Annons

Uppdaterade klassiker i Riksteaterns vår

I en osäker tid blickar Riksteatern ändå fram mot våren – som bjuder på omtolkade klassiker, en rockresa genom patriarkatet och ett kvinnligt kraftpaket i Marianne Mörcks tolkning.
Publicerad 1 december 2020 • Uppdaterad 25 november 2021
Marianne Mörck spelar Britt-Marie i "Britt-Marie var här", som ska turnera med Riksteatern i vår. Arkivbild.
Marianne Mörck spelar Britt-Marie i "Britt-Marie var här", som ska turnera med Riksteatern i vår. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

När Euripides sorgtyngda "Medea" ges av Riksteatern i vår har det antika dramat blivit till en nutida vårdnadstvist, där den ensamma kvinnan – spelad av Emma Broomé – slåss för sina barn i ett korrupt samhälle. Regissören Sunil Munshi tar också fasta på att hon är en främling i Jasons hemland, och alltså extra utsatt.

– Sunils vinkling på pjäsen kommer kanske att skapa debatt. Det ska bli intressant att se hur folk reagerar på det här, säger Ebbot Lundberg.

Annons

Han spelar orakel, men har också skrivit musiken till pjäsen, där en "rockresa" utlovas.

– Jag fick frågan före coronapandemin och tyckte det var intressant att prova på något nytt. Sunil var fast besluten om att det också skulle vara med äldre låtar från min repertoar. Men det är mestadels nyskriven musik, säger Ebbot Lundberg.

Nytolkade klassiker

Musiken kan kanske förstärka Euripides drama, funderar Ebbot Lundberg, som nu har påbörjat de coronasäkrade repetitionerna. Han ser uppsättningen som "ett slags restaurering av något gammalt" och känner igen sig.

– Jag dammar ju också av gamla klassiska sound, som då förnyas. Det kanske är den gemensamma nämnaren, säger han.

Fler klassiker får en ny tolkning i vår. I pjäsen med det modifierade namnet "Tre lite äldre systrar", har systrarna i Anton Tjechovs klassiker åldrats. Sofia Fredéns nyskrivna pjäs handlar om huruvida Olga, Masja och Irina nu har fått sina drömmar om kärlek, frihet och ett bättre liv besannade.

Drömmar handlar det om även i "Britt-Marie var här", baserad på en bok av Fredrik Backman, där en kvinna utvärderar sitt liv. Britt-Marie, spelad av Marianne Mörck, får en efterlängtad nystart när hon 63 år gammal lämnar sitt äktenskap.

– Jag gillar att hon är så fruktansvärt vanlig. Jag tänker på min mamma som var ungefär likadan. Hon trodde att hon var sjökaptenshustru men det höll inte hela livet. Hon hade ingenting bakom sig, hade inte arbetat utan var hemma med mig. Det blev ett så tomt liv, säger Marianne Mörck.

"Står stadigt"

"Britt-Marie var här" ska turnera till ett nittiotal platser, och det är första gången Marianne Mörck ger sig ut på vägarna med Riksteatern.

– Det kommer nu när mitt bäst-före-datum börjar gå ut. Tjoho , så åker man på Riks! Det ska bli fruktansvärt roligt, säger hon och berättar att hon tänker se och fotografera hela Sverige.

Föreställningen är en monolog, och Marianne Mörck känner att hon vill försvara Britt-Marie, som ofta krockar med omvärlden och läxar upp både rånare och serveringspersonal som glömmer underlägg.

Annons

– Hon är väldigt kraftfull. Hon står stadigt på marken.

Kärlek blir det också i "Den förbjudna kärleken", där operasångaren Rickard Söderberg undersöker 10 000 år av förbjuden kärlekshistoria; från grottmålningar i Zimbabwe av älskande män, till hans eget liv med maken Anders.

Elin Swedenmark/TT

Ebbot Lundberg har skrivit musik till Euripides "Medea". Arkivbild.
Ebbot Lundberg har skrivit musik till Euripides "Medea". Arkivbild.Foto: Sören Andersson / TT
Fakta: Riksteaterns vår i urval

Fakta: Riksteaterns vår i urval

"Medea" i regi av Sunil Munshi.

Euripides klassiska drama i nytolkning. Urpremiär den 21 januari i Stockholm.

"Varsel" i regi av Josette Bushell-Mingo.

Ett drama som skildrar arbetare i en konkurshotad bilfabrik, i lågkonjunkturens Detroit 2008. Samarbete med Uppsala stadsteater. Premiär den 23 januari i Stockholm.

"Den förbjudna kärleken" i regi av Carl Johan Karlson.

Operasångaren Rickard Söderberg tar med publiken på den förbjudna kärlekens odyssé. Urpremiär den 27 januari Stockholm.

"Innan jorden blev rund" i regi av Ellen Lamm.

Om asagudar, vresiga jättar, eldsprutande ormar, gyllene svin och märkliga hästar. Ett samarbete med Helsingborgs stadsteater. Urpremiär den 5 februari i Ängelholm.

"Tre lite äldre systrar" i regi av Sissela Kyle.

Sofia Fredéns nyskrivna komedi om de tre systrarna i Tjechovs klassiker. Urpremiär den 12 februari i Stockholm.

"Britt-Marie var här" i regi av Eva Dahlman.

Marianne Mörck spelar Britt-Marie i en pjäs baserad på boken av Fredrik Backman. Urpremiär den 16 februari i Halmstad.

"Arvet" i regi av Frida Röhl.

Om kärlek i mogen ålder handlar Alejandro Leiva Wengers pjäs. När en make och pappa går bort avslöjas lögner mellan en mor och dotter. Urpremiär den 5 mars i Skövde.

"Projekt: Mamma" med Alexandra Zetterberg Ehn.

Zetterberg Ehn har gjort en pjäs utifrån sin mormors dagböcker, och det handlar om barndom, hemligheter och det som hindrar försoning. Ett samarbete med Folkteatern Gävleborg. Premiär den 18 januari i Oskarshamn.

"Room X".

På Värmlands Museum, Gävle Teater och Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum utförs dansinstallationer och performanceverk – under tre timmar pågår 14 olika danskonstverk. Premiär den 27 februari i Gävle, den 12 mars i Karlstad och den 19 mars i Jokkmokk.

"Trollstigen" av Tyst teater

Med en gammal gumma i centrum får den yngsta publiken möta mystiska och skrämmande saker i trollskogen, i en interaktiv föreställning. Urpremiär den 2 maj i Örebro.

TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons