläder, mat och boende. Klädförsäljningen har också minskat dramatiskt när allt färre rört sig i butikerna och klädpriserna har samtidigt totalt sett stigit med 4,4 procent jämfört med för ett år sedan.

Bland livsmedlen är det särskilt vissa varor i frukt- och gröntdisken som fått en högre prislapp. Päron, äpplen, apelsiner och citroner hör till varor som blivit rejält dyrare under det senaste året. Päron har ökat över 40 procent i pris.

Den som vill hålla kostnaderna för frukt- och grönt nere bör välja sådant som salladskål och blomkål, men även avokado har blivit drygt 20 procent billigare på ett år.

Billigare charterresor

Under pandemin har inflationen, den samlade prisförändringen på årsbasis, tryckts ner på en låg nivå. I juli var den totala inflationstakten, enligt måttet KPIF, 0,5 procent – lägre än i juli då takten låg på 0,7 procent.

Prisutvecklingen hålls fortsatt nere bland annat på grund av lägre priser på hushållsel och drivmedel. Bensinpriset vid pumpen har sjunkit omkring 10 procent det senaste året och elpriserna har sjunkit med cirka 16 procent.

Coronakrisen har förändrat förutsättningarna för att mäta inflationen när vissa branscher nära stannat av under en period. När charterresorna åter fick lite fart ligger priserna lägre än för ett år sedan. I juli var prisnivån cirka 9 procent lägre än ett år tidigare.

Det var 70 procent dyrare att hyra bil i juli i år jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt SCB. Arkivbild.
Det var 70 procent dyrare att hyra bil i juli i år jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt SCB. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Fakta: Så utvecklas priserna

Källa: SCB

Ekonomi

Svag återhämtning för eurozonens industri

Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Foto: Sebastian Widmann AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Industriproduktionen i eurozonen steg i juni jämfört med maj. Men återhämtningen efter kollapsen i mars och april var inte så stark som väntat.

Jämfört med maj ökade produktionen med 9,1 procent i juni. Uppgången i maj var i sin tur 12,3 procent jämfört med april.

Ekonomer hade i snitt räknat med ett produktionslyft på 10 procent i juni och 15 procent i maj, enligt en Reutersenkät.

Industriproduktionen i juni låg 12,3 procent under motsvarande månad 2019, vilket även det var sämre än väntat.

Ekonomi

STS Education i konkurs

Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild
Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild
Foto: LEIF R JANSSON / TT
Ekonomi
Ekonomi Språkreseföretaget STS Education har gått i konkurs.
Reserestriktioner och andra covid-19-relaterade problem blev för mycket för det redan förlusttyngda företaget.

Konkursen gäller det svenska moderbolaget, med ett 40-tal anställda.

– Den pågående rörelsen är en tillgång i konkursen. Den ska vi försöka sälja, säger advokat Johan Sölveland, utsedd till konkursförvaltare av Göteborgs tingsrätt.

Det finns ett antal intressenter och samtal ska nu föras för att se om det går att få en ny ägare snabbt, enligt Sölveland.

– I den bästa av världar kommer de som har avtal med bolaget, de som ska ute på resa eller är på resa, inte att märka något, säger han.

STS Education har även ett drygt tiotal dotterbolag, bland annat i Italien, Tyskland och USA, som inte omfattas av konkursbeslutet. Det separata bolaget STS Alpresor omfattas inte heller av konkursen.

I ett pressmeddelande skriver STS Education att arbete pågår för att säkerställa att alla studenter som påbörjat sitt high school-år blir väl omhändertagna samt att alla som planerat att resa skall kunna göra detta.

Enligt pressmeddelandet blev det trots stora kostnadsbesparingar inte gått att rädda företaget när intäkterna rasat i coronakrisen.

"De stödåtgärder som erbjudits i de statliga stödpaketen har tyvärr inte varit applicerbara i tillräckligt stor utsträckning på företag som verkar i branschen", skriver STS Education.

Joakim Goksör/TT

Ekonomi

Långsam återhämtning för Kastrup

Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Antalet flygpassagerare på Kastrup i Köpenhamn ökade markant i juli jämfört med juni. Det är dock fortfarande en dramatisk minskning, jämfört med förra sommaren, konstaterar flygplatsen i ett pressmeddelande.

"Den goda nyheten är att antalet resande ökar. Den dåliga nyheten är att omstarten går väldigt långsamt", säger Peter Krogsgaard, kommersiell chef på Kastrup, i pressmeddelandet.

Under juli passerade bara knappt 560 000 passagerare genom terminalerna på flygplatsen. Det är 81,8 procent färre än i juli förra året.

Flygplatsen räknar med en förlust på 450–750 miljoner danska kronor i år och meddelade nyligen att 650 anställda kommer att varslas. Osäkerheten inför hösten är dock stor, enligt Peter Krogsgaard.

"Världen är så osäker just nu att vi inte längre jobbar med prognoser, utan med breda scenarier. Vårt bästa bud just nu är att vi i år hamnar på 30–35 procent av den trafik vi hade förra året", säger han.

Ekonomi

Flygbolaget Air Leap ökar i pandemin

Sedan i våras har bolaget meddelat en utökning med åtta linjer: från Arlanda, Bromma och Visby. Arkivbild.
Ekonomi
Ekonomi

Flygbolaget Air Leap, som trafikerar flera destinationer i Sverige och i Norden, har till skillnad från många andra flygbolag inte tvingats in i en kris under pandemin. Tvärtom har passagerarantalet växt.

Från 15 juni till 31 juli har antalet passagerare ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året, det skriver bolaget i ett meddelande.

Sedan i våras har bolaget meddelat en utökning med åtta linjer: från Arlanda, Bromma och Visby. Under sommaren har även fler satsningar tillkommit, med att trafikera turer från Bromma till Göteborg, Malmö samt Ängelholm.

"Vi såg att det fanns en efterfrågan på flygresor vilket märks av antalet resenärer, även om den är lägre än tidigare år. Nu kommer vi fortsätta jobba med att utöka antalet avgångar och utveckla vår produkt", säger Emelie Ahlin, marknadschef Air Leap, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Ekonomi

Trafikverket: Tågen är i tid under pandemin

De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk persontågstrafik är punktligare än på länge. En sommar utan extremt väder och minskat resande på grund av coronapandemin är några av faktorerna som spelar in.

De svenska persontågen kommer i tid. Under juli månad kom 95 procent tågen i tid eller inom fem minuters marginal från utsatt tid, vilket är en förbättring jämfört med första halvåret 2020, då siffran legat på 93,8 procent. Det innebär att man för första gången når det mål för punktligheten som sattes upp 2013.

Trafikverket har jobbat bland annat med att planera banarbeten så att störningarna blir så små som möjligt och med att planera tidtabellen bättre, uppger generaldirektör Lena Erixon. Även godstrafiken har förbättrat sin punktlighet och når högsta siffran hittills – 88,4 procent av tågen anlände inom tidsmarginalen i juli månad.

Minskat resande

Att resandet gått ned när Sverige varit lamslaget av coronapandemin är en betydande faktor. Mellan april och juli har Trafikverket sett en minskning av trafikvolymerna på mellan 10 och 20 procent, i juli stannade minskningen av något, med 11,7 procent lägre trafikvolym jämfört med samma månad förra året.

– Det är lite mer luft i systemet och då är det mindre känsligt för störningar, säger Lena Erixon.

Nått gräns

Hon är tydlig med att kapaciteten för den svenska järnvägen måste byggas ut. På stambanorna, vid vissa regionala banor och på sträckor där det fortfarande är enkelspår är det trångt. Samtidigt förändras vårt resande, flygtrafiken är hårt begränsad på grund av coronapandemin och många vill se ökad tågtrafik av klimathänsyn.

– Vi har haft en fördubbling av persontrafiken sedan 1990-talet, samtidigt som utbyggnaden har varit begränsad. Vi har nått en gräns där det är svårt att få in fler tåg. Ska vi ha en punktlig och stabil trafik så behöver vi också bygga ut kapaciteten, säger Lena Erixon.

Josefin Silverberg/TT

FAKTA

Fakta: Så punktliga är tågen

Så många procent av tågen kom i tid eller max fem minuter för sent i juli månad, uppdelat på tre distanser av persontåg.

Källa: Trafikverket

Ekonomi

Tyska kraftjätten sänker prognosen

Eon sänker prognosen till följd av covid-19-pandemin. Arkivbild.
Eon sänker prognosen till följd av covid-19-pandemin. Arkivbild.
Foto: ROBERTO PFEIL
Ekonomi
Ekonomi

Tysklands största kraftkoncern Eon, en stor aktör på den svenska kraftmarknaden, sänker prognosen för 2020. Eon hänvisar till effekter av covid-19-pandemin, som beräknas ge en negativ effekt på 300 miljoner euro.

Prognosen för helåret ligger nu på ett rörelseresultat på 3,6–3,8 miljarder euro och en nettovinst på 1,5–1,7 miljarder euro.

Det kan jämföras med en tidigare prognos på 3,9–4,1 miljarder euro i rörelseresultat och en nettovinst på 1,7–1,9 miljarder euro.

Eon-aktien backar med drygt 1 procent efter beskedet.

Rättelse: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om ägande.

Ekonomi

Dansk vindkraftbjässe klarar sig oväntat bra

Det går bra för Ørsted, trots coronakrisen. Arkivbild.
Det går bra för Ørsted, trots coronakrisen. Arkivbild.
Foto: Michael Dwyer/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Danska Ørsted, världens största operatör av vindkraftverk till havs, går bättre än väntat i coronakrisen. Koncernen bekräftar sin helårsprognos, trots att nedstängningar för att bromsa smittspridning har dragit ned efterfrågan på el.

Ørsted redovisar ett rörelseresultat på 2,96 miljarder danska kronor för årets andra kvartal. Det innebär att vinsten rasade med 18 procent mot ett år tidigare.

Men bakslaget var mindre än väntat. En sammanställning av prognoser gjord av bolaget visar att marknaden hade räknat med en vinst på cirka 2,88 miljarder kronor.

För helåret räknar Ørsted med en vinst på 16–17 miljarder danska kronor.

Prognosen för kapitalinvesteringar sänks med två miljarder till 28–30 miljarder kronor.

Ørsted har byggt omkring en fjärdedel av världens vindkraftverk till havs.

NÄSTA ARTIKEL