Annons

Så kom den dödliga lasten till Beiruts hamn

2 750 ton ammoniumnitrat antändes och exploderade i Beirut. Så här gick det till när den dödliga lasten hamnade i Libanons huvudstad – där den lagrats i hamnen utan ordentliga säkerhetsåtgärder i över sex år.
Publicerad 7 augusti 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Stor förödelse på explosionsplatsen i hamnen i Beirut.
Stor förödelse på explosionsplatsen i hamnen i Beirut.Foto: Thibault Camus/AP/TT

Beirut kokar av ilska och misstro. Hur kommer det sig att en sådan stor mängd ammoniumnitrat förvarades i en lagerlokal i över sex års tid, utan tillräckliga säkerhetsåtgärder – trots att shopping- och nattlivsdistrikt ligger bara några minuter bort?

De bakomliggande orsakerna till explosionen utreds fortfarande. Men enligt Libanons regering skedde den förödande olyckan när 2 750 ton ammoniumnitrat antändes och exploderade. Myndigheterna har inte sagt något officiellt om varifrån ammoniumnitratet kom, men samma mängd av ämnet kom till Beirut i november 2013, ombord på det moldaviskflaggade fraktfartyget MV Rhosus.

På väg till Beira

Annons

Fartyget gav sig av från Batuma i Georgien i september 2013 och var på väg till Beira i Moçambique. I lasten fanns ammoniumnitratet, som vanligtvis formas till granulat eller pellets och kan användas som konstgödsel men också som del i sprängämnen i gruv- och byggindustri. Det har också använts i bomber. Enligt medieuppgifter skulle lasten vidare till en sprängämnestillverkare.

Hamnmyndigheten i Beira har dock sagt att man inte hade kännedom om att fartyget var på väg, men vanligtvis får sådan information omkring 15 dagar innan ett fartygs ankomst.

Men Rhosus fick tekniska problem i östra Medelhavet och tvingades lägga till i Beirut den 20 november 2013, enligt den libanesiska advokatbyrån Baroudi & Associates som har representerat besättningen. Och sjödatatjänsten Marine Traffic bekräftar uppgifterna att fartyget aldrig kom längre än så.

"När fartyget hade inspekterats fick det inte segla vidare" har Baroudi & Associates tidigare skrivit.

Juridisk dispyt

Kaptenen Boris Prokosjev hävdar att Rhosus läckte men var sjödugligt och att dess ägare skickade fartyget till Beirut för att hämta ytterligare last, rapporterar nyhetsbyrån Reuters som har pratat med Prokosjev. När fartyget blev fast i hamnen skickades större delen av besättningen hem men kaptenen och ett par andra personer tvingades tillbringa flera månader ombord sedan en långdragen juridisk dispyt inletts kring Rhosus. De fick tillåtelse att lämna fartyget först i september 2014.

– Lasten var högexplosiv. Det var därför den förvarades ombord medan vi var där. Ammoniumnitratet var högkoncentrerat, säger Prokosjev till Reuters.

– Jag är ledsen för de drabbades skull. Men lokala myndigheter borde straffas. De brydde sig inte om lasten överhuvudtaget.

Ammoniumnitratet hamnade till slut i Hangar 12, den lagerlokal som sprängdes i luften i tisdags. I uttalandet från 2015 skriver Baroudi & Associates att "på grund av riskerna med att behålla ammoniumnitratet ombord på fartyget flyttade hamnmyndigheterna lasten till hamnens lager. Fartyget och lasten befinner sig fortfarande i hamnen i väntan på auktion och/eller korrekt bortförande".

Rhosus sjönk senare på grund av skador på fartyget.

Flera varningar

Med tiden ska det ha börjat lukta konstigt kring lagerlokalen. Det gjorde att säkerhetspersonal inledde en undersökning förra året och kom fram till att de "farliga" kemikalierna behövde avlägsnas, enligt nyhetsbyrån AFP. De påpekade också att väggarna behövde repareras och det arbetet inleddes först tidigare den här veckan, vilket har fått vissa att spekulera i att det orsakade explosionen.

Annons

Chefer för hamnen och tullen hävdar att de och andra tjänstemän flera gånger har varnat rättsväsendet för faran med att förvara ammoniumnitratet i lagerlokalen. Det cirkulerar flera dokument som tycks visa att flera brev skickades mellan 2014 och 2017, med varningar och vädjanden om att lasten skulle flyttas.

President Michel Aoun har kallat misslyckandet med att ta hand om Rhosus last oacceptabelt och har lovat att de ansvariga ska straffas.

Sofia Eriksson/TT

Fakta: Ammoniumnitrat

Fakta: Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat är ett salt som framställs ur ammoniak och salpetersyra. Det används för konstgödning, men har även använts för att tillverka bomber i en rad dåd världen över – bland annat i Oklahoma 1995 och i Bali 2002.

Den norske massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik använde ämnet i den bomb som detonerade utanför regeringskvarteren i Oslo 2011 och det användes även vid självmordsdådet i Stockholm 2010.

Ammoniumnitratet hade lagrats i Beiruts hamn i flera år. Under normala lagerförhållanden och utan höga temperaturer uppges det dock vara svårt att antända,

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons