Annons

Sociala medier efter döden ofta olöst fråga

Efter döden finns den avlidnes sociala medier kvar. Anhöriga är ofta villrådiga inför hanteringen av de digitala kanalerna.
– Det är viktigt att lyfta detta innan döden, säger Ulf Lernéus vid Sveriges begravningsbyråers förbund.
Publicerad 30 oktober 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Under helgen kommer många människor att besöka minnesplatser, både fysiska och digitala. Arkivbild.
Under helgen kommer många människor att besöka minnesplatser, både fysiska och digitala. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

Under allhelgonahelgen kommer många människor att besöka gravplatser för att minnas sina nära och kära. Gravplatserna kan vara både fysiska och digitala.

– I den här branschen finns det ofta någon form av standard kring begravning, avsked och bortgång. Men det finns inte med sociala medier. Många gånger frågar folk "vad är det normala?", men det finns ingen given norm. Folk tycker väldigt olika, säger Dennis Rydgren, marknadschef på begravningsbyrån Lavendla.

Annons

Lavendla har i en rapport undersökt svenskars inställning till döden kopplat till sociala medier. I undersökningen, gjord av Ipsos Norm med 3 000 svarande i åldrarna 18–65 år, ville 30 procent att all deras närvaro i sociala medier skulle försvinna efter döden. Endast en tiondel ville att allt skulle finnas kvar, medan en dryg fjärdedel inte brydde sig om vad som skulle ske.

"Kan finnas böcker"

De senaste fem åren har Sveriges begravningsbyråers förbund erbjudit en tjänst för att hjälpa anhöriga att hantera bortgångnas konton på Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram. De flesta väljer att stänga ner kontona, även om de på många plattformar kan göras om till minneskonton.

– Det är en stor fråga eftersom de är osäkra på vad som finns där, med all chatthistorik och annat. De flesta törs inte ha kvar kontona. Men det kommer nog att förändras. Det kan ju ligga hela skrivna böcker eller musikstycken som någon har lämnat efter sig på nätet, säger Ulf Lernéus, förbundsdirektör på medlemsorganisationen.

Dödsannonser delas

I Lavendlas undersökning ansåg 36 procent av de svarande att det var lämpligt att dela en anhörigs bortgång i sociala medier, medan 30 procent ansåg det vara olämpligt.

Enligt Ulf Lernéus delas anhörigas bortgång i dag ganska ofta på sociala medier, som i många fall fungerar som ett forum för dödsannonser.

I undersökningen kunde 17 procent tänka sig att enbart ha en digital minnesplats på internet. Det kan möjligtvis tolkas som en låg siffra med tanke på hur populära dessa minnesplatser har blivit, speciellt under allhelgonahelgen.

– De är väldigt många och det är jättevanligt att de ligger kvar efter begravningen. Det är mycket aktivitet vid den bortgångnes födelsedag, dödsdag, jul och vid allhelgonahelgen. Nu är gravplatsen oerhört digital, säger Ulf Lernéus.

Annelie Scholz/TT

En persons sociala medier lever kvar även efter att hjärtat har slutat slå, om inte någon stänger ner dem eller gör om dem till digitala minnesplatser. Arkivbild.
En persons sociala medier lever kvar även efter att hjärtat har slutat slå, om inte någon stänger ner dem eller gör om dem till digitala minnesplatser. Arkivbild.Foto: Silas Stein
Fakta: Undersökningen

Fakta: Undersökningen

Undersökningen är genomförd av Ipsos Norm på uppdrag av begravningsbyrån Lavendla i juli 2020. Undersökningen är riksrepresentativ och 3 000 personer i åldrarna 18–65 år deltog. Undersökningen är en del av en större rapport.

Fråga: Anser du att det är lämpligt att dela besked om anhörigas bortgång i sociala medier?

Ja, absolut: 36 procent

Nej, det är olämpligt: 30

Annat: 7

Vet ej: 27

Fråga: Vad önskar du sker med din närvaro i sociala medier när du dör?

Jag vill att allting försvinner bort från internet: 30 procent

Jag vill att allt försvinner men vill gärna ha en digital minnesplats: 17

Jag bryr mig inte om vad som sker: 26

Jag vill gärna att mina sociala medier ska finnas kvar: 10

Vet ej: 17

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons