Bokrecensioner

Imponerande om makt i Mantels avslutande del

Hilary Mantel.
Foto: Els Zweerink
Kultur och nöje
Bok/recension Thomas Almqvist har läst den avslutande delen i brittiska Hilary Mantels trilogi om Thomas Cromwell.

Spegeln och ljuset är den tredje och avslutande delen i den trilogi, som inleddes med Wolf Hall och För in de döda. Hilary Mantel lyckas gjuta liv i en av den europeiska historiens mest spännande och mytomspunna epoker, den med Henrik VIII av England (1491-1547) och Thomas Cromwell (1485-1540).

Henrik VIII var redan innan väldigt omskriven, men för Mantel var det viktigare att fylla i tomrummet i historien om hans närmaste man. De tre böckerna kan läsas fristående, men man har naturligtvis mera utbyte av Spegeln och ljuset, om man läst de båda tidigare först.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Flams advokat: Genomtänkt skapandeprocess

Komikern Aron Flam är åtalad för upphovsrättsbrott. Arkivbild.
Foto: Vidar Ruud/NTB/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Komikern Aron Flam och Beredskapsmuseet möttes under torsdagen i Stockholm tingsrätt för att göra upp i ”En svensk tiger”-striden.
– Han berättade utförligt om hur han har tänkt och jobbat – det här är en genomtänkt skapandeprocess, säger Aron Flams advokat Monique Wadsted till TT.

Under torsdagen inleddes huvudförhandlingen i målet i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Rättegången handlar om Aron Flams parodiska version av "En svensk tiger". Symbolen är upphovsrättsskyddad och motpart i målet är Beredskapsmuseet, som äger rättigheterna.

"Genomtänkt skapandeprocess"

Monique Wadsted, Flams advokat, säger i en kommentar till TT att Aron Flam under dagen utförligt berättat om hur han har tänkt och jobbat.

– Man förstår att det inte handlar om att han har kastat ur sig några hafsverk – det här är en genomtänkt skapandeprocess.

Enligt Wadsted har det också varit viktigt att beskriva att Bertil Almqvist själv var en satiriker som använde svastikor för att beskriva tystnadskultur och censur.

– Efter att ha forskat mycket har jag kommit fram till att han och Aron Flam var ganska lika. De är båda personer som inte gillar auktoriteter och som menar att det finns företeelser som bör gycklas ihjäl, säger hon.

"Upphovsrättsbrott"

Marie Andrée, ombud och medgrundare av Beredskapsmuseet, yrkar på ett skadestånd på sammanlagt 1,5 miljoner kronor, fördelat mellan museet och Bertil Almqvist dotter. Hon yrkar även på att Aron Flam förbjuds att använda verket i samtliga av sina kanaler.

Bilden av den blågula tigern är ursprungligen skapad av Bertil Almqvist och användes i en reklamkampanj för Statens informationsstyrelse under andra världskriget. I Flams version bär tigern en armbindel med ett hakkors samt gör Hitlerhälsning. Hans advokat Monique Wadsted menar att det inte rör sig om upphovsrättsbrott.

– Det här målet handlar om användning av en symbol för satir och samhällskritik – och satir och samhällskritik är yttrandefrihetens innersta kärna. Staten ska inte åtala sådant som ligger inom yttrandefrihetens innersta kärna, säger hon.

Publicerat på internet

Brottet har enligt åklagare David Ludvigsson begåtts genom ett antal bilder publicerade mellan 2017 och 2020 i sociala medier, på Aron Flams hemsida och på omslaget till Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger".

De första bilderna som publicerades på sociala medier föreställde tigern i sin ursprungsform. Efter att Beredskapsmuseet kontaktat Flam och hotat med rättsliga åtgärder togs varianten fram där tigern bär hakkors och gör Hitlerhälsning.

– Sammanfattningsvis är det både användandet av bilden i sin ursprungliga form, samt i förändrad form som jag vill pröva om de utgör upphovsrättsintrång, säger David Ludvigsson, enligt DN.

Böckerna beslagtogs

I juni beslagtogs den tredje upplagan av Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger" på 2 282 exemplar, där komikerns version av tigern pryder förstasidan.

I augusti beslutade Patent- och marknadsöverdomstolen att häva beslaget av boken, med motiveringen att åklagaren vid tidpunkten inte presenterat tillräckligt med underlag kring det påstådda upphovsrättsintrånget för att ett beslag skulle vara befogat.

Dom i målet meddelas den 9 oktober, klockan 11.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: "En svensk tiger"-striden

I juni 2020 beslagtogs den tredje upplagan av Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger" av polis, i samband med utredningen om upphovsrättsbrott.

Aron Flam åtalades för upphovsrättsbrott den 17 juli, där han enligt åtalet ”med uppsåt eller av grov oaktsamhet gjort intrång i upphovsrätten”.

Två dagar efter åtalet gjorde komikern en ny version av bilden, där tigern i stället bär fångdräkt och davidsstjärna, och har en boja runt ena baktassen. Bilden publicerades i samband med en gräsrotskampanj, där Aron Flam söker ekonomiskt stöd för eventuellt skadestånd, rättegångskostnader och uteblivna intäkter.

Beredskapsmuseet som äger rättigheterna till "En svensk tiger", yrkade även på ett så kallat interimistiskt vitesförbud, vilket skulle ha inneburit att Flam skulle förbjudas att förfoga över verket och använda dess titel fram till målet är avgjort. Aron Flam bestred museets yrkande, som senare också avslogs av Patent- och marknadsdomstolen.

I augusti beslutade Patent- och marknadsöverdomstolen att häva beslaget av boken, med motiveringen att åklagaren vid tidpunkten inte presenterat tillräckligt med underlag kring det påstådda upphovsrättsintrånget för att ett beslag ska vara befogat.

I september valde Högsta domstolen att inte pröva frågan om ett så kallat interimistiskt vitesförbud, vilket innebär att Aron Flam får fortsätta att använda sig av symbolen till dess att upphovsrättsmålet är avgjort.

Filmfredag

Unika Antebellum kör sitt eget lopp

Antebellum
Foto: Matt Kennedy
Kultur och nöje
Film/recension Roland Klinteberg har sett skräck/drama-filmen Antebellum.

Om man reser i den amerikanska södern är det två saker som direkt slår besökaren. Det är artigheten och stoltheten över sin historia.Stoltheten gäller både sådant som motiverar stolthet och sådant som vi nog hade talat tyst om här hemma.

Det är ingen tillfällighet att regissörerna Gerard Bush och Christopher Renz i slutscenerna av sin skräck-dramafilmen Antebellum riktar kameran mot en staty av General Robert E. Lee, söderns mest namnkunnige general under amerikanska inbördeskriget. I Europa talar man i dag mycket om att jämna statyer med marken men i södern vore det helgerån för många att välta Lee.

Antebellum.
Foto: Matt Kennedy

Många bollar

"The past is never dead, it's not even past", författaren William Faulkners berömda citat, grundar den här högst sevärda rullen som framgångsrikt hoppar mellan olika tuvor och håller flera bollar i luften, kanske lite för många.

Inledningsvis är det 1800-tal och vi befinner vi oss på en amerikansk bomullsplantage under brinnande inbördeskrig. Slavarna som sliter i sitt anletes svett väntar på rätt tillfälle att fly undan de rasistiska och sadistiska plantageägarna. Janelle Monáe spelar en av slavarna som lever på hat och hopp.

Så förflyttas handlingen plötsligt till våra dagar och nu spelar Monáe en framgångsrik författare på bokturné där hon blir varse att rasmotsättningar och segregation fortfarande är realiteter.

Brandfackla

Regissörerna Bush och Renz säger sig vara hängivna konsten och film är bara ett medel att uttrycka den. Man bollar som sagt sig igenom många stilar och låser sig inte vid en genre i denna brandfackla till film i Black Lives Matter-tiden.

Regissörerna säger själva att filmen främst är öronmärkt för hemmapubliken och jag förstår deras argument då en del scener mår bäst att analyseras de som känner historiens vingslag. För mig är filmens största förtjänst att den är unik och kör sitt eget lopp och att den lyckas knyta ihop säcken utan att slå knut på sig själv.

FAKTA

Filmrecension

Film

Antebellum.

Regi: Gerard Bush, Christopher Renz.

Medverkande: Janelle Monáe, Jack Huston, Gabourey Sidibe med flera

Betyg: 3

Kultur och nöje

”Kan jag så kan alla andra”

Mattias Nederman från Skurup.
Foto: Magnus Ragnvid
Kultur och nöje
IDOL Tusentals sökande som gallrades ut till 22 kandidater som slutligen blev 13 idoler. För en vecka sedan avgjordes det vilka som knep de åtråvärda platserna i årets Idol. En av dem är 26-årige Mattias Nederman från Skurup som just nu svävar på moln - och gör sig redo för den första fredagsfinalen.

– Tänk dig att du åker berg- och dalbana, men att du bara åker den bästa biten hela tiden, loopen alltså, precis så känns det, skrattar Mattias Nederman.

För en vecka sedan stod det klart att han och även de två andra skåningarna Niklas Hultberg från Helsingborg och Paulina Pancenkov från Bjuv, faktiskt fick varsin plats i höstens Idol. Något som fortfarande inte har sjunkit in hos Mattias. Men lever man sin dröm är det inte så konstigt.

– Det är verkligen full rulle hela tiden och det är ännu roligare än vad jag tänkte mig faktiskt! Visst, det är redan intensivt men jag tycker inte att det känns stressigt och jobbigt, det här är det som jag alltid har velat göra. Min stora dröm. Så just nu så lyssnar jag på alla råd och tips som jag får och suger upp så mycket jag bara kan av allt. Men i fredags var det ett riktigt gråtkalas när de andra åkte ut, säger Mattias Nederman.

Hur hittade du till musiken från början?

– Jag var tolv-tretton år. Jag blev väldigt mobbad och var väldigt arg, hade aggressionsproblem. Och visst, det var även andra saker som bidrog till att det kokade över ibland. En lärarinna sa då till mig att jag borde testa att få utlopp för mina känslor på ett annat sätt än att bara bli arg. Så hon uppmuntrade mig att skaffa en gitarr och få ut lite toner och känslor. Redan samma dag köpte jag en gitarr och så fixade jag gitarrlektioner med en kille i Sjöbo. Det blev min räddning och sedan dess har musiken funnits i mitt liv. Jag har mycket att tacka Yvonne för, som hon heter. Hon har faktiskt skrivit till mig nu och berättat att hon följer mig i Idol, så det är väldigt, väldigt kul.

Hur har responsen annars varit?

– Jättestor! Det är så många som har skickat brev till mig och berättat om sig själva och sina historier. Om att de är eller har blivit mobbade, precis som jag. Deras brev betyder mycket för mig och jag svarar dem gladeligen. Säger att de kommer att fixa det, för ibland är det det enda du behöver höra. Skit i dem. Våga vara dig själv och låt ingen trycka ner dig. Kan jag så kan alla andra.

Vad hade tolvårige Mattias sagt om du fick hälsa på från framtiden och berätta att han faktiskt kommer att vara med i ett av Sveriges största tv-program när han blir äldre?

– Han hade sagt: ”Är du dum i huvudet?”, haha. Jag har alltid velat detta men aldrig vågat. Jag sökte 2014 men blev sågad av Alexander Bard. Men hade jag kommit med då så hade jag inte varit redo, så det var väl ändå tur på något sätt.

Vad gör dig redo nu?

– Det har nog mycket med åldern att göra. Att jag vågar vara mig själv och inte bryr mig om vad andra tycker och tänker längre. Röstmässigt är jag inte starkast nu kan jag säga, jag drabbades av rösttrötthet 2018 och har fortfarande inte återhämtat mig helt. Så det man hör i tv är inte min fulla röstkapacitet. Men vår sångcoach har redan gjort under med min röst, hon är en riktig trollkarl! Så jag hoppas att den kan bli helt återställd snart.

Vad blir det för låt vi får höra ikväll?

– ”In your eyes” av The Weeknd. Jag tänkte först ta ”Blinding lights” som var det hetaste du kunde lyssna på för ett tag sedan, men så har han släppt ”In your eyes” efter det och den kändes helt rätt. Han sjunger lite som Michael Jackson och Jacksons låtar har jag sjungit många, många gånger. Det är ett röstläge som passar en annorlunda röst och höga toner. Låten ”In your eyes” har lite pump i sig, men jag ska försöka förmedla känslor när jag framför den, jag känner verkligen för texten.

Hur taggad är du?

– Alltså jag är jättetaggad! Jag vill inta scenen nu! Det roliga är att det känns som en evig väntan att få göra det här, sedan varar det i en och en halv minut, haha! Men det är en och en halv minut som jag kommer att njuta av och göra mitt absolut bästa under.

FAKTA

Idolerna 2020

Deltagarna:

• Maya Arctaedius (20 år, Umeå)

• Simon Karlsson, (26 år, Upplands Väsby)

• Nadja Holm (22 år, Piteå)

• Niklas Hultberg (31 år, Karlskrona/Helsingborg)

• Nova Luther (16 år, Stockholm)

• Gabriel Abdulahad (16 år, Norrköping)

• Affe Hagström (21 år, Stockholm)

• Ella Hedström (22 år, Täby)

• Caspar Camitz (25 år, Norrtälje)

• Herman Silow (23 år, Stockholm)

• Mattias Nederman (26 år, Skurup)

• Indra Elg (16 år, Växjö)

• Paulina Pancenkov (20 år, Bjuv)

Idol sänds på TV4 klockan 20.00 i kväll och på TV Play.

Filmfredag

Snygg men tröttkörd showbizfilm

Våga drömma.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/recension Peter Eliasson har sett Nisha Ganatras Våga drömma.

Jag är svag för filmer som utspelas i showbiz, och Våga drömma är ytterligare en. Synd bara att den inte utnyttjar den potential som upplägget erbjuder - någon ny Almost Famous eller A Star Is Born är det här inte. Istället påminner det hela mest om en tämligen standardiserad feelgood-film med tillhörande missförstånd och halleljuahklimax som råkar avhandlas i musikbranschen.

Språngbräda

I handlingens centrum finner vi Maggie. Hon är en ambitiös assistent till superstjärnan Grace Davis. Alltid i tjänst och aldrig ledig, men med drömmar om en producentkarriär. I unge talangen David ser hon en språngbräda men väljer att inte avslöja för honom var pengarna till hyran kommer från. Istället bygger hon en bild av sig själv som etablerad studiorattare med diverse kända klienter i telefonboken.

Givetvis har Grace inte en aning om vad Maggie sysslar med på den lilla fritid hon har. Istället slåss den numera medelålders divan med sig själv. Ett nytt senkommet album eller ett fett kontrakt med Las Vegas, det är frågan? Men svaret är förstås givet i slutänden eftersom vi rör oss i feelgood-sfären. Det spelar liksom ingen roll hur mycket än sångerskans krasst rationelle manager – i en underhållande Ice Cubes skepnad - tjatar på henne om att välja mammon före ny musik som ”ingen bryr sig om”.

Ytlig utsmyckning

Våga drömma berör som förväntat de vanliga fallgroparna i branschen. Jag säger berör för cynismen, lojalitetskonflikterna, girigheten och den oundvikliga pressen som de flesta artister drabbas av är förvisso inskrivna i manuset, men de fungerar mest som en slags nödvändig ytlig utsmyckning för en skapelse som trots allt mest siktar in sig på ett lite tröttkört lagomspektra någonstans mellan dramakomedi och romcom.

Men med detta sagt ska ändå villigt erkännas att det är en snygg och slickad film av typiskt proffsigt Hollywoodsnitt Nisha Ganatra snickrat ihop. Samtidigt vilar helheten i stor utsträckning på Dakota Johnson och Tracee Ellis Ross, i rollerna som Maggie respektive Grace. De gör det mesta av sina rollfigurer och utstrålar en icke oäven dos charm var och en på sitt sätt.

FAKTA

Filmrecension

Film

Våga drömma

Regi: Nisha Ganatra

Medverkande: Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison Jr., Bill Pullman, Ice Cube

Betyg: 2

Peter Eliasson

Filmfredag

Kompromisslös skräck med ett budskap

Funhouse.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/recension Peter Eliasson har sett den amerikanska skräckfilmen Funhouse.

För den som undrar; Nej, grafiskt våldsamma Funhouse är inte en remake av Tobe ”Motorsågsmassakern” Hoopers The Funhouse från 1983. Däremot är det en svenskproducerad skapelse inspelad i Vancouver med inte så lite drag åt exploitationskräck, som låter fjärde Skarsgårdbrodern Valter toppa rollistan bestående av i övrigt mest amerikaner. Som grädde på moset står dessutom SF-studios för världsdistributionen.

Vilket onekligen ter sig förvånande. Funhouse tillhör inte precis standardrepertoaren för vår svenska storspelare i branschen. För att förtydliga något skulle man kunna uttrycka det som om det här inte är något för den nervsvage filmkonsumenten.

Dokusåpa med eliminering

Scenen är en dokusåpa som utspelas i en lyxig, ensligt belägen villa där åtta C-kändisar av varierande dignitet bjudits in att tävla om en prissumma på fem miljoner dollar. Vi talar Paradise Hotel med aningen mer stil samt minus de mest korkade karaktärerna. Namnet på spektaklet är Funhouse, men så himla roligt blir det inte efter det inledande småpratet och skojandet bland deltagarna.

Så fort första tittaromröstningen avslutats ska som traditionen bjuder den med minst ”likes” elimineras, vilket dessvärre inte alls betyder att den drabbade bara får respass ut i verkligheten. Istället dras ordets innebörd till sin mest grymma blodsprutande spets. Varje gång efter varje omröstning. Det är med andra ord inte konstigt att rädslorna och paniken bland deltagarna gradvis växer i takt med att tittarsiffrorna världen över rakar i höjden.

Sjuk moral

Samtidigt ute i verkligheten anstränger sig FBI å sitt yttersta för att spåra upp platsen där hemskheterna utspelar sig. Men om sanningen ska fram är inte detta sidospår alls lika intressant och kittlande som själva händelseförloppet i huset, och då syftas inte bara på de effektiva brutaliteterna, utan även på dramats bad guy Nevin Evensmith, en stenrik knäppis med ett manifest som kritiserar kändiskulten kring nollor av alla de slag och empatilösheten bland de som sitter framför datorn. Att hylla medelmåttlighet har blivit en sjukdom, orerar han på det mest övertygande sätt, och rättfärdigar på så sätt sitt ansvar för avlivande av dokusåpakändisar.

Någonstans finns det både en sjuk moral - i stil med den Saw-seriens Jigsaw förmedlade – och för all del också vettigt budskap i det här, men i första hand är Funhouse förstås en överraskande obehaglig, nervig och kompromisslös skräckupplevelse modell B-film, och det vill inte säga lite. Även om det vore synd att påstå att man inte sett det hela förr.

FAKTA

Filmrecension

Film

Funhouse

Regi: Jason William Lee

Medverkande: Valter Skarsgård, Khamisa Wilsher, Christopher Gerard, Karolina Benefeld, Jerome Velinsky

Betyg: 3

Peter Eliasson

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Kommer casino att fortsätta vara lika populärt?

kasionhai.com Under de senaste åren har casinobranschen tagit enorma steg framåt när det kommer till teknologisk utveckling. I och med dessa framsteg har det också kommit att bli alltmer populärt att spela casinospel hos casinon online.

Den största förändringen som har skett under de senaste åren är kryptovalutornas framfart och att de idag är accepterade betalningsmedel hos många onlinecasinon. Idag tror många att 2020 och de kommande åren också kommer att innehålla ett antal stora förändringar för casinobranschen. Fortsätt läsa om de områden som vi ser som viktiga tendenser under de kommande åren.

Kryptovalutorna kommer att öka sin närvaro i casinovärlden

Kryptovalutorna kommer att fortsätta att dominera casinobranschen då fler och fler spelbolag accepterar kryptovalutor för varje år som går. Från insättningar, uttag och spel med Bitcoin och andra digitala valutor, många tycker om och föredrar dessa transaktioner på grund av säkerheten och anonymiteten. Traditionella betalningar kommer fortfarande att vara ett populärt alternativ för de största spelbolagen, men kryptovalutorna byter nu långsamt ut dessa gamla metoder eftersom många helt enkelt föredrar att vara anonyma och att inte kunna spåras med något så känsligt som spel på casino och betting. Därutöver gör den ökade säkerheten med krypto att spelarna känner sig mer bekväma eftersom risken för identitetsstöld och hacking minimeras. Krypto har därmed vuxit till att bli det främsta och föredragna valet för många spelare och det kommer att fortsätta att vara det under de kommande åren. På kasinohai.com Netticasinot kan du läsa mer om vilka som är de bästa onlinecasinon att spela hos.

Tillgång till begränsade spelområden

Eftersom krypto förde anonymiteten till casinovärlden och det praktiskt taget inte är spårbart då människor inte kopplar sin personliga information till den här digitala valutan, har detta gjort det möjligt för många spelare från hela världen att få tillgång till och spela i onlinespel på platser som ursprungligen var begränsade och förbjudna. Det är ganska enkelt att tänka sig att det har skett en ökning av casinospel online i länder där det är förbjudet med landbaserade casinon tack vare kryptovalutornas framfart. Denna växande efterfrågan kommer att fortsätta att öka under de närmaste åren när onlinecasinon växer och marknadsför sig och expanderar till dessa områden.

Spelarnas vanor förändras snabbt

Då varje person har en mobil enhet har både mobilt och socialt spel en enorm inverkan på spelvärlden online. Det har skett en väldigt stor ökning i människors vilja att använda sin telefon för att spela på casinospel och andra liknande spel. Som ett resultat av det har det skett en väldigt stor ökning i spel som är gratis att spela över hela världen. Även om dessa gratisspel inte ger direkta vinster och inkomster och ses som mer som underhållning, kan intäkter fortfarande göras på andra sätt. Ofta betalar casinospelare en liten avgift för att uppgradera sitt favoritspel för att få åtkomst till vissa speciella funktioner. De är också ofta villiga att betala ett minimibelopp när de köper olika typer av virtuella erbjudanden och spelprodukter för att förbättra deras spelupplevelse. Detta visar att människor är villiga att spendera på pengar underhållning, och att till och med något som anses vara gratis inte alltid är helt gratis. Casinonoperatörer arbetar hårt för att utnyttja denna information till sin fördel eftersom dessa spelare är potentiella kunder och de har styrka i antal, vilket betyder att de kan öka sina intäkter rejält om de lyckas ta sig in på denna marknad.

Fler live dealers

Det visar sig att spelare föredrar onlinecasinon som har ett realistiskt live casino. De tycker om att spela med en engagerande ”verklig, levande” dealer, vilket är det främsta skälet till att de startade med denna spelvana, samtidigt som de aldrig behöver lämna sitt hem. Därför använder fler onlinecasinon denna information för att locka fler kunder till sina casinon. Man kan även se en förändring i hur landbaserade casinon jobbar med sina dealers. Till exempel är användningen av dynamiska, livliga dealers i spel som Blackjack och Baccarat populära hos onlinekasinon och många landbaserade casinon anstränger sig för att erbjuda engagerande dealers på casinogolvet. Ända sedan casinobranschen startade har spelarna alltid dragits till charmiga och snabbtänkta dealers. Det är helt enkelt något med denna mänskliga interaktion som gör det frestande för människor att spela mer och stanna längre. Med avancerad teknik ser dealers verkliga och lika engagerande ut online.

Landbaserade casinon på nedgång

Landbaserade casinon känner stressen från sina konkurrenter online och står inför en snabb nedgång med tanke den senaste tidens popularitet för casinosidor online. Det har skett en minskning i intäkterna under det senaste året, särskilt eftersom människor måste anstränga sig för att ta sig till till ett landbaserat casino. Dessa casinon kan ofta ligga långt bort ifrån många spelare. Det finns till exempel bara fyra stycken i hela Sverige. Detta innebär att människor måste spendera mycket pengar för att ta sig till dessa landbaserade casinon. Mängden pengar och tid som slösas bort innan en kund ens kan spela ett casinospel är redan för högt innan han eller hon ens har kommit fram till det faktiska casinot.

Filmfredag

Färgsprakande och dynamisk Copperfield

David Copperfield.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/recension Roland Klinteberg har sett regissören Armando Iannucci filmatisering av Charles Dickens roman David Copperfield.

Med The Death Of Stalin lade regissören Armando Iannucci ribban högt för framtiden och på den nivån ligger naturligtvis att sätta tänderna i ännu en filmatisering av Charles Dickens klassiker David Copperfield.

Vid sidan om Oliver Twist är det förmodligen Dickens mest filmade bok. Den mest kända är kanske versionen från 1935 där den kontroversielle komikern W.C.Fields tog över efter Charles Laughton som inte kunde få grepp om sin roll. Många av den tidens stora stjärnor som Lionel Barrymore och Basil Rathbone toppade rollistan. En tv-film med bland andra Richard Attenborough och Laurence Olivier gjordes 1970 och en radioversion med Richard Burton och Boris Karloff 1950 plus en hel del icke nämnda men heller inte glömda versioner.

David Copperfield.
Foto: Pressbild

En av de bästa

Den version som nu går upp på bio signerad Amando Iannucci kommer att rätta in sig i ledet som en av de bästa. Sprakande av färg och dynamik, ett uppbåd av Englands skådespelarelit och ett foto som tar andan ur en gör Copperfield till frosseri av ett kreativt smörgåsbord.

När Charles Dickens skrev Copperfield såg han sig själv i spegeln och ville måla en bild av sin samtid för eftervärlden. Han såg klassamhället genom en narrspegel men ville samtidigt att den skulle roas och kunna le åt alla kufiska existenser som han frikostigt delade med sig av.

Skådespelaren Dev Patel vet att han som David Copperfield bara är granen som regissör Lannucci hänger all grannlåten på i form av formidabla skådespelare och ett fyrverkeri av stilsäkra infall och absurda utfall. Alla inblandade skådespelare är som sagt idel ädel film- och teateradel men frågan är om inte Peter Capaldi i W.C.Fields paradroll som Mr Micawber tar priset. Han är helt obetalbar som skojare med stort S. Iannuccis filmatisering är ännu ett kvitto på att Dickens är tidlös.

FAKTA

Filmrecension

Film

David Copperfields äventyr och iakttagelser

Regi: Armando Iannucci

Medverkande: Dev Patel , Ben Whishaw, Tilda Swinton, Hugh Laurie med flera

Betyg: 4

Kultur och nöje

Pernilla August: Första tanken var "nej tack"

I 'Utredningen' skildras den danska polisens arbete efter den svenska journalisten Kim Walls försvinnande. Pressbild.
Foto: TV2/SVT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Tre år efter mordet på den svenska journalisten Kim Wall skildras den danska polisens mordutredning metodiskt och detaljerat i tv-serien "Utredningen".
– För mig var det framför allt avgörande att Ingrid och Joachim Wall ville att det här skulle berättas, säger Pernilla August som spelar Kim Walls mamma Ingrid Wall.

Sommaren 2017 säger Kim Wall farväl till familj och vänner för sista gången, innan hon kliver ombord på den hembyggda ubåten UC3 Nautilus för en reportageresa med den danske ubåtsbyggaren Peter Madsen.

I april 2018 döms Madsen till livstids fängelse för mordet på Wall.

"Utredningen", skriven och regisserad av Tobias Lindholm, i nära samarbete med Kim Walls föräldrar, mordutredaren Jens Møller och åklagaren Jakob Buch-Jepsen, visar vad som hände under månaderna mellan Walls försvinnande och den slutgiltiga domen.

– Min första tanke var "nej tack, det här vill inte jag vara med i". Det var innan jag hade träffat Tobias och hört vad det var han ville berätta, och på vilket sätt han ville göra det, säger Pernilla August.

"Marinerade i det otäcka"

I Lindholms skildring av händelseförloppet får tittaren följa polisens idoga arbete i nästintill minutiös detaljrikedom. Inledningsvis finns bara frågor, och två oroliga föräldrar som kräver svar. Den misstänkte förövaren nämns aldrig vid namn. Det här är inte hans berättelse.

– Vi har varit marinerade i det otäcka, det har skrivits så oerhört mycket om det, men inte om baksidan – de som faktiskt har arbetat med det, och om ljuset – Ingrid och Joachim – som jag blir väldigt gripen av, säger August.

– Det är så viktigt att komma ihåg att vi måste välja ljuset och välja bort mörkret. Det låter så banalt men är så viktigt att komma ihåg, att det finns ett fungerande samhälle med en fungerande poliskår. Det finns någonting väldigt vackert i att människor har satsat sina liv på att försöka lösa det här fallet.

"Motkraft mot ondskan"

Rolf Lassgård, som spelar Joachim Wall, säger att han – likt Pernilla August – också hade sina tvivel när han blev tillfrågad att medverka.

– Tobias sade att han också hade dubier, men sedan förklarade han hur han tänkte och så läste jag manus och förstod vad det här skulle handla om. Det skulle inte rotas i någon psykopat, utan det handlar om effekterna av ett sådant här dåd och framför allt om människorna som arbetar med att lösa det.

Både August och Lassgård axlade sina roller med övertygelse sedan de träffat de verkliga förlagorna.

– Man känner ett stort ansvar, naturligtvis. Men Joachim delade verkligen med sig av sig själv till mig. Hans och Ingrids otroligt vackra stolthet över sin dotter, som inte finns längre, var någonting jag tänkte på mycket. De fortsätter att bära den stoltheten, och det är något väldigt fint i det. Det är en motkraft mot ondskan, säger Lassgård.

"Utredningen" har premiär i SVT den 28 september.

Patrick Stanelius/TT

Pernilla August. Arkivbild.
Pernilla August. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Rolf Lassgård. Arkivbild.
Rolf Lassgård. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Fakta: "Utredningen"

Manus och regi: Tobias Lindholm ("Jakten", "Borgen", "Submarino").

I rollerna: Søren Malling, Pilou Asbæk, Laura Christensen, Pernilla August, Rolf Lassgård med flera.

Antal avsnitt: 6.

Kultur och nöje

Hårda regler ska göra Bafta med inkluderande

Regissören Bong Joon Ho var den enda icke-vite som nominerades för bästa regi vid årets gala, för 'parasit'. Det priset fick han inte, men väl två statyetter för bästa utländska film och bästa manus.
Foto: Joel C Ryan/Invision/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Fler nominerade, fler icke-vita och obligatorisk utbildning i medvetet tänkande.
Det ska få den brittiska Bafta-akademin och dess priser att i större grad spegla samhället.
– Vad vi försöker göra är att få i ordning vårt hus och städa upp vår sida av gatan, säger Baftas ordförande Krishnendu Majumdar.

Bafta ska bli mer inkluderande.

Den brittiska film- och tv-akademin – som varje år delar ut Storbritanniens motsvarighet till Oscars- och Emmypriserna – ska göra genomgripande förändringar i sina regler och dessutom bjuda in tusen nya medlemmar från underrepresenterade grupper.

Totalt 120 förändringar har presenterats på Baftas hemsida. Några av de största innebär att nomineringsprocessen till akademins stora gala går från två till tre steg. För bästa film betyder det att 15 filmer först tas fram i en längre lista, som sedan krymps till fem.

Kurs i medvetet tänkande

För skådespelar- och regipriserna blir det nu sex nominerade i slutfasen, i stället för fem. På regisidan kommer 20 namn placeras i den långa listan, hälften av dem ska vara kvinnor. Däremot skrotas idén om könsneutrala skådespelarpriser.

– Hur säkra kan vi vara på att vi då får en väsentlig del kvinnliga nominerade? Om en tittar på antalet roller och ser på hur många det finns för män respektive kvinnor så är det galet, säger Marc Samuelson, chef för Baftas filmavdelning, till The Guardian.

Men det är inte bara nomineringsprocessen som ska förändras, alla nuvarande 6 700 medlemmar kommer att få svara på frågor om representation och hur de själva identifierar sig. Och för att få rösta om priserna måste de dels se 15 utvalda filmer och gå en kurs i "träning för medvetet röstande".

– Vi måste vara en spegling av samhället, inte filmindustrin. Det är viktigt, för industrin är inte tillräckligt bra (på representation) just nu, säger Baftas ordförande Krishnendu Majumdar, som tillträdde i juni, till The Guardian.

– Vad vi försöker göra är att få i ordning vårt hus och städa upp vår sida av gatan, säger Majumdar, som tillträdde i juni och då blev den förste icke-vite ordförande för organisationen.

Ska inte bli politisk

Till The Times säger han att han förstår vissa medlemmars oro över att akademin har blivit för politisk, men lovar att Bafta som organisation inte ska stödja politiska grupper som Black lives matter-rörelsen.

Åtgärderna kommer efter den skarpa kritik som riktades mot akademin i vintras, när årets nominerade till filmgalan presenterades och 20 av 20 nominerade skådespelare var vita och samtliga nominerade i regiklassen var män.

Liknande kritik har kritats mot Oscarsakademin. Den galan presenterade tidigare i september nya mångfaldskrav för de filmer som kan nomineras till bästa film.

Baftas nya regler ska gälla från och med nu och kommer alltså att märkas redan vid nästa års gala, som hålls den 11 april.

Martin Yngve/TT

NÄSTA ARTIKEL