Annons

Vintern betyder viltolyckor

Vid den här tiden på året sker en viltolycka var sjätte minut, dygnet runt, någonstans i Sverige.
– Vi har sett en ökning av dessa olyckor under flera år och trenden verkar tyvärr fortsätta, säger motorexperten Johan Granholm på försäkringsbolaget If.
Publicerad 8 november 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Viltolyckor med rådjur ökar mest.
Viltolyckor med rådjur ökar mest.Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT

Kyla, mörker och vilda djur. I fjol inträffade 65 000 viltolyckor i Sverige – och de allra flesta sker på hösten och vintern.

– Det som ökar mest är olyckorna med rådjur. De står för nästan tre fjärdedelar av viltolyckorna. Det beror på att rådjursstammen ökar på många håll i landet samtidigt som det blir fler bilar på vägarna, säger Johan Granholm.

Aktiva djur

Annons

Under den här tiden på året kan bär- och svampplockare fortfarande vara ute i markerna. Samtidigt pågår älgjakten på många håll i landet. Det gör att djuren blir mer aktiva och kan irra upp på vägarna. Allra farligast är gryning och skymning, det är då som flest djur förflyttar sig för att leta föda.

Hur minskar man risken för att krocka?

– Man bör anpassa farten och hålla uppsikt längs med vägkanterna. Och försöka förutse var djur kan dyka upp, som där viltstängsel börjar och slutar samt vid åkrar och sjöar, dit djuren går för att hitta mat, säger Granholm.

Som trafikant kan man även planera sin resa i förväg genom att ta reda på var tillbuden brukar ske. Sådan information finns på Nationella viltolycksrådets hemsida, Viltolycka.se. Och självfallet bör bilens bromsar, belysning och däck vara i god form.

Rådjur och älg

Men hur försiktig man än är kan krocken ändå vara ett faktum.

– Om man är på väg att köra på ett rådjur ska man bromsa i första hand. En undanmanöver kan i värsta fall göra så att man krockar med mötande trafik. Om det i stället handlar om en älg, och det inte går att väja, kan man försöka styra mot bakre delen av kroppen, där djuret är lättast. En älg som välter över bilen kan ge svåra personskador, säger Granholm.

If bedömer att en kollision med ett rådjur i genomsnitt ger skador på bilen för omkring 15 000 kronor. En älg kostar dubbelt så mycket, medan ett vildsvin åsamkar skador för närmare 40 000 kronor.

– Ett rådjur är ganska lätt och vid en krock brukar det mest bli plåtskador och förstörda framlysen. Men att köra på ett vildsvin är som att smälla in i ett betongblock. Då kan oljetråget, växellådan och underredet på bilen skadas, säger Johan Granholm.

Robert Lagerström/TT

"Att köra på ett vildsvin är som att smälla in i ett betongblock", säger Johan Granholm.
"Att köra på ett vildsvin är som att smälla in i ett betongblock", säger Johan Granholm.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Om du inte kan undvika att köra på en älg, försök styra mot bakre delen av kroppen. Där är djuret som lättast.
Om du inte kan undvika att köra på en älg, försök styra mot bakre delen av kroppen. Där är djuret som lättast.Foto: Johan Nilsson/TT
Vildsvin kan vara svåra att upptäcka.
Vildsvin kan vara svåra att upptäcka.Foto: Stig-Åke Jönsson/TT
Johan Granholm är motorexpert på försäkringsbolaget If.
Johan Granholm är motorexpert på försäkringsbolaget If.Foto: If
Gör så här vid en viltolycka

+ Sätt ut varningstriangeln 200–300 meter från olycksplatsen. Sätt på varningsblinkers.

+ Stanna och märk ut platsen för olyckan med ett plastband eller liknande.

+ Ring polisen på 112 om du har kört på björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin, älg, ren eller örn.

+ Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter.

+ Vid kollision med övriga viltslag, som räv eller grävling, gäller ingen formell anmälningsplikt. Om djuret är skadat eller utgör en fara för andra trafikanter är det ändå bra att rapportera olyckan.

+ Gör en anmälan till ditt försäkringsbolag om fordonet är skadat.

Källor: Nationella viltolycksrådet och Trafikverket.

Varningstriangel.
Varningstriangel.Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Kör du på en räv har du ingen anmälningsplikt.
Kör du på en räv har du ingen anmälningsplikt.Foto: Fredrik Sandberg/TT
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons