Motor

En helt ny slags motorcykel

BMW R 1200 GS har ett system som växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil.
Foto: Michael Alschner/BMW Motorrad
Motor
Motor BMW R 80 G/S var en äventyrsmaskin som kunde köras på skiftande underlag och frakta både passagerare och packning. Sedan dess har GS förfinats, hängt med sin tid och varit klassledande. Nu fyller den tyska ikonen 40 år.
PREMIUM

Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.

Är den verkligen så bra?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Proppen drogs ur sladdlösa elbilen Tulip

Premiärvisningen i Tours 1995. Fräck design, ljudlös gång och ett smart system som var tänkt att göra bilen lättillgänglig och effektivt använd.
Foto: Rolf Gildenlöw
Motor
Motor Elbilen kunde laddas utan sladd, men kom inte längre än till försöksstadiet. Tulip blev en tulipanaros.
– Vi var långt före vår tid, säger Hervé Charpentier som i dag vårdar de kvarvarande bilarna.
Nu är det 25 år sedan projektet invigdes i franska Tours.
PREMIUM

Tulip betyder tulpan och var namnet på ett för tiden smått revolutionerande projekt hos franska Peugeot-Citroën. Med samma namn som en blomma anspelade man förstås på projektets miljövänlighet, även om det var en förkortning av Transport Urbain Libre Individuel et Public – fritt översatt ”offentlig och privat självtransport”.

Det verkligt intressanta med Tulip var faktiskt inte själva bilen, även om man så här i efterhand kan tycka det. Snarare var det systemet runt omkring som var spännande, rent utav fyllt av spänning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Vintern betyder viltolyckor

Viltolyckor med rådjur ökar mest.
Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT
Motor
Skåne
Motor Vid den här tiden på året sker en viltolycka var sjätte minut, dygnet runt, någonstans i Sverige.
– Vi har sett en ökning av dessa olyckor under flera år och trenden verkar tyvärr fortsätta, säger motorexperten Johan Granholm på försäkringsbolaget If.
PREMIUM

Kyla, mörker och vilda djur. I fjol inträffade 65 000 viltolyckor i Sverige – och de allra flesta sker på hösten och vintern.

– Det som ökar mest är olyckorna med rådjur. De står för nästan tre fjärdedelar av viltolyckorna. Det beror på att rådjursstammen ökar på många håll i landet samtidigt som det blir fler bilar på vägarna, säger Johan Granholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Tango för två när Audi bjuder upp

En bensinmotor och en elmotor bjuder upp till dans i Audis tangoröda och laddbara TFSIe. Men pass upp för prislappen – den kan få vem som helst att missa grundstegen.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature It takes two to tango. I det här fallet handlar det om en bensin- och en elmotor som får det att svänga under huven på vår dansanta Audi A6 Avant. Oftast i fyrtakt. Fast prislappen går i moll.
PREMIUM

Redan i våras lanserades Audi A6 som laddhybrid, med en fyrcylindrig bensinmotor och en synkron elmotor, men då bara som fyradörrars sedan. Det är först nu som kombiversionen Avant får tillgång till den här drivlinan. Som i sin tur är hämtad från laddbara Audi Q5. Så modellbeteckningen blir 55 TFSIe.

Till skillnad från hybrid-kusinerna VW Passat GTE och Skoda Superb iV är laddbara Audi A6 fyrhjulsdriven. Det är delvis förklaringen till att den har en saftig prislapp. Då ingår inte ens den tangoröda (jo, den heter så) lacken. Fast mera märkligt är att inte heller eluppvärmda och infällbara ytterbackspeglar är standard. Sniket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glorifierad P1800 firar jubileum

Mats Westerman med sin röda Volvo P1800, det första exemplaret som rullade av fabriksbandet för snart 60 år sedan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Skåne
Motor Volvos hittills enda serietillverkade sportbilsmodell fyller 60 år. Mats Westerman äger den första bilen som rullade ut från fabriken. han har renoverat pärlan som föddes i december 1960 – precis som han själv.
PREMIUM

Säg P1800 och de flesta i den äldre generationen tänker på "Helgonet". Den fartfyllda tv-serien med Roger Moore i huvudrollen. Låg med vackra linjer men egentligen ingen sportbil, utan mer en touringkärra.

En ung Pelle Pettersson, känd som designern av segelbåtar, ritade modellen som vann Volvochefens hjärta i konkurrens med andra prototyper ritade av rutinerade bildesigners i Italien. De första bilarna byggdes i England och Skottland och den som först anlände till Sverige i december för 60 år sedan har chassinummer 2.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Dags att planera för däckbyte

Nu ska vintersulorna monteras och sommarsandalerna förpassas till garderoben.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Motor
Nyheter
Motor På många håll i landet ska vintersulorna sättas på inför den bistra årstiden. Men vad räknas som vinterdäck? Trots att gummit kan vara märkt på rätt sätt är det inte säkert att de är ämnade för vinterkörning.
PREMIUM

Snö, is och kyla? Nja, kanske inte för tillfället, men man vet aldrig när kung Bore slår till. Och när han gör det blir flera bilister tagna på sängen – varje år, inte minst i landets södra och mellersta delar.

– Det finns många orsaker till att man skjuter på att sätta på vinterdäcken. Man kanske inte vill slita på dem, har inte tid eller helt enkelt inte orkar, säger Hans Norén, utredare hos Transportstyrelsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Fortsatt hårt tryck på Spelinspektionen – 95 spelbolag beviljats licens

Casinofeber Nio månader efter nya spellagen och intresset är fortsatt skyhögt. 95 spelbolag har beviljats svenskt spellicens och tillsammans driver de närmare 200 spelsidor. Casinofeber hjälper dig att hitta aktören som passar dig allra bäst.

Få har missat den tillväxt som har skett på spelmarknaden sedan den nya spellagen infördes vid årsskiftet. Regeringens beslut om att släppa på sitt monopol i utbyte mot en spelskatt och krav på spellicens, förvånade nog många, men har alla redan visat sig vara ett smart och strategiskt drag.

Även om det låter motsägelsefullt har nämligen den svenska regeringen lyckats återta kontrollen över en svårkontrollerad marknad. Dessutom klirrar det fint i statskassan – en miljardjackpot för staten, som Svenska Dagbladet uttryckte det.

Att skaffa en spellicens är både kostsamt och kommer med en hel del skyldigheter. Bland annat måste spelbolagen värna om sina användares spelvanor och hantera alla personuppgifter med största varsamhet. Med spelskatten gör också staten miljarder i vinst.

Närmare 200 spelsidor på den svenska marknaden

Skeptiska röster trodde att regleringen skulle skrämma bort spelbolagen, men nu rapporterar Spelinspektionen att hela 95 spelbolag har beviljats spellicens sedan årsskiftet. De flesta av dessa driver dessutom mer än en spelsida. Totalt rör det sig om närmare 200 olika casinosidor att välja och vraka mellan.

Även om det är härligt med valfrihet, innebär också det enorma utbudet att det kan vara svårt att orientera sig och hitta den aktör som passar en allra bäst. Både när det kommer till erbjudanden och gränssnitt. För en stor del av spelnöjet ligger i att bruka en tjänst som känns rätt.

Casinofeber guidar dig

Hos jämförelsesidan Casinofeber.se hittar du den bästa listan över casinon på nätet. För att sammanställa listan har Casinofeber tagit hänsyn till variabler som: välkomstbonusar, spelutbud, användarnöjdhet och fördelaktiga tekniska lösningar.

I den sista kategorin hittar vi en rad funktioner som förbättrar användarupplevelsen. Exempelvis möjligheten att kunna legitimera sig direkt med hjälp av BankID istället för att behöva dela med sig av känsliga personuppgifter, och smidiga betallösningar som PayPal och Swish.

Förutom att det går snabbare att göra insättningar och uttag med den här typen av tredjepartstjänster, än vad en vanlig banktransaktion gör, så behöver man inte heller dela med sig av sina kontouppgifter. Något som fler och fler uppskattar.

Casinofeber ser också till att hela tiden hålla sina up to date, så att besökaren alltid kan känna sig trygg med att rekommendationerna är aktuella.

Spelintresset ser inte ut att minska och fler spelbolag kommer att dyka upp inom kort. Casinofeber hjälper dig att hålla dig uppdaterat och noterar dig så fort någon ny spännande aktör gör entré på den svenska spelmarknaden.

Motor

Svensk el-egans till ett högt pris

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen 'grill' med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Motor
Motor Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
PREMIUM

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer.
Foto: Ia Wadendal
Motor
Motor Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider överraskar inte den tysta avfärden längre. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst. Fullhybriden Clio E-Tech är både kvick i kurvorna och har låga utsläpp.
PREMIUM

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det är en teknik utan laddkablar. Bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när foten trycker på bromspedalen.

"Dog-box"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL