GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Mycket prat och lite opera

Lars-Erik Larsson har sett Skånska Operans streamade föreställning Himmavid som hade premiär den 10 juli.
Opera/Recension • Publicerad 11 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Det skulle ha blivit en uppsättning av Mozarts opera Trollflöjten, men Coronaviruset satte käppar i hjulet. Nu blev det något som närmast förde tanken till två klassiska Hasse Alfredson-figurer: ormtjusaren på Kiviks marknad (han som inte hade några ormar att visa upp men berättade så livfullt om dem att flera i publiken svimmade) och skräddaren som skulle sy en rock men åstadkom en fingertutt. Allt på en timme och fyrtio minuter.

Max Lörstad och den lilla instrumentalensemblen började med en mycket välljudande och skickligt arrangerad ouvertyr.
Max Lörstad och den lilla instrumentalensemblen började med en mycket välljudande och skickligt arrangerad ouvertyr.

Åsa Jensen och Ola Hörling tog över ledarskapet för Skånska Operan efter Christian Fürst Myrup 1998 och har sedan dess troget kommit med en uppsättning varje sommar. Mottot har varit ”Opera åt folket” och detta har man försökt åstadkomma med att kondensera verken, både dramatiskt och musikaliskt och allt alltid spela på svenska. Körpartierna har tagits bort och ackompanjemanget har skötts av en liten ensemble, för det mesta en pianokvintett. Repertoaren har hämtats från romantikens kompositörer – till dem får man i det här fallet räkna Mozart – ingen barock och inga sentida eller nutida verk.

Lyckat recept

Receptet har visat sig vara lyckat, man har mestadels spelat för fulla hus på de olika spelplatserna, huvudsakligen skånska slott, och utan tvivel har den konstnärliga kvaliteten ökat med åren, det må så gälla tung dramatik som Puccinis Tosca eller fjäderlätt romantik som Donizettis Kärleksdrycken.

I år skulle det alltså ha blivit Trollflöjten. När det stod klart att någon normal operaföreställning inte skulle kunna äga rum i denna smittans tid och man började prata om en streamad upplaga hoppades jag i min stilla enfald på åtminstone en konsertant föreställning om man nu inte ville lägga ner ansträngningar på scenbygge och kostymer; ensemblen skulle ju inte bli större än den rymdes under Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men Icke sa Nicke. Operatörsten fick släckas med små klunkar dels ur Trollflöjten, dels ut andra Mozartoperor plus lite Brahms. Resten av programtiden fylldes med prat av de två presentatörerna samt några rumphuggna intervjuer, allt garnerat med insmickrande turistbilder. I sig inget otrevligt men sådana där praterier, oftast mer professionellt gjorda, kryllar det av i varje tv-kanal.

Musikinslagen håller fanan högt

Men musikinslagen visade att det Skånska Operan fortfarande håller fanan högt och det finns mycket som talar för en lyckosam framtid efter den hiskeliga epidemin. Max Lörstad och den lilla instrumentalensemblen började med en mycket välljudande och skickligt arrangerad ouvertyr.

Mia Bergström visade stor potential enligt recensenten Lars-Erik Larsson.
Mia Bergström visade stor potential enligt recensenten Lars-Erik Larsson.

Mia Bergström visade fram en Papagena med stor potential. Helena Magnusson, Julia Andersson och Sara Norrback Carlsson som De tre damerna presterade en välljudande ensemblesång och Julia Ojansivu blixtrade med koloraturerna i Nattens Drottnings stora aria.

4 bilder
Julia Ojansivu.
Sara Norrback Carlsson.
Julia Anderson.
Helena Magnusson.
Julia Ojansivu.
Sara Norrback Carlsson.

Så om inte eländet fortsätter kan man förvänta sig en riktigt bra uppsättning av Trollflöjten nästa år med premiär på Bäckaskogs slott.

Den streamade upplagan av den här föreställningen finns tillgänglig på YouTube en månad HÄR.

Skånska Operan – himmavid

Streamad föreställning, tillgänglig på YouTube

Medverkande: Ella Morin, Joel Forsström, Julia Ojansivu, Staffan Liljas, Victor Rydén, Mia Bergström, Helena Magnusson, Julia Andersson, Sara Norrback Carlsson, Christer Arwidsson (solister); Max Lörstad, Karin Haglund, Maria Ingemarsson Berg, Henning Fredriksson, Sebastian Flögel, Paul Slawik, Maria Wernberg, Marianne T Clement (instrumentalister).

Presentatörer: Åsa Jensen, Ola Hörling

Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.