Annons

Notiser Motor v 28

Publicerad 11 juli 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Frontens design har en avlägsen likhet med flera av 1970-talets populära Opelmodeller. Mokka är först ut med denna stil som ska prägla märket de kommande åren.
Frontens design har en avlägsen likhet med flera av 1970-talets populära Opelmodeller. Mokka är först ut med denna stil som ska prägla märket de kommande åren.Foto: Opel

Ny eldriven suv från Opel

Mokka heter Opels lilla suv-modell som nu kommer i ett helt nytt utförande. Den är baserad på CMP-plattformen som även utgör grund i många av Citroëns och Peugeots bilmodeller. Nya Mokka är 12,5 centimeter kortare än föregångaren och mäter 415 centimeter. Trots det ska innerutrymmena vara likvärdiga. Mokka kommer först i eldrivet utförande. Specifikationen känns igen från flera av de franska kusinerna: batteri på 50 kilowattimmar, max 150 km/tim och en räckvidd på 32,2 mil, enligt WLTP-mätnormen. Batteriet kan laddas med upp till 100 kilowatt och då tar det 30 minuter att uppnå 80 procents laddning. Senare kommer även bensin- och dieselversioner att presenteras.

Annons

Lågskuren kombi

Arteon är Volkswagens snofsigare version av Passat. Längre axelavstånd och hittills i utförande som kombicoupé. Inför år 2021 uppdateras modellen kraftigt och en kombiversion kallad Shooting Brake tillkommer. Den sväljer inte mer bagage än den vanliga versionen, men ger ett mer flexibelt lastutrymme och större volym när baksätet fälls. Bland nyheterna märks även att Arteon kan köpas som laddhybrid med 218 hästkrafter (systemeffekt) där ett batteri på 13 kilowattimmar ger kraft till elmotorn. Dessutom kommer en kryddig sportversion kallad Arteon R. En turboladdad, fyrcylindrig tvålitersmotor ger 320 hästkrafter och dessa fördelas till alla hjul via ett nyutvecklat fyrhjulsdriftsystem.

Volkswagen hakar på trenden med ”kombi i coupéutförande”, en så kallad Shooting Brake. Grundmodellen av Arteon uppdateras samtidigt både in- och utvändigt.
Volkswagen hakar på trenden med ”kombi i coupéutförande”, en så kallad Shooting Brake. Grundmodellen av Arteon uppdateras samtidigt både in- och utvändigt.Foto: Volkswagen

25-årsjubileum i orange eller grått

Vid 24-timmarsloppet på Le Mans 1995 vann McLaren med modellen F1 GTR första gången märket ställde upp. På fyra av de fem första platserna fanns en McLaren och 17 av de 24 timmarna lär ha körts i regn. Förarna som delade på segern var JJ Lehto, Yannick Dalmas och Masanori Sekiya. För att jubilera 25-årsminnet gör McLaren en specialversion av 720S i 50 exemplar. Köparen kan välja mellan orange eller grå lackering och detsamma gäller inredningen. Fälgarnas design påminner om de som satt på vinnarbilen med startnummer 59. Motorn är densamma som i vanliga 720S och acceleration 0–100 respektive 0–200 km/tim ska ta 2,9 samt 7,8 sekunder, toppfarten anges till 341 km/tim. Nästan som en riktig Le Mansracer.

254 000 brittiska pund, motsvarande knappt tre miljoner kronor, kostar jubileumsversionen av McLaren 720S. Den brittiska superbilen görs i 50 exemplar.
254 000 brittiska pund, motsvarande knappt tre miljoner kronor, kostar jubileumsversionen av McLaren 720S. Den brittiska superbilen görs i 50 exemplar.Foto: McLaren

Kan bli kö till körkortet

Den som planerar att ta körkort i sommar kan få vänta längre än vanligt på att få en tid för att skriva teoriprovet. På grund av coronapandemin har Trafikverket glesat ut platserna, vilket innebär att färre personer kan genomföra provet vid varje tillfälle. På vissa orter har man dock utökat antalet provtillfällen till kvällar och helger för att möta efterfrågan.

Trafikverket tipsar om att lägga ned lite extra tid på sina förberedelser för att öka chansen att få godkänt på första försöket. Väntetiden för att få göra ett omprov är nämligen ännu längre.

Väntetiderna för att få göra körkortsprovet är i sommar längre än vanligt.
Väntetiderna för att få göra körkortsprovet är i sommar längre än vanligt.Foto: Fredrik Sandberg/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons