Motor

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
PREMIUM

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Proppen drogs ur sladdlösa elbilen Tulip

Premiärvisningen i Tours 1995. Fräck design, ljudlös gång och ett smart system som var tänkt att göra bilen lättillgänglig och effektivt använd.
Foto: Rolf Gildenlöw
Motor
Motor Elbilen kunde laddas utan sladd, men kom inte längre än till försöksstadiet. Tulip blev en tulipanaros.
– Vi var långt före vår tid, säger Hervé Charpentier som i dag vårdar de kvarvarande bilarna.
Nu är det 25 år sedan projektet invigdes i franska Tours.
PREMIUM

Tulip betyder tulpan och var namnet på ett för tiden smått revolutionerande projekt hos franska Peugeot-Citroën. Med samma namn som en blomma anspelade man förstås på projektets miljövänlighet, även om det var en förkortning av Transport Urbain Libre Individuel et Public – fritt översatt ”offentlig och privat självtransport”.

Det verkligt intressanta med Tulip var faktiskt inte själva bilen, även om man så här i efterhand kan tycka det. Snarare var det systemet runt omkring som var spännande, rent utav fyllt av spänning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Vintern betyder viltolyckor

Viltolyckor med rådjur ökar mest.
Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT
Motor
Skåne
Motor Vid den här tiden på året sker en viltolycka var sjätte minut, dygnet runt, någonstans i Sverige.
– Vi har sett en ökning av dessa olyckor under flera år och trenden verkar tyvärr fortsätta, säger motorexperten Johan Granholm på försäkringsbolaget If.
PREMIUM

Kyla, mörker och vilda djur. I fjol inträffade 65 000 viltolyckor i Sverige – och de allra flesta sker på hösten och vintern.

– Det som ökar mest är olyckorna med rådjur. De står för nästan tre fjärdedelar av viltolyckorna. Det beror på att rådjursstammen ökar på många håll i landet samtidigt som det blir fler bilar på vägarna, säger Johan Granholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Tango för två när Audi bjuder upp

En bensinmotor och en elmotor bjuder upp till dans i Audis tangoröda och laddbara TFSIe. Men pass upp för prislappen – den kan få vem som helst att missa grundstegen.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature It takes two to tango. I det här fallet handlar det om en bensin- och en elmotor som får det att svänga under huven på vår dansanta Audi A6 Avant. Oftast i fyrtakt. Fast prislappen går i moll.
PREMIUM

Redan i våras lanserades Audi A6 som laddhybrid, med en fyrcylindrig bensinmotor och en synkron elmotor, men då bara som fyradörrars sedan. Det är först nu som kombiversionen Avant får tillgång till den här drivlinan. Som i sin tur är hämtad från laddbara Audi Q5. Så modellbeteckningen blir 55 TFSIe.

Till skillnad från hybrid-kusinerna VW Passat GTE och Skoda Superb iV är laddbara Audi A6 fyrhjulsdriven. Det är delvis förklaringen till att den har en saftig prislapp. Då ingår inte ens den tangoröda (jo, den heter så) lacken. Fast mera märkligt är att inte heller eluppvärmda och infällbara ytterbackspeglar är standard. Sniket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glorifierad P1800 firar jubileum

Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Skåne
Motor Volvos hittills enda serietillverkade sportbilsmodell fyller 60 år. Mats Westerman äger den första bilen som rullade ut från fabriken. han har renoverat pärlan som föddes i december 1960 – precis som han själv.
PREMIUM

Säg P1800 och de flesta i den äldre generationen tänker på "Helgonet". Den fartfyllda tv-serien med Roger Moore i huvudrollen. Låg med vackra linjer men egentligen ingen sportbil, utan mer en touringkärra.

En ung Pelle Pettersson, känd som designern av segelbåtar, ritade modellen som vann Volvochefens hjärta i konkurrens med andra prototyper ritade av rutinerade bildesigners i Italien. De första bilarna byggdes i England och Skottland och den som först anlände till Sverige i december för 60 år sedan har chassinummer 2.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Dags att planera för däckbyte

Nu ska vintersulorna monteras och sommarsandalerna förpassas till garderoben.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Motor
Nyheter
Motor På många håll i landet ska vintersulorna sättas på inför den bistra årstiden. Men vad räknas som vinterdäck? Trots att gummit kan vara märkt på rätt sätt är det inte säkert att de är ämnade för vinterkörning.
PREMIUM

Snö, is och kyla? Nja, kanske inte för tillfället, men man vet aldrig när kung Bore slår till. Och när han gör det blir flera bilister tagna på sängen – varje år, inte minst i landets södra och mellersta delar.

– Det finns många orsaker till att man skjuter på att sätta på vinterdäcken. Man kanske inte vill slita på dem, har inte tid eller helt enkelt inte orkar, säger Hans Norén, utredare hos Transportstyrelsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinopro.se

Casino spel online nu jämfört med innan den nya spellagen - så har casinospelen förändrats

Casinopro.se I samband med utbrottet av den pandemi som just nu härjar, beslutades att göra vissa tillfälliga ändringar i den svenska spellagen. Dessa skulle i första hand gälla 2020 ut - men har nu förlängts till att gälla ytterligare ett halvår till.

Ändringarna har medfört ytterligare restriktioner i en redan sträng spellag, och rösterna kring ändringen har varit många. I denna artikel ska vi gå närmare in på skillnaderna i spellagen som den var innan ändringarna - och hur den ser ut nu.

Så såg spelen ut då

Innan ändringarna av den svenska spellagen stod det vart och ett spelbolag fritt att utforma sina bonusar i vilken storlek de ville. Varje spelbolag fick endast dela ut en enda bonus per spelare och licens - något som fortfarande gäller.

Denna fick dock vara hur stor som helst, och det var upp till spelbolaget att välja den maximala gränsen för denna.

Det innebar att många spelbolag konkurrerade med varandra genom att erbjuda så höga bonusar som möjligt - och många av dessa kunde vara på flera tusentals kronor.

Dessa bonusar kom i stort sett alltid tillsammans med omsättningskrav, och även om dessa varierade något låg kravet ofta runt 30-35 gånger. Detta kunde man med fördel försöka omsätta på någon av de lågvolatila slots som var väldigt populära tidigare.

Så ser spelen ut nu

I och med den nya - tillfälliga - spellagen, har vissa ändringar skett. Några av dessa är större än andra - och den allra mest utmärkande skillnaden är att en maxgräns om 100 kr införts på välkomstbonusar.

Inget spelbolag får alltså dela ut en bonus värd mer än 100 kronor - något som faktiskt medfört vissa positiva effekter för spelarna.

En positiv egenskap med de nya bonusarna är att många av dessa kommer utan krav på omsättning. Det innebär att de vinster du får när du spelar för din bonus får du behålla direkt.

Detta gör att spelare inte blir låsta till ett och samma casino på samma sätt - samtidigt som fler spelare tjänar bättre på dessa bonusar eftersom de inte riskerar att spela upp bonusen på grund av omsättningskrav innan de kan plocka ut den.

Eftersom trenden just nu verkar vara att släppa högvolatila slots är därmed det slopade omsättningskravet goda nyheter för de spelare som gillar att spela nya spel.

Mer om detta kan du läsa på sidan casinopro.se.

De största skillnaderna

De största skillnaderna i spellagen ligger framförallt i bonusarna, samt i de insättningsgränser som införts. Det är som spelare - åtminstone bonusmässigt - mer fördelaktigt att spela casino spel online nu jämfört med innan den nya spellagen. Så här har casinospelen förändrats:

Bonusarna som tidigare inte hade något tak, har nu fått ett maxtak om 100 kr per spelare och bonus

Insättningsgränserna som tidigare inte hade något tak, har nu fått ett maxtak om 5 000 kr per spelare

När det gäller skillnader på nysläppta spel är det kanske främst volatiliteten som skiljer, då den just nu främst är hög på de slots som släpps idag.

5 nya speltrender

Nya speltrender dyker upp hela tiden. Detta är för att vi spelare inte ska tröttna på spelandet - och naturligtvis uppskattar vi lite omväxling mellan varven.

Köp bonus feature - många casino spel har börjat med att erbjuda spelaren möjlighet att köpa sin väg direkt in i bonusspelet. Denna trend passar väldigt bra nu som många spelutvecklare verkar satsa främst på högvolatila spel - något som inte tilltalar alla spelare på grund av den ibland mycket långa väntetiden på vinster. Att köpa sin väg in i bonusspelet är förenat med en kostnad, vilket du inte är garanterad att ta igen i bonusspelet, även om chansen är stor. Hur stor summan för inköpet är varierar på spel och på hur mycket du satsar i varje spinn. Kostnaden brukar nämligen tas ut i ett visst antal gånger din insats - ofta runt 100 x insatsen.

Blitz spel - när du spelar med Blitz spel, eller i Blitz mode, spelar du samma slots som vanligt - men helt 6 gånger snabbare än normalt. Det är inte alla casinon som tillhandahåller detta spelsätt idag, utan det finns bara hos några få aktörer. Blitz mode är för dig som inte har tålamod att vänta när du spelar. Här ser du inte hjulen som snurrar som när du spelar på vanligt vis - istället ser du storleken på dina vinster som är samlade mitt på spelplanen, och dessa ändras i realtid i takt med att du vinner.

Megaways spel - något som kommit riktigt stort i det sista är megaways slots. Dessa ger dig långt fler vinstvägar än normalt, och det vanligaste antalet vinstlinjer megaways slotsen har är 117 649 stycken - även om det finns slots med både fler och färre vinstvägar. En annan rolig grej med just megaways slotsen är att de brukar innehålla kaskader, vilka ger dig möjligheten att vinna flera gånger på samma spinn.

Dagliga jackpottar - casino spel med dagliga jackpottar är en speltrend som många spelare älskar. Detta handlar om de progressiva jackpottarna som vi känner till på grund av dess enorma vinster, men som i gengäld ofta låter vänta flera månader på sig innan de faller ut. Dessa har nu fått en daglig motsvarighet, vilken fungerar tvingande och som måste falla ut innan en viss förutbestämd tid varje dag. Även om dessa inte kommer upp i samma enorma summor som de jackpottar som väntar flera månader innan utdelning, kan de ändå bli riktigt stora många gånger - och jackpottar över miljonen är inte ovanligt alls.

Omsättningsfria bonusar - bonusar utan krav på omsättning är den senaste trenden i casinovärlden, vilken blev riktigt stor när den svenska spellagen fick sin tillfälliga ändring. Dessa bonusar har funnits redan innan, men eftersom fokus för många aktörer då låg på större bonusar - något som är minst sagt ofördelaktigt för ett casino att låta vara omsättningsfritt - var de då väldigt ovanliga. Idag finner du dem hos vart och vartannat casino.

Motor

En helt ny slags motorcykel

BMW R 1200 GS har ett system som växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil.
Foto: Michael Alschner/BMW Motorrad
Motor
Motor BMW R 80 G/S var en äventyrsmaskin som kunde köras på skiftande underlag och frakta både passagerare och packning. Sedan dess har GS förfinats, hängt med sin tid och varit klassledande. Nu fyller den tyska ikonen 40 år.
PREMIUM

Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.

Är den verkligen så bra?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Svensk el-egans till ett högt pris

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen 'grill' med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Motor
Motor Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
PREMIUM

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL