Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Proppen drogs ur sladdlösa elbilen Tulip

Premiärvisningen i Tours 1995. Fräck design, ljudlös gång och ett smart system som var tänkt att göra bilen lättillgänglig och effektivt använd.
Foto: Rolf Gildenlöw
Motor
Motor Elbilen kunde laddas utan sladd, men kom inte längre än till försöksstadiet. Tulip blev en tulipanaros.
– Vi var långt före vår tid, säger Hervé Charpentier som i dag vårdar de kvarvarande bilarna.
Nu är det 25 år sedan projektet invigdes i franska Tours.
PREMIUM

Tulip betyder tulpan och var namnet på ett för tiden smått revolutionerande projekt hos franska Peugeot-Citroën. Med samma namn som en blomma anspelade man förstås på projektets miljövänlighet, även om det var en förkortning av Transport Urbain Libre Individuel et Public – fritt översatt ”offentlig och privat självtransport”.

Det verkligt intressanta med Tulip var faktiskt inte själva bilen, även om man så här i efterhand kan tycka det. Snarare var det systemet runt omkring som var spännande, rent utav fyllt av spänning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Vintern betyder viltolyckor

Viltolyckor med rådjur ökar mest.
Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT
Motor
Skåne
Motor Vid den här tiden på året sker en viltolycka var sjätte minut, dygnet runt, någonstans i Sverige.
– Vi har sett en ökning av dessa olyckor under flera år och trenden verkar tyvärr fortsätta, säger motorexperten Johan Granholm på försäkringsbolaget If.
PREMIUM

Kyla, mörker och vilda djur. I fjol inträffade 65 000 viltolyckor i Sverige – och de allra flesta sker på hösten och vintern.

– Det som ökar mest är olyckorna med rådjur. De står för nästan tre fjärdedelar av viltolyckorna. Det beror på att rådjursstammen ökar på många håll i landet samtidigt som det blir fler bilar på vägarna, säger Johan Granholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Tango för två när Audi bjuder upp

En bensinmotor och en elmotor bjuder upp till dans i Audis tangoröda och laddbara TFSIe. Men pass upp för prislappen – den kan få vem som helst att missa grundstegen.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature It takes two to tango. I det här fallet handlar det om en bensin- och en elmotor som får det att svänga under huven på vår dansanta Audi A6 Avant. Oftast i fyrtakt. Fast prislappen går i moll.
PREMIUM

Redan i våras lanserades Audi A6 som laddhybrid, med en fyrcylindrig bensinmotor och en synkron elmotor, men då bara som fyradörrars sedan. Det är först nu som kombiversionen Avant får tillgång till den här drivlinan. Som i sin tur är hämtad från laddbara Audi Q5. Så modellbeteckningen blir 55 TFSIe.

Till skillnad från hybrid-kusinerna VW Passat GTE och Skoda Superb iV är laddbara Audi A6 fyrhjulsdriven. Det är delvis förklaringen till att den har en saftig prislapp. Då ingår inte ens den tangoröda (jo, den heter så) lacken. Fast mera märkligt är att inte heller eluppvärmda och infällbara ytterbackspeglar är standard. Sniket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glorifierad P1800 firar jubileum

Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Skåne
Motor Volvos hittills enda serietillverkade sportbilsmodell fyller 60 år. Mats Westerman äger den första bilen som rullade ut från fabriken. han har renoverat pärlan som föddes i december 1960 – precis som han själv.
PREMIUM

Säg P1800 och de flesta i den äldre generationen tänker på "Helgonet". Den fartfyllda tv-serien med Roger Moore i huvudrollen. Låg med vackra linjer men egentligen ingen sportbil, utan mer en touringkärra.

En ung Pelle Pettersson, känd som designern av segelbåtar, ritade modellen som vann Volvochefens hjärta i konkurrens med andra prototyper ritade av rutinerade bildesigners i Italien. De första bilarna byggdes i England och Skottland och den som först anlände till Sverige i december för 60 år sedan har chassinummer 2.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Dags att planera för däckbyte

Nu ska vintersulorna monteras och sommarsandalerna förpassas till garderoben.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Motor
Nyheter
Motor På många håll i landet ska vintersulorna sättas på inför den bistra årstiden. Men vad räknas som vinterdäck? Trots att gummit kan vara märkt på rätt sätt är det inte säkert att de är ämnade för vinterkörning.
PREMIUM

Snö, is och kyla? Nja, kanske inte för tillfället, men man vet aldrig när kung Bore slår till. Och när han gör det blir flera bilister tagna på sängen – varje år, inte minst i landets södra och mellersta delar.

– Det finns många orsaker till att man skjuter på att sätta på vinterdäcken. Man kanske inte vill slita på dem, har inte tid eller helt enkelt inte orkar, säger Hans Norén, utredare hos Transportstyrelsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Personlig ekonomi under och efter Covid-19

Axofinans.se Den rådande pandemin har slagit hårt mot Sveriges ekonomi, med fallande tillväxt och en stigande arbetslöshet. För många är Coronaviruset främst associerat med dess ekonomiska inflytande, snarare än hälsokonsekvenserna som viruset medför. Detta är fullt förståeligt, eftersom pandemin krånglat till det finansiellt för svenskar runtom landet, och det kan vara svårt att förstå sig på hur man bör gå tillväga framöver gällande den personliga ekonomin. Det är viktigt att inte ta känslomässiga beslut baserat på dagssituationen – långsiktigt tänkande är det som kommer att rädda ekonomin, både under och efter Corona-eran.

Coronakrisen har medfört ekonomiska svårigheter globalt, och Sverige är inget undantag. Det kan vara svårt att veta hur man bör agera framöver gällande ens personliga ekonomi när hela världen befinner sig i krisläge. Det viktigaste att ha i åtanke är att denna kris kommer att nå sitt slut så småningom, trots att vägen framåt ser ut att bli längre än förväntat. Man bör därför inte ta några större finansiella beslut till följd av pandemin: pengar som investerats i aktier och dylikt bör lämnas ifred, tills dess att situationen stabiliserat sig.

Utöver det är det rekommenderat att ta väl hand om den personliga finansen, eftersom situationen kan komma att förvärras inom snar framtid. En andra våg verkar mer och mer möjlig, och kan medföra en stor ekonomisk nedgång för den svenska ekonomin – som förlitar sig främst på sin export. Det här är vad man bör fundera över gällande den personliga ekonomin både under och efter den nuvarande världssituationen.

Mindre företagsägare värst drabbade

De som drabbats hårdast ekonomiskt av Covid-19 är mindre företagsägare, särskilt de som arbetar inom turismbranschen. För sådana personer kan det vara svårt att finna en balans mellan företagets ekonomi och den personliga ekonomin. Det är viktigt att hålla dessa separat, och att se till att den personliga ekonomin håller sig stabil, även i de fall då företaget ter sig fallera.

Refinansiering av lån

Att försöka beta av flera lån samtidigt under en ekonomisk kris är inte lätt. Avbetalning av samtidiga lån innebär många olika minimibelopp att betala samt vanligtvis en högre än nödvändig ränta. Med en refinansiering av ens lån kan man samla alla sina tidigare lån på en och samma plats, och därmed få möjlighet till en lägre ränta samt lägre månadsbetalningar.

Detta innebär självklart mer pengar över i slutet på varje månad och en högre nivå av ekonomisk säkerhet. En refinansiering är ett särskilt attraktivt val för den som tidigare använt sig av lån där standarden är skyhöga räntor, exempelvis sms-lån. Sådana lån kan vara svåra att betala av inom en rimlig tidsram och kan innebära framtida problem med Kronofogden om man inte är försiktig.

Börssituationen som den ser ut idag är inte permanent

Turbulensen man kunnat observera hos aktiemarknaden på senare tid kan vara ångestgivande, men det innebär inte att man bör paniksälja. Det är bäst att vänta ut pandemin innan man rör sina aktier, eftersom marknaden eventuellt kommer stabilisera sig. Precis som med det mesta i finansvärlden, är det bäst att tänka långsiktigt, eftersom man annars riskerar förlora stora summor på sina tidigare investeringar.

En buffert gör stor skillnad

Går saker och ting snett i framtiden, är det viktigt att man inte hamnar i en situation där man måste låna pengar av familj och vänner för att klara sig. Att spara till en buffert är därför essentiellt för en säker privatekonomi. Vanligtvis räcker det med tre månadslöner för de flesta nödsituationer. Om inkomsten minskar eller man plötsligt blir av med arbetet, kan en sådan buffert lätta på stressen och bidra till en mildare övergångsperiod.

Många bäckar små gör en stor å

Privatekonomin under Covid-19 bör inte utsättas för drastiska åtgärder eller panikartade ekonomiska beslut. Små, men goda, finansiella val är allt som behövs för att säkerställa en god ekonomi både under pandemin men även framöver.

Sammanfattningsvis bör man fundera över följande för privatekonomin:

– En buffert. Slår nöden till behöver man ha pengar att tillgå tills dess att krisen är över.

– Omfinansiering. Flera mindre lån innebär högre utgifter per månad och kan leda till en nödssituation om ens privatekonomi försämras.

– Lämna investeringarna ifred. Situationen kommer att stabilisera sig så småningom, men det gäller att vara tålmodig.

Motor

En helt ny slags motorcykel

BMW R 1200 GS har ett system som växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil.
Foto: Michael Alschner/BMW Motorrad
Motor
Motor BMW R 80 G/S var en äventyrsmaskin som kunde köras på skiftande underlag och frakta både passagerare och packning. Sedan dess har GS förfinats, hängt med sin tid och varit klassledande. Nu fyller den tyska ikonen 40 år.
PREMIUM

Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.

Är den verkligen så bra?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Svensk el-egans till ett högt pris

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen 'grill' med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Motor
Motor Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
PREMIUM

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL