Lagfarter Nsk

Huset på Gerastorp 2068 i Hästveda får ny ägare

Kategorier:
Lagfarter Nsk
Lagfarter Nsk Fredrik Edlund, 44 år, ärver fastigheten på Gerastorp 2068 i Hästveda efter Inger Elisabet Edlund. Ägarbytet blev klart i oktober 2020. Huset är byggt 1964 och har en boyta på 45 kvadratmeter.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Japansk elbil med vintagekänsla

Lexus UX 300e är en udda elbil som inte riktigt passar för stadskörning och är alltför klen som långfärdsbil.
Foto: Hans Berggren
feature
feature Lexus har haft självladdande hybrider sedan 2005, men först nu kommer bilen som ägaren kan ladda själv. Förarmiljön i UX 300e har många knappar och vred och är en dröm för traditionalisten. Men som elbil betraktad känns den redan ålderdomlig.

Vilken räckvidd konsumenterna söker beror på om bilen är tänkt som enda eller andra bil i hushållet. Har Lexus hittat det gyllene snittet mellan räckvidd, laddhastighet och pris?

En studie av Trafikanalys visar att den genomsnittliga körsträckan i Sverige var 3,2 mil per dag under 2019. UX 300e kommer 30 mil på en laddning, som gissningsvis landar på 25 mil i verkligheten med tanke på vår testförbrukning. Med andra ord skulle den tillsammans med många andra elbilar fungera för de flesta i vardagen.

Men 679 000 kronor innan miljöbonus, som testbilen kostar, är saftigt för en andrabil. Och som hushållets enda bil har den en kraftig begränsning i rörelsefriheten.

Laddstopp

Den går att ladda invänder du. Ja, 50 minuters snabbladdning (50 kilowatt) ger 80 procent vilket motsvarar 20–24 mil i räckvidd. Till exempel kräver resan Stockholm–Göteborg tre laddstopp: På 44, 38 respektive 29 minuter, enligt hemsidan A Better Routeplanner.

Samma resa i Volvo XC40 P8 innebär ett stopp på 23 minuter. Volvos elbil har en räckvidd på 40 mil, dubbelt så många hästkrafter, fyrhjulsdrift, modernt infotainmentsystem med integrerad sökning av laddstolpar, möjlighet att göra prestandauppdateringar över nätet, CCS-laddning på 150 kilowatt och en jämförbar prislapp.

Vilken skulle du välja?

Till Lexus långsamma snabbladdnings försvar visar undersökningar av Naturvårdsverket att ett elfordon endast snabbladdas 10–20 procent av tiden. Resten sker med långsam AC-laddning hemma eller på jobbet, vilket tar drygt åtta timmar.

En poäng

Lexus menar att det är onödigt att åka runt med stora batterier som sällan nyttjas. Även Honda och Mazda har relativt små batterier i sina elbilar. De har en poäng. Frågan är om japanerna har ett mer realistiskt förhållningssätt till resurser än Tesla och de tyska elbilstillverkarna eller om de bara ligger efter?

Kupén är mycket tyst och den mjuka eldriften passar Lexus lågmälda elegans. De 204 hästkrafterna räcker gott men vid kraftig acceleration retar jag mig på att det drar i framhjulen. Det känns att man styr med samma hjul som driver, vilket går att undvika genom mjukare gaspådrag.

Oklart nätverk

Laddstolpar går inte att hitta via navigationen. Borde man inte kunna förvänta sig det av en elbil i premiumsegmentet? För att planera sin resa hänvisas man till märkets app. Lexus ska ingå i ett europeiskt laddnätverk med 16 000 laddpunkter. Vad det kostar eller vilka leverantörer som ingår är inte klart. Med tanke på att CCS etablerats som laddstandard i Europa är det märkligt att man håller kvar vid det asiatiska systemet Chademo och inte Europaanpassar bilarna som Honda och Mazda har gjort.

Lexus UX 300e har bra köregenskaper men som elbil är den udda. Som renodlad citybil är den onödigt stor med alltför stort batteri och som långfärdsbil har den för klen laddning och kort räckvidd. Hade modellen lanserats för fem år sedan hade den varit imponerande, men med dagens konkurrens känns den redan vid lanseringen aningen daterad.

Ska man ändå kompromissa är systermärkets laddhybrid Toyota RAV4 ett mer intressant alternativ. Rymligare, starkare, billigare. Genom att den kommer 7,5 mil på ren el täcker den även vardagens pendling.

Julia Brzezinska/TT

Lexus UX 300e är en udda elbil som inte riktigt passar för stadskörning och är alltför klen som långfärdsbil.
Lexus UX 300e är en udda elbil som inte riktigt passar för stadskörning och är alltför klen som långfärdsbil.
Foto: Hans Berggren
Lexus UX 300e har bra köregenskaper men som renodlad citybil är den onödigt stor.
Lexus UX 300e har bra köregenskaper men som renodlad citybil är den onödigt stor.
Foto: Hans Berggren
Många elbilar har igentäppt grill eftersom luftintaget inte fyller någon funktion längre. Men här gör det faktiskt det, eftersom batterierna är luftkylda.
Många elbilar har igentäppt grill eftersom luftintaget inte fyller någon funktion längre. Men här gör det faktiskt det, eftersom batterierna är luftkylda.
Foto: Julia Brzezinska
Chademo-uttag för snabbladdning som endast klarar 50 kilowatt. CCS är det som byggs ut allra mest  därför är det märkligt att man inte Europaanpassar ladduttaget.
Chademo-uttag för snabbladdning som endast klarar 50 kilowatt. CCS är det som byggs ut allra mest  därför är det märkligt att man inte Europaanpassar ladduttaget.
Foto: Julia Brzezinska
Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är gummerade med klickljud. Kvalitet låter fylligt. Lexus har bevarat startknapp och traditionell växelspak.
Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är gummerade med klickljud. Kvalitet låter fylligt. Lexus har bevarat startknapp och traditionell växelspak.
Foto: Julia Brzezinska
Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är gummerade med klickljud.
Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är gummerade med klickljud.
Foto: Julia Brzezinska
Skärmen styrs med Lexus klassiska ”musplatta” – den känns otidsenlig men fungerar bra.
Skärmen styrs med Lexus klassiska ”musplatta” – den känns otidsenlig men fungerar bra.
Foto: Julia Brzezinska
Lexus återger räckvidd med klassisk analog visare men även med digitala siffror.
Lexus återger räckvidd med klassisk analog visare men även med digitala siffror.
Foto: Julia Brzezinska
Lexus har värmepump för att temperera batterierna, vilket är ett måste i Sverige om man ska köra elbil under den kalla delen av året.
Lexus har värmepump för att temperera batterierna, vilket är ett måste i Sverige om man ska köra elbil under den kalla delen av året.
Foto: Julia Brzezinska
Lexus lämnar generös garanti om 100 000 mil per 10 år på batteriet. Med andra ord perfekt som taxibil.
Lexus lämnar generös garanti om 100 000 mil per 10 år på batteriet. Med andra ord perfekt som taxibil.
Foto: Julia Brzezinska
Kupén är mycket tyst och den mjuka eldriften passar Lexus lågmälda elegans, enligt motorskribenten Julia Brzerzinska.
Kupén är mycket tyst och den mjuka eldriften passar Lexus lågmälda elegans, enligt motorskribenten Julia Brzerzinska.
Foto: Hans Berggren

Specifikationer

Omdömen

Två konkurrenter

FAKTA

Lexus UX 300e Luxury

Grundpris: 579 900 kronor (minus 60 000 kronor i miljöbilsbonus). (Testbilen kostar 679 900 kronor).

Förbrukning: 1,7 kWh/mil (enligt tillverkaren).

Räckvidd på el: 30,5 mil (WLTP).

Motor: Permanent synkron elmotor.

Max effekt: 204 hästkrafter.

Max vridmoment: 300 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 54,3 kWh.

100 procent (6,6 kW): 8 timmar 15 minuter.

80 procent (50 kW): 50 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 245 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,49/1,85/1,54 meter.

Bagageutrymme: 367 liter.

0–100 km/tim: 7,5 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Motor/växellåda +++ (3/5)

Tillräcklig och linjär kraft i motorn, mjuk och tyst acceleration. Enstegad låda men med olika batteriåtervinningslägen som styrs med paddlarna bakom ratten, samt ett extra B-läge (för återvinning). För klen bromskraft och för liten skillnad mellan de olika stegen.

Ekonomi ++ (2/5)

Dyr i förhållande till vad man får i form av räckvidd och laddningskapacitet – ligger klart efter om man jämför med konkurrenterna. Privatleasing kommer och förmånspris är inte fastställt ännu. Service varje år – priser ej klara. Snittförbrukningen landar på 2,3 kWh/mil under vår resa vilket är ganska högt.

Miljö ++++ (4/5)

Inga lokala utsläpp. Enligt Lexus hämtar de tillbaka 90 procent av batterierna från bilarna i Europa. Elbilar har inga lokala CO2-utsläpp men sätter trots allt sitt avtryck eftersom batterierna kräver en del sällsynta jordartsmetaller.

Köregenskaper +++ (3/5)

Avslappnad, kompetent och trygg. Framhjulsdriften gör sig påmind när man trycker gasen i botten. Har inte samma gokart-känsla som många andra elbilar utan är mer mogen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP som elbil, dock tyder det mesta på att man kommer få ett gott omdöme eftersom vanliga UX har fått högsta betyg. Filhållning och autobroms är standard.

Helhet +++ (3/5)

Påkostad interiör, hög kvalitet och bra köregenskaper. Som elbil känns den vintage. Laddkapacitet och räckvidd är i par med elbilar som kom för flera år sedan. Dessutom är Chademo-laddning inte optimalt för en Europabil där CCS-etablerats som standard.

Volvo XC40 P8 Recharge

Pris: 639 000 kronor (efter miljöbonus). 408 hk. 660 Nm.

78 kWh batteri och 40 mil räckvidd (WLTP). Toppfart 180 kilometer i timmen. Från 0 till 100 på 4,9 sekunder.

Tesla Model 3 Long Range AWD

Pris: 609 000 kronor (efter miljöbonus). 462 hk. 639 Nm.

Batteri i.u kWh och räckvidd 56 mil (WLTP). Toppfart 230 kilometer i timmen. Från 0 till 100 på 4,6 sekunder.

Volvo XC40 P8 Recharge.
Volvo XC40 P8 Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Tesla Model 3 Long Range AWD.
Tesla Model 3 Long Range AWD.
Foto: Tesla

Sport

Charlotte Kalla: "Det har varit tufft"

Charlotte Kalla. Arkivbild.
Foto: Erik Mårtensson/TT
Sport
Sport Två veckor utan träning har varit en unik och jobbig upplevelse för Charlotte Kalla. Nu är hon på väg tillbaka efter covid-19-sjukdomen, men vågar inte säga när hon kan tävla igen.
– Nej, det är för osäkert. Även om jag kan hoppas så är vi inte redo att börja spekulera i det, säger hon till TT.

Den 9 november fick Charlotte Kalla de första symptomen, och två dagar senare meddelade Svenska skidförbundet att 33-åringen testats positivt för covid-19.

Hon hade bara lindriga symptom, och var helt symptomfri redan efter en vecka. Ändå var det inte förrän i måndags – två veckor efter att hon insjuknat – som hon fick ta sin första lättare löptur.

– Jag mår bra, jag har känt mig helt frisk i en och en halv vecka. Men jag har nog aldrig varit fysiskt inaktiv i två veckor tidigare, säger Kalla.

– Tiden från att jag blev symptomfri har varit utmanande. Vanligtvis har jag en väg som jag tar mig tillbaka på efter en sjukdom. Nu har det varit så konstigt att känna sig frisk så länge innan man fick börja träna.

"Kroppen förstår nog inte"

Vanligtvis vet hon exakt när kroppen är redo att börja träna igen efter sjukdom. Med covid-19 har hon fått finna sig i att lyssna på läkarna, och avvakta.

– Det var tufft att bli krasslig. Och även att landa i att jag inte kommer få dra i gång med träningen som normalt, det var mentalt utmanande och frustrerande att känna mig symptomfri men att inte få träna för att utvecklas. Vägen tillbaka känns så mycket längre då. Men det är inte lätt för någon i de här tiderna.

I onsdags körde hon ett tuffare pass, som gav positiva besked, och hon har därefter fått klartecken att öka intensiteten. Under fredagen gjorde hon två träningspass och under lördagen ska hon testa intervaller på tröskelnivå, det vill säga hårt men kontrollerat tempo.

Men vägen till comeback till tävlingsspåret är inte självklar.

– Det är annorlunda att ha varit still så länge. Kroppen förstår nog inte vad det är frågan om.

– Men det har känts jätteskönt att ha rutiner, att få komma iväg och träna. Samtidigt har det varit en rastlöshet eftersom det är så mycket mindre träning än vad jag är van vid.

TT: Vet du när du kan tävla igen?

– Nej, det är för osäkert. Även om jag kan hoppas så är vi inte redo att börja spekulera i när det blir tävling för mig.

En dag i taget

Helgens världscuppremiär i finländska Ruka har hon följt hemifrån. Nästa tävling är i Davos, Schweiz, 12–13 december, men huruvida det är rimligt att hon ska kunna tävla där, låter hon vara osagt.

– Jag vet vad jag ska göra i dag och i morgon, och att jag ska vila igen på måndag. Men längre än så vet jag inte. Men jag är sugen på att hitta snö någonstans nästa vecka.

Klart är att den ofrivilliga träningsvilan är allt annat än vad Charlotte Kalla hade hoppats på inför säsongen.

– Det är ju inte positivt att vara still två veckor den här perioden på året, det är svårt att se de positiva delarna. Men jag hoppas att alla år med träning, och den grund jag har, ska vara till hjälp. Men suget märker jag ju nu, och uppskattningen för varenda minut jag får träna.

– Jag tar inte det för givet på samma sätt som jag gjorde för en månad sedan.

Lasse Mannheimer/TT

Utrikes

Arga bönder försöker sätta Delhi i blockad

Fordon av många slag står på en av de viktigaste vägarna mot Delhi. Bild från fredagen.
Foto: Altaf Qadri/AP/TT
Utrikes
Utrikes Nya sammandrabbningar befaras i Indien, där tusentals bönder protesterar mot en avreglering av jordbruket genom att blockera viktiga vägar till huvudstadsområdet Delhi.

Hundratals poliser och personal ur säkerhetsstyrkorna har skickats till gränsen mot delstaten Haryana, där bönderna har samlats. De befarar att avregleringen av jordbruket kan göra att de inte längre får garanterade minimipriser för sina produkter.

Under fredagen använde polisen tårgas och vattenkanoner för att skingra demonstranterna. Nu har båda sidor satt upp barrikader för att förhindra att samma sak händer igen.

Bönderna kom under fredagen i lastbilar, bussar och traktorer till gränsen. Under lördagsmorgonen blockerades vägen och demonstranterna ropar slagord mot premiärminister Narendra Modis regering.

Demonstranterna verkar inställda på att stanna länge och vägrar flytta sig, vilket gör att farhågorna ökar för nya sammandrabbningar med säkerhetsstyrkorna.

– Vi har trakasserats av regeringen. Vi vill ha ett parlamentsmöte för tillbakadragande av de nya jordbrukslagarna, säger Harbhajan Singh som kommer från delstaten Punjab, och lägger till att han hoppas att bönder från andra delstater kommer att ansluta till protesterna för att sätta mer tryck på regeringen.

De nya lagarna, som infördes i september, låter bönder sälja sina varor överallt, även till stora företag och inte endast vid reglerade grossistmarknader där de är garanterade ett lägsta pris.

Regeringen har försäkrat att det inte finns planer på att sluta med grossistmarknaderna.

Utrikes

Rohani: Israel bakom mord på kärnfysiker

Irans president Hassan Rohani anklagar Israel för att ligga bakom mordet på kärnfysikern Mohsen Fakhrizadeh.
Foto: AP/TT
Utrikes
Utrikes Efter mordet på kärnfysikern Mohsen Fakhrizadeh anklagar Iran öppet ärkefienden Israel.

I fredags dog den framstående forskaren efter ett angrepp mot en bil han färdades i utanför huvudstaden Teheran. Fakhrizadeh har i väst pekats ut som hjärnan bakom de försök att bygga atombomber som Iran anklagats för.

Mordet utfördes av Israel, med stöd av USA, säger president Hassan Rohani enligt statlig tv i Iran.

"Än en gång har den globala arrogansens händer, med den sionistiska regimen som inlejd usurpator, fläckats av blodet från en av våra söner", säger Rohani i ett uttalande, enligt kanalen.

Iranska ledare har hotat med hämnd för attentatet mot kärnfysikern, som enligt iranska medier avled på sjukhus efter att ha blivit skjuten.

– Var så säkra, Iran kommer att svara på vår forskares martyrskap vid ett lämpligt tillfälle, säger Rohani i ett tv-sänt tal.

Fakhrizadehs död befaras kunna provocera fram en konfrontation mellan Iran och andra länder under Donald Trumps sista tid som president i USA. Detta kan i sin tur komplicera den tillträdande presidenten Joe Bidens hopp om att återskapa den bättre relation med Iran som fanns under Barack Obamas presidentskap.

Rohani säger att dådet inte får hindra landets utveckling.

"Mordet på martyr Fakhrizadeh visar våra fienders förtvivlan och djupet i deras hat. Hans martyrskap ska inte bromsa våra prestationer", säger han i det skriftliga uttalandet, enligt statlig tv i Iran.

Bilden, som publicerats av statliga medier, ska föreställa bilen som Mohsen Fakhrizadeh färdades i när han attackerades.
Bilden, som publicerats av statliga medier, ska föreställa bilen som Mohsen Fakhrizadeh färdades i när han attackerades.
Foto: AFP/TT

FAKTA

Fakta: Misstänkt kärnvapenprojekt

De senaste årtiondena har Iran varit utsatt för skarpa sanktioner eftersom omvärlden misstänkt att Teheran har försökt att utveckla kärnvapen.

2015 slöt en grupp stormakter ett kärnenergiavtal med Iran. Det gav insyn i landets atomenergiprogram, samtidigt som programmet bantades kraftigt, i utbyte mot hävda ekonomiska sanktioner. USA:s president Donald Trump lämnade dock avtalet 2018, vilket omigen väckt liv i motsättningarna.

Källa: Landguiden/UI med flera

FAKTA

Fakta: Iran

Den islamiska republiken Iran är i praktiken en religiös diktatur – trots att där finns ett folkvalt parlament och en folkvald president. Regeringschef är president Hassan Rohani medan den högste religiöse auktoriteten, ayatolla Ali Khamenei, är statschef och landets ledare.

Landet har drygt 82 miljoner invånare, de allra flesta är shiamuslimer.

Irans västvänliga regim föll 1979 för en USA-fientlig revolution och en islamisk republik, en "gudsstat", utropades. 1980–1988 befann sig Iran i krig med grannlandet Irak, och spänningarna har ofta varit stora mellan Teheran-regimen och i första hand USA och Israel.

Landet viktigaste exportvara är olja, som tillsammans med gruvnäringen och tillverkningsindustrin står för över 40 procent av BNP.

Iran har drabbats hårt av det nya coronaviruset. Hittills har drygt 47 000 människor dött av covid-19, enligt officiell statistik, en siffra som dock misstänks vara friserad nedåt. Över 900 000 har bekräftats smittade.

Källa: Landguiden/UI, Johns Hopkins-universitetet

Ekonomi

H&M:s vd svarar om rasismanklagelserna

H&M-gruppens vd, Helena Helmersson, ger sin bild efter att företaget flera gånger de senaste åren anklagats för rasism. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi
Ekonomi Vid flera tillfällen de senaste åren har klädkedjan H&M anklagats för rasism. Nu bemöter vd:n Helena Helmersson kritiken i en intervju med DN.

I förra veckan avslöjade Aftonbladet , med hjälp av dold kamera, att butikspersonal på vissa H&M-butiker diskriminerar kunder på rasistiska grunder. Det väckte en kritikstorm mot företaget som redan anklagats för rasism vid flera tillfällen de senaste åren.

Bland annat utbröt våldsamma protester i Sydafrika efter att H&M lanserat en tröja med trycket "Coolest monkey in the jungle", buren av en svart pojke. H&M tvingades då tillfälligt stänga butiker i landet.

– Det gjorde verkligen att vi tittade inåt kring vad vi gjort i den här frågan och vad har vi kvar att göra, säger vd Helena Helmersson till DN.

Företaget tillsatte i samband med upploppen i Sydafrika en mångfaldschef. Men trots satsningen på mångfald och inkludering och att ”tusentals” av de sammanlagt 179 000 anställda inom bolaget fått gå en utbildning om rasism och diskriminering återkommer kritiken.

– Det är klart att det som företag inte går att garantera att ett samhällsproblem ska lösas, men däremot måste vi ta vårt ansvar och göra allt som står i vår makt för att driva på en positiv förändring, säger Helmersson till DN och fortsätter:

– Jag tycker att vi har tagit stora kliv i den här frågan bara det här senaste året, men vi måste vara ödmjuka. Kommer det någon som helst signal om att kunder eller anställda inte känner sig lyssnade på eller välkomna – då har vi ett ansvar att ta det på fullt allvar och se vad mer vi kan göra, säger hon till tidningen.

Ellinor Knoxborn/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Kommer casino att fortsätta vara lika populärt?

kasionhai.com Under de senaste åren har casinobranschen tagit enorma steg framåt när det kommer till teknologisk utveckling. I och med dessa framsteg har det också kommit att bli alltmer populärt att spela casinospel hos casinon online.

Den största förändringen som har skett under de senaste åren är kryptovalutornas framfart och att de idag är accepterade betalningsmedel hos många onlinecasinon. Idag tror många att 2020 och de kommande åren också kommer att innehålla ett antal stora förändringar för casinobranschen. Fortsätt läsa om de områden som vi ser som viktiga tendenser under de kommande åren.

Kryptovalutorna kommer att öka sin närvaro i casinovärlden

Kryptovalutorna kommer att fortsätta att dominera casinobranschen då fler och fler spelbolag accepterar kryptovalutor för varje år som går. Från insättningar, uttag och spel med Bitcoin och andra digitala valutor, många tycker om och föredrar dessa transaktioner på grund av säkerheten och anonymiteten. Traditionella betalningar kommer fortfarande att vara ett populärt alternativ för de största spelbolagen, men kryptovalutorna byter nu långsamt ut dessa gamla metoder eftersom många helt enkelt föredrar att vara anonyma och att inte kunna spåras med något så känsligt som spel på casino och betting. Därutöver gör den ökade säkerheten med krypto att spelarna känner sig mer bekväma eftersom risken för identitetsstöld och hacking minimeras. Krypto har därmed vuxit till att bli det främsta och föredragna valet för många spelare och det kommer att fortsätta att vara det under de kommande åren. På kasinohai.com Netticasinot kan du läsa mer om vilka som är de bästa onlinecasinon att spela hos.

Tillgång till begränsade spelområden

Eftersom krypto förde anonymiteten till casinovärlden och det praktiskt taget inte är spårbart då människor inte kopplar sin personliga information till den här digitala valutan, har detta gjort det möjligt för många spelare från hela världen att få tillgång till och spela i onlinespel på platser som ursprungligen var begränsade och förbjudna. Det är ganska enkelt att tänka sig att det har skett en ökning av casinospel online i länder där det är förbjudet med landbaserade casinon tack vare kryptovalutornas framfart. Denna växande efterfrågan kommer att fortsätta att öka under de närmaste åren när onlinecasinon växer och marknadsför sig och expanderar till dessa områden.

Spelarnas vanor förändras snabbt

Då varje person har en mobil enhet har både mobilt och socialt spel en enorm inverkan på spelvärlden online. Det har skett en väldigt stor ökning i människors vilja att använda sin telefon för att spela på casinospel och andra liknande spel. Som ett resultat av det har det skett en väldigt stor ökning i spel som är gratis att spela över hela världen. Även om dessa gratisspel inte ger direkta vinster och inkomster och ses som mer som underhållning, kan intäkter fortfarande göras på andra sätt. Ofta betalar casinospelare en liten avgift för att uppgradera sitt favoritspel för att få åtkomst till vissa speciella funktioner. De är också ofta villiga att betala ett minimibelopp när de köper olika typer av virtuella erbjudanden och spelprodukter för att förbättra deras spelupplevelse. Detta visar att människor är villiga att spendera på pengar underhållning, och att till och med något som anses vara gratis inte alltid är helt gratis. Casinonoperatörer arbetar hårt för att utnyttja denna information till sin fördel eftersom dessa spelare är potentiella kunder och de har styrka i antal, vilket betyder att de kan öka sina intäkter rejält om de lyckas ta sig in på denna marknad.

Fler live dealers

Det visar sig att spelare föredrar onlinecasinon som har ett realistiskt live casino. De tycker om att spela med en engagerande ”verklig, levande” dealer, vilket är det främsta skälet till att de startade med denna spelvana, samtidigt som de aldrig behöver lämna sitt hem. Därför använder fler onlinecasinon denna information för att locka fler kunder till sina casinon. Man kan även se en förändring i hur landbaserade casinon jobbar med sina dealers. Till exempel är användningen av dynamiska, livliga dealers i spel som Blackjack och Baccarat populära hos onlinekasinon och många landbaserade casinon anstränger sig för att erbjuda engagerande dealers på casinogolvet. Ända sedan casinobranschen startade har spelarna alltid dragits till charmiga och snabbtänkta dealers. Det är helt enkelt något med denna mänskliga interaktion som gör det frestande för människor att spela mer och stanna längre. Med avancerad teknik ser dealers verkliga och lika engagerande ut online.

Landbaserade casinon på nedgång

Landbaserade casinon känner stressen från sina konkurrenter online och står inför en snabb nedgång med tanke den senaste tidens popularitet för casinosidor online. Det har skett en minskning i intäkterna under det senaste året, särskilt eftersom människor måste anstränga sig för att ta sig till till ett landbaserat casino. Dessa casinon kan ofta ligga långt bort ifrån många spelare. Det finns till exempel bara fyra stycken i hela Sverige. Detta innebär att människor måste spendera mycket pengar för att ta sig till dessa landbaserade casinon. Mängden pengar och tid som slösas bort innan en kund ens kan spela ett casinospel är redan för högt innan han eller hon ens har kommit fram till det faktiska casinot.

Sport

Weng avbryter minitouren: "Behöver lugn"

Heidi Weng. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Sport
Sport Heidi Weng, 29, hade en tung dag i skidspåren under sprinten.
Nu avbryter norskan minitouren.
"Hon behöver ro och vila", säger norske landslagsläkaren Øystein Andersen.

Heidi Weng körde in på en 67:e plats i sprintkvalet under fredagen och efteråt berättade hon för NRK att det var mentalt jobbigt att åka.

Nu meddelar det norska skidförbundet att hon inte ställer upp under lördagens lopp, utan i stället avbryter minitouren i finländska Ruka.

"Hon behöver ro och vila så därför avslutar hon minitouren i Ruka, men reser inte hem förrän i morgon tillsammans med resten av truppen. Hon har ingen glädje av att tävla nu, säger norske landslagsläkaren Øystein Andersen.

Minitouren fortsätter under lördagen med 10 respektive 15 kilometer klassiskt för damerna och herrarna.

Simon Norberg/TT

Sport

Hon krossade gamla ryggsimrekordet

Kaylee McKeown. Bilden från tävlingar i Sydkorea i fjol.
Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT
Sport
Sport

Australiska simtalangen Kaylee McKeown, 19, är i toppform. Vid kortbanetävlingar i Brisbane satte hon nytt världsrekord på 200 meter ryggsim med tiden 1.58,94 och raderade därmed ut ungerskan Katinka "Järnladyn" Hosszus notering från 2014 på 1.59,23.

Att det gick så fort som det gick var en överraskning för McKeown, som fick beskedet om världsrekord av sina lagkamrater och sin tränare.

– Och jag bara "va?", jag hade faktiskt ingen aning förrän flera minuter efteråt, säger hon.

På grund av coronapandemin har de pågående nationella mästerskapen i kortbana i Australien en digital prägel, simmarna tävlar samtidigt i bassänger i Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth och Hobart.

Sport

Maradonas ledarstab säger upp sig

Diego Maradona tillträdde som tränare i Gimnasia La Plata hösten 2019. Nu säger hela staben upp sig. Arkivbild.
Foto: Marcos Brindicci
Sport
Sport

När fotbollsikonen Diego Maradona avled i veckan var han fortfarande tränare för det argentinska laget Gimnasia y La Plata.

Nu bekräftar klubben att hela Maradonas ledarstab säger upp sig, skriver Fotbollskanalen.

Till en början tog hans assistent, Sebastian Mendez, över, men i ett uttalande står det klart att hela staben nu lämnar.

"Club Esgrima y La Plata beklagar att vi måste meddela att ledarstaben som jobbade med Diego Armando Maradona har bestämt sig för att säga upp sig från sina respektive positioner", skriver klubben enligt ESPN.

Maradona tog över Gimnasia i september 2019.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL