Annons

Risk för anstormning i kollektivtrafiken

Sommarträngseln blev mindre än befarat i kollektivtrafiken. Men med semesterveckor avklarade och skolstarten inför dörren väntas en ny anstormning.
– Det kommer att bli problem, säger Svensk kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius.
Publicerad 3 augusti 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik är orolig över risken för trängsel i augusti. Arkivbild.
Intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik är orolig över risken för trängsel i augusti. Arkivbild.Foto: Naina Helen Jåma/TT

De traditionella semesterveckorna 29–31 är förbi. Därför arbetar Svensk kollektivtrafiks medlemmar, från Skånetrafiken i syd till Länstrafiken i Norrbotten i norr, med att förbereda sig inför en vardag då betydligt fler kommer att behöva åka kollektivt till arbete eller studier.

Samtidigt planerar branschorganisationen tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) att i veckan gå ut med råd för att tackla eventuell trängsel på bussar, tåg, spårvagnar, båtar och i tunnelbanan.

Annons

– Det är en branschvägledning som varje medlem får hantera utifrån sina förutsättningar. Det ska vara ett stöd i deras arbete för att hantera och förebygga trängsel, säger Helena Leufstadius.

Senarelägg skoldagen

– Men det kommer att krävas fortlöpande stora kommunikationsinsatser från Folkhälsomyndigheten, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), kommuner, skolor och arbetsgivare för att hålla resandet på en låg nivå, fortsätter hon.

Under sommaren har regionala kollektivtrafikmyndigheter på flera håll i landet försökt reducera antalet platser i kollektivtrafiken. En annan åtgärd som skulle kunna minska risken för trängsel är att senarelägga skoldagen för vissa elever, vilket Svensk kollektivtrafik flaggade för redan i våras. Men ett problem är att en sådan åtgärd inte är helt enkel att införa med så kort varsel.

– Skolorna planerar sina terminer tidigt. Redan när vi önskade ha en dialog i slutet av maj var det väldigt sent. Det vi vet är att man för diskussioner på många håll men att det går trögt, säger Leufstadius.

Hon menar att sommaren ändå inte blev lika illa som befarat i kollektivtrafiken. Däremot har det oundvikligen blivit trängsel på vissa linjer vid olika tillfällen.

Ingen munskyddsrekommendation

Ett exempel kommer från skärgårdstrafiken i både Stockholm och Göteborg där det trots extrainsatta linjer larmades om fulla båtar och trånga kajer.

– Det är svårt att i realtid hålla koll, men våra medlemmar har satt in förstärkning där man tror att det behövts och jag tycker att de har skött sig fantastiskt bra under förutsättningarna, säger Helena Leufstadius.

Även i Danmark är semestern över. Med anledning av det uppmanade Sundhedsstyrelsen i fredags alla danskar att ha med sig munskydd i kollektivtrafiken. Risken för trängsel, menade man, är stor och i synnerhet under rusningstrafik.

I Sverige har Folkhälsomyndigheten däremot inte gett sådana rekommendationer. Och att Svensk kollektivtrafik går ut med några råd kring munskydd på eget bevåg är inte aktuellt, enligt Leufstadius.

– Vi följer helt och hållet Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Något annat tror jag vore olyckligt att göra, säger hon.

Annons

Robin Salomonsson/TT

Skärgårdstrafiken i Stockholm är en av linjerna som har brottats med trängsel under sommaren. Arkivbild.
Skärgårdstrafiken i Stockholm är en av linjerna som har brottats med trängsel under sommaren. Arkivbild.Foto: Izabelle Nordfjell/TT
Fakta: Svensk kollektivtrafik

Svensk kollektivtrafik är en bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Där ingår både lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt.

Bland de 20-tal medlemmarna finns bland annat Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Västtrafik, Storstockholms lokaltrafik, Länstrafiken i Västerbotten och Länstrafiken i Norrbotten.

Källa: Svensk kollektivtrafik.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons