Annons

Storbilskomfort i småbilsformat

Det är trångt på scenen när PSA-koncernen ska få alla sina märken att lysa med olika karaktärer och meriter. Nya Peugeot 208 har i alla fall chans att knöka sig fram till en plats i strålkastarljuset – den har flera egenskaper som gör att den förtjänar ett solonummer.
Publicerad 11 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Nya Peugeot 208 med knallblå lackering för 7 900 kronor extra och ett totalpris långt över 300 000 kronor. Den genomsnittliga 208-köparen väljer nog gärna en enklare version.
Nya Peugeot 208 med knallblå lackering för 7 900 kronor extra och ett totalpris långt över 300 000 kronor. Den genomsnittliga 208-köparen väljer nog gärna en enklare version.Foto: Pontus Lundahl/TT

Instrumenteringen i franska bilar har en förmåga att överraska. Den ena knasgeniala lösningen av hastighetsmätare och varvräknare efter den andra har passerat genom åren. Somliga älskar den pigga, franska uppfinningsrikedomen, andra blir tokiga på virrvarret som presenteras i förarens blickfång.

Peugeot har sedan ett antal år tillbaka snöat in på att ha instrumentlådan placerad högt upp medan ratten är liten – som till ett tv-spel ungefär – så att man ser mätarna ovanför rattkransen i stället för mellan ekrarna.

Annons

Det kan man gilla eller ogilla, en ren smaksak. Men den digitala instrumenteringen i nya 208 är verkligen svår att inte uppskatta. Den är utförd i två lager, med en bakgrundsskärm där en del information visas. Framför den finns en genomskinlig skärm på vilken annan information projiceras. Bäddat för franskt kaos, men resultatet är toppen. Redigt och snyggt.

En rejäl småbil

Det gäller faktiskt bilen som helhet också. När man hoppar in i förarsätet möts man av en egensinnigt men aptitligt och funktionellt formgiven instrumentpanel. Väl på rull är det på ett positivt sätt storbilskänsla som bjuds. 208 rullar mjukt och följsamt, den går tyst för sin storleksklass och atmosfären i kupén utstrålar större mellanklass snarare än den småbil det handlar om.

Illusionen punkteras när man provsitter baksätet, som för all del är dugligt men yttermåtten ger givna begränsningar. Det här är primärt en bil för två personer och lite bagage. Men fjädringskomforten och framstolarnas utformning gör att nya 208 inte kan avfärdas som en citybil, den fungerar garanterat på långturen också.

Möjligen är det så att testbilens påkostade utförande får helheten att glimra lite extra. Som minst kostar nya 208 med bensinmotor på 75 hästkrafter och manuell växellåda 184 900 kronor. På testbilens prislapp står det drygt 300 000 kronor. Då har den bensinmotor på 130 hästkrafter, åttaväxlad automatlåda, den högsta utrustningsnivån kallad GT Line samt en hel del styckevisa tillval.

Stark i sin klass

Härförleden körde jag även en kusin till nya 208, nämligen senaste Opel Corsa. Bilarna bygger på samma tekniska plattform och testexemplaren hade samma motorbestyckning, en 1,2-liters trecylindrig med turbo.

Skillnaden i upplevelse är ändå slående. Där Corsa har en lite kärv framtoning med högre bullernivå, hårdare fjädring och mer vibrationer från motorn är 208 avsevärt behagligare. Opel har lite lägre prisnivå, även om det är knepigt att jämföra rakt av eftersom standardutrustningen skiljer sig åt, till bådas fördel.

Efter denna första kontakt med nya Peugeot 208 är det i alla fall uppenbart att den är en trevligare bekantskap. Kanske är den rent av aspirant på toppositionen i småbilsklassen sommaren 2020.

Eric Lund/TT

Det är lätt att känna igen en modern Peugeot i trafiken tack vare positionsljusen i form av två huggtänder.
Det är lätt att känna igen en modern Peugeot i trafiken tack vare positionsljusen i form av två huggtänder.Foto: Pontus Lundahl/TT
På 1980-talet hade Peugeot en ”smash hit” med modell 205, som i dag börjar bli intressant i bilsamlarkretsar. Särskilt den peppriga GTI-versionen är numera åtråvärd. Många har rostat bort och ännu fler sannolikt malts ned i händerna på entusiastiska, unga förare.
På 1980-talet hade Peugeot en ”smash hit” med modell 205, som i dag börjar bli intressant i bilsamlarkretsar. Särskilt den peppriga GTI-versionen är numera åtråvärd. Många har rostat bort och ännu fler sannolikt malts ned i händerna på entusiastiska, unga förare.Foto: Pontus Lundahl/TT
Svarta skärmbreddare, lister kring rutorna och svart inramning av bakljusen. GT-Line vill vara familjens tuffing.
Svarta skärmbreddare, lister kring rutorna och svart inramning av bakljusen. GT-Line vill vara familjens tuffing.Foto: Pontus Lundahl/TT
Peugeot 208 är en småbil i samma klass som Kia Rio, Volkswagen Polo och Toyota Yaris. Konkurrensen kommer även från kompakta suv-bilar.
Peugeot 208 är en småbil i samma klass som Kia Rio, Volkswagen Polo och Toyota Yaris. Konkurrensen kommer även från kompakta suv-bilar.Foto: Pontus Lundahl/TT
Ytor och former med vinklar och vrår, men atmosfären är trivsam i denna förvisso ganska påkostade 208. Digitalinstrumenteringen hör till de bästa vi sett.
Ytor och former med vinklar och vrår, men atmosfären är trivsam i denna förvisso ganska påkostade 208. Digitalinstrumenteringen hör till de bästa vi sett.Foto: Pontus Lundahl/TT
Det är svårt att fånga på bild, men digitalinstrumenteringen har två lager. Kartor och annat kan visas i bakgrunden medan exempelvis aktuell hastighet projiceras på en skärm framför. Mycket sinnrikt och väl utfört.
Det är svårt att fånga på bild, men digitalinstrumenteringen har två lager. Kartor och annat kan visas i bakgrunden medan exempelvis aktuell hastighet projiceras på en skärm framför. Mycket sinnrikt och väl utfört.Foto: Pontus Lundahl/TT
En rad knappar som är genvägar till olika funktioner på pekskärmen. De fungerar bra och är trevliga att fingra på.
En rad knappar som är genvägar till olika funktioner på pekskärmen. De fungerar bra och är trevliga att fingra på.Foto: Pontus Lundahl/TT
Inte klassens största bagagevolym och en ovanligt hög lasttröskel. Det finns småbilar som är mer funktionella, men för att transportera några matkassar duger 208 bra.
Inte klassens största bagagevolym och en ovanligt hög lasttröskel. Det finns småbilar som är mer funktionella, men för att transportera några matkassar duger 208 bra.Foto: Pontus Lundahl/TT
Att presentera modellbeteckningen på motorhuven är ovanligt, men ett nytt drag från Peugeot. En nolla mitt i modellnumret är ett signum sedan länge.
Att presentera modellbeteckningen på motorhuven är ovanligt, men ett nytt drag från Peugeot. En nolla mitt i modellnumret är ett signum sedan länge.Foto: Pontus Lundahl/TT

Omdömen

Två konkurrenter

Peugeot 208 Puretech 130 GT-Line

Grundpris: 279 900 kronor.

Förbrukning: 5,7 liter/100 km (enligt WLTP-normen).

Koldioxidutsläpp: 128 gram/km (enligt WLTP-normen).

Kväveoxidutsläpp: 26 mg/km (gäller testexemplaret enligt WLTP-normen).

Motor: 1,2-liters trecylindrig bensin, turbo.

Kraftöverföring: Åttaväxlad automatisk växellåda, framhjulsdrift.

Skatt: 3 066 kronor (gäller testexemplaret).

Max effekt: 130 hästkrafter vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 230 newtonmeter vid 1 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 286 kg (testexemplaret 1 270 kg).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,06/1,77/1,43.

0–100 km/tim: 8,7 s.

Toppfart: 208 km/tim.

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Bensinmotorn med tre cylindrar och volym som en ganska stor mc, 1,2 liter, gör god tjänst tillsammans med den åttaväxlade automatlådan. Här är den dessutom betydligt bättre isolerad från både buller och vibrationer jämfört med i kusinen Opel Corsa.

Ekonomi ++ (2/5)

Peugeot och övriga märken i PSA-gruppen har ofta kampanjpriser. Där anges att den testade versionen av 208 kostar 254 900, men vi utgår från det ordinarie priset på 279 900 kronor. Testexemplarets dryga 300 000 är smått prilligt för en småbil, hur fin den än är.

Miljö ++ (2/5)

Peugeot 208 har inte någon miljöteknik som krattar den ekologiska manegen. Den är inte påtagligt snålgående. Kanske är det den eldrivna versionen, e-208, som kommer att få det mesta av strålkastarljuset på sig.

Köregenskaper ++++ (4/5)

En ovanligt mogen mix av finfin rullkomfort och alerta köregenskaper för de tillfällen inspirationen att gasa lite extra rinner till. Mest av allt förefaller 208 vara genomarbetad och mogen. Det låter inte så kul, men det är det i vardagslag.

Säkerhet

+++ (3/5)

208 är en säker bil i sin klass. Att Euro NCAP drog av en stjärna beror på att fotgängarskyddet har brister. Sedan kan man tycka att dödavinkelassisten borde ingå i en småbil som kostar 279 900 kronor, och för all del även i basversionen som kostar 184 900 kronor.

Helhet

++++ (4/5)

Nya Peugeot 208 har tillsammans med ärkerivalen Renault Clio i sitt senaste utförande ryckt ifrån flera av konkurrenterna. 208 gör det genom att bjuda storbilskänsla och komfort i kompakt format. Ingen fransk revolution – bara en trägen evolution.

Opel Corsa GS Line 130

264 900 kronor. 130 hästkrafter. 127–144 gram/km (WLTP).

Under de helt olika skalen är Corsa och 208 kusiner. Men känslan är att Opel får spela andrafiol i den franska PSA-koncernen. Corsa är pigg att köra, men bullrigare och obekvämare än nya 208. Priset motiverar inte att välja Opel.

Nissan Micra Tekna IG-T 100 Xtronic

218 240 kronor. 100 hästkrafter. 141–146 gram/km.

Micra var en gång i tiden storsäljare på den svenska marknaden, ungefär samtidigt som Peugeot 205 var framgångsrik (andra halvan av 1980-talet). Trots att en helt ny och poppigt konfigurerad version kom för ett par år sedan har den inte tagit för sig.

Opel Corsa GS Line 130.
Opel Corsa GS Line 130.Foto: Pontus Lundahl/TT
Nissan Micra Tekna IG-T 90.
Nissan Micra Tekna IG-T 90.Foto: Pontus Lundahl/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons