Lagfarter Nsk

30-åring ny ägare till hus i Tyringe

Kategorier:
Lagfarter Nsk
Lagfarter Nsk Försäljningen av huset på Matterödsgatan 22 i Tyringe är nu klar. Ny ägare blir Johan Svensson, 30 år, som köper fastigheten av Rigmor Katarina Elisabet Lindahl och Mats Ronny Ingmar Lindahl. Huset är byggt 1970 och har en boyta på 112 kvadratmeter. Ägarbytet gjordes i oktober 2020 och priset blev 1 880 000 kronor.

Ett par hundra meter bort såldes så sent som för tre månader sedan ett annat hus, på Albobyggegatan 3. Där landade priset på 1 500 000 kronor för det 99 kvadratmeter stora huset.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Expresident stoppad med väska full av pengar

Honduras tidigare president Manuel Zelaya. Arkivbild.
Foto: Fernando Antonio/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Honduras tidigare president Manuel Zelaya stoppades på Toncontin-flygplatsen med en väska full av kontanter – närmare bestämt 18 000 USA-dollar vilket motsvarar över 150 000 kronor.

– Jag vet inte var pengarna kommer ifrån. Uppenbarligen måste någon ha lagt dem bland mina tillhörigheter. Jag har rest 400 gånger och jag vet att man inte kan resa med den summan pengar, säger Zelaya till lokala medier.

Zelaya var Honduras president från 2006 till 2009 och avsattes i en militärkupp 2009. Han är fortfarande aktiv i politiken som ledare för vänsterpartiet Partido Libertad y Refundación och hans fru Xiomara Castro ställde upp i presidentvalet 2013.

Expresidenten säger till lokala medier att han skulle resa till Mexiko för att delta i en konferens på lördagen.

Som mest får man föra ut 10 000 dollar ur Honduras vilket då också måste deklareras.

Utrikes

Talman varnar för polsk EU-sorti

Tomasz Grodzki, den polska senatens oppositionelle talman, varnar regeringen för att driva Polen ut ur EU.
Foto: Czarek Sokolowski/AP/TT
Utrikes
Utrikes Talmannen i Polens senat varnar regeringen för att driva sin linje för hårt inom EU – så att Polen till slut drivs ut ur unionen.

Tomasz Grodzki representerar det liberala oppositionspartiet Medborgarplattformen. Han gjorde ett för en talman ovanligt framträdande där han sade att högerregeringens veto, som satt stopp för EU:s budgetarbete, inte ligger i Polens ekonomiska eller politiska intresse. Talet har sänts i alla landets stora tv-kanaler.

– Om ni gör så att Polen förlorar enorma summor pengar för fortsatt utveckling och återuppbyggnad och om ni leder oss ut ur vårt europeiska hem kommer historien och folket inte att förlåta er, sade Grodzki.

Polen håller fram ett budgetveto tillsammans med Ungern, då länderna motsätter sig att ekonomiska medel och ett särskilt pandemistöd ska villkoras utifrån rättsstatsprinciper och krav om demokrati.

Ländernas respektive högerregeringar har länge kritiserats för omvälvande rättsreformer och maktambitioner. Samtidigt är Polen en av de största nettomottagarna av ekonomiska medel inom EU och Ungern är inte långt bakom.

– Regeringen har inget mandat att leda oss ut ur EU utan att fråga folket vad det tycker, säger Tomasz Grodzki.

Inrikes

Polis lät bekant behålla körkortet – åtalas

Trafikpolis mäter bilisters hastighet med laser. Bilden har ingen koppling till artikeln. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Inrikes
Inrikes

En polis lät en bekant till honom behålla körkortet trots att mannen stoppades för fortkörning i en hastighet som normalt sett leder till indraget körkort, skriver Göteborgs-Posten.

Mannen körde i 83 kilometer i timmen på en 50-väg i slutet av april när han först stoppades av en polisaspirant. Därefter tog en annan polis över från aspiranten och lät mannen köra vidare utan åtgärd, sedan han upptäckt att de var bekanta med varandra, enligt åtalet som väckts mot polisen och mannen.

Senare under dagen swishade fortköraren 500 kronor till polisen, som i sin tur köpte två tårtor till kollegorna för pengarna.

Polismannen står åtalad för tjänstefel, och fortköraren för givande av muta. Båda nekar till brott.

Utrikes

Flera dödade i oroligheter i Tchad

Utrikes
Utrikes

Minst 22 personer dödades tidigare i veckan i stridigheter mellan nomadiska herdar och jordbrukare i södra Tchad. Enligt myndigheterna var det elva dödsoffer på vardera sida i konflikten, dessutom skadades minst 34 personer.

Utegångsförbud har införts i området och 66 personer har gripits.

Strider mellan herdar och lantbrukare har blivit allt vanligare i området, när konkurrensen om tillgången till mark har skärpts och båda sidor har beväpnat sig.

Kultur och nöje

Det blir två kvinnliga finalister i "Idol"

Nadja Holm och Paulina Pancenkov är finalister i TV4:s 'Idol'. Pressbild.
Foto: Emma Larusdottir/TV4/ Handout
Kultur och nöje
Kultur och nöje Nova Luther och Caspar Camitz fick lämna "Idol" och därmed står det klart att vinnaren av "Idol" 2020 blir en kvinna. Nadja Holm och Paulina Pancenkov kommer att mötas i finalen.
– Om jag ska vara helt ärlig så är det här bättre. Jag tycker det. För mig så betyder det här inte lika mycket, sade Caspar Camitz i programmet efter att ha blivit utröstad.

Nadja Holm såg lika förvånad ut båda gångerna då hennes namn ropades upp och det stod klart att hon hade gått vidare. Juryn hade bara lovord att säga om Piteå-sångerskan och hennes val av en uptempo-låt i andra omgången.

– Du väljer en låt som visar att du är så mycket mer än bara en powerballadsångerska, sade Nikki Amini.

Paulina Pancenkov kallades för "en av de bästa sångerskorna vi haft i programmets historia" av Kishti Tomita. Hon fick en stående ovation av juryn för sin tolkning av "And I am telling you I'm not going" och senare för sitt eget val av låt.

– Just det här tveeggade svärdet som finns i den här låten nailade du helt. Jag fick känslan av när man är på bio och upplever de här stora James Bond-låtarna, det blev cinematiskt, sade jurymedlemmen om Pancenkovs framförande av Aviciis "Addicted to you".

Skakig inledning

Caspar Camitz däremot, fick en skakig inledning på sin kväll. Juryn hade valt ut "River deep mountain high" av Tina & Ike Turner, en låt deltagaren aldrig hade hört tidigare och han tappade text flera gånger under framförandet. Men trots det tryckte Kishti Tomita på hans skicklighet som artist.

– Vi ska vara ärliga, du hade en fadäs i mitten men jag tyckte du räddade upp det bra, sade hon.

Nova Luther är en av de yngsta deltagarna i "Idol":s historia. Men juryns val av en Dua Lipa-låt fick tittarna att rösta ut henne tidigt i semifinalen.

– Det känns tomt såklart. Men det känns bra för mig och jag har växt så otroligt under det här. Det finns inget som jag ångrar, sade hon i programmet.

Två åkte ut

Med bara timmar kvar till semifinal fick årets deltagare i "Idol" veta att två skulle åka ut under kvällen. Anledningen var att juryn under en tidigare fredagsfinal med hjälp av sin "livboj" räddat kvar Ella Hedström efter att hon hade röstats ut av tittarna och därmed blev idolerna fler än vanligt i semifinalen.

Nova Luther blev den första att lämna tävlingen, efter att alla deltagarna fått framföra sin första låt, som valts ut speciellt för deltagarna av jurymedlemmarna.

Efter 16-åringens tolkning av Dua Lipas "Blow your mind (mwah)" så var juryn kluven. Alexander Kronlund menade att Luthers charm tog fokus från sången.

– Sången var snygg, din attityd var bra men det var någonting som saknades, sade Kishti Tomita.

Det blir alltså Nadja Holm och Paulina Pancenkov som kommer att få göra upp om segern i nästa veckas "Idol"-final. Inte sedan 2014 då Lisa Ajax mötte Mollie Lindén har två kvinnliga deltagare stått i final mot varandra.

Ann Edliden/TT

Nova Luther drog det kortaste strået under fredagsfinalen i 'Idol'. Arkivbild.
Nova Luther drog det kortaste strået under fredagsfinalen i "Idol". Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

FAKTA

Fakta: De är kvar i tävlingen

Nadja Holm

Paulina Pancenkov

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu

Game Lounge Utbudet när det kommer till att spela casino på nätet är enormt. Bara inom Sverige finns i dag cirka 200 licensierade online casinon och den stenhårda konkurrensen om kunderna tvingar därför spelbolagen att ständigt att se över och utveckla sina olika produkter för att hänga med i trenderna. Inte minst sedan införandet av den nya spellagen med licenssystem i januari förra året har mycket förändrats på den svenska onlinespelmarknaden och, ja, att påstå att även 2020 inletts på ett i många avseenden händelserikt sätt vore knappast någon överdrift.

Här nedan listas de 5 hetaste trenderna i casinobranschen just nu:

Uppköp och sammanslagningar

Nyheten som slog ned som en bomb i slutet av juni om att den börsnoterade live casino-leverantören Evolution Gaming lagt ett bud på den ledande slotsutvecklaren NetEnt fick nog en och annan att höja på ögonbrynen. Inte minst sett till det faktum att priset för affären värderas till svindlande 19,6 miljarder kronor. Men redan under 2019 kunde man skönja en ökad trend av sammanslagningar inom casinobranschen och så sent som i februari köpte till exempel Betsson upp konkurrenten Gaming Innovation Groups varumärken, där bland annat Rizk och Kaboo ingår.

Fokus på esport och poker

Casinobranschen har precis som de flesta andra branscher påverkats av den rådande coronapandemin. Tusentals inställda sportevenemang till följd av virusets framfart runt om i världen har tvingat många spelbolag att ändra fokus och vidta åtgärder. För Kindred Group som bl.a. äger välkända Unibet har de uteblivna matcherna/ligorna å andra sidan inneburit ett uppsving för esport och poker. Enligt speljätten har intresset för dessa båda spelformer ökat rejält under de senaste månaderna.

Spela casino utan registrering

Att spela sina favoritslots eller bordsklassikerna Black Jack och Roulette utan att behöva genomgå någon lång och krånglig registreringsprocess har blivit allt mer populärt och numera är konceptet “Pay N Play” standarden hos majoriteten av Sveriges online casinon. Hos jämförelsetjänsten SveaCasino.se finns exempelvis en rad olika nätcasinon med licens som erbjuder direkt spel via bankidentifiering.

Stärkt konsumentskydd

Debatten om konsumentskydd och spelansvar tycks vara ständigt närvarande på den svenska onlinemarknaden. En stor anledning till omregleringen 2019 handlade just om att motverka spelberoende och under coronakrisen har diskussionerna kring ämnet intensifierats ännu mer, framförallt från politiskt håll. Enligt spelminister Ardalan Shekarabi (S) har det ökade spelandet på nätet på grund av den sociala isoleringen under pandemin bidragit till regeringens beslut om att införa tillfälliga spelansvarsåtgärder. Förordningen, som trädde i kraft den 2 juli och upphör vid årsskiftet, innebär till exempel att de licensierade spelbolagen numera får erbjuda en casinobonus på maximalt 100 kr. Även insättningsgränser på högst 5 000 kr/ vecka har införts.

Introducering av Swish som utbetalningsmetod

Den flerfaldigt prisbelänta betalningstjänsten Swish, som idag används av över sju miljoner svenskar, gjorde bejublad entré hos landets online casinon i samband med spellicensen förra året. Den snabba och säkra mobilappen fanns då till en början endast tillgänglig som insättningsmetod, men under våren 2020 meddelade Svenska Spel att man som första spelbolag i landet börjat erbjuda Swish också som utbetalningsalternativ. Sedan dess har flera andra välkända spelaktörer som t.ex. Betsson och Unibet infört funktionen, och bli inte förvånad om du kommer att ha möjlighet att göra uttag med Swish hos i princip alla casinon med licens innan årets slut.

Inrikes

Man knivskuren vid bråk på pizzeria

En man har skadats i ett knivbråk på en pizzeria. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En man i 50-årsåldern har knivskadats på en pizzeria i Täby kyrkby norr om Stockholm skriver Aftonbladet.

– Det har varit bråk och vi rubricerar ärendet som försök till mord, säger Sylvia Oldin, vakthavande befäl på polisen i region Stockholm, till tidningen.

feature

Vass uppdatering som passar för par

Den fjärde generationen av Toyota Yaris går på både bensin och el.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Snål och betydligt roligare att köra än tidigare generationer. Toyotas lilla elhybrid Yaris lär fortsätta sitt segertåg bland småbilsköparna.

Stabil och med ett gott sinne för humor. Det är nog egenskaper som de flesta skulle nöja sig med hos sin partner. Även jag. Men nu är det dags att se sig omkring mer. För min nuvarande partner på vägen är inte så stabil och rullar inte lika pålitligt längre. Varningslamporna blinkar som en prålig karusell på tivoli, och inte får han mig att le när vi rundar kurvorna på landsvägen.

För några år sedan hade jag inte slängt någon trånande blick på Toyota Yaris. Visst är den en av de stabilaste och pålitligaste småbilarna som finns – det är ju inte för inte som Yaris är favoriten bland dem som slår till på en mindre bil. Men körglädje har kanske inte varit ett av de främre karaktärsdragen. Nu har det hänt något spännande på den fronten.

Bra väghållning

Den fjärde generationen av Yaris – som rullar på både bensin och el – får mig verkligen att le stort när jag kör på den slingriga grusvägen i jakten på det där hemliga stället där motorjournalisterna ska spisa lunch. Väghållningen är perfekt och styrningen så pass styv att det nästan känns som om jag skulle kunna köra rally med den här lilla bilen. Nåja, nästan – det hade varit gott med några hästkrafter till även om de befintliga 116 jobbar riktigt bra.

Nya Toyota Yaris 1,5 elhybrid är faktiskt en helt ny bil – den är byggd på en ny plattform, har helt klart vässad teknik och det briljanta säkerhetssystemet Safety sense är standard. Hybriddrivlinan kombinerar en ny 1,5-liters bensinmotor med eldrift – och Toyota utlovar nollutsläpp i upp till 80 procent av körningen i stadstrafik. Man slipper laddkablar med den här tekniken – den optimerar snåldriften och energi från bromskraftåtervinningen ser till att besöken på macken blir glesare. Bilen kan faktiskt rulla på eldrift upp till 130 kilometer i timmen.

Dessutom har nya Yaris en hel rad olika säkerhetsfunktioner som slår konkurrenternas. Det som är riktigt bra är antikrocksystemet som varnar för både andra bilister och fotgängare – även i mörker.

Rymlig känsla

Eftersom det är en liten och kompakt bil passar den nog bäst för ett yngre eller äldre par utan barn. Visserligen ger den en rymlig känsla för föraren och passageraren fram, men där bak vill man nog inte sitta under några långa körningar. Stolarna är förvisso bekväma men det känns ändå lite trångt att sitta axel mot axel i baksätet. Det som är roligare är att bagageutrymmet är precis lagom för en weekendresa, och vill du åka längre så går baksätet att fälla och då finns det hela 947 liter att slänga in väskor och bagar på.

Exteriört bär designen fortfarande tydliga drag av Yaris, men är lite vassare och något mer aerodynamisk. Interiört är uppsättningen rätt klassisk när det gäller instrumentering – det som dominerar är 7-tumsskärmen där man tydligt kan följa energiåtgången under körningen. Apple carplay och Android auto är standard, precis som backkamera och trådlös mobilladdning.

Att få så här pass mycket bil för 200 000 kronor är inte illa.

Ia Wadendal/TT

Den fjärde generationen av Toyota Yaris går på både bensin och el.
Den fjärde generationen av Toyota Yaris går på både bensin och el.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Med några hästkrafter till hade man nästan kunnat köra rally med den här bilen.
Med några hästkrafter till hade man nästan kunnat köra rally med den här bilen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Toyota Yaris 1,5 Elhybrid är är byggd på en ny plattform. Säkerhetssystemet Safety sense är standard.
Toyota Yaris 1,5 Elhybrid är är byggd på en ny plattform. Säkerhetssystemet Safety sense är standard.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Toyota Yaris 1,5 Elhybrid är är byggd på en ny plattform. Säkerhetssystemet Safety Sense är standard.
Toyota Yaris 1,5 Elhybrid är är byggd på en ny plattform. Säkerhetssystemet Safety Sense är standard.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Klassisk uppsättning i förarmiljön med sjutumsskärmen i centrum.
Klassisk uppsättning i förarmiljön med sjutumsskärmen i centrum.
Foto: Pontus Lundahl/TT
I den högsta utrustningsnivån ingår också en head-up display.
I den högsta utrustningsnivån ingår också en head-up display.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Här kan du följa hur mjukt eller hårt du kör, och även se när bromskraftåtervinningen sparar energi.
Här kan du följa hur mjukt eller hårt du kör, och även se när bromskraftåtervinningen sparar energi.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Här ställer du in olika körlägen.
Här ställer du in olika körlägen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Stolarna i baksätet är bekväma, men det är väldigt trångt.
Stolarna i baksätet är bekväma, men det är väldigt trångt.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bensin- och elmotorerna samspelar fint.
Bensin- och elmotorerna samspelar fint.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Specifikationer

Omdömen

Två konkurrenter

FAKTA

Toyota Yaris 1,5 Elhybrid

Grundpris: 199 900 kr.

Förbrukning: 4,3 lit/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 95 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 9,5 mg/km (WLTP).

Motor: 3-cyl, 1,5 lit bensin + 2 elmotorer.

Kraftöverföring: automat, framhjulshjulsdrift.

Skatt: 524 kr/år.

Max effekt: 116 hk.

Max vridmoment: 120 Nm vid 3 600–4 800 varv/min.

Tjänstevikt: 1 223 kg.

Längd/bredd/höjd: 394/174/150 cm.

Bagage: 286–947 liter.

0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 175 km/tim.

Max släpvagnsvikt: 450 kg.

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Bensin- och elmotorerna samspelar fint, medan växellådan emellanåt känns som om den inte riktigt hänger med på fartökningarna. Men hybridsystemet är av högsta kvalitet och för den som inte trycker alltför hårt på gaspedalen går det att köra den här lilla bilen långa sträckor utan att behöva stanna vid macken.

Ekonomi ++++ (4 av 5)

En elhybrid som är snäll mot både plånboken och miljön. Instegspriset ligger under 200 000 och man får mycket bil och modern teknik för pengarna – i alla fall om det är en liten bil med förvånansvärt goda lastmöjligheter som man är på jakt efter. Dessutom drar den inte mycket soppa, och har en årsskatt som ligger på en 500-lapp.

Miljö ++++ (4 av 5)

Trots att bilen inte är laddbar är tekniken så pass vässad att koldioxidutsläppet bara ligger på 95 gram per kilometer. Det är väldigt bra även om det inte ger någon klimatbonus. En liten bränslesnål och hyggligt miljövänlig bil som man inte behöver skämmas för.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Tidigare versioner av Yaris har inte direkt framkallat några leenden under körningen. Den här generationen har mer av elbilens glada respons vid tryck på gaspedalen, och ligger dessutom tryggt och stabilt på vägen. Fungerar riktigt bra på kurviga landsvägar!

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Yaris var en av de första bilarna i småbilsklassen som fick fem stjärnor i Euro NCAP och säkerhetssystemet Safety sense är standard i bilen. Den har bland annat antikrockfunktionen Pre collision som upptäcker andra bilar och fotgängare i mörker och cyklister i dagsljus. Det, och alla de andra säkerhetsfunktionerna bäddar för högt betyg.

Helhet ++++ (4 av 5)

En riktigt bra och snål elhybrid som nu också fått både solid körkänsla och lite snyggare design. Dessutom är den förhållandevis billig.

Renault Clio E-Tech Hybrid

Pris från: 264 900 kr. 140 hk. CO2-utsläpp: 98 g/km.

Pigg och rask hybridfransos som är lite dyrare, men så har den också lite mer krut i motorpaketet och en riktigt flärdfull design.

Peugeot e-208

Pris från: 364 900 kr. 136 hk. CO2-utsläpp: 0 g/km.

Vill du hellre ha en liten bil som går 100 procent på el ska du kika den lilla fransosen från Peugeot. Den klarar 34 mil på en laddning.

Renault Clio E-Tech Hybrid.
Renault Clio E-Tech Hybrid.
Foto: Ia Wadendal
Peugeot e-208.
Peugeot e-208.
Foto: Pontus Lundahl/TT

feature

Öja skola med lärarbostaden i vinkeln. Där bor nu Stefans föräldrar.
Foto: Claes Hall
feature
ÖJA 2015 köpte Lotta Hallin Persson och Stefan Persson Öja skola utanför Ystad. Föga visste de vad som väntade i form av renovering, och det kanske var tur. Men nu har de ett fantastiskt hem som varit med i tv-programmet Vem bor här?, och som nyligen använts i en reklamfilm.

Utifrån är Öja skola vackert vit med gröna, stora fönster. Runt omkring är det åkrar och ett stenkast från huset ligger kyrkan, idylliskt helt enkelt. Men långt ifrån idyll var det då Stefan och Lotta köpte huset.

En gigantisk kamin hjälper till att värma upp de stora utrymmena.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL