Annons

Handelsbankens samhällsansvar ifrågasätts

Handelsbanken bör ta ett ansvar för de kunder som nu får svårare att sköta sina banktjänster när nästan 200 fysiska kontor försvinner, anser Eva Eriksson vid SPF Seniorerna
– Det är en stor samhällsfråga hur man ska ge medborgarna möjlighet att delta i det digitala samhället.
Publicerad 16 september 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna.
Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna.Foto: Tomas Södergren

Konsekvenserna för de som redan har svårt att utföra sina banktjänster digitalt blir många när Handelsbanken nu ska lägga ner 180 av sina 380 kontor fram till år 2021. Det anser företrädare för flera organisationer som TT talat med.

– Det finns en grupp i samhället som inte har möjligheter till digitala system och blir alldeles utanför. I det här fallet innebär det att man inte kan sköta sina bankärenden, säger Eva Eriksson, förbundsordförande vid SPF Seniorerna.

Annons

Hon ser gärna att Handelsbanken tar kontakt med pensionärs- och seniorföreningar som SPF för att diskutera en lösning på digitaliseringsfrågan – som påverkar många äldre som inte alltid är digitala i samma omfattning som bankens yngre kunder.

– Om man i politiken har en inriktning mot ett digitalt samhälle och det är det som gör att det blir lönsamhet i den typen av serviceföretag så måste man ta ett ansvar och fundera på hur man ska ge medborgarna i Sverige möjlighet att delta i det här digitala samhället, säger Eva Eriksson.

"Gått väldigt snabbt"

Kicki Westerståhl är chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå som ger vägledning i bankärenden och ofta tar emot samtal från kunder som sköter sina bankärenden via kontor snarare än digitalt.

– Vi får samtal från konsumenter som redan upplever att det här är svårt, när kontorsnätet minskat och man kanske inte har sin egen bank på orten där man bor, säger Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå som ger vägledning i bankärenden. 

TT: Vad innebär Handelsbankens nedläggning av kontor för dem?

– För de personerna så kommer situationen att bli svårare om de inte har ett kontor att gå till. Är de inte digitala så kommer de att ha svårare att sköta sina vanliga banktjänster, säger Kicki Westerståhl.

Hon kan inte kommentera om Handelsbanken gör rätt eller fel som lägger om sin verksamhet och satsar digitalt men efterlyser, liksom Eva Eriksson, att samhället tar ett ansvar för de som inte klarar av det digitala.  

– Vår upplevelse är att digitaliseringen gått väldigt snabbt i Sverige och kanske lite snabbare än vad många klarat av att följa med av olika skäl. Då ser vi att man inte riktigt säkerställer att de här grupperna hänger med, säger hon. 

"Tar inte sitt samhällsansvar"

Björn Eriksson, talesperson för Kontantupproret, kommenterar beskedet via mejl och säger att "fungerade betaltjänster är en grundläggande rättighet för alla, även för de som står utanför det digitala samhället".

"Handelsbanken visar återigen att man inte tar sitt samhällsansvar på allvar. De fortsätter att minska på fysiska banktjänster trots att det går tvärt emot riksdagen och regeringens linje."

Annons

Anna Hansson/TT

Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Arkivbild.
Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Arkivbild.Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons