Annons

Enkelhet i avancerat utförande

Porsches tvåsitsiga cabriolet heter 718 Boxster, men om den i stället lystrar till namnet 718 Spyder är det en specialversion av samma bil. Den har större motor och ett hårdare strängat chassi, men en enklare sufflett och manuell växellåda.
Publicerad 1 augusti 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Porsches instegsmodell med fällbart tak heter 718 Boxster och 718 Spyder är den mest påkostade versionen i denna modellserie.
Porsches instegsmodell med fällbart tak heter 718 Boxster och 718 Spyder är den mest påkostade versionen i denna modellserie.Foto: Pontus Lundahl/TT

På bakstammen står det Spyder. En beteckning vars anor lär sträcka sig tillbaka till hästkärrornas tid. I bilvärlden indikerar det en sportig, tvåsitsig bil med fällbart tak – eller inget tak alls.

År 1953 lanserade Porsche en liten, fyrsitsig mittmotorbil som hette 550 Spyder. Den var framgångsrik i många tävlingar, bland annat Targa Florio på Sicilien och Carrera Panamericana i Mexiko. Men mest känd är den av ett helt annat skäl.

Annons

Den 30 september 1955 var filmskådisen och Hollywoodstjärnan James Dean på väg till en racerbana i Salinas, Kalifornien, där han skulle tävla med sin 550 Spyder. Men resan slutade i en korsning där en Ford Tudor oväntat svängde framför Dean som inte hann bromsa. Han dog omedelbart av skadorna, 24 år gammal.

Påkostad version

Efter 550 följde flera modeller som hette Spyder och numera använder Porsche namnet på toppversionen av sin basmodell. Det låter vimsigt, men kan förklaras. 718-serien är de billigaste sportbilarna i Porsches program och kostar i basutförande 590 000 kronor som coupé (Cayman) och 612 000 som roadster (Boxster).

718 Spyder är den mest påkostade versionen av Boxster och har i stället för en fyrcylindrig turbomotor en sexcylindrig utan turbo. Den är dessutom försedd med stötdämpare, fjädrar, bromsar och hjul som gör den anpassad för körning på racerbana, om andan skulle falla på. Men bäst till sin rätt kommer bilen på en vindlande landsväg en dag med uppehållsväder. I en vanlig Boxster fälls den fodrade suffletten elektriskt med en knapptryckning. I Spyder däremot måste man först trycka på en knapp, fälla upp bakluckan, knäppa loss ett par fippliga fästen och sedan manuellt vika ihop den ofodrade suffletten.

Vacker klang

Idén med 718 Spyder är nämligen att den ska påminna extra mycket om svunna tider, då tygtaken var enkla och bilarna lätta. Men inre dörrhandtag i form av vävda stroppar, som i gamla tävlingsbilar, är nog ändå mest dekoration när bilen väger mer än 1,5 ton.

Mycket annat ger däremot en förnimmelse av sportbilskörningens grundvalar. Motorn med fyra liters volym är varvvillig och har en vacker klang när den belastas hårt. 718 Spyder säljs dessutom bara med manuell växellåda. Att få växla själv ger en närhet till bilens själsliv som en automatlåda aldrig kan erbjuda. Ändå säljs majoriteten av Porsches sportbilar numera i automatväxlat utförande.

Styrning, chassibalans, gasrespons samt kupéutrymmets utformning och kvalitetskänsla är starka plustecken. Totalekonomi, krocksäkerhet och miljöhänsyn är punkter som grumlar glädjen. Men att unna sig en 718 Spyder utgår så klart inte från något behovsbaserat förnuft, utan kan bokföras på nöjeskontot. Precis som en segelbåt eller en sommarstuga.

Eric Lund/TT

Utgångsmaterialet för specialaren 718 Spyder är Porsches mittmotorbil Boxster, som kom i sitt första utförande 1996. Då som en del av en våg med roadsterbilar från olika märken, där lilla Mazda MX-5 Miata gick i spetsen.
Utgångsmaterialet för specialaren 718 Spyder är Porsches mittmotorbil Boxster, som kom i sitt första utförande 1996. Då som en del av en våg med roadsterbilar från olika märken, där lilla Mazda MX-5 Miata gick i spetsen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Utmärkande för 718 Spyder är bland annat en sexcylindrig boxermotor utan turbo på fyra liter och 420 hästkrafter. Växellådan är manuell och drivningen sker på bakhjulen.
Utmärkande för 718 Spyder är bland annat en sexcylindrig boxermotor utan turbo på fyra liter och 420 hästkrafter. Växellådan är manuell och drivningen sker på bakhjulen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Tryck på en knapp, kliv ur bilen och lossa två fästen. Öppna bakluckan och vik sedan ned suffletten i utrymmet bakom kupén.
Tryck på en knapp, kliv ur bilen och lossa två fästen. Öppna bakluckan och vik sedan ned suffletten i utrymmet bakom kupén.Foto: Pontus Lundahl/TT
Utvändigt skiljer sig 718 Spyder från vanliga 718 Boxster bland annat genom de två ”strutarna” bakom stolarna och störtbågarna. De ska påminna om formerna på forna tiders racerbilar. Foto: Pontus Lundahl.
Utvändigt skiljer sig 718 Spyder från vanliga 718 Boxster bland annat genom de två ”strutarna” bakom stolarna och störtbågarna. De ska påminna om formerna på forna tiders racerbilar. Foto: Pontus Lundahl.Foto: Pontus Lundahl/TT
Fälgarna har 20 tums diameter. Innanför hjulen sitter skivbromsar med 380 millimeters diameter och sexkolvsok.
Fälgarna har 20 tums diameter. Innanför hjulen sitter skivbromsar med 380 millimeters diameter och sexkolvsok.Foto: Pontus Lundahl/TT
Motorn är placerad bakom sittbrunnen, så kallad mittmotor, men kylarna sitter i fronten. Stora luftintag vittnar om stort kylbehov.
Motorn är placerad bakom sittbrunnen, så kallad mittmotor, men kylarna sitter i fronten. Stora luftintag vittnar om stort kylbehov.Foto: Pontus Lundahl/TT
Analog hastighetsmätare och varvräknare samt en liten färgskärm där informationen kan varieras och exempelvis visa en navigationskarta. På bilden syns ett effektdiagram för motorn.
Analog hastighetsmätare och varvräknare samt en liten färgskärm där informationen kan varieras och exempelvis visa en navigationskarta. På bilden syns ett effektdiagram för motorn.Foto: Pontus Lundahl/TT
Knappar för att bland annat låsa upp och låsa suffletten. "Autoblip" är en funktion som ger automatisk mellangas vid nedväxling.
Knappar för att bland annat låsa upp och låsa suffletten. "Autoblip" är en funktion som ger automatisk mellangas vid nedväxling.Foto: Pontus Lundahl/TT
Tävlingsbilar ska vara lätta och därför kan dörrhandtag av tyg ha en funktion. Men i 718 Spyder är det nog mest garnering – den är ändå ingen lättviktare.
Tävlingsbilar ska vara lätta och därför kan dörrhandtag av tyg ha en funktion. Men i 718 Spyder är det nog mest garnering – den är ändå ingen lättviktare.Foto: Pontus Lundahl/TT
Nästan alla köpare väljer numera automatväxellåda till sina Porschesportbilar. Men 718 Spyder är tänkt att vara en smula klassisk och traditionell och har därför manuell växellåda.
Nästan alla köpare väljer numera automatväxellåda till sina Porschesportbilar. Men 718 Spyder är tänkt att vara en smula klassisk och traditionell och har därför manuell växellåda.Foto: Pontus Lundahl/TT

Omdömen

Två konkurrenter

Porsche 718 Spyder

Grundpris: 940 000 kronor (testbilen 1 144 000 kronor inklusive extrautrustning).

Förbrukning: 10,9 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 249 gram/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 24,2 mg/km (WLTP).

Motor: 4,0-liters sexcylindrig (boxer) bensin.

Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.

Skatt: 15 927 kronor (gäller testexemplaret).

Max effekt: 420 hästkrafter vid 7 600 varv/minut.

Max vridmoment: 420 newtonmeter vid 5 000–6 800 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 526 kg (testexemplaret).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,43/1,80/1,26.

0–100 km/tim: 4,4 s.

Toppfart: 301 km/tim.

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Trenden i bilvärlden är förbränningsmotorer med turbo (överladdning). Men den här nykonstruerade boxersedanen med fyra liters volym får andas på egen hand och gör det med finess, karisma och enastående egenskaper på höga varvtal. Ett crescendo för bensinmotorn just när elmotorerna nafsar tekniken i bakhasorna.

Ekonomi ++ (2/5)

Å ena sidan ohemult dyr att köpa och äga. Å andra sidan kan Porsches specialmodeller skryta med ett skapligt andrahandsvärde, de faller åtminstone mindre procentuellt än mer ordinära versioner. Svårbedömt läge, men räkna med höga totalkostnader tills samlarvärdet slår igenom fullt ut – om okänt antal år.

Miljö + (1/5)

Utsläppen av koldioxid är höga medan kväveoxiderna håller sig på mattan. En stor motor med hög effekt slår obönhörligen igenom i de officiella bränslemätningarna.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Som redskap för aktiv körning längs en vindlande asfaltsväg är det svårt att tänka sig något bättre. Kombinationen av motorns egenskaper, den manuella växellådan, bakhjulsdriften och väghållningen gör 718 Spyder till en på samma gång klassisk och toppmodern körupplevelse.

Säkerhet + (1/5)

Även här ett svårbedömt läge. 718 Spyder har viss form av modern säkerhetsutrustning, men innehåller inte Porsches senaste teknik. Dessutom är en lågbyggd sportbil alltid i riskzonen vid kollisioner med andra fordon. Ej krocktestad av Euro NCAP.

Helhet ++++ (4/5)

Ett par bottennapp i betygstabellen, men som exempel på bilbyggarkonst med traditionella utgångspunkter är 718 Spyder en synnerligen lyckad kompromiss. Det finns även sportbilsmodeller från Porsche med mer förnuft.

BMW Z4 M40i

652 000 kronor. 340 hästkrafter. 181–183 gram/km (WLTP).

Z4 finns inte med lika stark motor, här är det en treliters sexcylindrig med turbo. Det motoralternativet går dessutom bara att få med automatlåda. Men Z4 är ändå samma andas barn till ett lägre pris.

Morgan Plus Six

Cirka 1 000 000 kronor. 340 hästkrafter. 180 gram/km.

Tillverkad för hand i en liten engelsk fabrik. Närmare elementen är det svårt att komma i en ny sportbil 2020. Men faktum är att Plus Six är helt nykonstruerad och motor samt växellåda köps från BMW, det är samma komponenter som i Z4 M40i.

BMW Z4 M40i.
BMW Z4 M40i.Foto: Bernhard Limberger/BMW
Morgan Plus Six.
Morgan Plus Six.Foto: Morgan
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons