Notiser Motor v 28
Ny eldriven suv från Opel
Mokka heter Opels lilla suv-modell som nu kommer i ett helt nytt utförande. Den är baserad på CMP-plattformen som även utgör grund i många av Citroëns och Peugeots bilmodeller. Nya Mokka är 12,5 centimeter kortare än föregångaren och mäter 415 centimeter. Trots det ska innerutrymmena vara likvärdiga. Mokka kommer först i eldrivet utförande. Specifikationen känns igen från flera av de franska kusinerna: batteri på 50 kilowattimmar, max 150 km/tim och en räckvidd på 32,2 mil, enligt WLTP-mätnormen. Batteriet kan laddas med upp till 100 kilowatt och då tar det 30 minuter att uppnå 80 procents laddning. Senare kommer även bensin- och dieselversioner att presenteras.
Lågskuren kombi
Arteon är Volkswagens snofsigare version av Passat. Längre axelavstånd och hittills i utförande som kombicoupé. Inför år 2021 uppdateras modellen kraftigt och en kombiversion kallad Shooting Brake tillkommer. Den sväljer inte mer bagage än den vanliga versionen, men ger ett mer flexibelt lastutrymme och större volym när baksätet fälls. Bland nyheterna märks även att Arteon kan köpas som laddhybrid med 218 hästkrafter (systemeffekt) där ett batteri på 13 kilowattimmar ger kraft till elmotorn. Dessutom kommer en kryddig sportversion kallad Arteon R. En turboladdad, fyrcylindrig tvålitersmotor ger 320 hästkrafter och dessa fördelas till alla hjul via ett nyutvecklat fyrhjulsdriftsystem.
25-årsjubileum i orange eller grått
Vid 24-timmarsloppet på Le Mans 1995 vann McLaren med modellen F1 GTR första gången märket ställde upp. På fyra av de fem första platserna fanns en McLaren och 17 av de 24 timmarna lär ha körts i regn. Förarna som delade på segern var JJ Lehto, Yannick Dalmas och Masanori Sekiya. För att jubilera 25-årsminnet gör McLaren en specialversion av 720S i 50 exemplar. Köparen kan välja mellan orange eller grå lackering och detsamma gäller inredningen. Fälgarnas design påminner om de som satt på vinnarbilen med startnummer 59. Motorn är densamma som i vanliga 720S och acceleration 0–100 respektive 0–200 km/tim ska ta 2,9 samt 7,8 sekunder, toppfarten anges till 341 km/tim. Nästan som en riktig Le Mansracer.
Kan bli kö till körkortet
Den som planerar att ta körkort i sommar kan få vänta längre än vanligt på att få en tid för att skriva teoriprovet. På grund av coronapandemin har Trafikverket glesat ut platserna, vilket innebär att färre personer kan genomföra provet vid varje tillfälle. På vissa orter har man dock utökat antalet provtillfällen till kvällar och helger för att möta efterfrågan.
Trafikverket tipsar om att lägga ned lite extra tid på sina förberedelser för att öka chansen att få godkänt på första försöket. Väntetiden för att få göra ett omprov är nämligen ännu längre.