Motor

Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer.
Foto: Ia Wadendal
Motor
Motor Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider överraskar inte den tysta avfärden längre. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst. Fullhybriden Clio E-Tech är både kvick i kurvorna och har låga utsläpp.
PREMIUM

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det är en teknik utan laddkablar. Bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när foten trycker på bromspedalen.

"Dog-box"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glorifierad P1800 firar jubileum

Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Skåne
Motor Volvos hittills enda serietillverkade sportbilsmodell fyller 60 år. Mats Westerman äger den första bilen som rullade ut från fabriken. han har renoverat pärlan som föddes i december 1960 – precis som han själv.
PREMIUM

Säg P1800 och de flesta i den äldre generationen tänker på "Helgonet". Den fartfyllda tv-serien med Roger Moore i huvudrollen. Låg med vackra linjer men egentligen ingen sportbil, utan mer en touringkärra.

En ung Pelle Pettersson, känd som designern av segelbåtar, ritade modellen som vann Volvochefens hjärta i konkurrens med andra prototyper ritade av rutinerade bildesigners i Italien. De första bilarna byggdes i England och Skottland och den som först anlände till Sverige i december för 60 år sedan har chassinummer 2.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Dags att planera för däckbyte

Nu ska vintersulorna monteras och sommarsandalerna förpassas till garderoben.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Motor
Nyheter
Motor På många håll i landet ska vintersulorna sättas på inför den bistra årstiden. Men vad räknas som vinterdäck? Trots att gummit kan vara märkt på rätt sätt är det inte säkert att de är ämnade för vinterkörning.
PREMIUM

Snö, is och kyla? Nja, kanske inte för tillfället, men man vet aldrig när kung Bore slår till. Och när han gör det blir flera bilister tagna på sängen – varje år, inte minst i landets södra och mellersta delar.

– Det finns många orsaker till att man skjuter på att sätta på vinterdäcken. Man kanske inte vill slita på dem, har inte tid eller helt enkelt inte orkar, säger Hans Norén, utredare hos Transportstyrelsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En helt ny slags motorcykel

BMW R 1200 GS har ett system som växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil.
Foto: Michael Alschner/BMW Motorrad
Motor
Motor BMW R 80 G/S var en äventyrsmaskin som kunde köras på skiftande underlag och frakta både passagerare och packning. Sedan dess har GS förfinats, hängt med sin tid och varit klassledande. Nu fyller den tyska ikonen 40 år.
PREMIUM

Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.

Är den verkligen så bra?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Svensk el-egans till ett högt pris

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen 'grill' med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Motor
Motor Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
PREMIUM

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Minifinder.se

Ökade våldsbrott i Skåne - vad säger brottsstatistiken?

Minifinder Nano GPS personlarm - telefon och larm i ett!
Minifinder.se I hela Sverige så har våldsbrotten ökat markant de senaste åren och det är egentligen inte förrän efter ett par år man kan se trenderna.

Statistiken över brott kan dock variera lite från år till år, men när man ser över statistiken med ett par års överblick så har brotten stigit sakta men säkert. I Skåne kan vi också tydligt se den här trenden.

En orsak till ökningen tros också vara benägenheten till att anmäla brott. Däremot så har inte vården märkt av trenden när det kommer till behandling av offer som blivit utsatt för våldsbrott och i de regionerna kan man inte se några tecken alls på ökad utsatthet när det kommer till misshandel. Det betyder med andra ord att anmälningsbenägenheten har ökat. Att ökningen inte märks av inom vården tros bero till största del på att fler anmäler och att det inte är någon högre andel av misshandelsfallen som anmäls som är av det grövre slaget.

Skåne ligger 3:a på listan över anmälda våldsbrott i Sverige

Södermanlands län och Stockholms län ligger lite högre än vad Skåne gör när det kommer till anmälda våldsbrott per invånare. Att det ser ut på detta viset beror till stor del på att det är i dessa län som vi hittar Sverige tre största städer.

Statistiken säger dock att det dör mindre människor i våldsbrott och går i linje med vad sjukvården menar på, Detta innebär med andra ord att även om våldsbrotten har ökat, så har inte de fallen av grövre misshandel ökat och inte heller har ett högre antal dött till sviterna från våldsbrott. Det finns flera faktorer som tros spela in till varför vi kan se en ökning av våldsbrott i Sverige.

Detta kan du göra för att känna dig mer trygg:

– Om du har barn så är det bra om du låter barnet ha en telefon att ringa med och som du kan nå dem via. Du kan också använda en GPS Tracker, dessa gör att du alltid kan se var ditt barn befinner sig. Detta ger trygghet och säkerhet till barn och föräldrar.

– Ett överfallslarm är bra att ha i fickan på sin jacka (man ska absolut inte vara rädd i onödan, men de är otroligt effektiva eftersom att de hörs väldigt högt).

- Håll dig lugn! Även om våldsbrott ökar statistiskt sett så ökar inte dödsfall eller personskador, vilket betyder att våldsbrott har ofta någon bakomliggande orsak och är ofta relaterade till dispyter mellan kriminella.

– Många gånger sker våldsbrott i nära relationer där det kan vara svårt att ta sig bort. Om du befinner dig i en situation där du blir misshandlad i hemmet, så prata med någon och sök dig till hjälp. Det kan vara svårt att berätta om, men det finns alltid professionella människor du kan vända dig till för att få råd, stöd och hjälp att bli fri din situation Om du är utsatt för våld i nära relation så kan du kontakta Malmös kriscentrum.

- Ha alltid med dig din telefon ifall du skulle råka illa ut på något sätt, så att du alltid kan ringa och be om hjälp eller för att bara prata med någon som kan lugna dig om du är orolig.

Om du är med om ett våldsbrott, oavsett om det är en av familjens medlemmar som skadar dig eller om du blir illa behandlad av någon du inte känner sedan tidigare så är det viktigt att anmäla. Genom att anmäla vad du blivit utsatt för så står du automatiskt upp för alla andra som också blivit utsatta för våldsbrott.

Motor

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
PREMIUM

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

torNostalgikerna byggde sitt museum

'Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen', säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.
PREMIUM

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL