Annons

Snabbast har en annan innebörd i elbilsvärlden

Inför en långresa i elbil packas flera frågor i bagaget. Som hur mycket längre tid sträckan Södertälje–Göteborg tar. Och hur läget är vid landets laddstolpar.
Publicerad 14 november 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Laddköer och krånglande laddstolpar kan förlänga restiden ordentligt. Det är inte ovanligt att man får ringa supporten och be dem starta om stationen.
Laddköer och krånglande laddstolpar kan förlänga restiden ordentligt. Det är inte ovanligt att man får ringa supporten och be dem starta om stationen.Foto: Henrik Montgomery/TT

Det finns ingen elbil som slår en traditionell bil i tankningshastighet. Men den som kommer allra närmst är Porsche Taycan. Är det den snabbaste elbilen från Södertälje till Göteborg? Och då syftar jag inte på topphastigheten utan laddhastigheten och den totala restiden.

Strategier

När jag startar klockan 13.50 hos Ionity i Södertälje inser jag att man kan tackla långresor och räckviddsångest på två sätt.

Annons

1) Lita på processen. Samma förhållningssätt som i vanlig bil, man reser från A till B och stannar när det är dags att ladda. Då söker man efter en laddare i närheten med hjälp av mobilen eller bilens navigation.

2) Planera på förhand. Det går att hitta laddplats med hjälp av bilens navigation eller tillhörande app. Men tillförlitligheten och användarvänligheten hos dessa varierar mellan olika bilmärken, därför är hemsidan A Better Routeplanner ett säkrare val. Den tar hänsyn till en rad parametrar som utomhustemperatur, bilmodell samt vilken batteriprocent du startar respektive vill anlända med.

Första laddstoppet efter knappt 19 mils körning är klockan 15.37 vid Ionity Mantorp.

Jag går in i depån. Med laddbrickan från Plugsurfing behöver jag bara blippa brickan för att komma igång. Utan bricka är det inte så enkelt. Grannen i Audin fipplar med mobilen, matar in kontokortsnummer och godkänner med bank-id. Det funkar inte på första eller andra försöket. Duggregnet strilar ned på oss, visst hade man önskat sig ett tak, precis som på vanliga bensinstationer? Jag köper en kaffe och sedan är det dags att åka igen. 17 minuter går snabbt.

Mindre stress

Pitstop klockan 16.22, Ulricehamn.

I ett parallellt universum på en Tesla Supercharger-station ett stenkast bort berättar en kostymklädd Teslaägare att det ingick gratis laddning vid tidpunkten då han köpte bilen. Det gäller ej om man köper en Tesla i dag.

– Jag tänker inte så mycket på laddningen, bilen planerar resan åt mig. Med tiden har det blivit en vana, jag har mina vattenhål och tar tillfället i akt att läsa en stund, säger Teslamannen och fortsätter:

– Faktum är att elbilen har sänkt stressnivån eftersom jag tvingas att pausa längs med vägen.

Bilen får vänta

Resan går vidare. Även om Taycan inte har behov av att stanna fler gånger innan Göteborg uppstår hos mig ett akut behov av att besöka damrummet. Vem hade trott att bilen skulle få vänta på mig och inte tvärtom?

Klockan 18.35 rullar bilen och jag in i Göteborg för 50 kilowattsladdning hos Vattenfall. Vi har kvar 16 procent i batteriet och 69 kilometer räckvidd. Laddaren står i närheten av hotellet. Med plugsurfing-brickan startar laddningen utan svårigheter. Odramatiskt är ett ord som sammanfattar resan. Men samtidigt hade det kunnat se helt annorlunda ut en snöig vinterdag kring jul, då fler elbilar är ute och laddar batterierna. Eller i en annan del av Sverige där infrastrukturen inte är lika väl utbyggd. Elbilarnas akilleshäl är kyla och laddköer. Eftersom Taycan trots allt inte är ”the car next door”, se tabellen här intill för hur lång laddtiden är för andra populära elbilar.

Motorskribenten Julia Brzezinska testar hur det är att åka elbil från Södertälje till Göteborg.
Motorskribenten Julia Brzezinska testar hur det är att åka elbil från Södertälje till Göteborg.Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Julia Brzezinska/TT

Så är det att köra Taycan

Accelerationen är brutal men bilen är samtidigt skön, tyst och odramatisk.

Uppskattar man inte tystnaden går det att aktivera ett artificiellt motorljud i kupén, då låter bilen som ett rymdskepp.

Det häftigaste med bilen är den tvåstegade växellådan (elbilar är i regel enväxlade) som gör att man kan få till härliga nedväxlingsknyck!

Laddtiden under resan blev 17 minuter. A Better Routeplanner föreslår två laddstopp – jag gjorde ett och det gick bra. Genomsnittsförbrukningen var 2,23 kilowattimmar per mil.

Dessa kraftiga laddkablar kan leverera upp till 350 kilowatt. De är vätskekylda för att kabeln inte ska överhettas.
Dessa kraftiga laddkablar kan leverera upp till 350 kilowatt. De är vätskekylda för att kabeln inte ska överhettas.Foto: Julia Brzezinska

Kommentar

Populära elbilars laddtider

Bilmodell Batteri (kWh) Räckvidd WLTP (mil) Laddkapacitet DC (kW) Förbrukning kWh/mil (WLTP) Laddstopp Laddtid (min)

Porsche Taycan 4S Battery Plus 93,4 46 270 2,23 2* 16

Volvo XC40 P8 Recharge 78 40 150 22 1 21

VW ID 3 Tour 77 57,2 125 15,7 1 19

Tesla Model 3 Long Range 75 58 250 16 1 6

Kia Niro 64 45,5 80 15,9 1 25

Renault Zoe 135 52 38,3 50 17,9 2 80

Fotnot. Parametrar angivna i A Better Routeplanner: Utomhustemperatur 15 grader. Varje bil startar med 100 procent i batteriet och har 10 procent kvar vid ankomst.

*ABRP föreslår två laddstopp med Porsche Taycan men under den aktuella resan gick ett bra.

Det är inte enbart kraftfull snabbladdning som påverkar hur många och långa laddstopp man behöver göra. Storleken på batteri, förbrukning, bilens förmåga att återvinna energi under körning samt förmågan att kyla och värma batteriet påverkar också.

Tesla Model 3 är snabbast i denna jämförelse, vilket beror på en kombination av låg förbrukning och kraftfull laddning. Zoe har minst batteri och långsammast laddning, något som slår hårt vid långa körningar i motorvägsfart.

Många leverantörer har börjat ta ut en straffavgift om man laddar längre än 30-45 minuter för att få ner kötiderna.
Många leverantörer har börjat ta ut en straffavgift om man laddar längre än 30-45 minuter för att få ner kötiderna.Foto: Julia Brzezinska
TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons