Annons

Nytt telefonisystem ger trygghet

debatt • Publicerad 6 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Det nya systemet Tidsbokad Callback ger större trygghet, enligt insändarskribenterna.
Det nya systemet Tidsbokad Callback ger större trygghet, enligt insändarskribenterna.Foto: Gorm Kallestad

Allians för Skåne arbetar ständigt med att erbjuda skåningarna en mer tillgänglig vård. Ett viktigt led i detta är att stärka invånarnas möjlighet att smidigt komma i kontakt med vårdcentralerna.

Region Skåne inför därför nu en ny variant av telefonisystemet ACE, som ska underlätta för patienterna när de ringer till primärvården.

Annons

I januari började den nya versionen, oftast kallad Tidsbokad Callback, rullas ut. Målsättningen är att hela Skåne ska ha det infört under hösten.

Tidigare placerades en inringande patient i en telefonkö. Patienten fick besked om köplats och fick sedan vänta på sin tur. Alternativt kunde patienten välja att bli uppringd, men utan ett besked om när så skulle kunna ske.

Systemet skapade långa köer och en stor osäkerhet för patienten. Därutöver fanns det en begränsning i antalet köplatser vilket gjorde att kön ofta blev full, framförallt på morgonen när många ringer in samtidigt.

Tidsbokad Callback är en mer sofistikerat version av systemet. Istället för att hamna i en telefonkö ombeds patienten knappa sig igenom en talsvarsslinga, därefter erbjuds en tid då personalen ringer upp.

Skulle tiden inte passa kan man välja en annan tid. Med hjälp av den nya versionen får skåningarna tillgång till en säkrare och mer tillgänglig väg in till vården. Osäkra väntetider kommer att försvinna och tillgängligheten öka.

Tidsbokad Callback medför därutöver än större fördelar. Det skapar en bättre arbetsmiljö för personalen och dessutom goda förutsättningar för personalen att övervaka så att de bokningsbara tiderna inte tar slut.

Det har därutöver potential att på systemnivå utveckla verksamheterna. Genom att producera grundlig och pålitlig data utgör Tidsbokad Callback en utmärkt bas för analys av verksamhetsmönster och återkommande utmaningar.

De som är osäkra eller oroliga för hur den här nya versionen fungerar kan alltid få vägledning av personal.

Antingen kan patienten dröja kvar och automatiskt bli erbjuden första lediga tid, eller så lämnar patienten ett meddelande och blir senare uppringd av personal på vårdcentralen som förklarar hur det fungerar.

På vissa vårdcentraler kan man även få hjälp med att kontakta äldrevårdsmottagningen eller en distriktssköterska för att därigenom få hjälp.

Annons

Personcentrerad vård är kärnan i Allians för Skånes politik. Våra invånare ska vara trygga med att de på ett säkert och effektivt sätt kan komma i kontakt med primärvården.

Med Tidsbokad Callback fortsätter vi arbetet med att erbjuda skåningarna en mer tillgänglig primärvård, på deras egna villkor.

Birte Sandberg (C), Ordförande i primärvårdsnämnden

Caroline Hedenström (M), 1:e vice ordförande i primärvårdsnämnden

Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons