Annons

Volvo Cars siktar högt mot gammalt mål

Ett gammalt mål har uppskjutits och blir som nytt för Volvo Cars. I flera år har ambitionen varit att ha en årlig försäljning av 800 000 bilar under 2020.
Nu sätts detta riktmärke i stället för 2021, efter en svacka med färre sålda bilar under pandemiåret.
Publicerad 7 januari 2021 • Uppdaterad 25 november 2021
Volvo Cars bilfabrik i Torslanda i Göteborg stod stilla i tre veckor under våren, men startades igen i mitten av april. Nu siktar Volvo på att sälja 800 000 bilar under 2021. Arkivbild.
Volvo Cars bilfabrik i Torslanda i Göteborg stod stilla i tre veckor under våren, men startades igen i mitten av april. Nu siktar Volvo på att sälja 800 000 bilar under 2021. Arkivbild.Foto: Adam Ihse / TT

En fin trend bröts för Volvo under året som just avslutats. Till och med 2019 satte det svensk-kinesiska bilföretaget globalt försäljningsrekord under sex år i rad. Men 661 713 sålda bilar i fjol var betydligt mindre än Volvo hoppats på, och innebar en minskning med 6,2 procent. Året innan såldes drygt 705 000 Volvo.

Nedgången med 21 procent de sex första månaderna 2020 gick inte att helt hämta upp. Detta trots att Volvo sålde fler bilar under andra halvan av året än man gjort under något tidigare halvår, enligt ett pressmeddelande från företaget.

Stor ökning "rimligt"

Annons

Nu siktar man högt för 2021, trots den osäkerhet som coronapandemin fortfarande vållar. Det gamla målet att sälja 800 000 bilar under 2020 nåddes alltså inte – men får nu gälla för 2021 i stället. Det skulle innebära en ökning på mer än 20 procent jämfört med 2019.

– Det känner vi är rimligt, säger Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars.

Någon mer detaljerad analys eller prognos om 2021 vill företaget inte ge förrän man presenterar förra årets ekonomiska resultat i början av februari.

– Vi följer situationen, och den förändras ju från dag till dag nästan, framhåller Maria Dagman.

– Vi anpassar oss efter utvecklingen, tillägger hon.

Årssiffrorna för 2020 skiljer sig åt på olika marknader. I Europa sjönk Volvos försäljning med 15,5 procent. Men i Kina såldes 7,5 procent fler Volvobilar än året före, och i USA noterades en ökning med 1,8 procent.

Modellen som hade störst framgång under året var XC 60, med 191 696 sålda bilar världen över.

14 procent laddbara

I Europa var nästan en tredjedel av Volvobilarna som såldes 2020 laddbara. Globalt utgjorde bilar med eldrift 14 procent av försäljningen. Hybrider dominerar stort, men 4 659 sålda Volvo var helt eldrivna.

December blev en relativt bra avslutning på 2020 för Volvo. Försäljningen globalt steg med sex procent, jämfört med samma månad 2019. I USA var ökningen drygt 15 procent och i Kina knappt 10 procent.

Micke Larsson/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons