Annons

Glänsande pionjär på fyra hjul

Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
Publicerad 27 september 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.Foto: Anna Björe

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Annons

Helges dröm om en A-Ford förverkligades 2003. Han hade sett en annons om att den var till salu på västkusten i Sverige och när han var på en bussresa i trakten passade han på att kika på den. Ett åkeri i Mölndal hade ägt den och restaurerat den till dagens fina skick.

Helge slog till och körde senare hem den till Åland på trailer, i spöregn.

– Jag totalrenoverade motorn för två sedan och ett däck är bytt. Annars är den i princip i samma skick som då, säger Helge.

Den 20 december 1928 kom bilen i delar till Köpenhamn där den monterades före transport till Sverige. I Sverige satte man inte ihop amerikanska bilar förrän på 1930-talet.
Den 20 december 1928 kom bilen i delar till Köpenhamn där den monterades före transport till Sverige. I Sverige satte man inte ihop amerikanska bilar förrän på 1930-talet.Foto: Anna Björe

Vipparmar

Lacken blänker och jag frågar hur han kan hålla den så fin.

– Vanlig tvätt och så dammar jag av med dammvippan. Vaxat har jag bara gjort ett par gånger.

När vi ska ta några bilder håller han på att bli påkörd av en bil ute på stora vägen när han ska svänga vänster. På A-Fordarna fanns ursprungligen inga körriktningsvisare – i USA visade man körriktning genom att räcka ut armen. På Helges bil finns i stället vipparmar som fälls ut och visar vilket håll man ska svänga. Alla bilister uppmärksammar inte det.

– Min bil har också två bakljus, mot ett i original. Bilen monterades ihop i Danmark där det var högertrafik och bakljuset satt därför på vänster sida. Men i Sverige var det vänstertrafik och då fick den ett bakljus även på höger sida.

Dubbeltrampa

Att den skulle vara svår att stjäla beror på att det är knepigt att köra en så här gammal bil. Du måste dubbeltrampa om du ska du växla, till exempel. Men motorn spinner som en katt när vi är på besök.

– Den går fantastiskt fint. Jag kör 70 till 80 mil med den varje år och det mår den bra av.

På A-Ford satt bromstrummor av plåt men de blir upphettade när man kör, så Helge bytte till järn. Han köpte ett par från USA och de kostade runt 2 500 kronor.

Annons

Det finns rätt många A-Fordar på Åland – vad beror det på?

– Vi saltar inte vägarna och plåten i de gamla bilarna är av bra kvalitet. Det var ren malm i metallen då. Gjordes bilar i dag av samma material skulle de inte få sälja några nya bilar, säger Helge.

Anna Björe/TT

Klenoden tar plats i garaget. Den 20 december 1928 kom bilen i delar till Köpenhamn där den monterades före transport till Sverige. I Sverige satte man inte ihop amerikanska bilar förrän på 1930-talet.
Klenoden tar plats i garaget. Den 20 december 1928 kom bilen i delar till Köpenhamn där den monterades före transport till Sverige. I Sverige satte man inte ihop amerikanska bilar förrän på 1930-talet.Foto: Anna Björe
A-Ford

+Tillverkades mellan 1927 och 1931.

+4-cylindrig 3,4 liters motor med 40 hk.

+Är utrustad med mekaniska bromsar.

+Har handreglage under ratten som motorn fintrimmas med.

A-Fordens motor.
A-Fordens motor.Foto: Anna Björe
Startnyckeln sitter alltid i.
Startnyckeln sitter alltid i.Foto: Anna Björe
Kupén i Helges bil.
Kupén i Helges bil.Foto: Anna Björe
I bilarnas barndom

Ford Quadricycle lanserades i juni 1896 och var Henry Fords första bil. Bilen hade många cykeldelar och fyra hästkrafter. Tolv år senare kom T-Ford, en fyrcylindrig bil med 21 hästkrafter som tillverkades enligt löpande bandet-principen. Den såldes i 15 miljoner exemplar under 19 år. Modellen A-Ford började tillverkas 1927 och säljas året därpå.

Källa: Ny teknik.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons