Annons

Slutet på en era: Ikeakatalogen går i graven

I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.
– Det är ett väldigt rationellt, men också ett känslomässigt beslut, säger Konrad Grüss, vd på Inter Ikea Systems.
Publicerad 7 december 2020 • Uppdaterad 24 november 2021
Första versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.
Första versionen trycktes för 70 år sedan. Nu slutar möbeljätten Ikea med sin katalog.Foto: Ikea

Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli något av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushåll. Men den katalog som gavs ut i augusti i år blev den sista. Förändrade vanor och sätt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.

– Konsumentbeteenden har förändrats dramatiskt. Katalogen används mindre och mindre. Innehållet är något människor har älskat, men de vill ha det på ett annat sätt, säger Konrad Grüss.

Hitta nya sätt

Annons

De senaste åren har Ikea provat olika format för katalogen och nya sätt att distribuera den. Men när försöken summeras har man landat i att nu är rätt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer därmed inte heller finnas i en digital version.

Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en väldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsätta att produceras i stor utsträckning.

– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sätt att kommunicera med våra kunder, säger Konrad Grüss.

Coronapandemin har skyndat på den digitala utvecklingen på många sätt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett år till, enligt Konrad Grüss, men beslutet har varit på gång under flera års tid.

– Vi har arbetat med det här i flera år för att komma fram till rätt beslut för framtiden. Man skulle kunna säga att pandemin har påskyndat beslutet. Men vi är väldigt långsiktiga i alla beslut vi tar, säger han.

Ska investera

Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nå ut. Men även butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt Grüss.

Konrad Grüss nämner ingen exakt siffra men säger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom åren. Han är samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.

– Det här är pengar vi kommer att investera i våra andra kanaler, såväl existerande som nya.

Helena Wande/TT

Den allra första Ikea-katalogen från 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfåtölj.
Den allra första Ikea-katalogen från 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfåtölj.Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT
Ikeakatalogen från 1962.
Ikeakatalogen från 1962.Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT
Ikeakatalogen från 1984.
Ikeakatalogen från 1984.Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT
Den senaste Ikeakatalogen som gavs ut i augusti 2020 och täcker år 2021.
Den senaste Ikeakatalogen som gavs ut i augusti 2020 och täcker år 2021.Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT
Fakta: Några fakta om Ikea-katalogen

Fakta: Några fakta om Ikea-katalogen

År 1951 satte Ikeas grundare Ingvar Kamprad själv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen med brun klädsel.

År 2000 lanserades både en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.

År 2001 var det premiär för Ikeas e-handel i Sverige och Danmark.

År 2016 distribuerades Ikea-katalogen i 200 miljoner exemplar, den högsta noteringen någonsin. Katalogen trycktes i 69 olika versioner på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Källa: Ikea

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons