Annons

Höga sjuktal hotet mot industrin

Företagens leverantörskedjor håller svensk ekonomi i gång trots den eskalerande smittan, åtminstone för tillfället.
Hotet är stora sjukskrivningar och personal i karantän, enligt industriföreträdare.
Publicerad 20 november 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Många delar ska på plats i en lastbil. Arkivbild.
Många delar ska på plats i en lastbil. Arkivbild.Foto: Joakim Ståhl/SvD/TT

I onsdags sade finansminister Magdalena Andersson att läget inom svensk ekonomi är bättre än i våras, även om coronasmittan är i det närmaste lika utbredd nu som då. Hon pekade på att industrin fortfarande håller ekonomin i gång, som en viktig orsak.

– I maj var läget mycket osäkert. Nu har vi lärt oss leva med den här sjukdomen. Vi ser inte lika stora avbrott i leverantörskedjan, sade hon.

Annons

Hon får medhåll av industrin eller snarare är det så att Magdalena Andersson fått informationen just därifrån.

– Industrin är i gång, flödena fungerar, säger lastbilsjätten Volvos kommunikationsdirektör Claes Eliasson.

Inte samma effekter

Det är långt ifrån det extremt ansträngda läget i våras.

– Det är inte alls de effekterna den här gången, säger han.

Men:

– Det är saker man bara kan prata om i realtid, säger han och syftar på att läget kan förändras blixtsnabbt.

Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, branschorganisation för underleverantörer till fordonstillverkarna, håller med.

– Systemet fungerar bra, visst finns det störningar, men de kan hanteras, säger Sidahl.

Bättre kontakter

Men både han och Eliasson hissar en varningsflagg. Smittspridningen är väldigt hög i såväl Sverige som i flera europeiska länder som exempelvis för fordonsindustrin kritisk Frankrike och Belgien. Sjuktalen är höga och karantänsatta arbetare kan få de så viktiga leverantörskedjorna att gå av. En länk i kedjan borta får stora konsekvenser, som i sin tur sänker en annan kedja.

Coronaläxan då, som såväl finansministern och och industrin gärna pekar på? Jo, den är delvis gjord.

Annons

– Vi har oerhört täta kontakter med leverantörer. Mer öppenhet där vi kommit varandra närmare, säger Claes Eliasson.

Men flödet ser ut ungefär som tidigare, i alla fall hos Volvo. De regionala värdekedjorna består, de är inte ändrade, enligt Eliasson.

Olle Lindström/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons