Annons

Matten måste prioriteras

Opinion • Publicerad 25 september 2020 • Uppdaterad 24 november 2021

Malmö utmärker sig negativt med svaga mattekunskaper i grundskolan. Det är ett stort problem för individerna, staden och regionen. Men det finns åtgärder för att komma till rätta med situationen. Det skriver Henrik Appert och Arvid Gilljam, civilingenjörer och läromedelsutvecklare inom matematik.

Kunskaper i matematik har stor betydelse för många aspekter av människors liv, inte minst för fortsatt utbildning och karriärmöjligheter. Matematikkunskaper i en population är också viktigt ur ett samhällsperspektiv då dessa kunskaper får direkt påverkan på områden som digitaliseringen och innovation i samhället. Flera studier visar att kunskaper inom matematik är de kunskaper och förmågor som tydligast korrelerar med hur individen lyckas i framtiden. Därför är det viktigt att förutsättningar för goda matematikkunskaper etableras från grundskolan.

Annons

Hur ser det ut med kunskaperna om matematik i grundskolan och i Malmö specifikt? Det dystra svaret är att 25 procent av eleverna i Malmö fick underkänt i det nationella provet i matematik i årskurs 9 senast det gavs. Det kan jämföras med genomsnittet i Sverige som är 18 procent. I sex av skolorna i Malmö fick mindre än hälften av eleverna godkänt.

Matematik är det kärnämne i Sverige som har högst andel underkända elever. Elever som inte får godkänt i kärnämnen blir kraftigt begränsade vad gäller framtida studier och livsval. Studier visar att matematikresultaten är det ämne som har tydligast påverkan på hur individer lyckas i framtiden.

Slutsatsen är att något måste göras åt situationen med matteundervisning i Malmö. Annars riskerar regionen att halka efter vad gäller yrkesmöjligheter för kommande generationer och i förlängningen hotas både individers självkänsla och näringslivets utveckling.

För att förändra det här krävs ett ledarskap som prioriterar matematik och ser hur vi kan arbeta smartare inom undervisningen. För att komma i gång med den förändring som krävs har vi tre genomförbara förslag:

Starta utvecklingsprojekt för de skolor där matematikresultaten brister. I Malmö bör grundskolenämnden fokusera på skolor där mer än 30 procent får underkänt. Lär av de lyckade projekt som lärare är positiva till och som fungerat i andra kommuner.

Inför standardiserade avstämningsprov med hjälp av digitala verktyg. Regelbundna avstämningar med digitala verktyg innebär att lärare och rektorer kan utvärdera elevers kunskap löpande – och med möjlighet att sätta in rätt resurser när de behövs. Inte lång tid efter.

Kommuner och beslutsfattare följer resultat löpande. Med standardiserade avstämningar har Malmö möjlighet att se hur det går för elever på halvårsbasis, eller per kvartal. Med bättre underlag följer en bättre förståelse av vilka insatser som behövs och vilka som fungerar.

Det finns inte bara hårda argument, vad gäller ekonomi och samhällsutveckling, för att satsa på skolundervisningen i matematik utan även viktiga, mjuka värden. För många elever är matematik ett väldigt laddat ämne som innebär mycket ångest. Men genom en god grundförståelse kan denna ångest vändas till till något positivt när individer utvecklas och får bättre självkänsla.

Givetvis finns det en rad ytterligare insatser som behövs för att förbättra skolresultat, men ett första steg i en förändring är att mäta och förstå elevers kunskaper, för att sedan systematiskt kunna lyfta dem. Med rätt metoder kan vi vända den negativa trenden vad gäller matematik i Malmö och se till att alla elever får den matematikutbildning de förtjänar.

Henrik Appert,

Annons

civilingenjör och apputvecklare inom matematik

Arvid Gilljam,

civilingenjör och apputvecklare inom matematik

Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons