Annons

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
Publicerad 19 september 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.Foto: Pontus Lundahl/TT

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Annons

År 2010 satsade Peugeot på elbilen Ion som var en förklädd Mitsubishi. Bilen sålde dåligt och man kom högst ett par varv runt Paris men inte mycket längre. Ion lanserades i en tid då elbilarna fortfarande låg i sin linda. Det man inte visste då var att Tesla skulle komma att röra om i grytan bara några år senare.

I efterhand kan man tycka att Peugeot borde ha varit lika ihärdiga som Renault och Nissan. Men man fegade ur och fortsatte på det invanda spåret.

Pralin

Nu står e-208 i alla fall här som en färgsprakande pralin. Designen är rund, kaxig och retro. Jag startar elmotorn och smyger i väg. Tack och lov låter den inte som ett rymdskepp som sin franska rival. Men den direkta kraften är inte där. En lättnad infinner sig när jag förstår att ecoläget är aktiverat, det begränsar hästkrafterna från 136 till 82. I sportläget blir det roligare även om jag hade förväntat mig att 8,1 sekunder upp till hundra skulle kittla mer i magen. Den något strama fjädringen lyckas inte jämna ut stans kullerstenar, men rullkomforten är bättre än i Zoe och det är ingen tvekan om att Peugeot tillhör de mer kompetenta alternativen. I motorvägsfart hörs lite vindbrus och ljud från däck och transmission.

En bonus med bromsåtervinningen i elbilar är att de går att enpedalsköra. Motståndet är för svagt och själva bromseffekten, som kommer likt en ketchupeffekt, känns inte harmonisk. Inte heller styrkänslan är så vass som jag hade förväntat mig, det klonkar i ratten när man når ändlägena och kontakten med vägen är distanserad. Förhoppningsvis är detta bara tidiga missar som vittnar om att man har haft bråttom att nå ut.

Hög tekniknivå

Känslan av kvalitet finns där och tekniknivån är hög för en bil i småbilsklassen. Här finns gott om assistanssystem och givetvis autobroms. Dock är navigationen och programvaran för krångliga för att jag ska orka använda dem. Och om jag tycker de är knepiga vad kommer då inte min mamma att tycka? Jag kopplar hellre upp mig via Apple carplay och frågar Siri om vägen i stället för att bråka med en fransk uppfordrande pekskärm.

34 mil och 100 kW-snabbladdning indikerar trots allt att detta är en ambitiös satsning. Den främsta konkurrenten Renault Zoe har fem mil längre räckvidd än Peugeot men laddar å andra sidan bara hälften så snabbt. E-208 går att snabbladda till 80 procent på cirka 30 minuter. Motsvarande laddning för Zoe tar en timme och tio minuter. Räknar man ut total restid inklusive laddstopp kommer man alltså längre på kortare tid.

Personligen hade jag önskat lite mer känsla bakom ratten och låter därför beställningen dröja tills jag provkört nya ID 3. Prestandamässigt och prismässigt drar den bilen tveklöst det längsta strået med 42 mil räckvidd och ännu kraftigare snabbladdning om 125 kW till ett lägre pris. Volkswagen må också vara sena på bollen men de verkar fast beslutna om att visa var elbilsskåpet ska stå.

Julia Brzezinska/TT

Läcker design med retrovibbar till föregångaren Peugeot 205.
Läcker design med retrovibbar till föregångaren Peugeot 205.Foto: Pontus Lundahl/TT
Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel, filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.
Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel, filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.Foto: Pontus Lundahl/TT
Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel, filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.
Testbilen har den högsta utrustningsnivån GT. Där ingår bland annat 10-tums pekskärm, Alcantaraklädsel, filassistans, döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, skyltavläsning, nyckellöst startsystem och parkeringssensorer fram och bak.Foto: Pontus Lundahl/TT
I kupén är det hög kvalitetskänsla i knappar och vred. Peugeot envisas med rund och samtidigt kantig ratt som ligger i knät. Det är svårt att få till en körställning som gör att ratten inte skymmer mätartavlorna.
I kupén är det hög kvalitetskänsla i knappar och vred. Peugeot envisas med rund och samtidigt kantig ratt som ligger i knät. Det är svårt att få till en körställning som gör att ratten inte skymmer mätartavlorna.Foto: Pontus Lundahl/TT
Mätarinstrumenten är läckert återgivna i 3D-effekt, något som inte låter sig fångas bra på bild. Jag hade önskat mig mer detaljerad information, till och med en mobiltelefon kan återge hur mycket batteri som återstår i procent.
Mätarinstrumenten är läckert återgivna i 3D-effekt, något som inte låter sig fångas bra på bild. Jag hade önskat mig mer detaljerad information, till och med en mobiltelefon kan återge hur mycket batteri som återstår i procent.Foto: Pontus Lundahl/TT
Elbilar som Tesla och nya VW kan uppdatera sin programvara via internet, med e-208 krävs än så länge verkstadsbesök för sådana uppdateringar.
Elbilar som Tesla och nya VW kan uppdatera sin programvara via internet, med e-208 krävs än så länge verkstadsbesök för sådana uppdateringar.Foto: Pontus Lundahl/TT
Läcker och sportig design. Bakom tanklocket pluggar man in laddsladden.
Läcker och sportig design. Bakom tanklocket pluggar man in laddsladden.Foto: Pontus Lundahl/TT
Var ska man lägga laddkablarna? Många elbilar har en frunk som är ett utrymme i motorhuven men e-208 saknar det.
Var ska man lägga laddkablarna? Många elbilar har en frunk som är ett utrymme i motorhuven men e-208 saknar det.Foto: Pontus Lundahl/TT
Peugeot e-208 har synkron elmotor.
Peugeot e-208 har synkron elmotor.Foto: Pontus Lundahl/TT

Omdömen

Två konkurrenter

Peugeot e-208 GT Electric

Grundpris: 419 900 kronor, testbilen är 60 000 kronor dyrare.

Avdrag: 60 000 kr i miljöbilsbonus.

Förbrukning: 164 Wh/km.

Räckvidd: 34 mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 136 hästkrafter.

Max vridmoment: 260 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 50 kWh.

100 procent (11 kW): Fem timmar fyra minuter.

80 procent (100 kW): Cirka 30 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 455 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,05/1,74/1,43 meter.

Bagageutrymme: 265–309 liter.

0–100 km/tim: 8,1 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

Motor/växellåda +++ (3/5)

Len och snabb, men inte fullt så snabb som förväntat av en småbil med anor från kultbilen 205 GTI. Bromsåtervinningen är för klen och bilen går ej att enpedalsköra. Motorn passar faktiskt bättre i den stora suven e-2008.

Ekonomi/miljö ++++ (4/5)

Skatten är låg som för alla elbilar. Inga utsläpp om man tankar förnybar el. Elbilar är än så länge mycket dyrare än bilar med förbränningsmotorer men kräver å andra sidan mindre underhåll. Att snabbladda en elbil kostar i genomsnitt 1,50–3,50 kr per kWh, fullt batteri på stan kostar cirka 75–175 kronor.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Oslagbar och smidig stadsbil med konkurrenskraftig räckvidd. Fjädringen hade kunnat vara lite mjukare och styrningen lite mer empatisk, att det klonkar till i ändlägena känns inte alls premium.

Säkerhet ++++ (4/5)

Krocktestades och fick 4 av 5 i betyg av Euro NCAP. Fick ej högsta betyg främst för att kollisionsskyddet för människor utanför bilen inte fått full pott.

Helhet ++++ (4/5)

E-208 är en karismatisk småbil med läcker design och konkurrenskraftig räckvidd. Den laddar dubbelt så snabbt som de flesta konkurrenterna i segmentet. Ett mer användarvänligt multimediasystem, bättre bromsar och lite mer nerv i körkänslan samt ett förvaringsutrymme under motorhuven hade gett full poäng.

Renault Zoe Zen R 110 Z.E 50

Pris: 376 990 kronor. 108 hk. 225 Nm. Co2 0 gr/km. NoX 0 gr/km.

Räckvidd 39 mil (WLTP).

En storsäljare med uppdaterad design och teknik. Finns även med svagare effektuttag, lägre räckvidd och lägre pris. Snabbladdar hälften så snabbt som e-208 och saknar i skrivande stund autobroms. Fullt batteri med laddbox 11 kW tar sex timmar.

Volkswagen ID 3 58 kWh

Pris: 434 900 kronor. 204 hk. 310 Nm. Co2: 0 gr/km. NoX: 0 gr/km

Räckvidd 42 mil (WLTP).

Lanseringsmodellen har ett batteri på 58 kWh och 42 mil räckvidd. Samt förhöjd snabbladdning till 125 kW – övriga modeller kommer att få 100 kW. Både snabbare och billigare än e-208. Snabbladdas på exakt en halvtimme. Har roliga funktioner, som att bilen hälsar på dig när du närmar dig.

Renault Zoe Zen R 110 ZE 50.
Renault Zoe Zen R 110 ZE 50.Foto: Renault
Volkswagen ID 3 58 kWh.
Volkswagen ID 3 58 kWh.Foto: Volkswagen
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons