Kultur och nöje

Cosi fan tutti - där alla lurar alla

Così fan tutti.
Foto: Jonas Persson
Kultur och nöje
Opera/recension Martina Jarminder har sett premiären av Malmö operas turnerande operaföreställning Cosi fan tutti på premiären i Trelleborgs församlingshem.

Rubriken är inte felstavad. Det ska vara i på slutet, istället för e:et i operans originaltitel, Cosi fan tutte, som med sin kvinnliga böjningsform menar att endast kvinnor är trolösa. 2020 vet vi bättre och har lärt oss att alla människor är opålitliga.

Hanterar kvinnorförakt

Det är brukligt när man talar om Cosi fan tutte att prisa Mozarts samarbete med librettisten Lorenzo Da Ponte, som består av de tre operorna Figaros bröllop, Don Giofanni och Cosi fan tutte. Men Cosi… var ingen kioskvältare när den hade premiär och det tog ett tag in på 1900-talet för att operan skulle bli populär och det finns rätt goda skäl till det. Under 1800-talet tyckte man att det fnissiga flörtandet och antydda pippandet var oanständigt och försökte på olika sätt göra om operan för moralkonservativa. Det är normalt sett inget som en modern publik måste förhålla sig till; däremot måste de hantera det i operan inbyggda kvinnoföraktet.

Istället för att inte låtsas om att librettot är otidsenligt i sin misogyni har Malmö Opera valt att förhålla sig aktivt till det vilket huvudsakligen har blivit intressant och fungerar bra. Jens Östergren Nilsson (text) och Bo Wannefors (arrangemang) har gjort en kammarversion i samma anda som en 1800-talsbearbetning där damerna redan från början vet att de blir lurade av sina trolovade och alltså inte är otrogna eller trolösa. I Malmö operas version lurar alla alla, mer eller mindre.

Turnépremiär

Trelleborgs församlingshem, där den socialt distanserade kammarversionen av operan har sin turnépremiär, är en bra teaterlokal som bara saknar en fast scen för att kunna fungera som teater permanent. Även om det tog ett tag att vänja sig vid att ensemblen sjöng på svenska så löser det problemet med att det inte går att ha textmaskin i turnélokalerna. Akustiken var nästan fullgod för opera. Man kan hoppas att de får spela i lika bra lokaler under resten av turnén.

Uppsättningen hanterar den påtvingade intimiteten i att ha endast 50 personer i publiken på ett roligt sätt. Elisabeth Einarsdóttir som Fiordiligi och Annie Fredriksson som Dorabella gör ett slags liten miniatyr-standup i form av dialog med publiken efterhand som den tågar in på säkert avstånd. Även den fyra man starka ensemblen bestående av piano, violin, cello och klarinett dras in i handlingen och anammar den lössläppta buskis man hamnar i och det fungerar utmärkt.

Uppsluppet kaos

Eftersom de älskande är tonåringar passar det ibland drastiskt moderna språket bra in i det uppsluppna kaoset på scenen. Dock blir Despina, här omgjord till lillasyster istället för piga, så tonårsslangig att det är distraherande ibland. Det passar dock bra ihop med operans handling att man gjort henne till ”t-shirtfeminist”: en flicka med feministiska slagord på sin tröja, men ingen koll på vad systerskap innebär.

Den rosatonade röran är huvudsakligen rolig teater, även om del skämt upprepas en gång för mycket. En eloge åt att sångarna får sjunga fult, eller förstöra en rad, när det passar in i handlingen. Att opera är teater glöms ofta bort i vördnaden för Stora Kompositörer. Alla vet att solisterna kan sjunga vackert; det är därför de står på scen i en Mozartopera. Några estetiska beslut är dock svårbegripliga: varför rr till exempel Ferrando klädd som en blandning mellan Dame Edna och en skolpojke på 40-talet som hemlig förförare?

Talang att glädjas åt

Det finns både sångtalang och komisk talang att glädjas åt. Caspar Engdahls vackert varma baryton är en njutning som Don Lorenzo och Elisabet Einarsdóttirs silverklara koloratur som trivs uppe i höjden tillhör kvällens höjdpunkter. Per Lindströms Ferrando har utmärkt timing och förmedlar sin bestörtning på ett vokalt trovärdigt sätt.

Kammarensemblen gör en stark insats med att bära en hel Mozartopera på fyra personers axlar. På det stora hela klarade Malmö Opera utmaningen att hitta en version av Cosi fan tutte som fungerar bra för dessa speciella lokaler och omständigheter. Publikens hunger efter kultur efter ökenvandringen gick inte att ta miste på.

FAKTA

Operarecension

Scen

Così fan tutti

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto: Lorenzo da Ponte

Översättning: Boel Adler

Kapellmästare: Elena Jordan

Regi: Jonas Österberg Nilsson

Scenografi: Annika Tosti

Kostym: Linn Wara

Ljus: Mira Svanberg

Medverkande: Elisabet Einarsdottir, Annie Fredriksson, Carl Ackerfeldt, Per Lindström, Kristine Nowlain, Caspar Engdahl

Premiär för Malmö operas turneföreställning på Trelleborgs församlingshem, lördag 12 september 2020

Kultur och nöje

Jan Lööf får hederspris

Jan Lööf. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Författaren och illustratören Jan Lööf får Göteborgs filmfestival nya barn- och ungdomsfestival Prismas hederspris.

"Som regissör, tecknare, skådespelare och musiker har han skapat oförglömliga figurer och halsbrytande historier. 'Skrotnisse och hans vänner', 'Felix' och 'Tårtan' har kittlat fantasin hos generationer av unga", säger filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg i ett pressmeddelande.

Lööf är den andra mottagaren av priset sedan Prisma startades förra året. Årets festival äger rum på Draken i Göteborg och på sju andra platser i Västra Götaland 22–26 oktober.

Årets invigningsfilm blir "Nelly Rapp – monsteragent" i regi av Amanda Adolfsson.

Kultur och nöje

Din trädgårds koloniala rötter

'Desert garden' från 2015 av konstnären Hanan Benammar ingår i Bildmuseets utställning 'Markkontroll'. Benammars installation är en protest mot hur ökenbefolkning och deras kunskap om växter åsidosätts av myndigheter. Pressbild.
Foto: Hanan Benammar
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den nya utställningen "Markkontroll" på Bildmuseet i Umeå visar hur vår relation till växter är historiskt färgad av västerländsk kolonialism och miljöförstöring.

Cocoxochitl kallade aztekerna den färgglada blomma som så småningom skulle föras till Europa och få namnet dahlia, namngiven efter Carl von Linnés lärjunge Anders Dahl.

I somras gick debatten varm om just Carl von Linné. Vissa menade att Linnés statyer borde rivas på grund av hans kategoriska uppdelning av mänskligheten i olika grupper. Andra menade att han var en svensk nationalskatt eller framhöll att anklagelserna om rasbiologi var överdrivna och byggde på missförstånd.

I utställningen "Markkontroll", som blandar fotografier och installationer med akvareller och ljudkonst, blir det åtminstone tydligt att Linnés sätt att hierarkisera och klassificera växter efter den "binominala nomenklaturen" raderade ut mycket av deras ursprung.

– Redan de tidiga naturexpeditionerna ville ju gärna uppkalla växter efter kända personer i väst, men från och med Carl von Linné och hans system var tanken ganska mycket att "städa bort det gamla". Ursprungliga namn och kunskaper skulle ge plats för det här logiska systemet som alla skulle kunna förstå, säger Sofia Johansson som är museiintendent på Bildmuseet i Umeå.

Asiatisk växt i Amazonas

Betydelsen av växternas historieomskrivning uppmärksammas bland annat i konstnärerna Hanan Benammar och Maria Thereza Alves verk. Alves har bidragit med skulpturer i brons föreställande frukter från jackfrukträdet trädet, som från början kommer från sydöstra Asien men fördes till Brasilien av portugisiska kolonisatörer. I dag har det ersatt ursprunglig flora i landets regnskogar.

Sofia Johansson hoppas att utställningen ska väcka tankar kring vem som haft makten att definiera växternas betydelse, och om den går att återerövra?

– Ursprungliga namn hade ofta att göra med användningsområden, som medicinska växter, födoämnen eller i magiska ritualer, berättar Sofia Johansson.

Imperiebyggande

Klassifikation är ett av tre teman i "Markkontroll". Utställningen utforskar även växter som handelsvara, och ger en historisk blick på de tidiga naturexpeditionerna från 1500-talet fram till 1700-talet när västvärlden hade kapplöpning i imperiebyggande och kolonialstaterna kartlade både växter och nya territorier.

– I efterfölje så ockuperade och plundrade man. Inom växthistoria finns många kopplingar till kolonialismen och allt som har med den att göra, som slaveri och triangelhandel, säger Sofia Johansson.

Utställningens enda svenska konstnär är Gerd Aurell. Hon har fokuserat på växternas koppling till politik och särskilt på hur skogsbruket på 1960-talet i norra Skandinavien använde växtgiftet hormoslyr som fick allvarliga konsekvenser för naturen.

– Det man ville bli av med var lövträd, eftersom det inte var lika lönsamt. Så fort man huggit ett kalhygge stack det upp lövträd som hindrade barrträden att komma upp. Resultatet är att det som i dag kallas "biologisk mångfald" har blivit kraftigt begränsad i de här områdena, och det är ganska stora områden vi pratar om, säger Sofia Johansson.

"Markkontroll" öppnar 27 september och pågår till 11 april nästa år.

Kristoffer Viita/TT

Maria Thereza Alves bronsskulptur 'When they come, flee, said my grandmother to my mother. When they come, flee, said mother to me' från 2014. Skulpturen föreställer jackfrukten som fördes från Asien till Brasilien av portugisiska kolonisatörer. Pressbild.
Maria Thereza Alves bronsskulptur "When they come, flee, said my grandmother to my mother. When they come, flee, said mother to me" från 2014. Skulpturen föreställer jackfrukten som fördes från Asien till Brasilien av portugisiska kolonisatörer. Pressbild.
Foto: Umeå Bildmuseum
Céline Condorellis verk 'Zanzibar 1:10' från 2018 ställer frågor kring 'det vilda och det tämjda', samt vad som händer när växter förflyttas inomhus för att bli dekoration. Pressbild.
Céline Condorellis verk "Zanzibar 1:10" från 2018 ställer frågor kring "det vilda och det tämjda", samt vad som händer när växter förflyttas inomhus för att bli dekoration. Pressbild.
Foto: Doyun Kim

Kultur och nöje

Jovan Radomir leder "Go'kväll"

Jovan Radomir. Arkivbild.
Foto: CHRISTINE OLSSON / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

SVT-hallåan, programledaren och författaren Jovan Radomir blir ny programledare i "Go'kväll", skriver Aftonbladet.

– Det känns verkligen jätteroligt, framför allt är det kul att jobba med sådana otroliga proffs. Det är en varm och skön känsla, man känner sig trygg, säger han till tidningen.

Radomir ansluter till programledarna Beppe Starbrink, Pia Conde, Sofia Rågenklint och Linda Olofsson. Förstärkningen kommer efter att kollegan Inger Ljung Olsson drabbades av en stroke i somras.

Jovan Radomir sänder sitt första program 30 september.

Kultur och nöje

P3:s klubbkoncept i coronasäkrad version

Kodjo Akolor kommer att finnas i Jönköping under premiären av årets 'P3 Älskar'. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

I rådande coronatider förvandlas P3:s klubbkoncept "P3 Älskar" i år till mindre evenemang på tre orter i landet, skriver kanalen i ett pressmeddelande. Arrangemanget har premiär i Jönköping den 1 oktober, vilket följs av Stockholm den 22 oktober för att avslutas i Karlstad den 5 november.

Årets version av "P3 Älskar" består av mindre spelningar, publikmöten och livepoddar – allt i ett coronasäkrat upplägg, utlovar kanalen.

På plats i Jönköping finns bland andra P3:s Kodjo Akolor och Ayan Jamal – samt artisterna Molly Hammar, Ricky Rich, Hanna Järver och Myra Granberg, och publiken kan följa "P3 Älskar" live i radio och i sociala medier.

– Jag ser fram emot att äntligen få träffa ett begränsat antal lyssnare. Kommer bli hur fett som helst. Vi ses där, säger Kodjo Akolor, som kommer att vara på plats i Jönköping redan när frukostsessionen drar igång strax efter klockan sju den 1 oktober.

På livekonserterna finns 20 sittande publikplatser och artisterna får bjuda in sina lokala fans. Livepoddar och möten med personer bakom P3:s poddar går under rubriken "Podd & Pizza" – där de 20 personer som bjudits in även bjuds på pizza.

Kultur och nöje

Hårda regler ska göra Bafta mer inkluderande

Regissören Bong Joon Ho var den enda icke-vite som nominerades för bästa regi vid årets gala, för 'parasit'. Det priset fick han inte, men väl två statyetter för bästa utländska film och bästa manus.
Foto: Joel C Ryan/Invision/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Fler nominerade, fler icke-vita och obligatorisk utbildning i medvetet tänkande.
Det ska få den brittiska Bafta-akademin och dess priser att i större grad spegla samhället.
– Vad vi försöker göra är att få i ordning vårt hus och städa upp vår sida av gatan, säger Baftas ordförande Krishnendu Majumdar.

Bafta ska bli mer inkluderande.

Den brittiska film- och tv-akademin – som varje år delar ut Storbritanniens motsvarighet till Oscars- och Emmypriserna – ska göra genomgripande förändringar i sina regler och dessutom bjuda in tusen nya medlemmar från underrepresenterade grupper.

Totalt 120 förändringar har presenterats på Baftas hemsida. Några av de största innebär att nomineringsprocessen till akademins stora gala går från två till tre steg. För bästa film betyder det att 15 filmer först tas fram i en längre lista, som sedan krymps till fem.

Kurs i medvetet tänkande

För skådespelar- och regipriserna blir det nu sex nominerade i slutfasen, i stället för fem. På regisidan kommer 20 namn placeras i den långa listan, hälften av dem ska vara kvinnor. Däremot skrotas idén om könsneutrala skådespelarpriser.

– Hur säkra kan vi vara på att vi då får en väsentlig del kvinnliga nominerade? Om en tittar på antalet roller och ser på hur många det finns för män respektive kvinnor så är det galet, säger Marc Samuelson, chef för Baftas filmavdelning, till The Guardian.

Men det är inte bara nomineringsprocessen som ska förändras, alla nuvarande 6 700 medlemmar kommer att få svara på frågor om representation och hur de själva identifierar sig. Och för att få rösta om priserna måste de dels se 15 utvalda filmer och gå en kurs i "träning för medvetet röstande".

– Vi måste vara en spegling av samhället, inte filmindustrin. Det är viktigt, för industrin är inte tillräckligt bra (på representation) just nu, säger Baftas ordförande Krishnendu Majumdar, som tillträdde i juni, till The Guardian.

– Vad vi försöker göra är att få i ordning vårt hus och städa upp vår sida av gatan, säger Majumdar, som tillträdde i juni och då blev den förste icke-vite ordförande för organisationen.

Ska inte bli politisk

Till The Times säger han att han förstår vissa medlemmars oro över att akademin har blivit för politisk, men lovar att Bafta som organisation inte ska stödja politiska grupper som Black lives matter-rörelsen.

Åtgärderna kommer efter den skarpa kritik som riktades mot akademin i vintras, när årets nominerade till filmgalan presenterades och 20 av 20 nominerade skådespelare var vita och samtliga nominerade i regiklassen var män.

Liknande kritik har kritats mot Oscarsakademin. Den galan presenterade tidigare i september nya mångfaldskrav för de filmer som kan nomineras till bästa film.

Baftas nya regler ska gälla från och med nu och kommer alltså att märkas redan vid nästa års gala, som hålls den 11 april.

Martin Yngve/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Awise

Aktiviteten på svenska spelsajter har ökat under 2020

Awise Den 2 juli i år så infördes några nya spelrestriktioner för svenskar (läs mer om vad det innebär här) när det kommer till att spela casino online. Förändringarna begränsar alla konsumenters spelande och förslaget kom från Spelinspektionen i våras när man upptäckte en ökad konsumtion av spel på casino online. Under perioden då spelen ökade som mest var också då det fanns som minst utbud av odds, så en teori till den starka höjningen av aktivitet kan bero på att fler sportspelare testade på att spela på casino istället.

De svenska casinon som innehar den svenska licensen kan med andra ord inte marknadsföra sig unikt, utan de nya restriktionerna omfattar alla svenska spelbolag. Det har varit blandade reaktioner på de nya restriktionerna, men det lugnande beskedet är att det enbart kommer att gälla under 2020 och sedan förväntas spelmarknaden för svenskar vara som innan. Det vill säga en bonus för första insättning och valfria spelbegränsningar. Som det ser ut nu så får de svenska spelbolagen enbart erbjuda 100 kr i insättningsbonus och alla konton har en obligatorisk spelgräns på 5000 kr/vecka.

De landbaserade casinona har det däremot inte lika lätt. Sveriges första casino Cosmopol i Sundsvall meddelade nyligen att de hotas av nedläggning. Detta är dock inte spikat ännu, så vi får hoppas att vi får bevara alla våra landbaserade casinon öppna, så att det enkelt går att variera spel mellan spel online och att besöka Cosmopol i någon av de större städerna.

Spelmönstret bland svenskar har förändrats stort

Tidigare innan den svenska licensen infördes så var det vanligt att spelare valde att spela på ett och samma spelbolag för att kunna ta del av lojalitetsbonusar och kampanjer. Idag ser spelmarknaden helt annorlunda ut. Idag väljer många av spelarna att sätta in på nya spelsajter (hitta nya casinon att spela på via Bennycasino) varje gång de sätter in pengar för att kunna ta del av välkomstbonusen på spelsajten i fråga och få mer att spela för. Ruljansen på den olika svenska casinona har därför varit varierande med få återkommande spelare.

Bara sedan den 1 januari 2019 så ser spelmönstret helt annorlunda ut och många frågar sig om det kommer att vara lika populärt att spela online casino som det är nu, om några år? Generellt sett så verkar svenskarna föredra att spela med bonusar, hellre än utan. Även tidigare innan bonusspel begränsades så kunde man se ett tydligt mönster i deltagandet av kampanjer och erbjudanden som erbjöd spelarna mer att spela för.

När det kommer till smidigheten på de olika casinona så har det däremot blivit otroligt mycket bättre. Idag kan du spela casino online och verifiera dig med bankID, vilket har lättat på trycket gällande tiden det tar att få sina uttag in på kontot efter en vinst. Branschen utvecklas ständigt och förhoppningsvis så får vi mer passande spelregler under 2021 som många svenskar efterfrågar.

Kultur och nöje

Flams advokat: Genomtänkt skapandeprocess

Komikern Aron Flam är åtalad för upphovsrättsbrott. Arkivbild.
Foto: Vidar Ruud/NTB/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Komikern Aron Flam och Beredskapsmuseet möttes under torsdagen i Stockholm tingsrätt för att göra upp i ”En svensk tiger”-striden.
– Han berättade utförligt om hur han har tänkt och jobbat – det här är en genomtänkt skapandeprocess, säger Aron Flams advokat Monique Wadsted till TT.

Under torsdagen inleddes huvudförhandlingen i målet i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Rättegången handlar om Aron Flams parodiska version av "En svensk tiger". Symbolen är upphovsrättsskyddad och motpart i målet är Beredskapsmuseet, som äger rättigheterna.

"Genomtänkt skapandeprocess"

Monique Wadsted, Flams advokat, säger i en kommentar till TT att Aron Flam under dagen utförligt berättat om hur han har tänkt och jobbat.

– Man förstår att det inte handlar om att han har kastat ur sig några hafsverk – det här är en genomtänkt skapandeprocess.

Enligt Wadsted har det också varit viktigt att beskriva att Bertil Almqvist själv var en satiriker som använde svastikor för att beskriva tystnadskultur och censur.

– Efter att ha forskat mycket har jag kommit fram till att han och Aron Flam var ganska lika. De är båda personer som inte gillar auktoriteter och som menar att det finns företeelser som bör gycklas ihjäl, säger hon.

"Upphovsrättsbrott"

Marie Andrée, ombud och medgrundare av Beredskapsmuseet, yrkar på ett skadestånd på sammanlagt 1,5 miljoner kronor, fördelat mellan museet och Bertil Almqvist dotter. Hon yrkar även på att Aron Flam förbjuds att använda verket i samtliga av sina kanaler.

Bilden av den blågula tigern är ursprungligen skapad av Bertil Almqvist och användes i en reklamkampanj för Statens informationsstyrelse under andra världskriget. I Flams version bär tigern en armbindel med ett hakkors samt gör Hitlerhälsning. Hans advokat Monique Wadsted menar att det inte rör sig om upphovsrättsbrott.

– Det här målet handlar om användning av en symbol för satir och samhällskritik – och satir och samhällskritik är yttrandefrihetens innersta kärna. Staten ska inte åtala sådant som ligger inom yttrandefrihetens innersta kärna, säger hon.

Publicerat på internet

Brottet har enligt åklagare David Ludvigsson begåtts genom ett antal bilder publicerade mellan 2017 och 2020 i sociala medier, på Aron Flams hemsida och på omslaget till Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger".

De första bilderna som publicerades på sociala medier föreställde tigern i sin ursprungsform. Efter att Beredskapsmuseet kontaktat Flam och hotat med rättsliga åtgärder togs varianten fram där tigern bär hakkors och gör Hitlerhälsning.

– Sammanfattningsvis är det både användandet av bilden i sin ursprungliga form, samt i förändrad form som jag vill pröva om de utgör upphovsrättsintrång, säger David Ludvigsson, enligt DN.

Böckerna beslagtogs

I juni beslagtogs den tredje upplagan av Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger" på 2 282 exemplar, där komikerns version av tigern pryder förstasidan.

I augusti beslutade Patent- och marknadsöverdomstolen att häva beslaget av boken, med motiveringen att åklagaren vid tidpunkten inte presenterat tillräckligt med underlag kring det påstådda upphovsrättsintrånget för att ett beslag skulle vara befogat.

Dom i målet meddelas den 9 oktober, klockan 11.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: "En svensk tiger"-striden

I juni 2020 beslagtogs den tredje upplagan av Aron Flams bok "Det här är en svensk tiger" av polis, i samband med utredningen om upphovsrättsbrott.

Aron Flam åtalades för upphovsrättsbrott den 17 juli, där han enligt åtalet ”med uppsåt eller av grov oaktsamhet gjort intrång i upphovsrätten”.

Två dagar efter åtalet gjorde komikern en ny version av bilden, där tigern i stället bär fångdräkt och davidsstjärna, och har en boja runt ena baktassen. Bilden publicerades i samband med en gräsrotskampanj, där Aron Flam söker ekonomiskt stöd för eventuellt skadestånd, rättegångskostnader och uteblivna intäkter.

Beredskapsmuseet som äger rättigheterna till "En svensk tiger", yrkade även på ett så kallat interimistiskt vitesförbud, vilket skulle ha inneburit att Flam skulle förbjudas att förfoga över verket och använda dess titel fram till målet är avgjort. Aron Flam bestred museets yrkande, som senare också avslogs av Patent- och marknadsdomstolen.

I augusti beslutade Patent- och marknadsöverdomstolen att häva beslaget av boken, med motiveringen att åklagaren vid tidpunkten inte presenterat tillräckligt med underlag kring det påstådda upphovsrättsintrånget för att ett beslag ska vara befogat.

I september valde Högsta domstolen att inte pröva frågan om ett så kallat interimistiskt vitesförbud, vilket innebär att Aron Flam får fortsätta att använda sig av symbolen till dess att upphovsrättsmålet är avgjort.

Kultur och nöje

”Kan jag så kan alla andra”

Mattias Nederman från Skurup.
Foto: Magnus Ragnvid
Kultur och nöje
IDOL Tusentals sökande som gallrades ut till 22 kandidater som slutligen blev 13 idoler. För en vecka sedan avgjordes det vilka som knep de åtråvärda platserna i årets Idol. En av dem är 26-årige Mattias Nederman från Skurup som just nu svävar på moln - och gör sig redo för den första fredagsfinalen.

– Tänk dig att du åker berg- och dalbana, men att du bara åker den bästa biten hela tiden, loopen alltså, precis så känns det, skrattar Mattias Nederman.

För en vecka sedan stod det klart att han och även de två andra skåningarna Niklas Hultberg från Helsingborg och Paulina Pancenkov från Bjuv, faktiskt fick varsin plats i höstens Idol. Något som fortfarande inte har sjunkit in hos Mattias. Men lever man sin dröm är det inte så konstigt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Filmfredag

Unika Antebellum kör sitt eget lopp

Antebellum
Foto: Matt Kennedy
Kultur och nöje
Film/recension Roland Klinteberg har sett skräck/drama-filmen Antebellum.

Om man reser i den amerikanska södern är det två saker som direkt slår besökaren. Det är artigheten och stoltheten över sin historia.Stoltheten gäller både sådant som motiverar stolthet och sådant som vi nog hade talat tyst om här hemma.

Det är ingen tillfällighet att regissörerna Gerard Bush och Christopher Renz i slutscenerna av sin skräck-dramafilmen Antebellum riktar kameran mot en staty av General Robert E. Lee, söderns mest namnkunnige general under amerikanska inbördeskriget. I Europa talar man i dag mycket om att jämna statyer med marken men i södern vore det helgerån för många att välta Lee.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL