Motor

Ta en titt i backspegeln och njut

Auburn Cord 810 producerades enbart under två år, 1936–1937.
Foto: FernandoV
Motor
Motor Var allt bättre förr? Nej, men visst byggdes det vackrare fordon! Under guldåldern på 1950- och 1960-talen sågs bilen som rena rama konstverket. Här är några nedslag.
PREMIUM

Teknik på fyra hjul. Så betraktas bilen oftast i dag. Annat var det under bilismens gyllene era för 50–60 år sedan. Då sågs fordonen som skulpturer av stål, plåt och krom. De fick kosta mycket att utveckla och företagen var inte lika begränsade av tekniska krav. Det fanns nästan inga gränser för hur de kunde se ut.

Bilen fann sin moderna skepnad under 1930-talet. Då blev även designen av vardagsfordonen viktig. Formgivarna influerades av bland annat flygplan och båtar, vilket återspeglades i ekipagens linjespel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En sportig kombi för den som vill glänsa

VW Arteon Shooting Brake eHybrid är byggd på samma plattform och med samma laddbara drivlina som Skoda Superb Combi iV.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
feature
Motor Shooting Brake trodde jag var en passerad modenyck, men nu satsar Volkswagen på formatet till sin uppdaterade modell Arteon. Den blev snyggare än Mercedes tidigare försök. Vi har kört den laddbara versionen.
PREMIUM

Shooting Brake är ett begrepp som lånats från de gamla hästdroskor som i slutet av 1800-talet transporterade överklassens jaktsällskap ut till jaktmarkerna. Benämningen har dykt upp lite då och då även i bilbranschen. Aston Martin gjorde ett halvhjärtat försök på 1960-talet med en förfulad DB6 Vantage och för sisådär tio år sedan återlanserade alltså Mercedes en Shooting Brake. Då i form av en slags korsning mellan en traditionell sedan och en femdörrars kombi. Designen verkade lånad från Skogaholms, företaget som bakar limpor.

Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.
Fönsterbågarna har fått stryka på foten, för elegansens skull.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Indian – en återuppstånden 120-åring

Ivan Svenssons Indian Chief från 1946 är lyxutrustad med allt ifrån vindruta och kromade motorbågar till läderväskor och två extra strålkastare.
Foto: Robert Lagerström
Motor
feature
Motor Snacka om legendarisk motorcykel. Amerikanska Indian konstruerades av svensken Oscar Hedström och blev Harley-Davidsons huvudkonkurrent. Numera lever och frodas märket igen – och fyller respektabla 120 år.
PREMIUM

När Indian Chief rullar fram hälsar människor längs vägen. Bilister stirrar och vid sin brevlåda höjer en leende bonde sin kaffemugg i en respektfull skål.

–  Jo, det händer att folk vinkar, och när man stannar till kommer det alltid fram nyfikna personer. Det handlar om nostalgi, konstaterar Indianentusiasten Ivan Svensson vid sitt sidvagnsekipage från 1946.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Ikoniskt namn och lång räckvidd

Ur-mustangen som kom på 1960-talet symboliserar den amerikanska drömmen. Bilen var sportig, snygg och billig. Mach-e är varken sportig eller billig.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Fords första riktiga elbil heter Mustang Mach-e. Enligt entusiasterna är det en smädelse att använda ett så ikoniskt namn på en elbil som dessutom har suvkaross – en äkta Mustang ska vara låg och ha en amerikansk V8 under huven. Finns det likheter förutom namnet?
PREMIUM
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.
Högprofildäck är standard på bilen vi testar.
Foto: Anders Wiklund/TT

Man kan föreställa sig hur marknadsföringsavdelningen på Ford skålade i champagne när de fick igenom namnet Mustang. För säga vad man vill, hade man lanserat en elektrisk Ford Focus hade den inte slagit lika högt, och när det redan finns så många elektrifierade suvar i klassen gäller det att sticka ut.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Styrmedel avgör när elbilen tar över

Fordonsindustrin har tagit stora kliv i sin omställning mot elektrifierat – nu måste infrastrukturen hänga på, anser Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT
feature
Motor
feature Rekordmånga batteribilar registrerades i Sverige förra året. Betyder det att elbilarnas stora genombrott är nära? Det beror på politiska beslut och byggandet av infrastruktur för snabbladdning.
PREMIUM

Förra året ökade antalet registreringar av laddbara bilar med 132 procent jämfört med föregående år, från 40 406 till 93 938. I Sverige rullar ungefär fem miljoner bilar och drygt 200 000 av dem är laddbara, enligt statistik från Trafikanalys. De eldrivna fordonen utgör alltså ännu en ganska liten andel av fordonsbeståndet.

–  Vi har nått någon form av brytpunkt för laddbara fordon i Sverige. De stod för över 30 procent av nybilsregistreringarna förra året. Men vi ser även en global trend, där utvecklingen går olika snabbt. Fordonstillverkarna har nu produkterna, men byggandet av infrastruktur och styrmedel avgör takten för omställningen, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Tjäna på att hitta rätt försäkring

Om bilen går sönder är det a och o med en bra försäkring – som inte kostar skjortan. Vi har jämfört premierna för två olika sorters bilar hos en rad försäkringsbolag.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor Låt inte bilförsäkringen bara rulla på. Spara tusenlappar på att jämföra olika bolag. Vi har jämfört premierna för en elbil och en dieselbil – och det visar sig att unga förare tjänar mest på att välja.
PREMIUM

Vare sig du ska köpa bil eller redan äger en lönar det sig att jämföra försäkringar. Vill du vara aktiv kan du till och med nappa på lockerbjudanden. Men då ska du vara alert när det första försäkringsåret går mot sitt slut.

–  Annars kan det bli mycket dyrare år två om försäkringsbolaget kompenserar för den lägre premien det första året, säger Helen Bernerfalk som är specialist på bilförsäkringar på oberoende Konsumenternas försäkringsbyrå.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinopro.se

Casino spel online nu jämfört med innan den nya spellagen - så har casinospelen förändrats

Casinopro.se I samband med utbrottet av den pandemi som just nu härjar, beslutades att göra vissa tillfälliga ändringar i den svenska spellagen. Dessa skulle i första hand gälla 2020 ut - men har nu förlängts till att gälla ytterligare ett halvår till.

Ändringarna har medfört ytterligare restriktioner i en redan sträng spellag, och rösterna kring ändringen har varit många. I denna artikel ska vi gå närmare in på skillnaderna i spellagen som den var innan ändringarna - och hur den ser ut nu.

Så såg spelen ut då

Innan ändringarna av den svenska spellagen stod det vart och ett spelbolag fritt att utforma sina bonusar i vilken storlek de ville. Varje spelbolag fick endast dela ut en enda bonus per spelare och licens - något som fortfarande gäller.

Denna fick dock vara hur stor som helst, och det var upp till spelbolaget att välja den maximala gränsen för denna.

Det innebar att många spelbolag konkurrerade med varandra genom att erbjuda så höga bonusar som möjligt - och många av dessa kunde vara på flera tusentals kronor.

Dessa bonusar kom i stort sett alltid tillsammans med omsättningskrav, och även om dessa varierade något låg kravet ofta runt 30-35 gånger. Detta kunde man med fördel försöka omsätta på någon av de lågvolatila slots som var väldigt populära tidigare.

Så ser spelen ut nu

I och med den nya - tillfälliga - spellagen, har vissa ändringar skett. Några av dessa är större än andra - och den allra mest utmärkande skillnaden är att en maxgräns om 100 kr införts på välkomstbonusar.

Inget spelbolag får alltså dela ut en bonus värd mer än 100 kronor - något som faktiskt medfört vissa positiva effekter för spelarna.

En positiv egenskap med de nya bonusarna är att många av dessa kommer utan krav på omsättning. Det innebär att de vinster du får när du spelar för din bonus får du behålla direkt.

Detta gör att spelare inte blir låsta till ett och samma casino på samma sätt - samtidigt som fler spelare tjänar bättre på dessa bonusar eftersom de inte riskerar att spela upp bonusen på grund av omsättningskrav innan de kan plocka ut den.

Eftersom trenden just nu verkar vara att släppa högvolatila slots är därmed det slopade omsättningskravet goda nyheter för de spelare som gillar att spela nya spel.

Mer om detta kan du läsa på sidan casinopro.se.

De största skillnaderna

De största skillnaderna i spellagen ligger framförallt i bonusarna, samt i de insättningsgränser som införts. Det är som spelare - åtminstone bonusmässigt - mer fördelaktigt att spela casino spel online nu jämfört med innan den nya spellagen. Så här har casinospelen förändrats:

Bonusarna som tidigare inte hade något tak, har nu fått ett maxtak om 100 kr per spelare och bonus

Insättningsgränserna som tidigare inte hade något tak, har nu fått ett maxtak om 5 000 kr per spelare

När det gäller skillnader på nysläppta spel är det kanske främst volatiliteten som skiljer, då den just nu främst är hög på de slots som släpps idag.

5 nya speltrender

Nya speltrender dyker upp hela tiden. Detta är för att vi spelare inte ska tröttna på spelandet - och naturligtvis uppskattar vi lite omväxling mellan varven.

Köp bonus feature - många casino spel har börjat med att erbjuda spelaren möjlighet att köpa sin väg direkt in i bonusspelet. Denna trend passar väldigt bra nu som många spelutvecklare verkar satsa främst på högvolatila spel - något som inte tilltalar alla spelare på grund av den ibland mycket långa väntetiden på vinster. Att köpa sin väg in i bonusspelet är förenat med en kostnad, vilket du inte är garanterad att ta igen i bonusspelet, även om chansen är stor. Hur stor summan för inköpet är varierar på spel och på hur mycket du satsar i varje spinn. Kostnaden brukar nämligen tas ut i ett visst antal gånger din insats - ofta runt 100 x insatsen.

Blitz spel - när du spelar med Blitz spel, eller i Blitz mode, spelar du samma slots som vanligt - men helt 6 gånger snabbare än normalt. Det är inte alla casinon som tillhandahåller detta spelsätt idag, utan det finns bara hos några få aktörer. Blitz mode är för dig som inte har tålamod att vänta när du spelar. Här ser du inte hjulen som snurrar som när du spelar på vanligt vis - istället ser du storleken på dina vinster som är samlade mitt på spelplanen, och dessa ändras i realtid i takt med att du vinner.

Megaways spel - något som kommit riktigt stort i det sista är megaways slots. Dessa ger dig långt fler vinstvägar än normalt, och det vanligaste antalet vinstlinjer megaways slotsen har är 117 649 stycken - även om det finns slots med både fler och färre vinstvägar. En annan rolig grej med just megaways slotsen är att de brukar innehålla kaskader, vilka ger dig möjligheten att vinna flera gånger på samma spinn.

Dagliga jackpottar - casino spel med dagliga jackpottar är en speltrend som många spelare älskar. Detta handlar om de progressiva jackpottarna som vi känner till på grund av dess enorma vinster, men som i gengäld ofta låter vänta flera månader på sig innan de faller ut. Dessa har nu fått en daglig motsvarighet, vilken fungerar tvingande och som måste falla ut innan en viss förutbestämd tid varje dag. Även om dessa inte kommer upp i samma enorma summor som de jackpottar som väntar flera månader innan utdelning, kan de ändå bli riktigt stora många gånger - och jackpottar över miljonen är inte ovanligt alls.

Omsättningsfria bonusar - bonusar utan krav på omsättning är den senaste trenden i casinovärlden, vilken blev riktigt stor när den svenska spellagen fick sin tillfälliga ändring. Dessa bonusar har funnits redan innan, men eftersom fokus för många aktörer då låg på större bonusar - något som är minst sagt ofördelaktigt för ett casino att låta vara omsättningsfritt - var de då väldigt ovanliga. Idag finner du dem hos vart och vartannat casino.

Motor

Snabb laddning i nya Ioniq 5

Ioniq 5 kan laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter.
Foto: Hyundai
Motor
Motor
PREMIUM

Hyundais andra elbil, Ioniq 5, överraskar med ultrasnabb laddkapacitet. Fem minuters laddning ger en räckvidd på tio mil. Designen är inspirerad av märkets första modell Pony, men är en suv som till storleken påminner om Volvo XC60. Batterier erbjuds i två storlekar: 58 eller 72,6 kilowatt och räckvidden är maximalt 48 mil. Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift går att välja till. 0–100 kilometer i timmen avverkas på 5,2 sekunder i den snabbaste versionen och toppfarten är begränsad till 185 kilometer i timmen. Bilen kan genom en V2L-funktion fungera som en laddare för andra elektriska apparater. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är årets mc-snackisar

Det har länge snackats om amerikanernas äventyrsmaskin. Men nu är den udda fågeln Harley-Davidson Pan America här.
Foto: Harley-Davidson
feature
Motor
Motor Många företag går på knäna under pandemin – men inte de i mc-branschen. I Sverige har försäljningen ökat under de senaste tio åren och visar inga tecken på att mattas av. Här är de hetaste hojnyheterna inför åksäsongen 2021.
PREMIUM

Coronaviruset satte stopp för de internationella hojmässorna i höstas och den svenska motsvarigheten som skulle ha arrangerats i januari i år. I stället har mc-tillverkarna fått presentera sina nyheter digitalt. Trots att verksamheterna pausades har många märken lyckats ta fram nya modeller. Därför blir 2021 ändå ett hyfsat nyhetsår.

– Svenskarna har länge kört stora och tunga hojar, för långturer och semesterresor. Men i dag ser det annorlunda ut. En trend är att street och adventure fortsätter att öka sina marknadsandelar. Och motorerna är inte längre jättestora, säger Niklas Kristoffersson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (McRF).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Motornyheter från veckan som gått

Audi e-tron GT hämtar mycket teknik från Porsche Taycan.
Foto: Audi
Motor
feature
Motor Vad har hänt i motorvärlden i veckan? Vi listar några av händelserna.
PREMIUM

Rejäla hästkrafter i tvåväxlad elbil

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL