Möjlighet till nystart i Öresundssamarbetet
Sen coronapandemin slog till på vårvintern har Öresundssamarbetet fått flera nya utmaningar att hantera, men året verkar ändå ge en slags nystart. Öresundsinstituttet har gjort en analys som publicerades nyligen och ser stora förändringar. Inte minst är det nya personer på flera nyckelpositioner. Det är nya vd-ar på Öresundsbrokonsortiet, färjebolaget Forsea och på samarbetsorganisationen Greater Copenhagen. Den mångårige överborgmästaren i Köpenhamn, Frank Jensen, har fått lämna över till en tillförordnad kollega och där kan valet nästa år bli spännande. Särskilt som den nuvarande regionordföranden Sofie Haestorp Andersen då vill sadla om till att bli Köpenhamns mäktigaste politiker.
Coronakrisens utmaningar är många, inte minst gränskontrollerna som inte samordnas mellan den svenska och den danska regeringen. De olika reserestriktionerna ska vi inte tala om. Och de stackars gränspendlarna möts av nya gränshinder som är framkallade av coronapandemin. Trafiken över sundet har därför sjunkit dramatiskt och att turistnäringen nästan helt slagit igen gör förstås inte saken bättre.
Öresundsinstituttet lyfter däremot fram det nya utökade polissamarbetet som något positivt. Sen i våras finns Gränscenter Öresund på Kastrup och där samarbetar svensk och dansk polis och svensk tull, främst för att minska brottsligheten kring vapen och narkotika.
I analysen lyfts också fram det fokus på hållbarhet som finns i Öresundsregionen. Genom att vara en gränsregion kan man utnyttja gränsöverskridande EU-program som Interreg. Både Greater Copenhagen och nätverksorganisationen String (som täcker ett större område, från Oslo, via Göteborg och Halland till norra Tyskland) arbetar intensivt med infrastruktur och andra hållbarhetsfrågor. Den vision som togs av dåvarande Öresundskomiteen 2010 har i praktiken tagits över av Nordiska rådet som vill att Norden ska vara världens mest hållbara region 2030. Det kräver ett utökat samarbete som vi förhoppningsvis får se framöver.