Annons

Årskorten ska rädda klubbarnas ekonomier

Ingen vet om det blir publik på fotbollsläktarna 2021.
Ändå ska årskortsförsäljningen rädda klubbarnas ekonomier.
Hur går det ihop?
– Det är livsviktigt för oss, säger Malmö FF:s vd Niclas Carlnén.
Publicerad 1 december 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Så här lär det knappast se ut på svenska fotbollsläktare i vår. Ändå hoppas klubbarna att supportrarna ska köpa årskort. Arkivbild.
Så här lär det knappast se ut på svenska fotbollsläktare i vår. Ändå hoppas klubbarna att supportrarna ska köpa årskort. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

Förra året drog de 16 herrallsvenska klubbarna in ungefär 400 miljoner kronor i publikintäkter tillsammans, vilket stod för 21 procent av klubbarnas gemensamma intäkter. Allsvenskan hade nästan exakt 2,2 miljoner åskådare i total publiksiffra 2019.

Men det var då. I år har restriktioner stoppat klubbarna från att släppa in mer än 50 personer i taget och då har klubbarna i stället valt att stänga helt.

Annons

Publiksiffran för säsongen 2020? 267.

Detta då 267 betalande själar dök upp i Falkenberg för att se laget besegra Djurgården med 3–2 den 1 november, efter att publiktaket tillfälligt höjts till 300 personer.

Det är allt.

Ändå har klubbarna som vanligtvis lever på publikintäkter ännu inte gått under. Anledningen är – utöver det statliga stödet och intäkter från tv-rättigheterna – årskorten, som såldes innan pandemin bröt ut. Kunderna har kunnat begära pengar tillbaka, men många har valt att avstå kompensation.

"Då är det över"

Om så många supportrar inte hade avstått kompensation?

– Då är det god natt, då är det över, konstaterade Hammarbys vd Henrik Kindlund krasst i "Bajenpodden" tidigare i år.

Rivalen Djurgårdens vd Henrik Berggren är inte lika dramatisk, men håller till viss del med.

– Det är en jätteviktig inkomstkälla som ligger tidigt på året, som normalt är bra för likviditeten. 88 procent valde att avstå kompensation hos oss. Man måste ha en väldig respekt för folks privatekonomier. Vi har otroligt många lojala supportrar, säger han till TT.

Men pandemin följer med oss in i 2021. Klubbkassorna krymper och behovet av årskortsförsäljning är stort – trots att det just nu är orealistiskt med fullsatta läktare när serien startar i april. Frånvaron av publik har dessutom en dominoeffekt och resulterar i lägre sponsor- och reklamintäkter.

Med tanke på att ingen vet hur publikläget ser ut 2021 är det viktigare än någonsin att sälja årskort. Trots att säljaren inte kan garantera en produkt till de som köper.

Annons

– Man får utgå från att det inte blir normalläge. Pandemi kanske det inte blir, men inte normalläge heller, säger Elfsborgs klubbchef Stefan Andreasson.

– Det här (2020) blev ett år där man tyvärr inte kunde erbjuda fotboll, men förhoppningsvis tycker man att Elfsborg gör andra bra saker som är viktiga. Man får testa sin lojalitet och sitt hjärta. För oss blir det någonstans att vädja och argumentera för att vi gör bra saker ändå.

50 miljoner back

Klubbarna påverkas i olika hög grad av publikbortfallet.

Elfsborg drog in 13,5 miljoner kronor på publikintäkter 2019, att väga mot sponsorintäkterna på 28 miljoner kronor – en av de högsta siffrorna i landet. Europaspelande Malmö FF redovisar i sin årsredovisning i jämförelse 86 miljoner kronor i publikintäkter och 71 miljoner kronor i sponsorintäkter.

MFF:s prognos för 2020 är att de går back med 50 miljoner kronor.

– Mycket av den summan är både årskort och lösbiljetter, sedan också våra partners som också påverkas. För oss är det jätteviktigt att vi kan ha en del av de intäkterna även nästa år, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

Omkring 70 procent av Malmö FF:s årskortsinnehavare avstod kompensation och klubben är en av de som redan har presenterat hur årskorten ska fungera nästa år. Planen är att erbjuda återbetalning vid tre tillfällen – fem matcher åt gången av de totalt 15 hemmamatcherna som arrangeras i allsvenskan – om man inte får en plats på grund av restriktioner. Östersund har en liknande plan.

Vaccin ökar hoppet

De flesta allsvenska klubbarna skissar fortfarande på sitt erbjudande. Djurgården är en av dem.

– Det är ganska krångligt, erkänner vd:n Henrik Berggren.

– Vi har en stabil ekonomi sedan ett antal år tillbaka och har en ganska lång uthållighet i det här. Men pengarna (från årskort) har varit väldigt centrala.

Annons

Klubbarna räknar med en minskning i årskortsförsäljningen, men sätter– som så många andra – hoppet till ett vaccin som kan öppna upp samhället.

– Signalerna kring vaccinet och det mönster som var i år, då smittan avtog närmare sommaren, gör att vi förhoppningsvis kan ha publik då, säger Niclas Carlnén.

Sista omgången i allsvenskan och superettan spelas i helgen.

Patrik Dokk/TT

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons