Annons

Analytiker: "Nästan ogreppbart bra rapporter"

När världsekonomin går på knäna i pandemin står de amerikanska teknikjättarna starka.
Amazons, Apples, Alphabets och Facebooks rapporter på torsdagskvällen slog redan förhoppningsfulla analytiker på fingrarna.
– Det är svårt att ta in hur bra de här rapporterna är, säger sparekonomen Joakim Bornold.
Publicerad 31 juli 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
De fem amerikanska teknikjättarna – varav fyra presenterade sina kvartalsrapporter under torsdagskvällen – går starkt i pandemin. Arkivbild.
De fem amerikanska teknikjättarna – varav fyra presenterade sina kvartalsrapporter under torsdagskvällen – går starkt i pandemin. Arkivbild.Foto: Helena Landstedt/TT

Samma kväll som USA visade upp en rekordaktig tillbakagång i den nationella ekonomin, var det dags för de fyra teknikjättarna att visa hur pandemin slagit mot dem under andra kvartalet. Det visar sig att inte ens coronaviruset verkar rubba dem.

Tvärtom lyckas bolagen dra nytta av farsoten, när människor tillbringar mer tid hemma – både i jobbet och privat – och framför sina skärmar.

Annons

Joakim Bornold på Söderberg & Partners har svårt att hitta orden.

– Rapporterna i sig är nästan ogreppbart bra. Under ett kvartal som är det sämsta sedan 1930-talet för amerikansk ekonomi är det svårt att ta in de hur bra rapporterna är. De här bolagen har gått från att vara riktiga börsstjärnor, till att bli stora svarta hål som slukar allt i deras närhet. Det är unikt, säger han.

Alphabet – som äger Google – har tagit en viss smäll då annonsörer dragit i handbromsen. Omsättningen föll två procent, vinsten rasade 30 procent. Trots det är det bättre än vad analytikerna vågat hoppas på.

– Att de i det här läget i princip lycks hålla intäktsnivån – det är rätt lite som skiljer – är väldigt starkt. Det är stabilt från Google, i ett väldigt svårt kvartal, säger Bornold.

Annonsörer bojkottar

Det andra bolaget som är beroende av annonsintäkter – Facebook – såg till skillnad från Alphabet både omsättning och vinst stiga kraftigt. Närmare 2,5 miljarder människor använder någon av företagets tjänster dagligen. Något som oroar är att annonsörer uppmanats att bojkotta Facebook till följd av att bolaget brustit när det gäller hat på plattformen. Facebook varnar för att man kommer att märka annonsbortfallet i juli.

– Det ska man nog se allvarligt på. Det är något som oroar bolaget och analytikerna också. Facebook lever på reklamintäkter. En långvarig större bojkott har man inte råd med, säger Bornold.

Han konstaterar dock att det ofta stormar kring Facebook.

– Men det tenderar också att lägga sig ganska snabbt. Mycket talar för att det gör det även den här gången, säger han.

Anställde massor

Amazon dubblade vinsten och ökade kraftigt omsättningen till följd av ökat nätshoppande och att molntjänster växer. Framför allt imponerade vinsten på analytikerna, och även på Jeff Bezos själv, får man anta. Så sent som i april varnade vd:n för att aktieägarna knappast kunde räkna med någon vinst över huvudtaget för kvartalet, till följd av kraftfulla och kostsamma covidrelaterade åtgärder. Bolaget anställde dessutom 175 000 personer i USA i mars–april.

– Det var nog inte helt lätt att göra en prognos, ska man erkänna. Men att de skulle stärkas så mycket som man gjort under krisen, det har nog ingen riktigt trott på. De överträffar de högsta förväntningarna, säger Joakim Bornold.

Sålde fler mobiler

Annons

Apple redovisade likt sina teknikkollegor ett starkt resultat. Hemmajobbare köpte fler Macdatorer och Ipad än tidigare, och även den viktiga Iphoneförsäljningen steg.

Finanschefen Luca Maestri hävdade dock att det hade gått ännu bättre utan pandemin, vilket Joakim Bornold är tveksam till.

– Jag är inte så säker på det, men det är en väldigt bra rapport, säger han.

Konsumenterna mår bra

Möjligtvis är den nästintill klarblå himmeln ovanför teknikjättarna ett orosmoln i sig, resonerar Bornold. När ett fåtal bolag blir för dominerande finns det risk att politiker försöker att bryta dominansen genom att tvinga dem att splittras. Bornold liknar risken med Standard Oils monopolställning i början av 1900-talet, som ledde till att bolaget tvångssplittrades.

– Risken är att man blir för dominant, säger han.

Bornold tror däremot inte att de goda resultaten ökar pressen på bolagen att bidra till pandemibekämpande åtgärder. Snarare tror han att det kommer höjas röster för att de välfyllda kassorna ska användas till återköp av aktier, som i sin tur håller uppe kurserna. Han tycker också att det är svårt att dra några slutsatser kring svenska bolag.

– Ska man säga någonting så mår den amerikanska konsumenten, som står för en stor del av den globala ekonomin, fortfarande tämligen bra ekonomiskt. Det kan man väl konstatera. Och det är viktigt, och positivt för ett litet exportberoende land, säger han.

Gustav Sjöholm/TT

Fakta: Jättarnas resultat

Fakta: Jättarnas resultat

Alphabet: Omsättningen minskade jämfört med samma kvartal förra året och landade på 38,3 miljarder dollar. Vinsten föll även den, med 30 procent, men blev trots det 6,96 miljarder.

Amazon: Omsättningen ökade det andra kvartalet till 88,9 miljarder dollar. Kvartalsvinsten fördubblades till 5,2 miljarder dollar jämfort med samma tidsperiod förra året.

Apple: Omsättningen landade på 59,69 miljarder dollar det andra kvartalet jämfört med förväntade 52,25 miljarder dollar. Vinsten blev 11,25 miljarder dollar, en ökning med 12 procent.

Facebook: Omsättningen har gått från 16,89 miljarder dollar andra kvartalet förra året till 18,69 miljarder dollar under årets andra kvartal. Analytikernas uppskattning låg på en omsättning på 17,40 miljarder dollar. Vinsten nästintill fördubblades till 5,2 miljarder.

Netflix brukar räknas in i gruppen av amerikanska teknikjättar, de så kallade faang. Netflix rapporterade dock för ett par veckor och presenterade då en omsättningsökning med 24,9 procent till 6,2 miljarder dollar. Företaget gjorde en nettovinst på 720 miljoner dollar, vilket var något mindre än förväntat.

En USA-dollar är värd ungefär 8,70 kronor.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons