Skärp kampen mot lastbilsfylleriet
Chefen för tullkriminalen vid Tullverket Oscar Lindvall vill skärpa straffen för lastbilschaufförer som kör berusade. Det ska alltid bedömas som grovt rattfylleri om någon kör påverkad i en tung lastbil, tycker han.
Det är ingen ologisk slutsats med de erfarenheter han har. Det har hänt alltför många otäcka olyckor där en berusad chaufför tappat kontrollen över sitt tunga fordon och massakrerat medtrafikanter. Hela familjer har utplånats av den berusade föraren.
Om det alltid skulle bedömas som grovt rattfylleri att köra tung lastbil berusad, även om promillegränsen för det brottet inte överskridits, skulle lastbilschauffören kunna häktas och också få hårdare straff. Det ekonomiska avbräcket för såväl chauffören som åkeriet av ett längre stillestånd skulle också bli kännbart, vilket skulle verka avskräckande.
Enbart i Skåne upptäcker polisen fem rattfyllerister varje vecka vid sina nykterhetskontroller i hamnarna, på Öresundsbron och vid Knutpunkten i Helsingborg. Eftersom långt ifrån alla fordon kontrolleras finns ett stort mörkertal av berusade långtradarchaufförer.
För några år sedan genomfördes försök med alkobommar i ett par hamnar. Försöken gav mycket positiva resultat genom att färre chaufförer körde berusade när de kände till risken att stoppas vid en alkobom. Men sedan försöken avslutades 2014 har verksamheten ändå inte fortsatt.
För tre år sedan gav infrastrukturminister Tomas Eneroth dock Trafikverket i uppdrag att se till att alkobommar installeras i alla landets 23 hamnar. Men fortfarande finns bara en fungerande bom - i Göteborgs energihamn. I övrigt verkar det som om hamnarna bromsar, och det är svårt för Trafikverket att tvinga hamnarna att installera bommar.
Men problemet med lastbilsfylleriet är för stort för att få förhalas. Nu måste regeringen både lyssna på Tullverkets krav på hårdare straff och se till att alkobommarna kommer på plats snabbt.