Annons

Ny rapport: Hälften av bilarna laddbara om tio år

Närmare hälften av bilarna i Sverige kan vara laddbara om tio år, och utsläppen kan minska med nästan 60 procent.
Men då måste infrastrukturen byggas ut och elförsörjningen lösas, enligt en ny rapport från Stockholms handelskammare.
Publicerad 8 november 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
50 procent av personbilarna i Sverige kan vara rena elbilar eller laddhybrider 2030, enligt en rapport från Stockholms handelskammare. Arkivbild
50 procent av personbilarna i Sverige kan vara rena elbilar eller laddhybrider 2030, enligt en rapport från Stockholms handelskammare. ArkivbildFoto: Janerik Henriksson/TT

Antalet nyregistrerade elbilar och laddhybrider har dubblerats i år jämfört med förra året, visar rapporten från handelskammaren som bygger på siffror från Statistiska centralbyrån.

— Trenden är otroligt stark. Det vi ser nu är en enorm transformering av hela fordonsindustrin. De stora personbilstillverkare börjar en efter en att sälja elbilar eller laddhybrider, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms handelskammare.

Kan bli dyr nota

Annons

Fortsätter det i den här takten kommer 50 procent av personbilarna i Sverige att vara rena elbilar eller laddhybrider om tio år, enligt rapporten.

Trenden, som nu har pågått en ganska lång tid, kommer från starka incitament. Konsumenter vill bidra till en mer hållbar värld, samtidigt som EU inför avgifter för biltillverkarna som bland annat baseras på hur mycket koldioxid som släpps ut per kilometer. Det kan resultera i en dyr nota för de stora tillverkarna om de inte ställer om produktionen.

— Det ger bilföretagen både en morot och piska, säger Stefan Westerberg.

Koldioxidutsläppen från personbilar kan minska med 57 procent till 2030, jämfört med 2018, om andelen laddbara bilar ökar på det sätt handelskammaren spår. Men för att nå dit krävs mer än att människor väljer att köpa sådana bilar, till exempel att laddningsmöjligheterna är goda.

— Laddhybriderna säljer bättre än de rena elbilarna. Många bilhandlare vittnar om att köparna har räckviddsångest, det vill säga att man är orolig för att inte hitta en laddpunkt, säger Westerberg.

Han konstaterar att prognoserna inte kommer uppfyllas av sig själva utan att det också krävs en bra infrastruktur för laddningen.

Ont om laddstolpar

I dag syns problematiken bland annat i Stockholm, Uppsala, Örebro och Jönköping där laddstolparna är för få med tanke på antalet elbilar och laddhybrider. Sveriges i dagsläget drygt 10 000 laddpunkter behöver bli så många som cirka 260 000 år 2030 för att nå upp till EU:s rekommendationer.

Samtidigt är frågan om en kommande elbrist i storstäderna ett orosmoln för elektrifieringen.

— Det riskerar att hämma utvecklingen och den här problematiken behöver uppmärksammas bland våra politiker, säger Stefan Westerberg.

Åsa Johansson/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons