Annons

Unilever testar fyradagarsvecka

Den multinationella dagligvarutillverkaren Unilever testar fyradagarsvecka för sina anställda i Nya Zeeland. Bolaget hoppas på att dra lärdomar som hela arbetsstyrkan kan få nytta av.
Publicerad 1 december 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Unilever låter sina anställda få ledigt en dag i veckan i Nya Zeeland. Arkivbild.
Unilever låter sina anställda få ledigt en dag i veckan i Nya Zeeland. Arkivbild.Foto: Richard Drew/AP/TT

Alla 81 anställda vid kontoren i Nya Zeeland kommer att kunna delta i försöket, som inleds nästa vecka och pågår i ett år framåt. Anställda får betalt för fem dagar, men jobbar bara fyra.

– Vi vill inte att gruppen ska få väldigt långa dagar, utan att det ska innebära väsentliga förändringar i sättet de arbetar på, säger landschefen Nick Bangs.

Annons

Efter tolv månader ska försöket utvärderas, för att se hur resultatet kan implementeras på de övriga 155 000 anställda världen över. Unilever har ingen tillverkning i Nya Zeeland, utan alla arbetar inom försäljning, distribution och marknadsföring.

– Det är väldigt mycket ett experiment. Vi har inte gjort några åtaganden bortom de tolv månaderna och bortom Nya Zeeland. Men vi tror att det finns en del bra lärdomar att samla in under den här tiden, säger Bangs.

Förkortad arbetsvecka har varit på tapeten i Nya Zeeland ett tag. Bolaget Perpetual Guardian, som hjälper till med testamenten och liknande, uppmärksammades efter det att man hade testat systemet och sett en stor produktivitetsökning.

Premiärminister Jacinda Ardern har uppmuntrat företag att se över möjligheterna till förkortad arbetsvecka under pandemin, och har sagt att det förutom ökad flexibilitet också kan leda till ökad inrikesturism.

– När premiärministern pratade om det i kontexten om hur arbete kan se ut i framtiden så var det uppmuntrande för oss, säger Nick Bangs.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons