Motor

Då och nu – detta har hänt med bilen

Porsche 911 presenterades 1963 och tillverkas än i dag, fast i helt annat utförande. 2017 gjordes det miljonte exemplaret av 911:an sedan starten.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor En ny bil och en gammal av samma märke och modell. Vilka skillnader kan vi förvänta oss och finns det något som överraskar?
PREMIUM

Plötsligt blinkar det gult på instrumentpanelen och en skarp larmsignal hörs. Det är skymning och ur skogspartiet kommer en flock rådjur över vägen. Jag upptäcker dem inte – men det gör bilens värmekamera och varningen hjälper mig att undvika en kollision. Om det hade varit verkligt kritiskt hade bilen själv bromsat.

Den tekniska utvecklingen i bilar har tagit stora steg de senaste åren. Hur stora är lätt att glömma bort, det är mänskligt att ta framstegen för givna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

torNostalgikerna byggde sitt museum

'Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen', säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.
PREMIUM

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Med full gas mot strömmen

Största nyheten hos årets upplaga av Audi A4 Avant g-tron syns inte på utsidan. Den döljer sig under golvet i bagageutrymmet. Bensintanken är nu inte mycket större än två bag-in-box.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Audi A4 g-tron går bara på klimatsmart biogas – nästan. En liten reservtank med plats för sju liter bensin finns fortfarande kvar. Inga långa sladdar och laddtider är nödvändiga.
PREMIUM

Andelen gasdrivna bilar minskar i Europa i takt med att elbilar och laddhybrider lockar till sig allt fler miljömedvetna köpare, inte minst bland företagskunderna. Tittar man på de officiella utsläppssiffrorna är det begripligt – enligt den europeiska certifieringsnormen släpper en gasbil ut nästan lika mycket koldioxid som om den kördes på bensin.

Men det är inte rättvisande när det gäller den svenska marknaden. 94 procent av bilarna som körs här hemma tankas nämligen med biogas och inte den fossila naturgas som levereras i pumparna i övriga Europa.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt syns inte i den digitala serviceboken

Serviceboken berättar om ett fordons kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor Vad är bäst? En prydlig uppställning i en datorskärm eller några kråkfötter på papper med halvtaskiga stämplar? I dag håller serviceboken på att bli digital. Men övergången är inte enbart av godo.
PREMIUM

Serviceboken är ett klassiskt attribut. Sedan bilens guldålder har detta pappershäfte samlat stämplar och anteckningar. Den berättar om fordonets kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.

I modern tid har serviceboken dock blivit digital. Den ligger inte längre i handskfacket, utan lagras i en databas via märkesverkstaden samt i bilens elektroniska system.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Nya Golf går för halv maskin

Åttonde generationen av VW Golf är byggd på samma plattform som föregångaren och måtten är också nära nog desamma. Ändå är det en helt ny bil.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Om du vill satsa lite extra på miljön nästa gång du byter bil står valet förmodligen mellan hybrid, el eller gas. Men VW har ett alternativ till – en bil som stänger av halva motorn.
PREMIUM

Om två cylindrar i bilmotorn plötsligt lägger av när du är på väg till jobbet en morgon, lär du komma försent. Då är det bärgningsbil som gäller. När samma sak sker i den här bilens motor händer inget annat än att bensinförbrukningen sjunker.

Och nej, den börjar inte låta som en gammal tvåcylindrig Saab.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Kul fakta från casinovärlden

Casinobonusar Casinospel på nätet har blivit ett väldigt vanligt tidsfördriv för många svenskar.

Numera är det många av oss som kopplar av med slots och bordsspel, istället för att läsa en bok eller lösa ett korsord.

Det är inte svårt att förstå hur nätcasinospel blivit så populärt. Casinona lockar hela tiden med generösa bonuserbjudanden via tv och på våra nyhetssajter. Nu för tiden innehåller nästan varje reklamavbrott på tv lockande kampanjerbjudanden från olika casinosajter. Och det har dessutom blivit otroligt lätt att hitta lukrativa startpaket hos någon jämförelsesida för casino bonusar.

Men även om nätcasinospel är ett förhållandevis nytt fenomen, så har casinospel anor långt bak i tiden. Och precis som med alla andra industrier så finns det en del överraskande fakta du aldrig kunde ha gissat dig till. Här är lite kul fakta från casinovärlden.

Varför heter blackjack egentligen blackjack?

Blackjack är förmodligen ett av världens populäraste spel. Långt innan den här spelklassikern gick att spela på casinosajter fanns blackjack hos landbaserade casinon, i olika biljardhallar och till och med pizzerior. Men var kommer spelet ifrån egentligen?

Precis som de flesta andra populära bordsspel har det blackjack sina rötter i 1700-talets Frankrike. Här hette spelet till en början Vingt-et-un, som betyder tjugoett på franska. Det var inte förrän fransmännen förde med sig spelet till USA som Vinget-et-un fick ett nytt namn, och blev det spel det är idag.

Till en början blev blackjack nämligen inte särskilt populärt hos de landbaserade casinona i Las Vegas, och för att locka spelare ändrade casinona spelreglerna i Ving-et-un en smula.

Casinona i Las Vegas införde ett spel som gjorde det möjligt för spelare att vinna tio gånger insatsen, och för att vinna skulle spelare få en hand som bestod av spader ess och klöver, eller spader, knekt.

Det är alltså härifrån namnet blackjack kommer, och det är naturligtvis även därför den svarta knekten kommit att symbolisera spelet. Sedan spelet blev populärt i Las Vegas har blackjack blivit en casinofavorit hos både landbaserade casinon och casinon på nätet.

Från tuggummin till storvinster

De flesta källor verka ense om det är tack vare Charles Fey som vi kan spela slots. Charles Fey kan du läsa om på wikipedia, ifall du känner att du vill veta mer om denna amerikanske mekanikerns liv och historia.

Hur som helst spann Fey vidare på en prototyp från 1891, och gjorde den mindre avancerad. Resultatet blev den ikoniska spelautomaten Liberty Bell, som du kan se på museum i delstaten Nevada än idag.  Charles Fey gjorde två viktiga förändringar på prototypen och la grunden för dagens spelautomater - han satte in hjul i maskinen och bytte ut spelkorten mot symboler.

Vad som är lite lusigt är att Liberty Bell betalade ut vinster i tuggummi under en tid. Istället för spelkort visade hjulen nämligen symboler som föreställde tuggummin och frukter. När spelare fick tuggummi-symboler på hjulen vann de sedan ett paket tuggummi eller smågodis. Det här var ett sätt att kringgå det rådande spelförbudet, och ge spelare spänning trots att de inte fick spela för pengar. Det är också därför klassiska spelautomater kommit att kallas för ”fruktmaskiner”.

Världens mest ikoniska casino finns för att kungahuset satt i knipa

De flesta har nog hört talas om det beryktade Casino de Monte Carlo. Den här pampiga casinoanläggningen, belägen i hjärtat av Monaco, är på många sätt de landbaserade casinonas Rolls Royce. Åtminstone om vi ser till historia och prestige.

Casinot har figurerat i James Bond-filmer och besökts flitigt av många kändisar och kungafamiljer. Men visste du att casinot bara står där det står idag för att Prins Charles III av Monaco behövde få in pengar till statskassan?

Det var nämligen när Monacos kungafamilj satt i ekonomisk knipa som prinsen skickade bud efter bröderna Blanc. Om du inte hört talas om de här bröderna tidigare kan vi berätta att det är tack vare dem som roulett blivit så populärt som det är idag.

På den tiden hade bröderna Blanc nämligen gett sig av till Hamburg för att marknadsföra sin version av roulett. Men när Prins Charles skickade bud efter dem återvände de till Frankrike för att skapa världens största casino. På order av prinsen byggde bröderna det ikoniska Casino de Monte Carlo, och naturligtvis såg de till att europeisk roulett var casinots huvudattraktion. Resten är historia.

Motor

Dyr och alldaglig fransk historia

Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel (som är en syntetisk mocka), filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Motor
Motor Kompaktsuven Peugeot e-2008 erbjuds för första gången med elmotor. Men vad är det egentligen – en elbil ut i fingerspetsarna eller mer som en vanlig bil med elmotor?
PREMIUM

Svetten pärlar sig i pannan. Jag har precis missat avfarten till närmaste laddstation och räckvidden minskar snabbt i motorvägsfart. Den pressade situationen gör att jag av misstag byter menyspråk till franska och eftersom bokstaven ö saknas i det franska språket går det nu inte att skriva Norrköping i navigationen. ”I-cockpit” heter Peugeots programvara och den är långt ifrån användarvänlig.

Teslaladdare

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

"Motorn är ett underverk"

En Citroën SM far fram i Paris.
Foto: Adolf Martinez Soler/Shutterstock
Motor
Motor Var den ett rymdskepp? Ja, nästan! Åtminstone sneglade Citroëns mest luxuösa och teknikspäckade bil mot framtiden. SM var en formfulländad pärla med en underbar väghållning och många innovativa lösningar. Nu fyller denna klassiker 50 år.
PREMIUM

Den var lång och låg med svepande linjer. Fronten var inglasad och rymde sex strålkastare, varav det innersta paret följde rattrörelserna. Fjädringen var lastavkännande, styrservon fartberoende och motorn en rapp V6:a från Maserati.

Kort sagt var Citroën SM rena framtidsbilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Musiken påverkar hur vi kör

Vi njuter mest av musik när vi är ensamma i bilen, enligt forskning.
Foto: Dragana Gordic/Shutterstock
Motor
Motor Den kan minska irritationen vid bilköer, skärpa uppmärksamheten och mildra tristessen under långkörningar.
–  Musik kan snabbt försätta oss i olika känslolägen. Det kan vi använda oss av, säger ljudforskaren Martin Ljungdahl Eriksson.
PREMIUM

Musik och bilkörning hör ihop. Att vara på väg samtidigt som favoritlåtarna strömmar ur högtalarna skapar en alldeles särskild frihetskänsla. Världen ligger öppen och vardagens bekymmer tycks sjunka undan.

–  Bilen är en speciell plats där vi tar ut svängarna på ett sätt som vi inte gör någon annanstans. Vi kan sjunga med, sittdansa och verkligen ge oss hän, säger Martin Ljungdahl Eriksson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL